Skip to main content

SuperWifi 2 wordt op 7 februari 2022 geïntroduceerd bij KPN. Nu met Wifi 6 voor nog snellere en stabielere wifi op meerdere apparaten tegelijk. Deze vernieuwde SuperWifi punten werken op dezelfde manier als de vorige SuperWifi punten. Maar ze verschillen toch op een paar punten. In dit topic leg ik het je uit.

 

Wat is het verschil tussen SuperWifi en SuperWifi 2?

Er zijn geen grote verschillen in de werking van de vernieuwde SuperWifi punten. De webinterface van de SuperWifi 2 is hetzelfde als de vorige SuperWifi punten. Functies zoals ‘Extra Wifi’ en ‘Wifi tijdschema’ zijn er ook op de nieuwe SuperWifi punten. Maar er zijn ook een paar verschillen. Dit zijn de belangrijkste:

  • 2 ethernetpoorten i.p.v. 1
  • Wifi 6 (ax) ondersteuning op de SuperWifi 2
  • De SuperWifi 2 is gemaakt van gerecycled plastic en is zwart
  • Op de SuperWifi zit de voet/beugel vast. Bij de SuperWifi 2 is deze los te halen

 

SuperWifi 2
Achterkant

 

Wat is Wifi 6?

Wifi 6 (802.11ax) is de opvolger van Wifi 5 (802.11ac). Met deze nieuwe generatie draadloos internet is er thuis en op het werk meer mogelijk. Qua snelheid zul je niet snel iets merken van Wifi 6, want Wifi 5 is al erg snel. 

 

Wat is het verschil tussen Wifi 5 en Wifi 6?

Wifi 5 kan al verschillende apparaten tegelijk bedienen, maar kent ook zijn beperkingen. De verschillen zijn: sneller internet voor meerdere apparaten tegelijkertijd, betere beveiliging, energiezuiniger en minder vertraging. Het grootste verschil is de mogelijkheid om meerdere apparaten efficiënt te bedienen. En dat is interessant voor de toekomst. Steeds meer apparaten zijn thuis online en die hebben allemaal een stabiele wifiverbinding nodig. Wifi 6 kan veel efficiënter een groot aantal apparaten voorzien van wifi. Dit betekent dat onder drukke omstandigheden Wifi 6 blijft presteren, waar Wifi 5 kan verstoppen.

 

Veelgestelde vragen

 

Werken KPN SuperWifi punten samen met de Experia Wifi?

Ja, de (vernieuwde) KPN SuperWifi punten en Experia Wifi werken met elkaar samen. Let op dat de Experia Wifi altijd bekabeld moet worden aangesloten. Het maakt niet uit of je SuperWifi of SuperWifi 2 hebt. SuperWifi en SuperWifi 2 kun je combineren.
 

Wat kosten de SuperWifi 2 punten voor bestaande klanten?

Klanten van KPN krijgen via de Wifi Manager advies op maat. De vernieuwde SuperWifi punten kosten daar €54,50 per stuk. Via onze webshop kosten de SuperWifi punten €199 per set.

 

Kan ik een tv-ontvanger aansluiten op een SuperWifi punt?

Ons advies is om een tv-ontvanger bekabeld aan te sluiten op het modem. Zo heb je de minste kans op storingen. Kies je er toch voor om de tv-ontvanger aan te sluiten op een SuperWifi punt die draadloos is verbonden met het modem of ander SuperWifi punt? Dan kan het wel werken, maar het valt niet onder de ondersteuningsvoorwaarden. Als je de SuperWifi bekabeld hebt aangesloten op het modem dan kun je de tv-ontvanger daar wel op aansluiten.

 

Werkt Wifi 6 als je een Box 12 modem hebt met Superwifi 2?

Ja, per de Box 12 firmware versie 528 werkt Wifi 6 ook op de SuperWifi 2. De uitrol van deze firmwareversie is nog bezig. Meer informatie daarover in dit topic:

Heb je nog een oudere versie, dan werkt Wifi 6 wel op de Box 12 zelf, maar nog niet op de SuperWifi 2.

 

Werkt Wifi 6 ook als je een V10A modem hebt met Superwifi 2?

Nee. De V10A zal de “master” zijn in deze situatie. De V10A ondersteunt geen Wifi 6 en daarom zal Wifi 6 niet werken in deze opstelling.
 

Hoe sluit ik SuperWifi aan?

Lees er alles over in dit topic: KPN SuperWifi: installatie en gebruik

 

Heb je vragen over SuperWifi 2? Stel ze in reactie hieronder.


