Skip to main content

SuperWifi 2 wordt op 7 februari 2022 geïntroduceerd bij KPN. Nu met Wifi 6 voor nog snellere en stabielere wifi op meerdere apparaten tegelijk. Deze vernieuwde SuperWifi punten werken op dezelfde manier als de vorige SuperWifi punten. Maar ze verschillen toch op een paar punten. In dit topic leg ik het je uit.

Wat is het verschil tussen SuperWifi en SuperWifi 2?

Er zijn geen grote verschillen in de werking van de vernieuwde SuperWifi punten. De webinterface van de SuperWifi 2 is hetzelfde als de vorige SuperWifi punten. Functies zoals ‘Extra Wifi’ en ‘Wifi tijdschema’ zijn er ook op de nieuwe SuperWifi punten. Maar er zijn ook een paar verschillen. Dit zijn de belangrijkste:

• 2 ethernetpoorten i.p.v. 1
  • Wifi 6 (ax) ondersteuning op de SuperWifi 2
  • De SuperWifi 2 is gemaakt van gerecycled plastic en is zwart
  • Op de SuperWifi zit de voet/beugel vast. Bij de SuperWifi 2 is deze los te halen

SuperWifi 2
Achterkant

Wat is Wifi 6?

Wifi 6 (802.11ax) is de opvolger van Wifi 5 (802.11ac). Met deze nieuwe generatie draadloos internet is er thuis en op het werk meer mogelijk. Qua snelheid zul je niet snel iets merken van Wifi 6, want Wifi 5 is al erg snel. 

Wat is het verschil tussen Wifi 5 en Wifi 6?

Wifi 5 kan al verschillende apparaten tegelijk bedienen, maar kent ook zijn beperkingen. De verschillen zijn: sneller internet voor meerdere apparaten tegelijkertijd, betere beveiliging, energiezuiniger en minder vertraging. Het grootste verschil is de mogelijkheid om meerdere apparaten efficiënt te bedienen. En dat is interessant voor de toekomst. Steeds meer apparaten zijn thuis online en die hebben allemaal een stabiele wifiverbinding nodig. Wifi 6 kan veel efficiënter een groot aantal apparaten voorzien van wifi. Dit betekent dat onder drukke omstandigheden Wifi 6 blijft presteren, waar Wifi 5 kan verstoppen.

Veelgestelde vragen

Werken KPN SuperWifi punten samen met de Experia Wifi?

Ja, de (vernieuwde) KPN SuperWifi punten en Experia Wifi werken met elkaar samen. Let op dat de Experia Wifi altijd bekabeld moet worden aangesloten. Het maakt niet uit of je SuperWifi of SuperWifi 2 hebt. SuperWifi en SuperWifi 2 kun je combineren.

Wat kosten de SuperWifi 2 punten voor bestaande klanten?

Klanten van KPN krijgen via de Wifi Manager advies op maat. De vernieuwde SuperWifi punten kosten daar €54,50 per stuk. Via onze webshop kosten de SuperWifi punten €199 per set.

Kan ik een tv-ontvanger aansluiten op een SuperWifi punt?

Ons advies is om een tv-ontvanger bekabeld aan te sluiten op het modem. Zo heb je de minste kans op storingen. Kies je er toch voor om de tv-ontvanger aan te sluiten op een SuperWifi punt die draadloos is verbonden met het modem of ander SuperWifi punt? Dan kan het wel werken, maar het valt niet onder de ondersteuningsvoorwaarden. Als je de SuperWifi bekabeld hebt aangesloten op het modem dan kun je de tv-ontvanger daar wel op aansluiten.

Werkt Wifi 6 als je een Box 12 modem hebt met Superwifi 2?

Ja, per de Box 12 firmware versie 528 werkt Wifi 6 ook op de SuperWifi 2. De uitrol van deze firmwareversie is nog bezig. Meer informatie daarover in dit topic:

Heb je nog een oudere versie, dan werkt Wifi 6 wel op de Box 12 zelf, maar nog niet op de SuperWifi 2.

Werkt Wifi 6 ook als je een V10A modem hebt met Superwifi 2?

Nee. De V10A zal de “master” zijn in deze situatie. De V10A ondersteunt geen Wifi 6 en daarom zal Wifi 6 niet werken in deze opstelling.

Hoe sluit ik SuperWifi aan?

Lees er alles over in dit topic: KPN SuperWifi: installatie en gebruik

Heb je vragen over SuperWifi 2? Stel ze in reactie hieronder.

