SuperWifi 2 wordt op 7 februari 2022 geïntroduceerd bij KPN. Nu met Wifi 6 voor nog snellere en stabielere wifi op meerdere apparaten tegelijk. Deze vernieuwde SuperWifi punten werken op dezelfde manier als de vorige SuperWifi punten. Maar ze verschillen toch op een paar punten. In dit topic leg ik het je uit.
Wat is het verschil tussen SuperWifi en SuperWifi 2?
Er zijn geen grote verschillen in de werking van de vernieuwde SuperWifi punten. De webinterface van de SuperWifi 2 is hetzelfde als de vorige SuperWifi punten. Functies zoals ‘Extra Wifi’ en ‘Wifi tijdschema’ zijn er ook op de nieuwe SuperWifi punten. Maar er zijn ook een paar verschillen. Dit zijn de belangrijkste:
De SuperWifi 2 is gemaakt van gerecycled plastic en is zwart
Op de SuperWifi zit de voet/beugel vast. Bij de SuperWifi 2 is deze los te halen
Wat is Wifi 6?
Wifi 6 (802.11ax) is de opvolger van Wifi 5 (802.11ac). Met deze nieuwe generatie draadloos internet is er thuis en op het werk meer mogelijk. Qua snelheid zul je niet snel iets merken van Wifi 6, want Wifi 5 is al erg snel.
Wat is het verschil tussen Wifi 5 en Wifi 6?
Wifi 5 kan al verschillende apparaten tegelijk bedienen, maar kent ook zijn beperkingen. De verschillen zijn: sneller internet voor meerdere apparaten tegelijkertijd, betere beveiliging, energiezuiniger en minder vertraging. Het grootste verschil is de mogelijkheid om meerdere apparaten efficiënt te bedienen. En dat is interessant voor de toekomst. Steeds meer apparaten zijn thuis online en die hebben allemaal een stabiele wifiverbinding nodig. Wifi 6 kan veel efficiënter een groot aantal apparaten voorzien van wifi. Dit betekent dat onder drukke omstandigheden Wifi 6 blijft presteren, waar Wifi 5 kan verstoppen.
Veelgestelde vragen
Werken KPN SuperWifi punten samen met de Experia Wifi?
Ja, de (vernieuwde) KPN SuperWifi punten en Experia Wifi werken met elkaar samen. Let op dat de Experia Wifi altijd bekabeld moet worden aangesloten. Het maakt niet uit of je SuperWifi of SuperWifi 2 hebt. SuperWifi en SuperWifi 2 kun je combineren.
Wat kosten de SuperWifi 2 punten voor bestaande klanten?
Kan ik een tv-ontvanger aansluiten op een SuperWifi punt?
Ons advies is om een tv-ontvanger bekabeld aan te sluiten op het modem. Zo heb je de minste kans op storingen. Kies je er toch voor om de tv-ontvanger aan te sluiten op een SuperWifi punt die draadloos is verbonden met het modem of ander SuperWifi punt? Dan kan het wel werken, maar het valt niet onder de ondersteuningsvoorwaarden. Als je de SuperWifi bekabeld hebt aangesloten op het modem dan kun je de tv-ontvanger daar wel op aansluiten.
Werkt Wifi 6 als je een Box 12 modem hebt met Superwifi 2?
Ja, per de Box 12 firmware versie 528 werkt Wifi 6 ook op de SuperWifi 2. De uitrol van deze firmwareversie is nog bezig. Meer informatie daarover in dit topic:
Heb je nog een oudere versie, dan werkt Wifi 6 wel op de Box 12 zelf, maar nog niet op de SuperWifi 2.
Werkt Wifi 6 ook als je een V10A modem hebt met Superwifi 2?
Nee. De V10A zal de “master” zijn in deze situatie. De V10A ondersteunt geen Wifi 6 en daarom zal Wifi 6 niet werken in deze opstelling.
Heb je vragen over SuperWifi 2? Stel ze in reactie hieronder.
