Skip to main content

SuperWifi 2 wordt op 7 februari 2022 geïntroduceerd bij KPN. Nu met Wifi 6 voor nog snellere en stabielere wifi op meerdere apparaten tegelijk. Deze vernieuwde SuperWifi punten werken op dezelfde manier als de vorige SuperWifi punten. Maar ze verschillen toch op een paar punten. In dit topic leg ik het je uit.

Wat is het verschil tussen SuperWifi en SuperWifi 2?

Er zijn geen grote verschillen in de werking van de vernieuwde SuperWifi punten. De webinterface van de SuperWifi 2 is hetzelfde als de vorige SuperWifi punten. Functies zoals ‘Extra Wifi’ en ‘Wifi tijdschema’ zijn er ook op de nieuwe SuperWifi punten. Maar er zijn ook een paar verschillen. Dit zijn de belangrijkste:

• 2 ethernetpoorten i.p.v. 1
  • Wifi 6 (ax) ondersteuning op de SuperWifi 2
  • De SuperWifi 2 is gemaakt van gerecycled plastic en is zwart
  • Op de SuperWifi zit de voet/beugel vast. Bij de SuperWifi 2 is deze los te halen

SuperWifi 2
Achterkant

Wat is Wifi 6?

Wifi 6 (802.11ax) is de opvolger van Wifi 5 (802.11ac). Met deze nieuwe generatie draadloos internet is er thuis en op het werk meer mogelijk. Qua snelheid zul je niet snel iets merken van Wifi 6, want Wifi 5 is al erg snel. 

Wat is het verschil tussen Wifi 5 en Wifi 6?

Wifi 5 kan al verschillende apparaten tegelijk bedienen, maar kent ook zijn beperkingen. De verschillen zijn: sneller internet voor meerdere apparaten tegelijkertijd, betere beveiliging, energiezuiniger en minder vertraging. Het grootste verschil is de mogelijkheid om meerdere apparaten efficiënt te bedienen. En dat is interessant voor de toekomst. Steeds meer apparaten zijn thuis online en die hebben allemaal een stabiele wifiverbinding nodig. Wifi 6 kan veel efficiënter een groot aantal apparaten voorzien van wifi. Dit betekent dat onder drukke omstandigheden Wifi 6 blijft presteren, waar Wifi 5 kan verstoppen.

Veelgestelde vragen

Werken KPN SuperWifi punten samen met de Experia Wifi?

Ja, de (vernieuwde) KPN SuperWifi punten en Experia Wifi werken met elkaar samen. Let op dat de Experia Wifi altijd bekabeld moet worden aangesloten. Het maakt niet uit of je SuperWifi of SuperWifi 2 hebt. SuperWifi en SuperWifi 2 kun je combineren.

Wat kosten de SuperWifi 2 punten voor bestaande klanten?

Klanten van KPN krijgen via de Wifi Manager advies op maat. De vernieuwde SuperWifi punten kosten daar €54,50 per stuk. Via onze webshop kosten de SuperWifi punten €199 per set.

Kan ik een tv-ontvanger aansluiten op een SuperWifi punt?

Ons advies is om een tv-ontvanger bekabeld aan te sluiten op het modem. Zo heb je de minste kans op storingen. Kies je er toch voor om de tv-ontvanger aan te sluiten op een SuperWifi punt die draadloos is verbonden met het modem of ander SuperWifi punt? Dan kan het wel werken, maar het valt niet onder de ondersteuningsvoorwaarden. Als je de SuperWifi bekabeld hebt aangesloten op het modem dan kun je de tv-ontvanger daar wel op aansluiten.

Werkt Wifi 6 als je een Box 12 modem hebt met Superwifi 2?

Ja, per de Box 12 firmware versie 528 werkt Wifi 6 ook op de SuperWifi 2. De uitrol van deze firmwareversie is nog bezig. Meer informatie daarover in dit topic:

Heb je nog een oudere versie, dan werkt Wifi 6 wel op de Box 12 zelf, maar nog niet op de SuperWifi 2.

Werkt Wifi 6 ook als je een V10A modem hebt met Superwifi 2?

Nee. De V10A zal de “master” zijn in deze situatie. De V10A ondersteunt geen Wifi 6 en daarom zal Wifi 6 niet werken in deze opstelling.

Hoe sluit ik SuperWifi aan?

Lees er alles over in dit topic: KPN SuperWifi: installatie en gebruik

Heb je vragen over SuperWifi 2? Stel ze in reactie hieronder.

