Skip to main content

SuperWifi 2 wordt op 7 februari 2022 geïntroduceerd bij KPN. Nu met Wifi 6 voor nog snellere en stabielere wifi op meerdere apparaten tegelijk. Deze vernieuwde SuperWifi punten werken op dezelfde manier als de vorige SuperWifi punten. Maar ze verschillen toch op een paar punten. In dit topic leg ik het je uit.

 

Wat is het verschil tussen SuperWifi en SuperWifi 2?

Er zijn geen grote verschillen in de werking van de vernieuwde SuperWifi punten. De webinterface van de SuperWifi 2 is hetzelfde als de vorige SuperWifi punten. Functies zoals ‘Extra Wifi’ en ‘Wifi tijdschema’ zijn er ook op de nieuwe SuperWifi punten. Maar er zijn ook een paar verschillen. Dit zijn de belangrijkste:

  • 2 ethernetpoorten i.p.v. 1
  • Wifi 6 (ax) ondersteuning op de SuperWifi 2
  • De SuperWifi 2 is gemaakt van gerecycled plastic en is zwart
  • Op de SuperWifi zit de voet/beugel vast. Bij de SuperWifi 2 is deze los te halen

 

SuperWifi 2
Achterkant

 

Wat is Wifi 6?

Wifi 6 (802.11ax) is de opvolger van Wifi 5 (802.11ac). Met deze nieuwe generatie draadloos internet is er thuis en op het werk meer mogelijk. Qua snelheid zul je niet snel iets merken van Wifi 6, want Wifi 5 is al erg snel. 

 

Wat is het verschil tussen Wifi 5 en Wifi 6?

Wifi 5 kan al verschillende apparaten tegelijk bedienen, maar kent ook zijn beperkingen. De verschillen zijn: sneller internet voor meerdere apparaten tegelijkertijd, betere beveiliging, energiezuiniger en minder vertraging. Het grootste verschil is de mogelijkheid om meerdere apparaten efficiënt te bedienen. En dat is interessant voor de toekomst. Steeds meer apparaten zijn thuis online en die hebben allemaal een stabiele wifiverbinding nodig. Wifi 6 kan veel efficiënter een groot aantal apparaten voorzien van wifi. Dit betekent dat onder drukke omstandigheden Wifi 6 blijft presteren, waar Wifi 5 kan verstoppen.

 

Veelgestelde vragen

 

Werken KPN SuperWifi punten samen met de Experia Wifi?

Ja, de (vernieuwde) KPN SuperWifi punten en Experia Wifi werken met elkaar samen. Let op dat de Experia Wifi altijd bekabeld moet worden aangesloten. Het maakt niet uit of je SuperWifi of SuperWifi 2 hebt. SuperWifi en SuperWifi 2 kun je combineren.
 

Wat kosten de SuperWifi 2 punten voor bestaande klanten?

Klanten van KPN krijgen via de Wifi Manager advies op maat. De vernieuwde SuperWifi punten kosten daar €54,50 per stuk. Via onze webshop kosten de SuperWifi punten €199 per set.

 

Kan ik een tv-ontvanger aansluiten op een SuperWifi punt?

Ons advies is om een tv-ontvanger bekabeld aan te sluiten op het modem. Zo heb je de minste kans op storingen. Kies je er toch voor om de tv-ontvanger aan te sluiten op een SuperWifi punt die draadloos is verbonden met het modem of ander SuperWifi punt? Dan kan het wel werken, maar het valt niet onder de ondersteuningsvoorwaarden. Als je de SuperWifi bekabeld hebt aangesloten op het modem dan kun je de tv-ontvanger daar wel op aansluiten.

 

Werkt Wifi 6 als je een Box 12 modem hebt met Superwifi 2?

Ja, per de Box 12 firmware versie 528 werkt Wifi 6 ook op de SuperWifi 2. De uitrol van deze firmwareversie is nog bezig. Meer informatie daarover in dit topic:

Heb je nog een oudere versie, dan werkt Wifi 6 wel op de Box 12 zelf, maar nog niet op de SuperWifi 2.

 

Werkt Wifi 6 ook als je een V10A modem hebt met Superwifi 2?

Nee. De V10A zal de “master” zijn in deze situatie. De V10A ondersteunt geen Wifi 6 en daarom zal Wifi 6 niet werken in deze opstelling.
 

Hoe sluit ik SuperWifi aan?

Lees er alles over in dit topic: KPN SuperWifi: installatie en gebruik

 

Heb je vragen over SuperWifi 2? Stel ze in reactie hieronder.