Update: 04-07-2023
Bladzijde 6 / 21
Met mijn vorige iPad Pro( 2014) merkte ik nogal eens dat het apparaat in een 2,4 GHz netwerk bleef “hangen” ook al was ik vlak bij een WiFi punt, bijv. de satelliet van de Orbi RBK50; vandaar dat ik wilde beperken tot 5GHz. Is bij het “extra-WiFi “ wel sprake van “Mesh Wi-Fi steering” , MuMimo etc.?
Wat bedoel je met ‘Mesh wi-fi steering”? Bedoel je daarmee roaming? Mu-Mimo werkt wel, dat is namelijk iets wat ingebouwd zit in de wifi-standaard van Wifi 5. Zonder Mu-Mimo mag het ook geen wifi genoemd worden want het voldoet niet aan de standaard.
iPad Pro uit 2014 lijkt me trouwens stug aangezien die pas in 2015 geïntroduceerd is, ik wilde namelijk even de specificaties bekijken. Wel is het zo dat een apparaat uit die tijd misschien niet zo goed met bandsteering overweg kon of er zijn andere redenen waardoor ie steeds terugviel naar 2.4Ghz. Kan ook aan de Orbi-set gelegen hebben natuurlijk.
Ik zou voor normaal gebruik toch echt het reguliere wifi gebruiken. Als je enkel gebruik maakt van de Extra-wifi zou je net zo goed met repeaters of andere niet-roaming apparatuur kunnen werken. Als je echt perse vast wilt houden aan de 5Ghz en toch wilt roamen dan is apparatuur van een ander merk misschien een betere oplossing maar over het algemeen een stuk prijziger.
Met mijn vorige iPad Pro( 2014) merkte ik nogal eens dat het apparaat in een 2,4 GHz netwerk bleef “hangen” ook al was ik vlak bij een WiFi punt, bijv. de satelliet van de Orbi RBK50; vandaar dat ik wilde beperken tot 5GHz. Is bij het “extra-WiFi “ wel sprake van “Mesh Wi-Fi steering” , MuMimo etc.?
Wat bedoel je met ‘Mesh wi-fi steering”? Bedoel je daarmee roaming? Mu-Mimo werkt wel, dat is namelijk iets wat ingebouwd zit in de wifi-standaard van Wifi 5. Zonder Mu-Mimo mag het ook geen wifi genoemd worden want het voldoet niet aan de standaard.
iPad Pro uit 2014 lijkt me trouwens stug aangezien die pas in 2015 geïntroduceerd is, ik wilde namelijk even de specificaties bekijken. Wel is het zo dat een apparaat uit die tijd misschien niet zo goed met bandsteering overweg kon of er zijn andere redenen waardoor ie steeds terugviel naar 2.4Ghz. Kan ook aan de Orbi-set gelegen hebben natuurlijk.
Ik zou voor normaal gebruik toch echt het reguliere wifi gebruiken. Als je enkel gebruik maakt van de Extra-wifi zou je net zo goed met repeaters of andere niet-roaming apparatuur kunnen werken. Als je echt perse vast wilt houden aan de 5Ghz en toch wilt roamen dan is apparatuur van een ander merk misschien een betere oplossing maar over het algemeen een stuk prijziger.
Dank voor je advies! Ik ga maar “gewoon” doen. Ah, 2015…ik was er vroeg bij🥴
Veel reacties. Gelukkig zijn de meeste vragen al beantwoord door de community, dank daarvoor!
Oke mijn situatie
Box 12 en 2x SuperWifi 2
SuperWifi 2 zijn allebei draadloos verbonden met de Box 12 via een goede groene verbinding via 5GHZ
Mijn laptop ondersteund Wifi6 Wi-Fi 6 (802.11ax) maar wilt alleen op Wifi 6 verbinden als ik de Superwifi 2 van het stroom haal en dan verbind mijn laptop met de box 12 Wi-Fi 6 (802.11ax) Snelheid ruim 700 mb Wanneer de SuperWifi 2 aanstaan en mijn laptop regelmatig met 1 van die verbind dan gaat die over op Wi-Fi 5 (802.11ac) snelheid 200MB hoe kan ik dit oplossen
De Box 12 staat in de woonkamer Beide SuperWifi 2 staan op de 1ste etage op verschillende slaapkamers.