Update: 04-07-2023

Valt er iets te zeggen over het stroomverbruik van deze apparaten? Toch weer twee extra apparaten dag en nacht in het stopcontact.

@Dylan83 Welkom op het forum. 

Het e-mailadres waarvan de mail afkomstig is, is inderdaad een kpn e-mailadres. 

Ook is er een campagne waarbij een deel van onze klanten een persoonlijke aanbod voor Superwifi krijgt.

Kort samengevat, het lijkt inderdaad te kloppen! 

Om eerlijk te zijn, heeft KPN dit ook wel nodig, firmware updates die meer stuk maken dan repareren, Superwifi punten, die niet aansluiten bij de box12. Na laatste firmware werken ze wel samen, maar niet op wifi6. Wil je dat wel, dan mag je weer betalen. Maar blijkbaar een kleine groep weer niet, geen pijl op te trekken.

Ik zit er heel hard over na te denken om alle KPN meuk te vervangen door Fritzbox + mesh, dan weet ik in ieder geval dat het werkt zoals bedoeld en ook blijft werken als bedoeld.

Als ik toch moet betalen dan koop ik wel goed spul.

Goedendag KPN zijn deze wifi punten ook uitgerust met POE optie dit zou namelijk wel heel fijn zijn want dit is echt een ENORM gemis op mijn huidige superwifi punten

Nee.

Hmmm.. een paar dagen geleden heb ik mijn glasvezel installatiepakket ontvangen. Ik heb de KPN V12 modem erbij gekregen met kennelijk nog de WIFI 5 (witte) SuperWIFI punten. Is het mogelijk dat ik deze kan omruilen voor de nieuwe zwarte Super WIFI 6 punten? 

@Lusa72 : Mag ik vragen wanneer  jij je diensten hebt besteld? 

we zijn nu een aantal dagen verder  bijna een maand, is er meer info over die update? want ik kocht echt die superwifi's voor wifi 6

Heb je al devices dan die van de AX-standaard gebruik kunnen maken?

Heb je al devices dan die van de AX-standaard gebruik kunnen maken?

zeker

we zijn nu een aantal dagen verder  bijna een maand, is er meer info over die update? want ik kocht echt die superwifi's voor wifi 6

Nee. Er is nog geen nieuws over.

@Lusa72 : Mag ik vragen wanneer  jij je diensten hebt besteld? 

10 September 2021 (had het even voor je opgezocht)

@Lusa72 Bedankt voor je reactie. 

De Superwifi 2 punten zijn op 7 februari geïntroduceerd. Omdat je bestelling voor deze datum is gedaan ontvang je de witte superwifi punten. 

De 2 grootste verschillen zijn dat we de SuperWifi 2 hebben gemaakt van gerecycled plastic. En dat we Wifi 6 introduceren. Dit is een dienst die klaar is voor de toekomst. Dit betekent ook dat nog niet alle apparaten daar nu al voordeel van hebben.

Ik kan deze helaas niet omruilen, omdat ik dan alle Superwifi punten van voor die datum zou moeten omruilen. Maar ook met de witte Superwifi punten kun je zorgeloos internetten :)

Blijven de oude wifipunten ook nog te koop voor 30 euro?

Lijkt me namelijk niet dat er gisteren nog een grote voorraad was en ze nu opeens helemaal op zijn.

*Admin: Tekst aangepast in verband met de huisregels. Verkoop van producten kan op andere platformen. Elkaar opzoeken via privéberichten staat je vrij. 

Ik wilde deze nieuwe bestellen, had daar de e-mail over gehad, maar kan ze nergens vinden om te bestellen. De klantenservice zegt dat ik de Wifimanager moet volgen en dat ik dan bij een pagina uitkom waar ik ze kan bestellen. Maar dat is niet zo. Ik krijg aan het einde alleen de opties om de Wifi-desk te bellen of een monteur te bestellen. Dat wil ik niet, ik wilde gewoon 2 van die nieuwe punten bestellen. Iemand een idee hoe ik dat voor elkaar krijg? De klantenservice zegt ze niet voor mij te kunnen bestellen.

Hoi @BRlnds, welkom! Je kunt de SuperWifi 2 via onze webshop zo aanschaffen voor €99,50 per stuk, of via de Wifi Manager met korting. Maar dan wel alleen als de Wifi Manager ook denkt dat je daarmee geholpen bent. Als dat niet zo is, dan krijg je alleen opties voor Wifi-desk of monteur. 

