Skip to main content

Sinds een aantal dagen heb ik 4 SuperWifi 2 punten in huis. Dit weekend eindelijk tijd om ze te installeren, wat volgens de handleiding eenvoudig moet zijn. De units uit de doos gehaald, en via bijgeleverd kabel direct gekoppeld aan de v12 router. Na 30 minuten is hij netjes groen, dus ontkoppelen. Waarna de SuperWifi op rood gaat. Niets werkt om hem bij te brengen. Power on/off, WPS check, Power on/off van de main unit, het resultaat blijft hetzelfde geen connectie tussen de v12 en de SuperWifi.
 

Volgende stap, reset van de unit naar factory default. Hij gaat netjes naar paars (ergens in de 30 minuten) en we proberen alles nog een keer. Helaas met hetzelfde resultaat (dit keer 45 min wachten op updates).

 

Volgende stap. een andere unit (ik heb er 4). Resultaat is dat deze unit wel na de WPS reset op zowel het basis station als de SuperWifi in het netwerk wordt opgenomen (het kan dus).

 

Volgende stap. Units 3 en 4 proberen toe te voegen aan het netwerk, maar ook voor deze units geldt dat ze met geen mogelijkheid opgenomen willen worden op het Wifi netwerk.

 

Ingelogged via webbrowser op de V12 laat zien dat 1 unit netjes werkt. Maar ook al laat ik een andere unit via ethernet geconnecteerd aan de V12, deze wordt ook daar niet zichtbaar.

 

Wat is nu de volgende stap? Waar kan ik achterhalen wat de status van de SuperWifi2 punten zijn? Zonder IP adres kan ik ze niet benaderen en kan ik niet zien welke firmware ze hebben.

 

Voor de duidelijkheid:

Ja, ik heb verschillende post gelezen op dit forum

Ja, ik heb de gebruiksaanwijzing doorgenomen

Ja, ik heb zeker mijn tijd genomen voor eventuele updates van de units etc (minimaal 30 min tot een uur per unit)

Ja, ik heb via WPS geprobeerd de units te koppelen aan de router

 

Alvast bedankt

Toevoeging, firmware level van de Experia: V12.C.24.05.08


Welkom op de community @Elegacy, Je hebt al dingen gelezen begrijp ik, heb je de dingen die daar genoemd zijn ook geprobeerd? Wat kwam daaruit? En wat had je precies gelezen? Was dat in de Kennisbank? Daar hebben we een aantal artikelen die je hierbij kunnen helpen:

Als het makkelijker is om het telefonisch te bespreken kan dat ook, we zijn bereikbaar op 0800-0402. Dat is ook de snelste weg om met ons in contact te komen.


@Jasper van KPN, dank voor je reactie.
Als een “niet configureerbare” Unit via LAN gekoppeld is, dan brand de led stabiel groen (zou dus goed moeten zijn). De switch funtie van de extender werkt op dat moment ook, ik kan op de PC die gekoppeld is aan de extender het internet bereiken.

Echter, de unit is niet zichtbaar in het overzicht van de Experia box. En IP adres 192.168.2.150 is niet bereikbaar, ik zie dus geen manier om de status van de unit te achterhalen.

Ontkoppel ik de unit van het LAN, dan springt de led op rood (stabiel) en wordt deze ook niet meer groen.

Koppel ik de unit daarna weer aan het lan, dan zal deze eerst weer groen knippelen en daarna stabiel groen laten zien (resultaat blijft zoals eerder beschreven)

Via Windows netwerk zie ik mijn Experia box en 1 actieve extender. Ik kan hiervan zien dat deze in slave mode staat (ook goed dus). Het blijft echter maar 1 van 4 de werkt en de 2e die ik heb geinstalleerd.

Mocht je nog een idee hebben, dan lees ik die graag van je anders zal ik telefonisch contact opnemen met KPN.

 


Als de SuperWifi's gekoppeld zijn aan de Box 12 neemt die de 'master’ functie over van de eerste SuperWifi. Het x.150 ip-adres werkt daardoor in dit geval niet. Als de SuperWifi de master is, naast een V10-modem bijvoorbeeld, werkt dat wel.

Had je alle SuperWiif's en de Box 12 ook al eens gereset om ze een schone installatie te geven? Dat zou hierbij nog kunnen helpen: 

 


@Jasper van KPN SuperWifi zeker al gereset, master (Box12) nog niet, daarmee ben ik ook mijn settings kwijt, maar dat zou nog wel eens een optie kunnen zijn (moet wel zeggen dat als dat nodig zou zijn, ik dat een opvallende manier van werken vindt).

Even een vraagje hierover, als ik de Box reset, dan moet ik neem ik aan de SW2 die nu connected is ook resetten en weer opnieuw koppelen? Of blijft deze link bestaan?


Het beste is om ze dan allemaal te doen inderdaad, eerst de Box 12 en zodra die klaar is de SuperWifi's. Dan weet je zeker dat ze de verbinding en gegevens goed overnemen.


Hopelijk voor de laatste keer deze vraag voorzien van de huidige status.

Op zaterdag alle Wifi2 extenders opnieuw gereset. Daarna de Experia V12 gerest. Dit kon via de KPN online, dus zonder gedoe met een dun stokje. De reset ging goed waarna ik zonder problemen 2 extenders kon koppelen (eerst bedraad) daarna draadloos. Omdat ik ingelogged was op de Experia box kon ik goed volgen dat ze ook netjes een IP adres kregen enz. De 3e unit gaf zich niet direct gewonnen, ook niet na een nieuwe reset, dus die aan de kant gelegd en begonnen met de 4e unit die wel netjes in het netwerk werd opgenomen. Nu nr 3 nog.. Die heb ik uiteindelijk bijgekregen na 4x een factory reset. Geen idee waarom dit zo lang moest duren, maar pas na de 4e keer werd de unit zichtbaar in het netwerk van de Experia box.
Op zaterdag had ik 2 units via LAN gekoppeld en 2 units via het mesh netwerk. Alles werkte.

Op zondag begonnen om mijn oude wifi5 netwerk (Orbi) te verwijderen en mijn apparaten om te zetten naar de KPN extenders. Ook gaan dan alle extenders aan het LAN.
Eén van de units die via mesh gekoppeld wil niet lekker overgaan van mesh naar LAN, dus dan opnieuw alle extenders uit en één voor één aan de UTP op laten komen.

Na alles stappen en vele factory resets doet nu alles het en ik moet zeggen. op dit moment voelt het netwerk een stuk stabieler aan dan mijn 10 jaar oude Orbi systemen.

Belangrijkste leer moment:
Wil je extender niet goed koppelen met de Experia Box, dan zit er weinig anders op dan deze ook naar factory default te zetten.

 

@Jasper van KPN , dank voor je aanwijzing!


Dat is goed om te lezen @Elegacy, ik ben blij dat het gelukt is! Als we nog iets anders voor je kunnen doen weet je ons te vinden 🙂


Reageer