Update: 04-07-2023

Ik heb ook het vermoeden dat de modem gui het niet altijd juist laat zien,  nu heb ik weer een rode stippellijn bedraad, zo ineens om daarna weer groen te zijn.    wat houd die stippellijn dan in?

Stippellijn betekent via wifi en rood betekent lage veldsterkte.

Dus beter op zolder aansluiten en daar resetten?

Zet u hem na resetten meteen op zolder? Niet eerst beneden? Als u hem bekabeld aansluit is dat niet nodig. 

Dus beter op zolder resetten als hij aan de kabel hangt?

Ja. Precies. Gewoon de kabels erin laten zitten. Zo resetten. 

Dus beter op zolder aansluiten en daar resetten?

Zorgen dat ze goed gereset zijn. 15 seconden vasthouden, mogelijk nog iets langer. Je ziet de lamp 3 of 4 x rustig aan en uit gaan. Daarna blijft die uit. Dan de resetknop los laten. Even later start die weer op.

Dat resetten lukt nu wel, maar het blijft bijzonder dat de 2e wifipunt niet bedraad wil, hij maakt zelf weer een wifi verbinding met de modem terwijl de kabel er gewoon aan zit.
Overigens beide punten nu gelijktijdig op de modem.

Zet u hem na resetten meteen op zolder? Niet eerst beneden? Als u hem bekabeld aansluit is dat niet nodig. 

Dus beter op zolder resetten als hij aan de kabel hangt?

Als er twijfel heerst of een superwifi wel echt gereset is dan is het beter om deze van de ethernetkabel los te trekken. Dan reset uitvoeren. Ingedrukt houden totdat led meerdere malen knippert. Dan geheel laten opstarten totdat deze eindigt in een paarse led. Deze is dan in fabrieksstand. Dan evt aansluiten op ethernet voor gegevens synchronisatie. 

Voordeel van loshouden tijdens reset is dat er geen risico is op dat het gehele netwerk in de reset gaat. Dit is namelijk het geval mocht de unit de masterrol hebben.

Ik heb ook het vermoeden dat de modem gui het niet altijd juist laat zien,  nu heb ik weer een rode stippellijn bedraad, zo ineens om daarna weer groen te zijn.    wat houd die stippellijn dan in?

Stippellijn betekent via wifi en rood betekent lage veldsterkte.

Nou zeg het maar wat is dit dan?   roden bedrade stippellijn. ?

Maar ook nu nog steeds geen 2 bedrade wifipunten. 

Nou zeg het maar wat is dit dan?   roden bedrade stippellijn. ?

Een puinhoop.

Exact een grote puinhoop, ik kijk dit nog even aan maar ik vermoed dat ik het pakket retour stuur en mijn deco m4 setje weer in gebruik gaat nemen, want dit slaat werkelijk nergens op.
Ik ben overigens niet compleet een dummie want heb inmiddels ervaring zat hiermee, maar als het mij al niet lukt om e.a normaal bekabelt aan te sluiten,  tja dan houd het wel een x op.

Dit is momenteel de status, de 1e bedraad is gewoon online, en de 2e draadloos.
Kan resetten wat ik wil maar eindigt steeds in deze situatie waarbij er slechts 1 werkt.

Niet teveel naar die network map kijken. Bij mij klopt die ook niet. Een SuperWiFi die ik bijna een week geleden al afgekoppeld heb staat er nu nog steeds in. Met een rood stippellijntje aan de lan poort. 

Maar het werkt wel hier.

Nou lekker dan, beide wifi punten blijven nu op paars.   en dat was het.
Ik vond het tot dusver geen probleem dat wifi 5 nog niet werkt behalve op de modem zelf, 
maar dat een simpele bekabeling ook al te veel gevraagd is, en de web gui onjuiste informatie aangeef, als ook de app die gewoon bagger is, sorry hoor maar ik ben er eigelijk helemaal klaar mee.
iedereen bedank voor de hulp maar wifi 6 bij kan gaat em gewoon niet worden, en gaat dit setje retour.

De rode draad in het verhaal wat mij opvalt is dat in de basis de beide superwifi,s bedraad worden aangesloten maar dat dit om een of andere reden niet lukt. Die superwifi,s hebben net als andere mesh setjes een simpele beslissingsstructuur om een keuze te maken voor de verbinding. 

Als er dus een superwifi op een ethernetkabel zit en deze toch opkomt op wifi dan lijkt me dat dit probleem eerst helder moet worden wat hier mis gaat. 

Het in cascade schakelen via de tweede ethernet aansluiting moet gewoon kunnen functioneren, echter misschien zit er juist op dit vlak wel een bug in het mesh systeem waardoor het apparaat toch ineens op wifi gaat verbinden.

