Skip to main content

Goedenavond,

Heb al jaren een redelijk goed draaiend wifi-netwerk met twee super wifi punten en een Box 12. Voor een smart home apparaat moest ik een extra wifi netwerk aanmaken op 2.4 Ghz. Sindsdien krijg ik m’n super wifi punten niet meer aan de praat. Ook na resetten en bekabeld (gedurende meer dan een half uur) installeren blijven de lampjes paars. Heeft iemand suggesties?

Dank alvast.

Hallo en welkom hier op de community @Martin vdS 

Paars is een speciale kleur om aan te geven dat de Superiwfi punten het niet voor elkaar hebben gekregen om zichzelf van wifi informatie te voorzien als ze vers geïnstalleerd of ge-reset worden.

De superwifi punten moeten ergens deze informatie ophalen en dat doen ze bij de Box 12 als ze via een ethernet kabel direct met het modem verbonden zijn. Dit heeft een aantal minuten tijd nodig na een reset voordat alles doorlopen is.

Aan de hand van jouw tekst zie ik dat er al het nodige gebeurt is qua reset maar ik krijg het idee dat er verkeerde gegevens heen en weer gaat tussen de apparatuur. 

Nu is het altijd moeilijk om zomaar een diagnose te maken echter ik zou om dingen uit sluiten even het volgende stappenplan volgen:

  1. Alle superwifi punten even uitzetten en evt ethernet kabels verwijderen.
  2. Superwifi 1 aanzetten en laten opstarten.
  3. Nn volledig opstarten Superwifi 1 resetten (reset pin ingedrukt houden totdat deze meerdere malen rood knippert). Deze weer laten opstarten. Zorg dat er geen ethernet kabelverbinding naar het modem is. Na verloop van tijd zal deze in paarse toestand eindigen. Deze is dan zeker in fabrieksstand op dit moment. Doordat er geen kabelverbinding is kan deze ook niet communiceren met andere superwifis en is dus geïsoleerd.
  4. Doe hetzelfde met superwifi punt 2. Ook deze nog niet aansluiten via kabel. Alle staan nu met een paarse led.
  5. Reset nu het KPN modem (reset pin ingedrukt houden totdat alles gaat knipperen). Laat deze weer helemaal terugkomen inclusief contact leggen met het KPN netwerk. Geef het voor de zekerheid een minuut of 10.
  6. Nu komt het moment om de paarse Superwifi middels de ethernet kabel direct te verbinden met het modem en de synchronisatie te laten plaats vinden. Geef dit een aantal minuten. Op moment van aansluiten zal het direct naar groen springen maar dat is op dat moment alleen de indicatie van een ethernet verbinding.
  7. Als de synchronisatie op dit moment gelukt is dan zou bij het wegnemen van de ethernet verbinding van 1 van de superwifi deze succesvol over moeten gaan op verbinden via wifi met de andere nog bekabeld aangesloten superwifi.
  8. Als dit gelukt is dan deze draadloze superwifi naar de uiteindelijke plaats in huis verzetten.

Het lijkt misschien nogal een omslachtig stappenplan maar het komt soms voor dat apparatuur elkaar aan het synchroniseren met verkeerde informatie. Het stappenplan bewerkstelligd dat de apparaten van elkaar geïsoleerd worden en op het juiste moment weer gekoppeld worden voor uitwisseling van gegevens vanuit het modem.

Bij het volgen van deze procedure nemen de Superwifi uiteindelijk de wifi instellingen van het modem over. Dus wat hierin staat qua wifi netwerk naam en password  is dan bepalend.

 

 Meer informatie over Superwifi kun je vinden in onze kennisbank!

 

 


Oké. Top. Ga ik proberen.