Update: 04-07-2023

Ik ben sinds een paar maanden klant en heb de V12 box, met witte superwifi punten. (zonder wifi 6 dus)

De 2e netwerk poort zou hier ideaal zijn, komt er ook een inruil programma beschikbaar?

 

Ik kan je uit eigen ervaring vertellen dat dit niet zo is. Ik heb 5 weken geleden 2 superwifi punten besteld en deze nog niet aangesloten, omdat ik erachter kwam dat ik geen vrije poorten meer had. Nu ze met de firmware update wel draadloos aangesloten kunnen worden kom ik er via het forum achter dat ik dan ook m'n wifi 6 kwijt zal raken (niemand die mij dit vertelde bij het bestellen). Een belletje naar de helpdesk levert niks op. De twee weken bedenktijd zijn voorbij, dus ik heb dikke pech. Voel me wel een beetje in de kou gezet...


Paul, misschien een gekke vraag, maar ik heb beide superwifi 2 punten op elkaar aangesloten via een lan verbinding om optimaal gebruik te maken de snelheden.

Alleen nu valt mij op als je er bij eentje de kabel lostrekt, ook meteen het primare punt wijzigt. Dit is niet meer handmatig aan te passen. Hoe kun je het primare punt weer aanpassen naar diegene die je zelf wilt? 


Paul, misschien een gekke vraag, maar ik heb beide superwifi 2 punten op elkaar aangesloten via een lan verbinding om optimaal gebruik te maken de snelheden.

Alleen nu valt mij op als je er bij eentje de kabel lostrekt, ook meteen het primare punt wijzigt. Dit is niet meer handmatig aan te passen. Hoe kun je het primare punt weer aanpassen naar diegene die je zelf wilt? 

 

Geen gekke vraag hoor.

Dan kan (en kon) niet. De master wordt bepaald door interne regels van het systeem. De bekabelde zal altijd het primaire punt zijn.


Geen gekke vraag hoor.

Dan kan (en kon) niet. De master wordt bepaald door interne regels van het systeem. De bekabelde zal altijd het primaire punt zijn.

Ahh helder, naja ik heb het system weten te foppen door de kabels nogmaals los te trekken en na het tweemaal knipperen krijg ik het punt in kwestie weer als primair.  Dacht misschien is hier nog een andere makkelijkere optie voor. 


Het maakt helemaal geen bal uit welk punt primair is. Het is niet zo dat alle verkeer via dat primaire punt loopt ofzo. Het is alleen voor de instellingen. 

Hier is een Experia WiFi het primaire punt. Het staat nog in de schuur ook.


Het maakt helemaal geen bal uit welk punt primair is. Het is niet zo dat alle verkeer via dat primaire punt loopt ofzo. Het is alleen voor de instellingen. 

Hier is een Experia WiFi het primaire punt. Het staat nog in de schuur ook.

Nou ja dat is het gekke, alle apparatuur heeft mij mij een voorrangspositie op het primaire punt. Ik merkte zodra deze wijzigde ook meteen alles overhevelde, zo was mijn deurbel ineens verbonden met de slaapkamer. 


Paar vraagjes over deze SuperWifi 2.

Sinds kort 1 Gbps glasvezel van KPN. In huis had ik al een netwerk met Orbi RBK50 en 1 satelliet.

Snelheid(up/down) die ik haal met de Orbi’s liggen zo een 2-300 onder die van de Box12 WiFi ( gemeten met een iPad Pro 2021 en OpenSignal Speedtest) . Snelheden met de Orbi liggen rond de 500 Mbps (waar maak je je druk over ….snel genoeg toch?), waarschijnlijk het maximaal haalbare met de Orbi’s. Prettig aan de Orbi’s is dat ze 3-4 ethernetpoorten hebben, waaraan enkele bedrade apparaten.

 

  • met de box 12 moet er 1 superwifi 2 bedraad aangesloten worden?
  • zouden snelheden hoger komen te liggen dan met Orbi’s?
  • indien geen iTV op superwifi 2, kan er een “gewone” switch gebruik worden om meer ethernetpoorten te krijgen?
  • zijn de superwifi’s alleen met KPN apparatuur / modem te gebruiken?

 


  • met de box 12 moet er 1 superwifi 2 bedraad aangesloten worden?
  • zouden snelheden hoger komen te liggen dan met Orbi’s?
  • indien geen iTV op superwifi 2, kan er een “gewone” switch gebruik worden om meer ethernetpoorten te krijgen?
  • zijn de superwifi’s alleen met KPN apparatuur / modem te gebruiken?

