Skip to main content

SuperWifi 2 wordt op 7 februari 2022 geïntroduceerd bij KPN. Nu met Wifi 6 voor nog snellere en stabielere wifi op meerdere apparaten tegelijk. Deze vernieuwde SuperWifi punten werken op dezelfde manier als de vorige SuperWifi punten. Maar ze verschillen toch op een paar punten. In dit topic leg ik het je uit.

Wat is het verschil tussen SuperWifi en SuperWifi 2?

Er zijn geen grote verschillen in de werking van de vernieuwde SuperWifi punten. De webinterface van de SuperWifi 2 is hetzelfde als de vorige SuperWifi punten. Functies zoals ‘Extra Wifi’ en ‘Wifi tijdschema’ zijn er ook op de nieuwe SuperWifi punten. Maar er zijn ook een paar verschillen. Dit zijn de belangrijkste:

• 2 ethernetpoorten i.p.v. 1
  • Wifi 6 (ax) ondersteuning op de SuperWifi 2
  • De SuperWifi 2 is gemaakt van gerecycled plastic en is zwart
  • Op de SuperWifi zit de voet/beugel vast. Bij de SuperWifi 2 is deze los te halen

SuperWifi 2
Achterkant

Wat is Wifi 6?

Wifi 6 (802.11ax) is de opvolger van Wifi 5 (802.11ac). Met deze nieuwe generatie draadloos internet is er thuis en op het werk meer mogelijk. Qua snelheid zul je niet snel iets merken van Wifi 6, want Wifi 5 is al erg snel. 

Wat is het verschil tussen Wifi 5 en Wifi 6?

Wifi 5 kan al verschillende apparaten tegelijk bedienen, maar kent ook zijn beperkingen. De verschillen zijn: sneller internet voor meerdere apparaten tegelijkertijd, betere beveiliging, energiezuiniger en minder vertraging. Het grootste verschil is de mogelijkheid om meerdere apparaten efficiënt te bedienen. En dat is interessant voor de toekomst. Steeds meer apparaten zijn thuis online en die hebben allemaal een stabiele wifiverbinding nodig. Wifi 6 kan veel efficiënter een groot aantal apparaten voorzien van wifi. Dit betekent dat onder drukke omstandigheden Wifi 6 blijft presteren, waar Wifi 5 kan verstoppen.

Veelgestelde vragen

Werken KPN SuperWifi punten samen met de Experia Wifi?

Ja, de (vernieuwde) KPN SuperWifi punten en Experia Wifi werken met elkaar samen. Let op dat de Experia Wifi altijd bekabeld moet worden aangesloten. Het maakt niet uit of je SuperWifi of SuperWifi 2 hebt. SuperWifi en SuperWifi 2 kun je combineren.

Wat kosten de SuperWifi 2 punten voor bestaande klanten?

Klanten van KPN krijgen via de Wifi Manager advies op maat. De vernieuwde SuperWifi punten kosten daar €54,50 per stuk. Via onze webshop kosten de SuperWifi punten €199 per set.

Kan ik een tv-ontvanger aansluiten op een SuperWifi punt?

Ons advies is om een tv-ontvanger bekabeld aan te sluiten op het modem. Zo heb je de minste kans op storingen. Kies je er toch voor om de tv-ontvanger aan te sluiten op een SuperWifi punt die draadloos is verbonden met het modem of ander SuperWifi punt? Dan kan het wel werken, maar het valt niet onder de ondersteuningsvoorwaarden. Als je de SuperWifi bekabeld hebt aangesloten op het modem dan kun je de tv-ontvanger daar wel op aansluiten.

Werkt Wifi 6 als je een Box 12 modem hebt met Superwifi 2?

Ja, per de Box 12 firmware versie 528 werkt Wifi 6 ook op de SuperWifi 2. De uitrol van deze firmwareversie is nog bezig. Meer informatie daarover in dit topic:

Heb je nog een oudere versie, dan werkt Wifi 6 wel op de Box 12 zelf, maar nog niet op de SuperWifi 2.

Werkt Wifi 6 ook als je een V10A modem hebt met Superwifi 2?

Nee. De V10A zal de “master” zijn in deze situatie. De V10A ondersteunt geen Wifi 6 en daarom zal Wifi 6 niet werken in deze opstelling.

Hoe sluit ik SuperWifi aan?

Lees er alles over in dit topic: KPN SuperWifi: installatie en gebruik

Heb je vragen over SuperWifi 2? Stel ze in reactie hieronder.

Update: 04-07-2023

Reken maar op een aantal weken @Mike2165, een deel van onze klanten heeft nog de 312 versie, die zullen eerst omgezet moeten worden naar de 516 versie en dat kost tijd. 

Hoi! Bij de superwifi (1) punten was in de Thuis app de signaalsterkte (dbm) te zien, bij het superwifi 2 punt, dat ik vandaag heb geïnstalleerd, zie ik de signaalsterkte niet terug in de app. Klopt dit?

Bedoel je deze pagina @NadjaS ? Ik zie dat wel.

Bedoel je deze pagina @NadjaS ? Ik zie dat wel.

