SuperWifi 2 wordt op 7 februari 2022 geïntroduceerd bij KPN. Nu met Wifi 6 voor nog snellere en stabielere wifi op meerdere apparaten tegelijk. Deze vernieuwde SuperWifi punten werken op dezelfde manier als de vorige SuperWifi punten. Maar ze verschillen toch op een paar punten. In dit topic leg ik het je uit.
Wat is het verschil tussen SuperWifi en SuperWifi 2?
Er zijn geen grote verschillen in de werking van de vernieuwde SuperWifi punten. De webinterface van de SuperWifi 2 is hetzelfde als de vorige SuperWifi punten. Functies zoals ‘Extra Wifi’ en ‘Wifi tijdschema’ zijn er ook op de nieuwe SuperWifi punten. Maar er zijn ook een paar verschillen. Dit zijn de belangrijkste:
De SuperWifi 2 is gemaakt van gerecycled plastic en is zwart
Op de SuperWifi zit de voet/beugel vast. Bij de SuperWifi 2 is deze los te halen
Wat is Wifi 6?
Wifi 6 (802.11ax) is de opvolger van Wifi 5 (802.11ac). Met deze nieuwe generatie draadloos internet is er thuis en op het werk meer mogelijk. Qua snelheid zul je niet snel iets merken van Wifi 6, want Wifi 5 is al erg snel.
Wat is het verschil tussen Wifi 5 en Wifi 6?
Wifi 5 kan al verschillende apparaten tegelijk bedienen, maar kent ook zijn beperkingen. De verschillen zijn: sneller internet voor meerdere apparaten tegelijkertijd, betere beveiliging, energiezuiniger en minder vertraging. Het grootste verschil is de mogelijkheid om meerdere apparaten efficiënt te bedienen. En dat is interessant voor de toekomst. Steeds meer apparaten zijn thuis online en die hebben allemaal een stabiele wifiverbinding nodig. Wifi 6 kan veel efficiënter een groot aantal apparaten voorzien van wifi. Dit betekent dat onder drukke omstandigheden Wifi 6 blijft presteren, waar Wifi 5 kan verstoppen.
Veelgestelde vragen
Werken KPN SuperWifi punten samen met de Experia Wifi?
Ja, de (vernieuwde) KPN SuperWifi punten en Experia Wifi werken met elkaar samen. Let op dat de Experia Wifi altijd bekabeld moet worden aangesloten. Het maakt niet uit of je SuperWifi of SuperWifi 2 hebt. SuperWifi en SuperWifi 2 kun je combineren.
Wat kosten de SuperWifi 2 punten voor bestaande klanten?
Kan ik een tv-ontvanger aansluiten op een SuperWifi punt?
Ons advies is om een tv-ontvanger bekabeld aan te sluiten op het modem. Zo heb je de minste kans op storingen. Kies je er toch voor om de tv-ontvanger aan te sluiten op een SuperWifi punt die draadloos is verbonden met het modem of ander SuperWifi punt? Dan kan het wel werken, maar het valt niet onder de ondersteuningsvoorwaarden. Als je de SuperWifi bekabeld hebt aangesloten op het modem dan kun je de tv-ontvanger daar wel op aansluiten.
Werkt Wifi 6 als je een Box 12 modem hebt met Superwifi 2?
Ja, per de Box 12 firmware versie 528 werkt Wifi 6 ook op de SuperWifi 2. De uitrol van deze firmwareversie is nog bezig. Meer informatie daarover in dit topic:
Heb je nog een oudere versie, dan werkt Wifi 6 wel op de Box 12 zelf, maar nog niet op de SuperWifi 2.
Werkt Wifi 6 ook als je een V10A modem hebt met Superwifi 2?
Nee. De V10A zal de “master” zijn in deze situatie. De V10A ondersteunt geen Wifi 6 en daarom zal Wifi 6 niet werken in deze opstelling.
Heb je vragen over SuperWifi 2? Stel ze in reactie hieronder.
Update: 04-07-2023
Bladzijde 9 / 21
Stel de combi SuperWifi 2 en de Box v12 gaan straks echt wifi 6 ondersteunen dan ben ik wel benieuwd naar het volgende:
Ja, de (vernieuwde) KPN SuperWifi punten en Experia Wifi werken met elkaar samen. Let op dat de Experia Wifi altijd bekabeld moet worden aangesloten. Het maakt niet uit of je SuperWifi of SuperWifi 2 hebt. SuperWifi en SuperWifi 2 kun je combineren.
