Skip to main content
Vraag

SuperWifi 1 met trage en wegvallende wifi sinds update

• 27 maart 2025
  • 4 reacties
  • 27 keer bekeken

Door een software update werkt de superwifi 1 enkel nog maar op de 5gh. Echter is het bereik hierdoor afgenomen en ondervond ik klachten met wegvallen van wifi en snelheden die om te huilen zijn. Dus gisteren maar een superwifi 2 aangeschaft welke een iets groter bereik heeft en hierdoor heb ik weer TV. Door een nieuw tv-ontvanger 7000 serie zou ik de wifi2 versterker dichter bij het modem kunnen brengen en goed internet en TV te krijgen. Alleen dit kan pas als mijn contract afgelopen is. Vrij vertaald sterkte met je been het komende jaar tot einde contract. Het lijkt erop dat KPN graag van zijn klanten af wil door deze rigide opstelling. Dat terwijl ik al 10jr + klant ben. 

4 reacties

• Slimmerik
  • 77 reacties
  • 27 maart 2025

Door een software update werkt de superwifi 1 enkel nog maar op de 5gh.

Dan is er iets verkeerds ingesteld want de SW1 heeft na de update ook nog steeds 2.4 Ghz wifi.

De backhaul gaat echter wel alleen over 5 Ghz, maar dat staat los van het wifi welke de SW1 aan kan.

Ik heb het gevoel dat er een stukje ontbreekt in het bovenstaande verhaal, wellicht kan je deze iets uitwijden?

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • 2 reacties
  • 27 maart 2025

De monteur gaf aan dat dit waarschijnlijk over een tijdje wel weer mogelijk is, maar nu niet. Hij gaf aan dat hij normaal gesproken een kabel zou trekken om het superwifipunt dichter bij het modem te krijgen. Echter zou dat betekenen dat ik een kabel door de woonkamer zou krijgen omdat onder de vloer isolatie is aangebracht en niet toegankelijk. Een andere optie was het aanschaffen van een SW2. Dat heb ik nu gedaan. Maar om mijn wifi te verbeteren en geen kabel door de kamer te hebben raadde hij aan om een 7000 serie tv ontvanger te vragen. Dit zodat de SW dicht bij de router komt. 

Erik van KPN
Moderator
  • Moderator
  • 28419 reacties
  • 30 maart 2025

Welkom ​@Ronald1455. Het klopt dat na de update een draadloos aangesloten SuperWifi 1 alleen nog maar via de 5 GHz band met het modem kan communiceren. Dat zal ook zo blijven. Hierdoor kan het zijn dat je SuperWifi 1 dichterbij je modem moet staan om daarmee een goede verbinding te hebben. Maar, zoals Mental ook al noemt, dat staat wel los van de verbinding die jouw apparaten met de SuperWifi 1 hebben. 

Als je rode lampjes op de SuperWifi 1 ziet, dan staat hij te ver weg en moet je hem verplaatsen. Is het lampje groen, dan is de verbinding met je modem in orde. Het kan dan wel zijn dat je zelf trage of wegvallende wifi ervaart. Daarvoor hebben we enkele aanpassingen die je in de instellingen zou kunnen doen om dit te verbeteren. Die staan uitgelegd in dit artikel:

Maar jij hebt nu een SuperWifi 2 aangeschaft geef je aan. Gebruik je nu beide, of alleen de SuperWifi 2? Want je kunt ook beide gebruiken. De SuperWifi 1 kan dan ook draadloos verbinden met de SuperWifi 2, waardoor die SuperWifi 1 ook weer op een betere plek in huis kan komen te staan.

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • 2 reacties
  • 31 maart 2025

Doordat het bereik kleiner is geworden moet ik mijn superwifipunt op een plek dichter bij de router zetten, en verder van de TV. Hiervoor moet deze een 6 a 7 meter verplaatst worden. Alleen is er geen plek voor een kabel tussen het superwifipunt en de TV. Om even een lang verhaal kort te maken; door KPN wijziging word ik op kosten gejaagd omdat ik een nieuw superwifipunt moet aanschaffen, maar om mijn wifi weer optimaal te maken wil kpn niet meebewegen met een tv ontvanger die geen kabel door mijn woonkamer nodig heeft. KPN wil dit wel weer in orde maken als over een jaar als het contract is afgelopen. Ik vraag niet om een PS5 of ander gameconsole, ik vraag om wat jullie mij beloofd hebben een paar jaar geleden; overal super internet. 

Reageer