Update: 04-07-2023

Ik ben sinds een paar maanden klant en heb de V12 box, met witte superwifi punten. (zonder wifi 6 dus)

De 2e netwerk poort zou hier ideaal zijn, komt er ook een inruil programma beschikbaar?

 

Nee, er komt geen mogelijkheid om te ruilen..

Op dit moment is het zo dat op de v12 box wifi 6 niet meer werkt wanneer je de witte SuperWifi’s aansluit. Als je deze nieuwe versies gebruikt neem ik aan dat de wifi van de box v12 ook weer wifi 6 heeft?

Correct. Dat is 1 van de voornaamste redenen voor deze nieuwe versies. Je komt met de Box 12 die Wifi 6 ondersteunt, en dan SuperWifi niet. Dat is niet echt mooi. Nu is dat niet meer het geval en kun je dus gebruik maken van Wifi 6 op de Box 12 i.c.m. SuperWifi 2. 

 

Als ik de hier de verbindingssnelheid zie denk ik dat de Box 12 toch op wifi 6 verbindt ondanks de aangesloten experia-wifi's die dat niet kunnen. 

Ik denk dat je gelijk hebt, maar ik heb nog navraag gedaan voor de zekerheid. De master moet in ieder geval Wifi 6 ondersteunen. En nu de Box 12 is opgenomen in het mesh-netwerk kan dat inderdaad het geval zijn. Eerst had je dan een los wifinetwerkje met Wifi 6. Maar die Experia Wifi's natuurlijk niet. Ik lees nu dat ik de vraag niet helemaal goed had geïnterpreteerd.


Precies, KPN mesh kan blijkbaar Wifi 5 en Wifi 6 naast elkaar gebruiken.


Precies, KPN mesh kan blijkbaar Wifi 5 en Wifi 6 naast elkaar gebruiken.

Da lijkt me eigenlijk wel logisch (maar dat kan aan mij liggen). Wifi 4 en Wifi 5 werken immers ook samen in mesh. Het zou juist raar zijn als het niet zou kunnen.


Welke prijs hangt er nu aan vast?

Hallo @Nick83 €39,50 per stuk via de wifimanager, via de webshop €99 per set van 2, zie ook in de aanhef van het topic

Nee @JanD , in de webshop apparatuur voor thuis voor €99,50 per stuk, de set van 2 kost €199, zoals ook staat in het openingsbericht.

Hallo @RBxx , je hebt gelijk, zie je dat @Nick83 , ik heb je eerder een foute prijs per abuis opgegeven via de webshop, excuses.


Wel een mooie vooruitgang met de 2 rj45 poorten 

Nu kan de superwifi ook gewoon bij de tv ontvanger geplaatst worden 

Zonder extra utp kabel of switch 

Simpel tussen pluggen tussen de tv ontvanger

De experia wifi had dit ook al 


Wel een mooie vooruitgang met de 2 rj45 poorten 

Nu kan de superwifi ook gewoon bij de tv ontvanger geplaatst worden 

Zonder extra utp kabel of switch 

Simpel tussen pluggen tussen de tv ontvanger

De experia wifi had dit ook al 

Hallo @peter-keetfm , alleen de goede werking met deze aansluitmethode wordt niet gegarandeerd en ondersteund door KPN, zie ook de aanhef van dit topic.

Het advies blijft de tv-decoder rechtstreeks op het modem aansluiten.

 

 


Wel een mooie vooruitgang met de 2 rj45 poorten 

Nu kan de superwifi ook gewoon bij de tv ontvanger geplaatst worden 

Zonder extra utp kabel of switch 

Simpel tussen pluggen tussen de tv ontvanger

De experia wifi had dit ook al 

Hallo @peter-keetfm , alleen de goede werking met deze aansluitmethode wordt niet gegarandeerd en ondersteund door KPN, zie ook de aanhef van dit topic.

Het advies blijft de tv-decoder rechtstreeks op het modem aansluiten.

 

 

Ik heb het over bekabeld aansluiten via de superwifi  

 


Wel een mooie vooruitgang met de 2 rj45 poorten 

Nu kan de superwifi ook gewoon bij de tv ontvanger geplaatst worden 

Zonder extra utp kabel of switch 

Simpel tussen pluggen tussen de tv ontvanger

De experia wifi had dit ook al 

Hallo @peter-keetfm , alleen de goede werking met deze aansluitmethode wordt niet gegarandeerd en ondersteund door KPN, zie ook de aanhef van dit topic.