Als je SuperWifi 2 en SuperWifi (de oude witte) gaat combineren doe je dan weer wifi 6 teniet omdat de oude SuperWifi geen wifi 6 ondersteund?
Als dit goed geïmplementeerd word zal Op de momenten dat je dan verbonden bent met de EB of de super WiFi 2 punten zal WiFi 6 blijven werken. Mits het verbonden apparaat dat natuurlijk ook ondersteund. Tenzij ik me vergis
Stel de combi SuperWifi 2 en de Box v12 gaan straks echt wifi 6 ondersteunen dan ben ik wel benieuwd naar het volgende:
Als je SuperWifi 2 en SuperWifi (de oude witte) gaat combineren doe je dan weer wifi 6 teniet omdat de oude SuperWifi geen wifi 6 ondersteund?
Als dit goed geïmplementeerd word zal Op de momenten dat je dan verbonden bent met de EB of de super WiFi 2 punten zal WiFi 6 blijven werken. Mits het verbonden apparaat dat natuurlijk ook ondersteund. Tenzij ik me vergis
Dit klopt inderdaad. Dus zodra we die update voor de Box 12 (daar zit het probleem) hebben en dat Wifi 6 probleem is opgelost. Dan is Box 12 + SuperWifi 2 + SuperWifi 1 een combinatie van Wifi 6 en Wifi 5.
Ik kan nog niets zeggen over de datum van die update. Zodra ik iets kan en mag zeggen, doe ik dat gelijk.
Een algemene tip over het installeren die ik zelf ook heb ondervonden. Geduld is daarbij een schone zaak. Soms brandt het lampje constant groen bij het koppelen en dan wordt ‘ie gelijk afgekoppeld en op een andere plek gezet. De tip: Laat 'm wat langer hangen want soms gaat ‘ie dan alsnog weer knipperen omdat de instellingen nog niet volledig zijn overgenomen.
Even een verslagje en een vraag. Zoals eerder gezegd heb ik sinds kort KPN glasvezel 1Gbps. Ons huis kent 3 verdiepingen, glas komt binnen in woonkamer. Omdat ik boven , op mijn kamer, bekabelde apparaten heb staan gebruikte ik hiervoor de ethernet poorten van een Orbi set (eerste versie) Via de Orbi’s kreeg ik een WiFi snelheid van ongeveer 300Mbs; jammer. Daarom een setje SuperWiFi’s besteld, in de hoop dat ik hogere snelheden zou krijgen. Helaas, als ik ze alle twee gebruik zakt de snelheid naar zo een 250-300, geen succes dus.
Nu had ik nog een setje Homeplugs 1200Mbps liggen…Dus, Orbi’s er uit, Homeplugs gebruikt voor de bekabelde apparaten die geen 500Mbps nodig hebben. Doorgifte Homeplugs zo een 200Mbps.
1 SuperWiFi gebruikt, bekabeld aan Box12 in zelfde kamer op zo een 5 m afstand, in eerste instantie de 2e Ethernet-poort aangesloten aan een switch, waaraan een NAS, een Timecapsule en de kabel naar de Homeplug. WiFi snelheid in deze situatie vergelijkbaar met bij de Box12, down 6-700Mbps, up iets minder. Als ik de tweede SuperWifi draadloos aansluit wordt in de buurt daarvan de snelheid gehalveerd. In “my modem” worden alle apparaten netjes weergegeven.
Ik dacht dat het wellicht netter was de configuratie te veranderen, kabel van Box12 naar de switch, van daar kabel naar SuperWifi en op de andere poorten de andere apparaten. Alles werkt. Vreemd is echter dat de “ my modem” er geen raad mee weet, geeft de situatie weer als zou de switch aangesloten zijn aan de SuperWiFi , evenals de bekabelde apparaten, en geeft een aantal bekabelde apparaten niet aan in de cliënt list…..ra,ra hoe kan dit?
Overigens vind ik “MyModem” slecht werken, heel vaak vliegt de”site” er uit en moet je opnieuw inloggen, graag commentaar.
@rienm Het "my modem" kopje lijkt inderdaad nog niet geweldig te werken, soms wil het even duren (lees tot 24 uur) voor je resultaat ziet.
Soms wil het ook werken om je "cache" te legen.