Was het dit nu ook al het geval als beide superwifi,s direct via ethernet op de v12 zijn aangesloten dat er 1 hardnekkig op wifi verbindt?

De dempingswaarde van -63 op 5Ghz ziet er echter wel uitstekend uit, dus de kans is ook aanwezig dat het een issue is in de weergave in het modem.

What ... -63dBm een uitstekende waarde?

Nee, -63dBm is maar 2dBm boven de grens van -65dBm waarop ik een extra wifi toegangspunt zou plaatsen.

-65dBm is de grens om er zonder grote problemen iTV op aan te kunnen sluiten. Dus ja, voor mij valt -63dBm nog onder de noemer ‘uitstekend’. Iedere analyzer-software zal -63dBm ook nog in die categorie zetten. 

Verder zijn de meningen erg verdeeld over bij welke dempingen een extra AP geplaatst moeten worden. Jij kiest voor -65dBm en iemand anders kiest voor -70 of -75. Ieder doet dat op zijn eigen manier.

De rode draad in het verhaal wat mij opvalt is dat in de basis de beide superwifi,s bedraad worden aangesloten maar dat dit om een of andere reden niet lukt. Die superwifi,s hebben net als andere mesh setjes een simpele beslissingsstructuur om een keuze te maken voor de verbinding. 

Als er dus een superwifi op een ethernetkabel zit en deze toch opkomt op wifi dan lijkt me dat dit probleem eerst helder moet worden wat hier mis gaat. 

Het in cascade schakelen via de tweede ethernet aansluiting moet gewoon kunnen functioneren, echter misschien zit er juist op dit vlak wel een bug in het mesh systeem waardoor het apparaat toch ineens op wifi gaat verbinden.

Was het dit nu ook al het geval als beide superwifi,s direct via ethernet op de v12 zijn aangesloten dat er 1 hardnekkig op wifi verbindt?

Exact beide direct naast elkaar aangesloten en dan gaat 1 bedraad en de 2e pakt wifi. en dan gaat er ook nog een ofline.
Ben hier inmiddels al 2 dagen zoet mee en wat ik ook probeer, iedere willekeurige verbinding het resultaat is in ieder geval geen 2 bedrade superwifi’s altijd maar 1.
Laatste resultaat is 2 punten die beide paars blijven. ( reset te plaatse gedaan) 

Om uit te sluiten dat er een probleem met mijn bekabeling is..  mijn deco setje van 4 geeft aan dat alles online is bekabelt, en overal heb ik een up/download van rond de 500 mb/s dus max wifi5

Exact beide direct naast elkaar aangesloten en dan gaat 1 bedraad en de 2e pakt wifi. en dan gaat er ook nog een ofline.
Ben hier inmiddels al 2 dagen zoet mee en wat ik ook probeer, iedere willekeurige verbinding het resultaat is in ieder geval geen 2 bedrade superwifi’s altijd maar 1.
Laatste resultaat is 2 punten die beide paars blijven. ( reset te plaatse gedaan) 

Om uit te sluiten dat er een probleem met mijn bekabeling is..  mijn deco setje van 4 geeft aan dat alles online is bekabelt, en overal heb ik een up/download van rond de 500 mb/s dus max wifi5

Duidelijk een geval niet ok. Er zou niets magisch aan moeten zijn. Aansluiten op ethernet zou moeten betekenen dat deze op ethernet opkomt. Om wat voor reden dan ook ziet deze blijkbaar geen valide ethernet verbinding en gaat dus een wifiverbinding opzetten. Mogelijk met als bij-effect dat er toch nog een latente ethernet verbinding aanwezig waardoor eea zo,n puinhoop is met weergave in de V12.

De v12 kan hier ook nog het probleem in zijn als aanbieder van de verbindingen richting superwifi,s. Probleem met een dergelijk mesh systeem is dat als er om wat voor reden een foute set van parameters rondgaat je deze voor je het weet continue aan het rondpompen bent via het master slave principe.

Heb in andere berichten onderwerpen gezien aangaande wifi 5 settings die rondgaan en punten zoals het uitgaan van superwifi,s als de v12 wifi wordt uitgezet. Dit geeft dus aan dat er vanuit de v12 een verkeerde set aan info kan rondgaan. En hier zou best wel eens de status uit bij kunnen zitten als commando vanuit de v12.

Daarom om te weten wat er aan de hand is zou je 1 voor 1 de apparaten moeten isoleren en stap voor stap moeten opbouwen. Superwifi,s naar paars zodat deze leeg zijn.