Dat is dan weer mooi een nepaanbieding. Ik wil die apparatuur graag hebben om diverse redenen, maar dan bepaalt die stomme Wifi Manager of ik het wel of niet mag kopen. Nou, dat bepaal ik lekker zelf wel. Ongelooflijk, want een barrière KPN hier weer opwerpt om gewoon iets aan te schaffen met de beloofde korting. :rage:

Het slaat eigenlijk nergens op dat je dan eerst als KPN meldt dat je ze als vaste klant kunt kopen met korting, maar als puntje bij paaltje komt, dan kun je ze dus helemaal niet met korting kopen? Dat vind ik niet netjes, op zijn zachtst gezegd, van KPN. 

De Wifi Manager kijkt of ze toegevoegde waarde hebben, als op basis daarvan blijkt dat ze voor jouw situatie geen meerwaarde hebben worden ze niet aangeboden. In dat geval kan je ze zelf aanschaffen via de link die Erik hierboven gaf. 

Dan moet KPN niet net doen alsof je zelf mag bepalen of je ze als vaste klant kunt kopen of niet. Ik wil dat gewoon zelf uitmaken. Het is toch gewoon mijn geld dat ik uitgeef? En als KPN dan een “aanbod” doet, dan moet KPN dat niet opeens gaan belemmeren door het niet mogelijk te maken om ze te kopen. Er zit functionaliteit op die mij nuttig lijkt en de huidige “Super” wifi-punten halen niet de gewenste snelheid. Maar als KPN het zo wil spelen, prima hoor. Maar zeg dan niet dat je als vaste klant iets met korting kunt kopen als het niet zo is.

KPN doet het in haar communicatie voorkomen alsof je als vaste klant voordelen hebt, maar die heb je dus duidelijk niet. Of het wordt je als klant onmogelijk gemaakt iets tegen de aanbiedingsprijs te kopen.

KPN doet het in haar communicatie voorkomen alsof je als vaste klant voordelen hebt, maar die heb je dus duidelijk niet. Of het wordt je als klant onmogelijk gemaakt iets tegen de aanbiedingsprijs te kopen.

Hallo @BRlnds , had je tijdens het gebruik van de wifimanager wel de huidige wifipunten losgekoppeld en de wifi op de modem weer geactiveerd?

Hallo @BRlnds , had je tijdens het gebruik van de wifimanager wel de huidige wifipunten losgekoppeld en de wifi op de modem weer geactiveerd?

Goede opmerking, ga ik dadelijk nogmaals proberen. Bedankt!

Ik heb het inmiddels opgegeven. Op geen enkele manier geeft de Wifi Manager mij de mogelijkheid om die nieuwe versie voor de prijs voor vaste klanten aan te schaffen. Voor mij weer de zoveelste slechte ervaring met de klantenservice van KPN helaas. Maar goed, dat boeit een bedrijf als KPN helemaal niet, daar telt klantenservice geheel niet mee, heb ik nu al een paar keer mogen ervaren. :thumbsdown_tone1:

@BRlnds heeft u eerder al eens SuperWiFi's via de WiFi Manager aangeschaft? Dan klopt het dat het nu niet meer lukt. Iedereen krijgt maar 1 keer de mogelijkheid om SuperWiFi's via de WiFi Manager aan te schaffen.

Nee, de vorige keer ben ik in een winkel geweest en heb daar de bestelling gedaan. Ik heb dus nog nooit eerder iets via de Wifi Manager besteld. En ik vind het nog steeds vreemd dat ik wel een aanbieding krijg in de mail voor die versterkers, maar ze dan niet “mag” kopen voor die aanbiedingsprijs. Daar erger ik me mateloos aan.

Nee, de vorige keer ben ik in een winkel geweest en heb daar de bestelling gedaan. Ik heb dus nog nooit eerder iets via de Wifi Manager besteld. En ik vind het nog steeds vreemd dat ik wel een aanbieding krijg in de mail voor die versterkers, maar ze dan niet “mag” kopen voor die aanbiedingsprijs. Daar erger ik me mateloos aan.

Dan onthoudt het 'systeem' misschien dat je er al 2 aangesloten hebt en 'denkt' het 'systeem' als het nu nog niet goed is moet er maar een monteur komen, op zich geen onlogische gedachte.

Maar een moderator kan uitsluitsel geven over wat het systeem onthoudt of niet @BRlnds .

Vul in de privégegevens van je profiel je NAW-gegevens, klantnummer en laatste 4 cijfers van je IBAN in, dan kan een moderator misschien nog iets voor je betekenen.

Succes.