In ieder geval geven we deze signalen door aan de ontwikkelaar van de firmware, zodat dit in de toekomst hopelijk snel beter wordt! :)
Vandaag 3 punten binnen gekregen en net even 1 snel getest. Bedraad en via WiFi aangesloten. Op de EB 12 en hierin zijn behoorlijke verschillen merkbaar zoals verwacht. Wil deze resultaten toch even met jullie delen.
Bewust eerste punt aangesloten op de 1ste verdieping omdat ik daar beste kan testen.
via WiFi merk ik dat op de bovenverdieping waar ik op de beste locaties eerst tegen de up/down 500/600 zat blijft steken op 290/300 omdat ik nu via WiFi point verbonden ben ipv op de EB12. Op de kamer met eerder het slechtste resultaat 40/60 kom ik op WiFi tot ongeveer 260/280
kabel maar eens in het WiFi punt gedrukt rechtstreeks op de EB12 Ik benoem dit omdat ik later nog wil testen als deze weer gewoon in mijn switch zit. Beste meting rond de 625/725 en op de kamer van mijn dochter naar de 525/550 kortom in mijn situatie is iig een verbetering nu met pas 1 toegepast WiFi punt 2.
Morgen weer verder mee spelen met de switch en 1 SW2 beneden en 1 op zolder toevoegen.
Wellicht is 3 toch een beetje overkill maar goed
Bug in settings. Lampjes kunnen aan of uit maar de 50% optie is niet selecteerbaar
Hallo, werkt deze 2e generatie wifi versterkers nu wel over POE of nog steeds niet?
Hallo, werkt deze 2e generatie wifi versterkers nu wel over POE of nog steeds niet?
Helaas gewoon losse power adapter geen POE
maar dat is niet zo gek aangezien ze ook zonder LAN kabel kunnen werken
Nee. Ik denk ook niet dat da ooit gaat gebeuren. Dat KPN een accesspoint uitbrengt die PoE ondersteund.
Mag ik mn 3 witte niet omruilen voor 3 zwarte ? Ze passen dan veel beter bij de Box 12 qua mogelijkheden.
Mag ik mn 3 witte niet omruilen voor 3 zwarte ? Ze passen dan veel beter bij de Box 12 qua mogelijkheden.
Helaas. KPN bied geen omruil programma
Bug in settings. Lampjes kunnen aan of uit maar de 50% optie is niet selecteerbaar
Bedankt voor het melden @WouterPool! Deze heb ik gecheckt en is bekend. In de webinterface van de Box 12 kan je het lampje van de SuperWifi 1 & 2 alleen maar aan- of uitzetten op dit moment. Zelfde geldt voor de Thuis app trouwens.
Een workaround is om kort op de WPS-knop te drukken om het lampje te dimmen.
Als je in het verleden al een keer witte SuperWiFi's via de WiFi Manager aangeschaft hebt, dan kun je nu geen zwarte SuperWiFi's meer aanschaffen via de Manager toch?
Als je in het verleden al een keer witte SuperWiFi's via de WiFi Manager aangeschaft hebt, dan kun je nu geen zwarte SuperWiFi's meer aanschaffen via de Manager toch?
Correct. Dus het is niet bijvoorbeeld niet verstandig om je witte SuperWifi punten te verkopen/weggeven en dan de Wifi Manager te doorlopen voor die nieuwe versie. Dat werkt niet.
Correct. Dus het is niet bijvoorbeeld niet verstandig om je witte SuperWifi punten te verkopen/weggeven en dan de Wifi Manager te doorlopen voor die nieuwe versie. Dat werkt niet.
Word zoiets ooit ook wel eens gereset? Of ... zal het over 10 jaar nog zo zijn dat je geen nieuwe versterkers via de Manager aan kan schaffen omdat je in 2017 al eens Experia WiFi's aangeschaft hebt?
Word zoiets ooit ook wel eens gereset? Of ... zal het over 10 jaar nog zo zijn dat je geen nieuwe versterkers via de Manager aan kan schaffen omdat je in 2017 al eens Experia WiFi's aangeschaft hebt?
Ik weet niet hoe lang zoiets onthouden wordt eerlijk gezegd dus dat antwoord moet ik je schuldig blijven. Maar in 10 jaar verandert er heel veel dus ik heb zo'n vermoeden dat we dit gesprek dan niet hoeven te voeren.
Vraag: is de superwifi 2 een tri-band systeem?