En dan de v12 geisoleerd zonder superwifi,s resetten en gehele opstart routine laten afhandelen en daarna pas per stuk de superwifi,s op ethernet aansluiten. En daarbij geen wifi uit gebruiken op de v12. 

KPN heeft eerder al opgemerkt dat er nog een correctieve update gaat volgen. Ik denk toch dat er eerst nog een aantal zaken rechtgezet moeten worden voordat het allemaal werkt zoals het in de lijn der verwachting ligt bij dergelijke mesh systemen.

Aan de andere kant wat is eigenlijk de reden om superwifi,s te gebruiken als er al een decoset voorhanden is.

Om wat voor reden dan ook ziet deze blijkbaar geen valide ethernet verbinding en gaat dus een wifiverbinding opzetten...

Mogelijk met als bij-effect dat er toch nog een latente ethernet verbinding aanwezig is...

En dat zou een heleboel van de ellende die sommige abonnees ervaren heel goed kunnen verklaren.

Het zou idd niet zo moeilijk moeten zijn en zorgt er alleen maar voor dat mensen afhaken, ik vraag me daadwerkelijk af hoeveel mensen dit probleem ervaren en het niet eens in de gaten hebben.
Ik heb idd ook alles per stuk geprobeerd en pas weer verder gegaan als alles werkt,  resultaat is dat zodra de kabel erop gaat dat het het niet meer werkt.
De reden was dat ik ok graag een wifi6 mesh wilde, dus ook de 800 mb/s op zolder, maar dit is dus niet gelukt en de max was 100/150  mbs.

Nu heb ik met het deco setje 2 netwerken in huis,   de box12 met wifi 6 waar 3 x laptop met wifi6 op connect en een 2e netwerk voor alle overige apparaten.
Ik had dus graag 1 netwerk gehad die mijn gehele huis kon voorzien van wifi 6, maja helaas, voor mij werd de gehele installatie een flinke downgrade.

Hoi iedereen. Ik moest wat dingen navragen en kan het bevestigen. 

Als je een Box 12 hebt die de “master” is in het wifinetwerk en je sluit daarop SuperWifi 2 punten aan, dan werkt Wifi 6 op dit moment nog niet op de SuperWifi 2 punten. Alleen op de Box 12 zelf. Volgens mij is dat exact wat jullie beschrijven.

Dit wordt opgelost in een nieuwe software versie die nog uitgerold moet worden. Ik heb nagevraagd of we een inschatting kunnen geven wanneer die wordt uitgerold, maar heb nu dus nog geen datum. Als ik wat weet laat ik het hier natuurlijk weten.

Het komt er op dit moment op neer dat Wifi 6 werkt op de SuperWiVfi 2, als SuperWifi 2 ook de “master” is in het netwerk. 

Mijn excuses hiervoor. Moet eerlijk zeggen dat ik dit ook niet wist.

Voor iedereen die de SuperWifi 2 heeft aangeschaft of gaat aanschaffen in combi met box 12.

Ik heb iemand gesproken van kpn die bij de IT heeft nagevraagd over dit probleem de software update om dit probleem te verhelpen komt binnen 2 maanden.

Is er al intussen iets meer bekend over de software update gaat dit echt 2 maanden duren, 
Lijkt me een beetje apart voor een product dat word geadventeerd met Wifi 6 maar niet werkt.
Lijkt me dat meer klanten via andere kanalen als alleen hier het forum gaat klaagen/last van hebben en dat een update toch wel iets meer prio heeft als 2 maanden.

Zo prio zal het niet hebben, zijn er nog maar weinig die WiFi 6 ook echt gebruiken, die paar die er wel mee bezig zijn kunnen ze wel hebben hier.

Een stukje firmware schrijven gaat nog redelijk snel, het testen duurt wel wat langer, dus 2 maanden is vaak nog redelijk tot zeer snel te noemen vanaf het moment dat er aan begonnen word, het is schrijven, testen, aanpassen, testen, aanpassen, enz enz enz…………….. tot het stabiel lijkt, dan een kleine veld test en als dat goed gaat kan het los gelaten worden.

Nou ben het wel met eens met Mike.