Het advies blijft de tv-decoder rechtstreeks op het modem aansluiten.

 

 

Ik heb het over bekabeld aansluiten via de superwifi  

 

Hallo @peter-keetfm 

Kan ik een tv-ontvanger aansluiten op een SuperWifi punt?

Ons advies is om een tv-ontvanger bekabeld aan te sluiten op het modem. Zo heb je de minste kans op storingen. Kies je er toch voor om de tv-ontvanger aan te sluiten op een SuperWifi punt? Dan kan het wel werken, maar het valt niet onder de ondersteuningsvoorwaarden.

 


@JanD 

Had dit gelezen ja 

Bedoelen ze hiermee niet de superwifi via wifi 

En de tv ontvanger via wifi laten werken 

Die 2 rj45 poorten is namelijk gewoon een kleine switch 

 


Wel een mooie vooruitgang met de 2 rj45 poorten 

Nu kan de superwifi ook gewoon bij de tv ontvanger geplaatst worden 

Zonder extra utp kabel of switch 

Simpel tussen pluggen tussen de tv ontvanger

De experia wifi had dit ook al 

Hallo @peter-keetfm , alleen de goede werking met deze aansluitmethode wordt niet gegarandeerd en ondersteund door KPN, zie ook de aanhef van dit topic.

Het advies blijft de tv-decoder rechtstreeks op het modem aansluiten.

 

 

En als je nu wel een switch heb staan?? Is het dan gewoon de Superwifi daar bij inpluggen?? 

Dus, in mijn geval, 1 kabel vanuit switch naar tv ontvanger en 1 kabel vanuit switch naar de Superwifi. 


Wel een mooie vooruitgang met de 2 rj45 poorten 

Nu kan de superwifi ook gewoon bij de tv ontvanger geplaatst worden 

Zonder extra utp kabel of switch 

Simpel tussen pluggen tussen de tv ontvanger

De experia wifi had dit ook al 

Hallo @peter-keetfm , alleen de goede werking met deze aansluitmethode wordt niet gegarandeerd en ondersteund door KPN, zie ook de aanhef van dit topic.

Het advies blijft de tv-decoder rechtstreeks op het modem aansluiten.

 

 

En als je nu wel een switch heb staan?? Is het dan gewoon de Superwifi daar bij inpluggen?? 

Dus, in mijn geval, 1 kabel vanuit switch naar tv ontvanger en 1 kabel vanuit switch naar de Superwifi. 

Ja dat kan prima switch moet wel igmp snooping ondersteuning hebben 


 

 

Ja dat kan prima switch moet wel igmp snooping ondersteuning hebben 

Ja, dat heeft tie. Nog een vraagje, ook kwestie van proberen waarschijnlijk maar ik heb een V10 en die staat in de woonkamer, nu gaat er een kabel naar boven direct naar de TV ontvanger op de slaapkamer. Als ik daar dan de switch neerzet en de TV ontvanger en de Superwifi 2 aan "hang", gaat dan mijn wifi op de V10 uit?? Zo ja, schiet dat niet op, dan ben ik verplicht om beneden, waar ik nu prima wifi heb, nog een Superwifi 2 neer te zetten. 


Van een V10 gaat de wifi uit 

Of het moet veranderd zijn 

Ik heb zelf geen kpn spullen meer aangesloten  op de 2x vip5202 na dan 


Maar dan opnieuw 'Superwifi 2'. Ik had denk ik dan toch nu zeker wel een andere tenaamstelling gekozen. Het kan mij niet bekoren zo'n Unindentified Flut Object,... 


Ik las in deze topic over gebogen UTP kabel, maar dan kun je die Super WiFi nog niet echt straks tegen de muur hangen:

Dan steekt ie nog aardig uit mijn zijn kontje! 😜


Ik las in deze topic over gebogen UTP kabel, maar dan kun je die Super WiFi nog niet echt straks tegen de muur hangen:

Dan steekt ie nog aardig uit mijn zijn kontje! 😜

Daar heb je veel soorten van ook plat 

Zal vast wel iets voor zijn 😀


... ik heb een V10 en die staat in de woonkamer, nu gaat er een kabel naar boven direct naar de TV ontvanger op de slaapkamer. Als ik daar dan de switch neerzet en de TV ontvanger en de Superwifi 2 aan "hang", gaat dan mijn wifi op de V10 uit?? Zo ja, schiet dat niet op, dan ben ik verplicht om beneden, waar ik nu prima wifi heb, nog een Superwifi 2 neer te zetten. 