 

Goede vragen. :slight_smile:

  • Nee, niet zodra je de laatste update hebt van de Box 12.
  • Geen idee eerlijk gezegd..
  • Ik weet niet wat je bedoelt met “gewoon”. Maar ja, je kunt een switch aansluiten.
  • Nee, kan in principe ook achter eigen apparatuur.

  • met de box 12 moet er 1 superwifi 2 bedraad aangesloten worden?
  • zouden snelheden hoger komen te liggen dan met Orbi’s?
  • indien geen iTV op superwifi 2, kan er een “gewone” switch gebruik worden om meer ethernetpoorten te krijgen?
  • zijn de superwifi’s alleen met KPN apparatuur / modem te gebruiken?

 

Goede vragen. :slight_smile:

  • Nee, niet zodra je de laatste update hebt van de Box 12.
  • Geen idee eerlijk gezegd..
  • Ik weet niet wat je bedoelt met “gewoon”. Maar ja, je kunt een switch aansluiten.
  • Nee, kan in principe ook achter eigen apparatuur.

PS, wil je de switch toch gebruiken moet het wel IGMP Snooping ondersteunen:

 


Paar vraagjes over deze SuperWifi 2.

  • indien geen iTV op superwifi 2, kan er een “gewone” switch gebruik worden om meer ethernetpoorten te krijgen?

Als er geen iTV achter de "super"WiFi 2 aangesloten wordt dan kan je inderdaad ook een "gewone" switch gebruiken, deze hoeft dan geen IGMP snooping te ondersteunen. 


Als er geen iTV achter de "super"WiFi 2 aangesloten wordt dan kan je inderdaad ook een "gewone" switch gebruiken, deze hoeft dan geen IGMP snooping te ondersteunen. 

Helder! :wink: Dat was ik nog vergeten te vertellen. Was het bericht aan het aanpassen, maar nu niet meer nodig met jou berichtje. :sunglasses:


 

hmm. Dan zou ik, in mijn geval, ook slechts 1 Superwifi 2 kunnen gebruiken, Box 12 in woonkamer, met switch voor Nas en Timecapsule ( WiFi uit, tbv TimeMachine..) en boven de Superwifi 2 met switch voor andere apparatuur (printer,  Logitech touch en ev iMac) Maar eens afwachten wat eerste tests aangeven..


hmm. Dan zou ik, in mijn geval, ook slechts 1 Superwifi 2 kunnen gebruiken, Box 12 in woonkamer, met switch voor Nas en Timecapsule ( WiFi uit, tbv TimeMachine..) en boven de Superwifi 2 met switch voor andere apparatuur (printer,  Logitech touch en ev iMac) Maar eens afwachten wat eerste tests aangeven..

Je kunt de wifi van de V12 niet uit zetten want dan gaat de wifi van de "super"WiFi 2 ook uit. :confounded:


Je kunt de wifi van de V12 niet uit zetten want dan gaat de wifi van de "super"WiFi 2 ook uit. :confounded:

@wjb zo te zien aan jou smiley ben je er niet blij mee. Want dat zou weer “verstoringen” kunnen geven?


Mij valt ook op dat als je opdracht geeft het lampje van het punt uit te zetten, dat zodra je het punt een reset geeft en het opstart proces is afgerond het lampje weer doodleuk steady groen blijft branden. 


hmm. Dan zou ik, in mijn geval, ook slechts 1 Superwifi 2 kunnen gebruiken, Box 12 in woonkamer, met switch voor Nas en Timecapsule ( WiFi uit, tbv TimeMachine..) en boven de Superwifi 2 met switch voor andere apparatuur (printer,  Logitech touch en ev iMac) Maar eens afwachten wat eerste tests aangeven..

Je kunt de wifi van de V12 niet uit zetten want dan gaat de wifi van de "super"WiFi 2 ook uit. :confounded:

Is ook niet de bedoeling de WiFi van de box 12 uit te schakelen, wel om “boven” een extra WiFi punt te hebben, waaraan ik ook bedraad apparatuur kan aansluiten. 


Je kunt de wifi van de V12 niet uit zetten want dan gaat de wifi van de "super"WiFi 2 ook uit. :confounded:

@wjb zo te zien aan jou smiley ben je er niet blij mee. Want dat zou weer “verstoringen” kunnen geven?

Het is zijn mijns inziens foute keuzen die kpn maakt door dergelijke functionaliteit als het uitzetten van de wifi op de V12 onmogelijk te maken.

