Skip to main content

Beste forumleden,

Ik heb enige tijd geleden 2 KPN SuperWifi1 punten gekocht. Destijds had ik YouFone als provider en heb ik de SuperWifi 1 punten bekabeld aangesloten aan het Experia V10A modem welke ik toen kreeg van YouFone. Ondanks dat ik geen klant was bij KPN werkte dit altijd uitstekend en hadden de 2 SuperWifi1 punten hetzelfde SSID als mijn modem.

Nu ben ik onlangs overgestapt naar BudgetThuis en heb ik een DrayTek Vigor2765ac modem ontvangen. Het lukt mij helaas niet om de KPN SuperWifi 1 punten hierop werkend aan te sluiten, waarbij de SuperWifi punten hetzelfde SSID hebben als het modem. Ik wil namelijk in de gehele woning niet te moeten switchen naar een andere netwerknaam.

Ik kwam op het forum al onderstaand topic tegen: 

Daarbij heb ik deze stappen doorlopen die zijn aangedragen door ​@vishakh90 maar die helaas nog niet het gewenste resultaat bieden:

1. Connect and setup the DrayTek Vigor 2765ac following the steps in the installation guidelines from Budget Internet.

2. If the modem broadcasts Dual bands (2.4 and 5 GHz), perform the following steps to enable “Band Steering”. 

• Open a browser and type the router’s IP address: 192.168.1.1 (default for most DrayTek routers).
  • Enter your admin username and password to access the router settings.

Navigate to the Wireless Settings:
  • Once logged in, go to LAN > Wireless > General Setup.
  • Enable Band Steering:

• You should see both the 2.4 GHz and 5 GHz options under the Wireless Settings.
    • Look for an option called Band Steering 
    • Enable this option. Once enabled, your router will combine the two bands (2.4 GHz and 5 GHz) under a single SSID.
  • Ensure that both bands are set to the same SSID name. This is crucial because if the names are different, devices will not be able to automatically switch between the two bands.
  • You can also set the same password for both bands, which is typically the easiest way to ensure a smooth experience.

KPN Super Wifi #1 setup
  1. Connect the KPN Super Wifi #1 to a power source and press reset until you see the red light flash.
  2. Connect the KPN Super Wifi #1 to a LAN Port on your DrayTek Vigor 2765ac and wait until the light remains stable green.
  3. You can see that the KPN Super Wifi #1 broadcasts a different SSID and this is exactly the problem when we do not use it with a KPN router which forms a mesh network automatically. We are now going to solve this by setting the same SSID and password for our KPN Super WiFI points as broadcasted by the  DrayTek Vigor 2765ac.
  4. You can find the IP address of KPN Super Wifi point #1 either by looking at the DHCP client list or by checking the overview diagram when you login to DrayTek Vigor 2765ac admin portal. You can also use the KPN “Thuis” app to find the IP address of the repeater. Using the KPN Thuis app you can also set an new admin password for the KPN Super Wifi point #1. I set it so as to match the DrayTek Vigor 2765ac admin password (for simplicity)
  5. Once you have the IP address, login with the admin password you have set. Now change the SSID and password for KPN Super Wifi #1 to match the network broadcasted by the  DrayTek Vigor 2765ac.
  6. This repeater has to stay connected by ethernet cable to DrayTek Vigor 2765ac as it is now an access point in our setup rather than the part of a mesh network as with the Kpn Experia box setup (KPN pre-configuration and setup made it possible earlier)

KPN Super Wifi #2 setup
  7. Connect the KPN Super Wifi #2 to a power source and press reset until you see the red light flash.
  8. Connect the KPN Super Wifi #2 to another free LAN Port on your DrayTek Vigor 2765ac and wait until the light remains stable green.
  9. KPN Super Wifi #2 can now be disconnected and moved to an area where you need coverage.
  10. Repeat steps 9-11 for KPN Super Wifi #3 #4 and so on to add more repeaters. Only the first one need to remain connected to DrayTek Vigor 2765ac by ethernet cable

Ik krijg ook met het doorlopen van onderstaande stappen het niet voor elkaar om het SSID van het KPN SuperWifi1 punt te wijzigen naar hetzelfde SSID als het modem. Wel zie ik dat de KPN SuperWifi punten netjes een IP-adres vanuit het modem ontvangen, dus dat gaat wel goed.

Zijn er oplossingen om bovengenoemd probleem te tackelen?

Alvast hartelijk bedankt voor het meedenken en jullie moeite,

Ik loop vast bij de stap:

1. You can find the IP address of KPN Super Wifi point #1 either by looking at the DHCP client list or by checking the overview diagram when you login to DrayTek Vigor 2765ac admin portal. You can also use the KPN “Thuis” app to find the IP address of the repeater. Using the KPN Thuis app you can also set an new admin password for the KPN Super Wifi point #1. I set it so as to match the DrayTek Vigor 2765ac admin password (for simplicity)
  2. Once you have the IP address, login with the admin password you have set. Now change the SSID and password for KPN Super Wifi #1 to match the network broadcasted by the  DrayTek Vigor 2765ac.

De SuperWifi punten zijn in de KPN Thuis app niet zichtbaar en ook via de IP-adressen die de SuperWifi punten krijgen vanuit het modem.

@Corné1705 

het is even goed om te weten dat de Super wifi 1.0 punten wel samen werken met de Exepriabox V10a die je van Youfone in gebruik had. 

maar deze werken niet samen met de draytek die je van Budget thuis hebben gekregen. je zult dus ten alle tijden 1 van de wifi punten bekabeld aan moeten sluiten met een netwerk kabel.

en het is ook van belang of je kunt inloggen in de super wifi 1.0 als deze bekabeld is aangesloten op de draytek. 

het kan namelijk zo zijn dat jou super wifi 1.0 punten al over zijn naar nieuwe Firmware. dan werken deze niet als standalone, dan krijg je het dus helemaal niet aan de praat op deze manier.

