Skip to main content

Hallo allemaal,
Na de tweede update van KPN zijn mijn beide superwifi 2 punten uitgevallen. Na een reset en een nieuwe installatie, blijven de wifipunten (draadloos) op oranje staan. 
Ik heb ze meerdere keren gereset en opnieuw geïnstalleerd, maar dat mocht niet baten. Ze dichter bij het modem zetten heeft ook geen positief effect. Ze blijven oranje.

Hoe krijg ik deze wifipunten weer werkend?

Alvast dank voor de reactie.

 

Ik zou zelf eens proberen om de superwifi”s van de spanning te halen. Vervolgens de modem van de spanning voor 5 minuten en daarna weer opstarten en dit even de tijd geven. Daarna de superwifi’s weer aan.

Bij mij is dit de opliossimg als er een zeldzame verstoring is.


Beste @Roy74 ,

Helaas werkt dit ook niet. De lampjes blijven op oranje.

Vriendelijke groet,

Charles


De oranje lamp betekent in ieder geval dat de verbinding niet optimaal is.

Even denken hoe ik dit zou aanvliegen als de eerste suggestie niet werkt.


Ik had exact hetzelfde. 

Je moet even inloggen op de Box12 en dan de optie ‘Herstart thuisnetwerk’ gebruiken. Je vindt deze optie via Instellingen > Systeem.

Even wachten en ze zullen weer netjes groen gaan branden. 


Ik had exact hetzelfde. 

Je moet even inloggen op de modem en dan de optie ‘Herstart thuisnetwerk’ gebruiken. Je vindt deze optie via Instellingen > Systeem.

Daarom had ik al een complete herstart van de modem geadviseerd. Het is het proberen waard maar ik denk dat het probleem daarmee niet oplost.


Je spreekt over een tweede update. Wat nog nuttige informatie is dat kan helpen:

  • Welk modem?
  • De tweede update? Waarvan? Modem of superwif2?
  • Welke softwareversies zijn dan nu actief. Hopelijk niet de laatste KPN software op bijvoorbeeld box12 want in combinatie met superwifi is dat nog niet vrijgegeven. Vandaar ook de tweede vraag.
  • Heeft dit wel gewerkt en hoelang.
  • Superwifi’s beiden draadloos.

Aangezien een oranje lamp een mindere draadloze verbinding betekent zou het ook nog de, met name, 5GHz band instellingen kunnen zijn. De wireless backhaul tussen de wifi punten en de modem bedoel ik hiermee specifiek. Die maakt primair gebruik van de 5GHz band en die kan door veranderingen in de buurt verstoord zijn.

Ik neem aan dat je de superwifi’s ook al een verplaatst hebt. En dan bedoel ik ook onderling?
Je kunt ook eens proberen een van de superwifi’s bedraad aan te sluiten op een vrije LAN poort van de modem. Is die dan wel groen?


Ik had exact hetzelfde. 

Je moet even inloggen op de modem en dan de optie ‘Herstart thuisnetwerk’ gebruiken. Je vindt deze optie via Instellingen > Systeem.

Daarom had ik al een complete herstart van de modem geadviseerd. Het is het proberen waard maar ik denk dat het probleem daarmee niet oplost.

Het is een bekend iets na de update op de Box12, herstart van het thuisnetwerk is zeker de oplossing. 


Ik had exact hetzelfde. 

Je moet even inloggen op de modem en dan de optie ‘Herstart thuisnetwerk’ gebruiken. Je vindt deze optie via Instellingen > Systeem.

Daarom had ik al een complete herstart van de modem geadviseerd. Het is het proberen waard maar ik denk dat het probleem daarmee niet oplost.

Het is een bekend iets na de update op de Box12, herstart van het thuisnetwerk is zeker de oplossing. 

Ik neem het zonder meer van je aan. Topicstarter moet dit zeker eerst even proberen. Maar als er updates zijn geweest en het betreft box12 dan is dat vreemd. Ik draai al tijden op dezelfde firmware. De nieuwe KPN software in combinatie met superwifi is nog niet vrijgegeven volgens mij.

Eens even kijken wat topicstarter gaat zeggen. Jouw tip zou de meest easy one zijn in ieder geval.


@j3roentje 

Ik heb de reset gedaan, maar helaas de superwifi punten blijven oranje.

@Roy74 

Het modem is de Box 12 met firmware versie V12.C.24.05.08. 
Het verplaatsen van de wifipunten heeft geen positief effect. Ze blijven oranje. Zodra ik ze op de LAN poort aansluit, zijn ze wel groen. Het is echter de bedoeling dat ze draadloos werken, zoals ze voorheen hebben gedaan.


@j3roentje

Ik heb de reset gedaan, maar helaas de superwifi punten blijven oranje.

@Roy74

Het modem is de Box 12 met firmware versie V12.C.24.05.08. 
Het verplaatsen van de wifipunten heeft geen positief effect. Ze blijven oranje. Zodra ik ze op de LAN poort aansluit, zijn ze wel groen. Het is echter de bedoeling dat ze draadloos werken, zoals ze voorheen hebben gedaan.

Goedenavond, ik  heb exact hetzelfde als de topicstarter. Dus ik lees even mee. Op dit moment heb ik mijn "hoofd” wifipunt een reset gegeven, werd paars, bekabeld aangesloten en na 10 minuten zou het goed moeten gaan volgens handleiding.