Mijn laptop staan in de woonkamer op 3 a 4 meter afstand van de Box 12 je zou zeggen dat hij dichterbij de box 12 zit als de SuperWifi punten en zou dus eigenlijk met de Box 12 moeten verbinden inplaats van de SuperWifi die boven staan. Onderstaande foto toon de status van de WifiPunten en je ziet dat 1 Wifi apparaat (mijn laptop) is verbonden met de SuperWifi Kan je een apparaat in mijn geval mijn laptop forceren via de box 12 interface dat hij alleen met Wi-Fi 6 (802.11ax) moet verbinden Want het is wel Leuk Box 12 en SuperWifi 2 die Wifi 6 ondersteunen maar dan moet het wel werken
Hm ja eens natuurlijk. Wifi 6 via de SuperWifi punten moet ook werken en niet alleen via de Box 12. Als ik je verhaal zo lees zou je laptop moeten verbinden met het modem inderdaad. Ik neem dit signaal mee naar de technische mensen. Ik zie dat je inmiddels een eigen topic hebt aangemaakt waar @LaurensZalm heeft gereageerd. Ik ga hier ook nog achteraan.
@NHendriks Dank voor je antwoorden. Inmiddels ben ik steeds minder overtuigd dat ik perse Wi-Fi 6 moet hebben en dat Wi-Fi 5 meer dan voldoende is. Bij de KPN verhuisaanbieding wordt vooralsnog SuperWifi 1 aangeboden, er is geen optie voor SuperWifi 2. Maar ik denk dat ik toch voor SW1 ga, icm mijn Experia Wifi heb ik dan overal Wi-Fi 5, wat dus meer dan voldoende is. Dank voor de info!
We leveren alleen nog de SuperWifi 2 punten. Je kunt dus niet kiezen tussen de vorige en nieuwe SuperWifi's.
Veel reacties. Gelukkig zijn de meeste vragen al beantwoord door de community, dank daarvoor!
Hm ja eens natuurlijk. Wifi 6 via de SuperWifi punten moet ook werken en niet alleen via de Box 12. Als ik je verhaal zo lees zou je laptop moeten verbinden met het modem inderdaad. Ik neem dit signaal mee naar de technische mensen. Ik zie dat je inmiddels een eigen topic hebt aangemaakt waar @LaurensZalm heeft gereageerd. Ik ga hier ook nog achteraan.
Mmmm. Lekker dan. Ik heb net de SuperWifi 2 besteld juist omdat ik dan overal gebruik kan maken van WIFI 6. Als nu blijkt dat dit toch niet werkt en WIFI 6 alleen werkt als je toevallig met het modem via wifi bent verbonden dan is dit wel weer zeer misleidend. Je zou verwachten dat juist dit getest zou zijn. Ik ga er van uit dat WIFI 6 zowel op de 2.4 en 5 band wordt ondersteund onafhankelijk of je verbonden bent direct met het modem of 1 van de SuperWifi 2 punten,
@Paul_
Wel werkt wifi 6 niet op de 5ghz band. ik heb een apparaat waar wifi 6 word op geondersteund maar op de superwifi's 2 krijg ik gteen wifi 6 en in de interface kan je niet naar ax switchen, zodra je dit doet switch die gelijk terug naar wifi 5.
Wat mij raar is dat klanten deze kopen voor wifi 6, en niet voor de look (ik wel haha).
Dus waarom kunnen we niet op wifi 6 op de 5ghz band
Bedankt voor jullie reactie zoals je ziet @Paul_ werkt het niet bij meerdere mensen die wifi 6 willen gebruiken hopelijk word het snel opgelost met een update bedankt alvast
kun jij bevestigen wat @LaurensZalm zegt in mij gestarte topic dat dit een bekend probleem is en dat hier een update voor komt
want ben me eigen rot aan het zoeken naar instellingen wifi kanaal voor wifi kanaal afgegaan en nog wat andere instelingen zoals uitzend type maar die staat op ax voor 2.4 en 5 ghz mocht je dit kunnen bevestigen dan weet ik dat het in iedergeval niet aan mij ligt en dan weten andere mensen hier ook gelijk van
Hoi iedereen. Ik moest wat dingen navragen en kan het bevestigen.