@joey92 Bedankt voor jouw antwoord. In de oude en bestaande situatie heb ik de SuperWifi1 punten bekabeld aangesloten op een switch, en op diezelfde switch zit ook mijn modem aangesloten.

Ik durf niet te zeggen welke firmware er op de SuperWifi1 zit. Volgensmij kan ik dat zonder KPN modem ook niet checken

@Corné1705 

je moet even kijken in je draytek modem welk IP adres het wifi punt krijgt. als je naar dat IP adres gaat, moet je de inlog pagina krijgen van het wifi punt.

gebruik wel even http://

en niet https:// dit wordt niet ondersteund door de oude firmware.

@joey92 De superwifi punten krijgen vanuit het modem wel netjes een IP-adres. Maar zoals je hierboven beschrijft lukt het mij niet op de superwifi punten te benaderen.

@Corné1705 

heb je toevallig de experiabox V10a nog liggen? of heb je die inmiddels al terug gestuurd?

puur om te kijken welke firmware versie daar op staat als je naar de inlog pagina gaat.

@joey92 De superwifi punten krijgen vanuit het modem wel netjes een IP-adres. 

Welk ip adres is dat? Als je dat ip adres in de browser invult, wat gebeurt er dan?

Je zou dit moeten zien:

@Marlon92 Zie onderstaande schermafbeelding:

Het SuperWifi punt ontvangt vanuit het modem IP-adres 192.168.1.15.

Wanneer ik vervolgens dit IP-adres probeer te benaderen via mijn browser (Edge/Chrome/Internet Explorer/Firefox) terwijl ik met Wi-Fi ben verbonden, dan krijg ik dit:

@Marlon92 Zie onderstaande schermafbeelding:

Dit plaatje snap ik niet helemaal. Het lijkt wel alsof je op elke poort een ander subnet heb? Dan is het logisch dat je de SuperWiFi niet kan benaderen vanaf een andere poort.

Heb jij dit zelf ingesteld ofzo? Want dit is totaal niet logisch. 

Nee dit zijn de standaard instellingen. Heb je enig idee hoe ik dit kan wijzigen? Alle IP-adressen zitten op LAN1 toch? (192.168.1.xx)

Ik heb een 24 poorten switch op LAN1 aangesloten waar alle apparaten op zijn aangesloten.

Ok. Jij hebt alle andere apparaten rood gemaakt? Zie ik nu. Waar beginnen de ip adressen van alle andere apparaten mee? Beginnen die ook met "192.168.1."?

Ik heb een 24 poorten switch op LAN1 aangesloten waar alle apparaten op zijn aangesloten.

Zit daar ook het apparaat op waarmee je op de SuperWiFi mee probeert in te loggen? Of probeer je dat via WiFi? 

Alle andere apparaten beginnen ook met IP-adres 192.168.1.xx, dus dat zit wel in hetzelfde subnet

Alle andere apparaten beginnen ook met IP-adres 192.168.1.xx, dus dat zit wel in hetzelfde subnet

Dat ziet er goed uit. Het apparaat waarmee je op de SuperWiFi probeert in te loggen staat hier ook tussen? 

Ik heb via zowle Wi-Fi als bekabeld (bekabeld met dataoutlet die ook op dezelfde switch is aangesloten) geprobeerd om het SuperWifi punt te benaderen.

Klopt, die staat ook tussen deze lijst inderdaad

Dan vrees ik dat jouw SuperWiFi geupdate is toen die bij Youfone op de Experiabox aangesloten zat. 

Sinds de nieuwe firmware heeft die geen webinterface meer. Hoe je hem dan nog in moet stellen weet ik niet.

Ik ben benieuwd wat een KPN medewerker daar over gaat zeggen. Ik heb in dit topic:

Hier al een vraag over gesteld.

Zou het kunnen zijn dat er naast het inschakelen van Band Steering op Wireless LAN 2.4 GHz en 5 GHz nog andere settings gewijzigd dient te worden in het DrayTek Vigor 2765 modem?

Zou het kunnen zijn dat er naast het inschakelen van Band Steering op Wireless LAN 2.4 GHz en 5 GHz nog andere settings gewijzigd dient te worden in het DrayTek Vigor 2765 modem?

Nee. 

@Marlon92 Dank voor je bericht. Is er een mogelijkheid om de firmware van de SuperWIFI te downgraden?

@Corné1705 

zo te zien zijn jou Super wifi 1.0 punten al om naar de nieuwe firmware, dit kan ik herleiden aan de naam die in jou draytek te voorschijn komt.

hierbij heeft de Super wifi 1.0 geen master rol meer, enkel en alleen als slave kun je deze gebruiken. de master role kan enkel door een KPN modem of eventueel door een Super wifi 2.0 die ook al om is naar de nieuwe firmware.

op deze manier met enkel de 2 Super wifi 1.0 punten ga je ze dus niet werkend krijgen.

​op deze manier met enkel de 2 Super wifi 1.0 punten ga je ze dus niet werkend krijgen.

En wat nu?

En wat nu?

een andere oplossing bedenken. deze super wifi punten 1.0 punten zijn op deze manier niet te gebruiken.

Maar het moet KPN toch mogelijk zijn om de firmware versie van de SuperWifi punten te dowgraden? Als de SuperWifi punten alleen met een KPN modem werkt moet KPN de klant er ook niet voor laten betalen mijn inziens.

@Marlon92 Dank voor je bericht. Is er een mogelijkheid om de firmware van de SuperWIFI te downgraden?

Nee , dat kan niet ​@Corné1705 , zelfs niet bij KPN-klanten.

Reageer