Dit zie je alleen wanneer je de superwifi draadloos gebruikt. Ik heb ze aangesloten via een kabel en dan heb je deze info niet.

Dat vermoed ik ook 🤔, het gaat hier om de kwaliteit van de draadloze verbinding tussen SuperWiFi en modem. De frequentieband zal dan bij @NadjaS ook wel ontbreken. 

Wat gek, is namelijk wel draadloos! 

in de app zie ik:

Je gebruikt wel de laatste versie 3.8.4 van de Thuis app?

Wat gek, is namelijk wel draadloos! 

in de app zie ik:

Dit zie ik ook voor mijn bedrade SW’s. Alleen staat er bij mij werkkamer 14 :-)

Het punt is NIET bedraad aangesloten. 

Je gebruikt wel de laatste versie 3.8.4 van de Thuis app?

Ja, die versie gebruik ik.

Ben ik weer 🙂 heb de superwifi 2 punten gereset en opnieuw geïnstalleerd. En ik ben toch echt niet gek. Ze staan nu ONbekabeld op hun plekje, maar zie het niet terug in app.

Modem eens resetten oid?

zie screenshot:

@NadjaS, een modem reset is het proberen waard, mogelijk mist die wat in de communicatie met het achterliggende technische systeem en dat die dat dan wel ophaalt. 

Wat mij opvalt is dat iedereen hier "superwifi 2" heeft staan bij model. Ik heb dat vreemdgenoeg niet (ja ik heb de zwarte superwifi 2 modellen). Bij mij staat superwifi.

Bij het overzicht "Internetpunten" staat er wel SuperWifi 2 vermeld. Klik ik vervolgens op een van deze punten, dan staat er model: SuperWifi.

Misschien maakt het allemaal niet uit, het valt me wel op. Helaas nog even geduld voor de update hier.. 

Wat mij opvalt is dat iedereen hier "superwifi 2" heeft staan bij model. Ik heb dat vreemdgenoeg niet (ja ik heb de zwarte superwifi 2 modellen). Bij mij staat superwifi.

Bij het overzicht "Internetpunten" staat er wel SuperWifi 2 vermeld. Klik ik vervolgens op een van deze punten, dan staat er model: SuperWifi.

Misschien maakt het allemaal niet uit, het valt me wel op. Helaas nog even geduld voor de update hier.. 

Bij mij net zo hoor:

En als ik er op klik:

Ah helder, dank 😃 Tja, ik wacht geduldig af. Ben blij dat er wat moois aan komt in de vorm van een update. Veel apparaten ondersteunen hier wifi 6, dus wacht af met smart ;)

@NadjaS, een modem reset is het proberen waard, mogelijk mist die wat in de communicatie met het achterliggende technische systeem en dat die dat dan wel ophaalt. 

Helaas ook dit heeft niets geholpen. 
Wat gek.

is er nog een andere manier waarop ik de signaalsterkte kan zien?

@NadjaS Heb je de app ook al eens opnieuw geïnstalleerd?

Je kunt ook inloggen op de webinterface van de SuperWifi en daar de signaalsterkte bekijken.

@NadjaS Heb je de app ook al eens opnieuw geïnstalleerd?

Je kunt ook inloggen op de webinterface van de SuperWifi en daar de signaalsterkte bekijken.

Hoi Denise,

ja heb ik opnieuw geïnstalleerd. Hielp niets.

ik gebruik een 10a modem, dus dan log ik rechtstreeks op de interface van het modem in. Waar kan ik die gegevens in het modem vinden? Thanks 😊 

Hoe je kunt inloggen op de Experia Box V10A lees je hier.

Is er een update mbt de uitrol van SGEJ10000528?

Graag iets specifieker dan “reken maar op een paar weken”, inmiddels 2 weken geleden.

Bij voorbaat dank.

Jazeker @Sanderino , dat staat in het volgende topic.

Jazeker @Sanderino , dat staat in het volgende topic.

Correct, hopelijk kun je hier verder mee uit de voeten @Sanderino

Correct, hopelijk kun je hier verder mee uit de voeten @Sanderino

Hartelijk dank, had de andere post niet gezien. 
Ik hou het in de gaten en wacht rustig af.

Nogmaals bedankt 

Correct, hopelijk kun je hier verder mee uit de voeten @Sanderino

Hartelijk dank, had de andere post niet gezien. 
Ik hou het in de gaten en wacht rustig af.

Nogmaals bedankt 

Geen punt en mocht je in de toekomst nog eens vragen hebben, laat het ons dan vooral weten :) 

Ik heb een veelgestelde vraag toegevoegd aan het startbericht over de Box 12 update. Deze zorgt ervoor dat Wifi 6 ook werkt op je SuperWifi 2 als deze met een Box 12 is verbonden.

Werkt Wifi 6 als je een Box 12 modem hebt met Superwifi 2?

Ja, per de Box 12 firmware versie 528 werkt Wifi 6 ook op de SuperWifi 2. De uitrol van deze firmwareversie is nog bezig. Meer informatie daarover in dit topic:

Heb je nog een oudere versie, dan werkt Wifi 6 wel op de Box 12 zelf, maar nog niet op de SuperWifi 2.