Als je een Box 12 hebt die de “master” is in het wifinetwerk en je sluit daarop SuperWifi 2 punten aan, dan werkt Wifi 6 op dit moment nog niet op de SuperWifi 2 punten. Alleen op de Box 12 zelf. Volgens mij is dat exact wat jullie beschrijven.
Dit wordt opgelost in een nieuwe software versie die nog uitgerold moet worden. Ik heb nagevraagd of we een inschatting kunnen geven wanneer die wordt uitgerold, maar heb nu dus nog geen datum. Als ik wat weet laat ik het hier natuurlijk weten.
Het komt er op dit moment op neer dat Wifi 6 werkt op de SuperWifi 2, als SuperWifi 2 ook de “master” is in het netwerk.
Mijn excuses hiervoor. Moet eerlijk zeggen dat ik dit ook niet wist.
Dat is inderdaad het probleem wat er speelt wat je samengevat hebt.
Nou dan hebben we in iedergeval duidelijkheid voor de mensen met box 12 met SuperWifi 2 dat de wifi 6 AX niet uitzend
Hoop dat we niet al te lang hoeven te wachten en dit een soort van prioriteit heeft aangezien een hoop mensen waaronder ikzelf de SuperWifi 2 kopen juist voor de wifi 6
@Paul_ bedankt voor het uitzoeken topper!
Als je een Box 12 hebt die de “master” is in het wifinetwerk en je sluit daarop SuperWifi 2 punten aan, dan werkt Wifi 6 op dit moment nog niet op de SuperWifi 2 punten. Alleen op de Box 12 zelf. Volgens mij is dat exact wat jullie beschrijven.
Dit wordt opgelost in een nieuwe software versie die nog uitgerold moet worden. Ik heb nagevraagd of we een inschatting kunnen geven wanneer die wordt uitgerold, maar heb nu dus nog geen datum. Als ik wat weet laat ik het hier natuurlijk weten.
Het komt er op dit moment op neer dat Wifi 6 werkt op de SuperWifi 2, als SuperWifi 2 ook de “master” is in het netwerk.
Vind ik sirieus eigenlijk niet kunnen
Want de superwifi's 2 die kwamen uit voor wifi 6 en niet voor wifi 5 want dan kan je net zo goed de superwifi's 1 halen. Vind een beetje jammer voor dat geld dat dat zo word gedaan….
Ook niet kunnen
Want de superwifi's 2 die kwamen uit voor wifi 6 en niet voor wifi 5 want dan kan je net zo goed de superwifi's 1 halen. Vind een beetje jammer voor dat geld dat dat zo word gedaan….
Ik waardeer het eerlijke bericht van @Paul_ en ga er vanuit dat dit issue ook zo spoedig mogelijk verholpen zal zijn. Ik denk dat ook kpn graag wifi 6 actief wil zien op het gehele mesh netwerk.
Erg jammer. Maar goed, hopelijk snel een firmware update zodat dit probleem wordt opgelost. KPN moet denk ik beter kijken naar de communicatie. Dingen beloven om klanten binnen te halen die vervolgens niet werken lijkt me op de lange termijn niet de juiste strategie. Een soortgelijk verhaal was het met de Box 12 die als 1 Mesh geheel kon samenwerken met SuperWifi. Dat is pas ook veel later opgelost.
Over dit stukje? “Het komt er op dit moment op neer dat Wifi 6 werkt op de SuperWifi 2, als SuperWifi 2 ook de “master” is in het netwerk.” Kun je dit forceren?
Over dit stukje? “Het komt er op dit moment op neer dat Wifi 6 werkt op de SuperWifi 2, als SuperWifi 2 ook de “master” is in het netwerk.” Kun je dit forceren?
Niet dat ik weet. Bij een V10 zal dat natuurlijk automatisch het geval zijn als je een SuperWifi 2 punt bekabeld aansluit, maar bij de Box 12 is dat altijd de “master”. Handmatig aanpassen gaat niet.