Ik snap dat het maar een heel klein percentage van de abonnees is die zoiets wil, maar zelfs dan zou zoiets gewoon mogelijk moeten zijn. Zelf heb ik met reden gekozen voor een router zonder wifi want wat heb ik nu toch aan wifi in mijn meterkast.


hmm. Dan zou ik, in mijn geval, ook slechts 1 Superwifi 2 kunnen gebruiken, Box 12 in woonkamer, met switch voor Nas en Timecapsule ( WiFi uit, tbv TimeMachine..) en boven de Superwifi 2 met switch voor andere apparatuur (printer,  Logitech touch en ev iMac) Maar eens afwachten wat eerste tests aangeven..

Je kunt de wifi van de V12 niet uit zetten want dan gaat de wifi van de "super"WiFi 2 ook uit. :confounded:

Is ook niet de bedoeling de WiFi van de box 12 uit te schakelen, wel om “boven” een extra WiFi punt te hebben, waaraan ik ook bedraad apparatuur kan aansluiten. 

Waarvan wil je de wifi dan wel uit zetten?


hmm. Dan zou ik, in mijn geval, ook slechts 1 Superwifi 2 kunnen gebruiken, Box 12 in woonkamer, met switch voor Nas en Timecapsule ( WiFi uit, tbv TimeMachine..) en boven de Superwifi 2 met switch voor andere apparatuur (printer,  Logitech touch en ev iMac) Maar eens afwachten wat eerste tests aangeven..

Je kunt de wifi van de V12 niet uit zetten want dan gaat de wifi van de "super"WiFi 2 ook uit. :confounded:

Is ook niet de bedoeling de WiFi van de box 12 uit te schakelen, wel om “boven” een extra WiFi punt te hebben, waaraan ik ook bedraad apparatuur kan aansluiten. 

Waarvan wil je de wifi dan wel uit zetten?

Sorry voor verwarring, TimeCapsule was in het verleden mijn WiFi router.. de WiFi daarvan heb ik uitgeschakeld. 


Mij valt ook op dat als je opdracht geeft het lampje van het punt uit te zetten, dat zodra je het punt een reset geeft en het opstart proces is afgerond het lampje weer doodleuk steady groen blijft branden. 

Wat versta je nu onder een reset? Even uit en weer aan of een echte reset?

In geval van een echte reset kan ik me heel goed voorstellen dat de led met opzet weer aan gezet wordt zodat je als gebruiker in ieder geval kunt zien wanneer hij weer "alive and kicking" zou moeten zijn.


Wat versta je nu onder een reset? Even uit en weer aan of een echte reset?

Gewoon de stekker eruit en er in, moest eventjes wat kabels aanpassen en vind het wel irritant dat die dan zijn instelling continu vergeet daar in. 


Wat versta je nu onder een reset? Even uit en weer aan of een echte reset?

Gewoon de stekker eruit en er in, moest eventjes wat kabels aanpassen en vind het wel irritant dat die dan zijn instelling continu vergeet daar in. 

Bij even uit en weer aan zouden natuurlijk alle instellingen behouden moeten blijven.


Hmm interessant wel.. Uhmmm @Paul_ ? :thinking:

 


Het maakt helemaal geen bal uit welk punt primair is. Het is niet zo dat alle verkeer via dat primaire punt loopt ofzo. Het is alleen voor de instellingen. 

Hier is een Experia WiFi het primaire punt. Het staat nog in de schuur ook.

Nou ja dat is het gekke, alle apparatuur heeft mij mij een voorrangspositie op het primaire punt. Ik merkte zodra deze wijzigde ook meteen alles overhevelde, zo was mijn deurbel ineens verbonden met de slaapkamer. 

Dat zou dan heel fout zijn... 🙁


Het maakt helemaal geen bal uit welk punt primair is. Het is niet zo dat alle verkeer via dat primaire punt loopt ofzo. Het is alleen voor de instellingen. 

Hier is een Experia WiFi het primaire punt. Het staat nog in de schuur ook.

Nou ja dat is het gekke, alle apparatuur heeft mij mij een voorrangspositie op het primaire punt. Ik merkte zodra deze wijzigde ook meteen alles overhevelde, zo was mijn deurbel ineens verbonden met de slaapkamer. 

Dat zou dan heel fout zijn... 🙁

Ik sta nergens meer van te kijken. Als mijn tablet met een Experi WiFi op 2e verdieping verbonden wordt (-85dBm) terwijl ik op de begane grond naast een Experia WiFi sta (-35dBm) dan vraag je je af hoe de smart-roaming functie (niet) werkt.