Het is natuurlijk van de zotte dat je een product aanbied die blijkbaar nog niet goed is getest, dwz niet door de juiste mensen en ook getest op de snelheid ipv installatiegemak.
Als je een product op de markt zet en met hoofdletter Wifi6 schreeuwt dan mag je al consument er wel vanuit gaan dat dit product goed werkt, en natuurlijk een bugje hier of daar ligt niemand wakker van maar Komop zeg ik heb die set aangeschaft omdat ik mijn hele huis wil voorzien van een behoorlijke snelheid. En dan kun je wel zeggen dat er maar weinig zijn die wifi 6 gaan gebruiken maar dat geloof ik niet, nagenoeg iedere nieuwe laptop heeft nu wifi 6 en heel veel mensen hebben de afgelopen 2 jaar een nieuwe laptop aangeschaft omdat ze thuis werken.
Maar nu blijkt dat dat ook niet het enigste probleem is want een simpele bekabelde aansluiting zodat je superwifi als Access punten werken gaat dus ook niet en raakt het hele netwerk van slag.

Ik heb het setje retour gedaan en netjes mijn geld terug gekregen, bedoel wat dat betreft prima hoor.
voor mij in ieder geval geen kpn mesch want een mesch dat is het ;-)

Ik sluit me helemaal aan op @Merlin1201 Het liefst stuur ik ze ook retour maar omdat ik mij oude wifipunten al verkocht heb en boven op de slaapkamer tv word gekeken door mezelf en de kinderen kan ik de wifipunten helaas niet retour sturen en een kabel trekken is geen optie voor mij wil gewoon geen kabels zichtbaar en een gat boren door het plafon kan ook niet omdat ik vloerverwarming heb.

Anders waren ze al geretourneerd, Verder zoals @Merlin1201 aangeeft er word met de term en selling point Wifi 6 geroepen dan moet ik het ook werken simpel punt klaar valt niet over te discussiëren een bug of klein probleem daar gelaten, Mij hele ervaring is zelfs dat de SuperWifi 1 (oude type) zelfs beter werkten betere signaal en snelheid als deze Wifiputen 2, Dus KPN maak er werk van met die update want er zullen zich er steeds meer gaan melden !!!!!!

Mensen met een V10 en V10A zullen er minder last van hebben of zelfs niet. Het probleem is voornamelijk voor de klanten Superwifi 2 in combi Box12

Ik heb zojuist de super WiFi 2 schotels ontvangen. Ik ben benieuwd!

Ik ga 1 ethernet poort als backhaul gebruiken, kan ik op die andere poort dan een computer of switch aansluiten ?

Ik ga 1 ethernet poort als backhaul gebruiken, kan ik op die andere poort dan een computer of switch aansluiten ?

Ja daar is het voor bedoeld de extra poort.

Mijn superwifi punten zijn nog onderweg maar na al deze pagina’s te lezen ben ik het er wel mee eens dat deze als ze niet werken als WiFi 6 punten met de EB 12 dat dit erg slecht is aangezien er wel mee geadverteerd word.

juist vorige week voor deze oplossing gekozen omdat dit goedkoper is als een paar losse access points van een andere fabrikant. Hoop dat KPN snel met juiste updates komt aangezien ik er in bereik en snelheid op vooruit wil gaan en niet achteruit.

Hoop dat KPN snel met juiste updates komt aangezien ik er in bereik en snelheid op vooruit wil gaan en niet achteruit.

WiFi 6 zorgt niet voor meer bereik. Dus daar maakt het in ieder geval niets voor uit.

Hoop dat KPN snel met juiste updates komt aangezien ik er in bereik en snelheid op vooruit wil gaan en niet achteruit.

WiFi 6 zorgt niet voor meer bereik. Dus daar maakt het in ieder geval niets voor uit.

Dat snap ik daar zijn de WiFi punten voor. Maar als de snelheid omlaag gaat op de plekken waar de EB wel voldoende dekking heeft (woonkamer) wordt ik daar niet zo vrolijk van

Ben benieuwd of jij ze wel bekabeld kan aansluiten,  zou mooi zijn als je ook de in de modem laat zien dat het klopt qua verbinding maar ook welke snelheid die wifi haalt

Stel de combi SuperWifi 2 en de Box v12 gaan straks echt wifi 6 ondersteunen dan ben ik wel benieuwd naar het volgende:

Werken KPN SuperWifi punten samen met de Experia Wifi?

Ja, de (vernieuwde) KPN SuperWifi punten en Experia Wifi werken met elkaar samen. Let op dat de Experia Wifi altijd bekabeld moet worden aangesloten. Het maakt niet uit of je SuperWifi of SuperWifi 2 hebt. SuperWifi en SuperWifi 2 kun je combineren.

Als je SuperWifi 2 en SuperWifi (de oude witte) gaat combineren doe je dan weer wifi 6 teniet omdat de oude SuperWifi geen wifi 6 ondersteund?