Ik heb sinds vanmorgen deze nieuwe Super WiFi 2 punten aangesloten, maar geven nog geen WiFi 6 signaal door. Dit terwijl de KPN Box 12 dat wel doet richting mijn telefoon (die compatibel is voor WiFi 6).
Heeft iemand anders dit probleem ook (gehad)?
Kan namelijk nergens een optie/instelling vinden waar dit aan/uit gezet moet worden.
EDIT: Na niet alle 6 pagina's gelezen te hebben, zie ik 2 posts hierboven het antwoord op mijn vraag!
Net ook via de wifi manager 2 superwifi’s besteld, vraag me af of ik ze beide ook bedraad mag aansluiten voor een stabielere onderlinge verbinding, dit wordt namelijk aanbevolen bij mijn deco m4 mesh. Is dat ook zo bij dit setje?
Is dat ook zo bij dit setje?
Een bedrade aansluiting levert altijd een stabielere backbone op en blijft dus altijd te prefereren boven een backbone via wifi. Door kpn wordt aangegeven dat bedraad aansluiten mogelijk is en ik neem aan dat die apparaten dan zo slim zijn om de backbone via het bedrade netwerk te laten lopen. Als dat niet zo zou zijn dan is dat wat mij betreft een reden om die "super"WiFi retour te sturen.
Is dat ook zo bij dit setje?
Een bedrade aansluiting levert altijd een stabielere backbone op en blijft dus altijd te prefereren boven een backbone via wifi. Door kpn wordt aangegeven dat bedraad aansluiten mogelijk is en ik neem aan dat die apparaten dan zo slim zijn om de backbone via het bedrade netwerk te laten lopen. Als dat niet zo zou zijn dan is dat wat mij betreft een reden om die "super"WiFi retour te sturen.
Als een Superwifi bekabeld is aangesloten met het modem dan gaat deze automatisch over op een bekabelde backhaul ten opzichte van wifi inderdaad. Naar mijn weten worden de antennes die dan niet meer gebruikt worden voor een backhaul-verbinding ingezet voor de reguliere wifi maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen.
Ook niet kunnen
De reden dat WiFi 6 nog niet werkt (dus een 802.11ax verbinding) komt omdat bij WiFi 6 de combinatie met een WPA3 beveiliging verplicht is. Pas wanneer KPN de WPA3 beveiliging beschikbaar maakt in het modem, kan je van de voordelen van WiFi 6 genieten. (En.. heb geduld… die update komt vanzelf).
Oke mijn situatie
Box 12 en 2x SuperWifi 2
SuperWifi 2 zijn allebei draadloos verbonden met de Box 12 via een goede groene verbinding via 5GHZ
Mijn laptop ondersteund Wifi6 Wi-Fi 6 (802.11ax) maar wilt alleen op Wifi 6 verbinden als ik de Superwifi 2 van het stroom haal en dan verbind mijn laptop met de box 12 Wi-Fi 6 (802.11ax) Snelheid ruim 700 mb Wanneer de SuperWifi 2 aanstaan en mijn laptop regelmatig met 1 van die verbind dan gaat die over op Wi-Fi 5 (802.11ac) snelheid 200MB hoe kan ik dit oplossen
De Box 12 staat in de woonkamer Beide SuperWifi 2 staan op de 1ste etage op verschillende slaapkamers.
Mijn laptop staan in de woonkamer op 3 a 4 meter afstand van de Box 12 je zou zeggen dat hij dichterbij de box 12 zit als de SuperWifi punten en zou dus eigenlijk met de Box 12 moeten verbinden inplaats van de SuperWifi die boven staan. Onderstaande foto toon de status van de WifiPunten en je ziet dat 1 Wifi apparaat (mijn laptop) is verbonden met de SuperWifi Kan je een apparaat in mijn geval mijn laptop forceren via de box 12 interface dat hij alleen met Wi-Fi 6 (802.11ax) moet verbinden Want het is wel Leuk Box 12 en SuperWifi 2 die Wifi 6 ondersteunen maar dan moet het wel werken
Ik ondervond hetzelfde probleem Door het draadloos koppelen van de S(uper)W(ifi) 2 aan de Box 12, deze is master) zakt op het hele systeem de snelheid, van 7-800 Mbps naar rond de 250. Waarom, kan mi niet aan WiFi 5 of 6 liggen, Wifi5 is niet veel langzamer. Ik denk dat er een fout in de software zit….
