Skip to main content

Na het aansluiten van de nieuwe modem V12 (ik had een V10) krijg ik op mijn experia wifi punten (we hebben er 4)  niet meer dezelfde snelheid als voorheen. Na verhogen van het abonnement naar 1Gbit/s (het was 200 Mbit/s) kreeg ik met mijn oude modem (V10) een wifi snelheid tussen de 300-400 Mbit/s. Na het aansluiten van de V12 is de snelheid net iets hoger dan 100Mbit/s. Dat is een behoorlijke daling. Met bekabeling haalt hij wel >600 Mbit/s, maar ik heb toch echt wel snelle wifi nodig in huis. Wie kan me vertellen hoe ik het beste gebruik kan maken van deze nieuwe modem? De firmware is nog niet geüpdate en ik heb begrepen dat dit ook niet gaat gebeuren zolang de experia wifi punten verbonden zijn. De wifi van de modem heb ik (tijdelijk) uitgezet omdat anders mijn (bedraden) wifi experia punten helemaal langzame wifi uitzenden.

Is het slim om alle 4 de experiapunten los te koppelen en alleen gebruik te maken van de wifi van de modem zelf en de twee nieuwe superwifi2 punten of gaat dit ook niet veel verandering brengen? Ik was in de veronderstelling dat ik beiden soorten tegelijk kon gebruiken. Tevens heb ik een extra   netwerk (2,4 gHz) nodig voor bepaalde apparaten. Dit heb ik ingesteld in de modem, maar deze wordt volgens mij niet “doorgezet” door de wifi experiapunten. 

Ter info, we hebben 4 experiapunten omdat ons huis 4 verdiepingen heeft.

Als iemand me kan uitleggen hoe ik het beste alles kan aansluiten en instellen dan zou dat heel fijn zijn. Het zou ook fijn zijn als KPN apparatuur levert met de nieuwste firmware/ software of een mogelijkheid om zelf een update uit te voeren.

Hoi @Anoniem28 . Welkom .

Om te beginnen even een check vraagje: Die wifi punten, dat zijn die zwarte kastjes die bekabeld aangesloten moeten worden toch? Niet de ronde superwifis. 

Hoi Erwin, inderdaad de bekabelde zwarte kastjes. Daar heb ik er vier van. Nu met de nieuwe modem heb ik nog 2 superwifi2 punten ontvangen die dus niet bekabeld hoeven te zijn. 

Ik zou, als ik jou was, idd alles loskoppelen.  De box12 op verdieping x,  een SW2  op verdieping x+1 en een SW2 op verdieping x+2.  En dan eerst eens kijken hoe het bereik en de snelheid is.

Hoe je dit correct instelt valt hier te lezen:

oh, en mocht je nog wat oudere hardware in huis hebben die geen zin heeft om met de standaard mesh te verbinden is dit topic ook wel relevant:

Hoi Erwin,

Ik heb alles ontkoppeld en ik heb nu alleen box V12 en de twee SW2 aangesloten. De SW2 heb ik bekabeld aangesloten omdat de wifi niet werd opgepakt op de verschillende verdiepingen door de SW2. De snelheid op de plekken dichtbij de SW2  gaat richting de 180 Mbit/s maar dat is nog niet wat ik had gehoopt. Omdat ik nu maar 3 punten (Modem, en 2 SW2) heb ipv 4 punten (4 Experia punten) is het bereik op andere plekken in huis tegen de 60/70 Mbit/s en dat is het dus ook niet. Ik hoop dat in ieder geval de firmware update van de modem en de SW2 punten nu worden gedaan aangezien ik de oude experia punten heb losgekoppeld.

Verder nog tips om de snelheid te verhogen? Ik zou bijna terugwillen naar de oude situatie met de V10 modem omdat ik toen een snelheid had van 300-400Mbit/s.

Alvast bedankt voor je advies,

Ja, ik heb nog wel een tip.

Ik vermoed dat dat je netwerk nu voornamelijk over 5Ghz uitzend.  Dat kan supersnel zijn maar er hoeft maar een simpel muurtje of ander groot object tussen het signaal staan en het gaat hard achteruit.

Je kunt ook een los 2,4 netwerk aanmaken. (staat op de kennisbank hoe).  Die heeft een grotere reikwijdte.  

Verder moet ik bekennen dat ik mn handjes zou dichtknijpen met de draadloze snelheden die je benoemd. (die 180Mbit dan).  Maar met wat aanpassingen moet het nog wel wat opgekrikt kunnen worden, vermoed ik.  

Heb je al in de webinterface van je router gekeken?  Welke firmware zit je nu eigenlijk op?

Ik heb al een los 2,4 netwerk omdat ik apparaten heb die alleen daarop werken. Dus ik kan switchen hiermee. Ik dacht dat de nieuwe V12 en SW2 ook al op 6 GHz konden zitten, of kan dat pas met de nieuwe updates?

Ik heb ook al in de webinterface gezeten van de router. De Firmware is SGEJ1000060E van de modem en 3.00.31 van de SW2. (de oude experia punten hadden 1.00.41).

Ik begrijp dat je tevreden kan zijn, maar deze snelheid is dus lang niet in ons hele huis en feitelijk ben ik er op achteruit gegaan. Ik betaal nu iedere maand huur voor de SW2 punten en ik heb er nu maar twee en dat is niet voldoende. Ik moet er dan nog meer huren terwijl ik met mijn 4 oude (bekabelde) experiapunten een veel hogere snelheid bleek te halen. En allebei de SW2 moeten nu dus ook bekabeld worden aangesloten en dit was dus eigenlijk juist niet de insteek.

Reageer