Ja... dat fenomeen is al jaren zo. Met de Experia WiFi's was dat zo. Met de witte SuperWiFi's was dat zo. En nu met de zwarte SuperWiFi's zal dat ook zo zijn.


... ik heb een V10 en die staat in de woonkamer, nu gaat er een kabel naar boven direct naar de TV ontvanger op de slaapkamer. Als ik daar dan de switch neerzet en de TV ontvanger en de Superwifi 2 aan "hang", gaat dan mijn wifi op de V10 uit?? Zo ja, schiet dat niet op, dan ben ik verplicht om beneden, waar ik nu prima wifi heb, nog een Superwifi 2 neer te zetten. 

Ja... dat fenomeen is al jaren zo. Met de Experia WiFi's was dat zo. Met de witte SuperWiFi's was dat zo. En nu met de zwarte SuperWiFi's zal dat ook zo zijn.

Blij dat ik eigen netwerk apparatuur heb 

En dat er een vrije router/modem keuze is 

Maar dat is bij KPN al wat langer van toepassing


Dag,

 

Ik zou graag er 3 willen omruilen, dat zal wel niet kunnen?

 

Ik heb 2 adressen op mijn mijnkpn dus kan ik niet het juiste adres via de wifi manager krijgen die geen fritzbox heeft.

Ik wil ze graag op rekening hebben. Is dit mogelijk?


Hallo @Julian Borghuis , inruilen kan niet, je kunt ze zelf verkopen.

 


.

Waarom een nieuw account aangemaakt terwijl je er al een hebt @Julian Borghuis  en @Julian Borghuis 2  ?


.

Waarom een nieuw account aangemaakt terwijl je er al een hebt @Julian Borghuis  en @Julian Borghuis 2  

ik heb een eigen account zodat me ouders niet die mailtjes steeds krijgen.

Ik logde perongeluk in op het forum met die van me ouders

 


@JanD

Had dit gelezen ja 

Bedoelen ze hiermee niet de superwifi via wifi 

En de tv ontvanger via wifi laten werken 

Die 2 rj45 poorten is namelijk gewoon een kleine switch 

Dat is inderdaad wat ik bedoel in de tekst. :slight_smile:

 

 

 

Ja dat kan prima switch moet wel igmp snooping ondersteuning hebben 

Ja, dat heeft tie. Nog een vraagje, ook kwestie van proberen waarschijnlijk maar ik heb een V10 en die staat in de woonkamer, nu gaat er een kabel naar boven direct naar de TV ontvanger op de slaapkamer. Als ik daar dan de switch neerzet en de TV ontvanger en de Superwifi 2 aan "hang", gaat dan mijn wifi op de V10 uit?? Zo ja, schiet dat niet op, dan ben ik verplicht om beneden, waar ik nu prima wifi heb, nog een Superwifi 2 neer te zetten. 

Deze vraag is al beantwoord volgens mij. Maar voor de zekerheid: ja, de wifi gaat uit van die V10. Je ontkomt er niet aan om een SuperWifi punt te plaatsen beneden in deze opstelling.

 

Dag,

Ik zou graag er 3 willen omruilen, dat zal wel niet kunnen?

Ik heb 2 adressen op mijn mijnkpn dus kan ik niet het juiste adres via de wifi manager krijgen die geen fritzbox heeft.

Ik wil ze graag op rekening hebben. Is dit mogelijk?

Er is helaas geen omruilmogelijkheid...


 

Dag,

Ik zou graag er 3 willen omruilen, dat zal wel niet kunnen?

Ik heb 2 adressen op mijn mijnkpn dus kan ik niet het juiste adres via de wifi manager krijgen die geen fritzbox heeft.

Ik wil ze graag op rekening hebben. Is dit mogelijk?

Er is helaas geen omruilmogelijkheid...

Dan heb je me laatste vraag niet beantwoord

 

*Admin: quote ingekort


 

Dag,

Ik zou graag er 3 willen omruilen, dat zal wel niet kunnen?

Ik heb 2 adressen op mijn mijnkpn dus kan ik niet het juiste adres via de wifi manager krijgen die geen fritzbox heeft.

Ik wil ze graag op rekening hebben. Is dit mogelijk?

Er is helaas geen omruilmogelijkheid...

Dan heb je me laatste vraag niet beantwoord

Ik weet niet zeker of ik je vraag goed begrijp. Maar bedoel je dat je in de eerste instantie niet betaalt? Of in termijnen? Daar zijn ook geen mogelijkheden voor.