Zie ook
De reden dat WiFi 6 nog niet werkt (dus een 802.11ax verbinding) komt omdat bij WiFi 6 de combinatie met een WPA3 beveiliging verplicht is. Pas wanneer KPN de WPA3 beveiliging beschikbaar maakt in het modem, kan je van de voordelen van WiFi 6 genieten. (En.. heb geduld… die update komt vanzelf).
Volgens mij werkte WIFI 6 ook gewoon via WPA2 toen ik nog alleen de Box v12 had. Is het niet zo dat wanneer WPA3 vereist is dat de kans ook groot is dat bepaalde oudere apparaten helemaal niet meer kunnen verbinden met de wifi omdat die wpa3 niet aankunnen? Ik baal echt wel een beetje dat er elke keer iets aan de hand is waardoor je niet optimaal van de beloofde functionaliteit gebruik kunt maken. En nu weer wachten op een update die best wel weer maanden op zich kan laten wachten. Ik heb al eerder geschreven dat iets soortgelijks ook aan de hand was met de Box v12 als mesh systeem in combinatie met de superwifi. Dat zou ook werken maar dat heeft maanden geduurd voordat dit bij iedereen was uitgerold. Je betaald er wel voor!
Dit trouwens niet ten nadele van de mensen van KPN hier op het forum. Die proberen netjes iedereen te helpen en kunnen er ook weinig aan doen.
Het komt er op dit moment op neer dat Wifi 6 werkt op de SuperWiVfi 2, als SuperWifi 2 ook de “master” is in het netwerk.
Voor iedereen die de SuperWifi 2 heeft aangeschaft of gaat aanschaffen in combi met box 12.
Ik heb iemand gesproken van kpn die bij de IT heeft nagevraagd over dit probleem de software update om dit probleem te verhelpen komt binnen 2 maanden.
Ook niet kunnen
ik heb op diverse ssid,s gewoon wpa2 en heb netjes wifi 6 op mijn telefoon
maar gebruik ook tp-link omada
verhaal van dat wpa gaat dus niet op
ik heb op diverse ssid,s gewoon wpa2 en heb netjes wifi 6 op mijn telefoon
maar gebruik ook tp-link omada
verhaal van dat wpa gaat dus niet op
Leek mij ook al een raar verhaal dat wpa3 vereist is.
Nog een vraag over de SuperWiFi 2; ik heb de indruk dat ze de snelheid halveren. Wordt hetzelfde 5GHz kanaal zowel voor verbinding met de Box12 als voor de verbinding met een computer? Er is geen aparte “ wireless backhaul”?
Wij gebruiken nu sinds 2 dagen internet en tv van KPN. Omdat er bij ons in huis een glasvezel breuk was en deze eerst gerepareerd moest worden. Nu gebruik ik echt net pas de "oude" witte superwifi punten van KPN maar nu zijn er al weer nieuwe superwifi punten.
Weet iemand of in deze situatie het mogelijk is om onze witte superwifi punten retour te sturen en de nieuwe zwarte superwifi punten te krijgen.
Nee @Migga Die vraag is eerder in dit topic gesteld (zie hier) en beantwoord door moderator @Paul_
…. komt er ook een inruil programma beschikbaar?
Nee, er komt geen mogelijkheid om te ruilen..
De Kennisbank
Heb je vragen over diensten, producten of wil je weten hoe je modeminstellingen verandert? Vind het antwoord op de meest gestelde vragen in onze Kennisbank
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.
Bestand scannen voor virussen
Sorry, we zijn de inhoud van dit bestand nog aan het controleren om er zeker van te zijn dat het veilig is om te downloaden. Probeer het nog een keer over een paar minuten.