Naar mijn idee dual-band
Wat is volgens u een tri-band systeem? De huidige tri-band systemen gebruiken 1 2,4 Ghz verbinding en 2 5 Ghz verbindingen. Lijkt me niet zo zinvol, zo'n 2de 5 Ghz verbinding. Ik vermoed dat het vooral veel marketing is, dat tri-band verhaal.
Wat is volgens u een tri-band systeem? De huidige tri-band systemen gebruiken 1 2,4 Ghz verbinding en 2 5 Ghz verbindingen. Lijkt me niet zo zinvol, zo'n 2de 5 Ghz verbinding. Ik vermoed dat het vooral veel marketing is, dat tri-band verhaal.
Nou dat zal vast wel een verschil maken, aangezien de punten dan een aparte band hebben om onderling te communiceren wat zou moeten resulteren in een snellere verbinding naar je devices toe.
Deze superwifi kosten EUR 39,50. Als je al die oude hebt, kun je de volle mep betalen. Omruilen is blijkbaar niet mogelijk. Als je alles van te voren weet…
Nou dat zal vast wel een verschil maken, aangezien de punten dan een aparte band hebben om onderling te communiceren wat zou moeten resulteren in een snellere verbinding naar je devices toe.
Klopt de derde band is dan voor onderlinge communicatie. Overigens blijft bedraad meestal sneller. Daarom heb omdat de kabels er toch liggen 2 vd 3 bedraad aangesloten.
Deze superwifi kosten EUR 39,50. Als je al die oude hebt, kun je de volle mep betalen. Omruilen is blijkbaar niet mogelijk. Als je alles van te voren weet…
Als ze goed werken waarom zou kpn ze dan moeten ruilen? Als je een auto koopt en na een paar maand komt er een nieuw model uit dan ruilt de garage deze toch ook niet om?
de nieuwe werken momenteel niet eens op WiFi 6 in combi met EB12 dus zijn in snelheid niet echt anders vermoed ik. Mijn WiFi snelheid voor de WiFi punten is gelijk aan met de WiFi punten. Voor de WiFi punten als WiFi 6 (ax) nu gewoon (ac) via de WiFi punten.
Goede kanalen kiezen en waar mogelijk bedraad aansluiten werkt prima
Uit bovenstaande begrijp ik dus dat ik als eigenaar van superwifi 1 punten geen gebruik kan maken om via de wifi manager aan superwifi 2 te komen?
Amper vijf weken voor de lancering van superwifi 2 heb ik in een gesprek met KPN mijn abonnement geüpgraded en direct twee superwifipunten besteld. Ik heb daarbij aangegeven dat ik deze pas nodig heb over een aantal maanden in mijn nieuwe huis. Ze zitten dan ook nog ongebruikt in de doos. Op de dag dat versie 2 uitkwam heb ik meteen gebeld met de vraag of ik deze (met bijbetaling) om kon ruilen. Aangezien de twee weken bedenktijd verstreken was, was de medewerker onverbiddelijk.
Ik snap echt wel dat je niet oneindig apparatuur kunt omruilen als er iets nieuws komt. Wat ik echter niet snap is dat KPN een nieuwe wifi standaard (wifi 6) introduceert en klanten niet meldt, dat de apparatuur die ze kopen deze ontwikkeling weer teniet doet. Zeker als dit binnen enkele weken opgelost kan zijn door de introductie van nieuwe apparatuur. Ik krijg heel erg het gevoel dat men maar wat blij is op het laatste nippertje nog van verouderde apparatuur af heeft kunnen geraken. Als ik KPN vervolgens attent maak op deze situatie en de reactie van de medewerker niet verder komt dan "wij wisten dit toen ook niet" en geen enkele handreiking kan doen krijg ik daar wel een naar gevoel bij. Als nu ook nog blijkt dat ik deze apparatuur, die al verouderd was op het moment dat ik het aanschafte, niet kan upgraden door gebruik te maken van de wifi manager voel ik me behoorlijk in de kou gezet.
De Kennisbank
Heb je vragen over diensten, producten of wil je weten hoe je modeminstellingen verandert? Vind het antwoord op de meest gestelde vragen in onze Kennisbank
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.
Bestand scannen voor virussen
Sorry, we zijn de inhoud van dit bestand nog aan het controleren om er zeker van te zijn dat het veilig is om te downloaden. Probeer het nog een keer over een paar minuten.