@j3roentje

Ik heb de reset gedaan, maar helaas de superwifi punten blijven oranje.

@Roy74

Het modem is de Box 12 met firmware versie V12.C.24.05.08. 
Het verplaatsen van de wifipunten heeft geen positief effect. Ze blijven oranje. Zodra ik ze op de LAN poort aansluit, zijn ze wel groen. Het is echter de bedoeling dat ze draadloos werken, zoals ze voorheen hebben gedaan.

Dan heb je de nieuwe KPN firmware al.

Ik heb zelf de oude firmware nog omdat ik al langer de box12 en superwifi combinatie heb. Dan wordt ik later dit jaar pas gemigreerd. Moet daarom even putten uit logisch redeneren maar wezenlijk zal er niet zoveel veranderen.

Volgens mij is het wel van belang dat ook je superwifi’s op de KPN firmware draaien. Is dat zo?
Natuurlijk wil je ze ook draadloos hebben.

Bedoel je met voorheen dat alles draadloos werkte voor je de KPN firmware actief had. Met andere woorden, draaide wel alles naar behoren met de oude firmware?
 

Wat ik zeker eens zou proberen is om de 5GHz band te wijzen naar een andere frequentie en ik zou de bandbreedte ook eens wat inperken. Mogelijk heb je last van interferentie op deze band en dat is tevens de band die primair gebruikt wordt om de modem met superwifi te verbinden. Vaak is de auto frequentie keuze niet optimaal.

Ik zou in eerste instantie eens starten met een van de twee superwifi’s.

 

 


Ik lees dit als beperking in de firmware beschrijving:

  • Bepaalde wifi instellingen zoals handmatige kanaalkeuze, -bandbreedte en de wifistandaard worden niet automatisch naar aangesloten Wifipunten doorgezet. Je kunt nu in de webinterface elk Wifipunt aanklikken en daar dan deze instellingen wijzigen. Standaard staat elk Wifpunt op auto. Dat zal ook in de meeste gevallen prima gaan. Wel zien we dat deze wijzigingen niet worden vastgehouden bij een herstart van het Wifipunt. Daar wordt nog aan gewerkt.

ik zou daarom zeker eens kijken in zowel modem als ook in superwifi naar de 5GHz instellingen. Zeker als je dat voorheen handmatig had ingesteld. De instellingen worden niet doorgegeven blijkt (dat zal in een latere versie nog worden opgelost lees ik). In ieder geval overal dezelfde instellingen hanteren.

Na wijzigen zou ik altijd even herstarten.


Hallo Charles, ik kwam dit topic tegen en ik vroeg mij af of je nog verder bent gekomen. We krijgen meer signalen in deze richting en ik hoop dat je met de geboden tips verder komt. Ik hoor graag wat de huidige stand van zaken is.


Bij mij zijn de 2 Superwifi2 extenders nu wel verbonden met de box 12 via 5Ghz wifi. Maar er komen 0 apparaten op. Maar dat is waarschijnlijk een ander topic, dus ik ga daar even naar op zoek.

 

Maar het blijft tobben met die Superwifi2 extenders.


Ik denk dat dit vooral met de nieuwe firmware te maken heeft. Aan de reactie van de moderator te zien zijn er al wat meer meldingen gekomen. Dit zal ongetwijfeld met het modem team besproken worden. Toch blij dat ik nog niet over ben want ik heb mijn verbinding hard nodig voor mijn werk.


@Roy74 @Remco van KPN 

Inmiddels heb ik de superwifipunten op groen gekregen en zenden ze een wifisignaal uit. Helaas is het wifisignaal verre van stabiel. Om de zoveel tijd valt de verbinding weg.

De bandbreedte heb ik op een vast kanaal gezet, maar ik kan dit niet selecteren bij de wifipunten. Nadat ik hetzelfde kanaal bij de wifipunten heb geselecteerd en opgeslagen, is de instelling vlak daarna weer verdwenen. Daarbij heb ik de wifistandaard van de 2.4 Ghz op b, g, n, ax en van de 5Ghz op a, n, ac, ax gezet.

 

Ik heb nooit problemen gehad met de wifipunten, maar sinds die laatste update is het echt ellendig. Ik hoop dat hier heel snel een oplossing voor gevonden wordt.


@Charles18 super dat je dit even laat weten. De moderator leest mee en zal dit vast gaan doorgeven. Ik vermoed dat dit in de hoek van de firmware update zit. De combinatie met superwifi lijkt aandacht te behoeven. Hopelijk komt er snel een reactie want niet werkende wifi is niet prettig.


@Roy74 

In ieder geval veel dank voor je advies en hulp!


@Charles18 super dat je dit even laat weten. De moderator leest mee en zal dit vast gaan doorgeven. Ik vermoed dat dit in de hoek van de firmware update zit. De combinatie met superwifi lijkt aandacht te behoeven. Hopelijk komt er snel een reactie want niet werkende wifi is niet prettig.

@Roy74

In ieder geval veel dank voor je advies en hulp!

Dit heb ik zeker teruggekoppeld Charles en Roy. Ik wil jullie beide bedanken voor alle feedback en ook bedankt voor de assistentie Roy! Hou ook even onze product updates in de gaten voor de laatste stand van zaken:

https://forum.kpn.com/product-updates

 

 


Reageer