Skip to main content
Vraag

SuperWifi 2 valt na enkele uren uit en werkt daarna niet meer.

  • 4 May 2024
  • 20 reacties
  • 191 keer bekeken

Een KPN monteur heeft beide SuperWifi 2 punten werkend aangesloten. Deze hebben ongeveer 3-4 uur gewerkt (vast groen lampje), daarna werden deze rood. Ik heb vervolgens alle mogelijke resetten geprobeerd die hier in het forum staan. De laatste keer een harde reset van de modem (box 12) en daarna de SuperWifi 2 punten weer aangesloten zoals beschreven in de handleiding. Na ruime een half uur dat de Super Wifi punten aan de modem waren aangesloten leek het er op dat het weer ging werken. De wifi punten verplaatst naar dezelfde locatie als waar de KPN monteur deze had geïnstalleerd en beide wifi punten hadden een vast groen lampje. Maar, net zoals nadat de KPN monteur ze had geïnstalleerd, heeft dit slecht een paar uur geduurd. Daarna werden de lampjes weer rood en sindsdien niet meer aan de praat te krijgen. De lampjes blijven rood. 1 SuperWifi punt staat 2 meter van de modem en de andere op 3,5 meter. Tussen het modem en de Wifi punten zit alleen een holle stenen vloer (broodjes). 

Gisteren nog laatste poging geprobeerd: de superwifi gereset tot het rode lampje knippert, daarna volledig laten starten tot paarse lampje. Super wifi uitgezet, met kabel aan de modem gehangen, aangezet, 1,5 uur gewacht. Met bekabeling aan de modem was het lampje stabiel groen. Uitgezet, op een andere plek geinstalleerd, aangezet, op laten starten en toen had ik weer een paars lampje. Hetzelfde gebeurde ook met het 2e superwifi punt.

KPN laten bellen, maar toen die terugbelde hoorde ik de telefoon aan de andere kant overgaan en toen werd er opgehangen… 

Wat kan ik nu nog doen?

Kabels leggen...


HI @sduizer, welkom hier. 

Een paars lampje krijg na een reset en betekent dat de punten de fabrieksconfiguratie hebben. Zou je voordat je de Superwifi verplaatst na de reset en installatie niet weer uit willen zetten maar verplaatsen wanneer deze aan is?

Wat gebeurt er als je de eerste SuperWiFi wel 1 dag met een kabel aangesloten laat? Blijft deze dan werken? 


Hallo @Alex van KPN, als ik de Superwifi met een kabel aansluit gaat het lampje na een knipperreeks continue groen branden. Ook na 1,5 dag bleef deze continue groen branden. Maar zodra ik de kabel eruit haal wordt deze direct weer paars. 

Ik snap overigens niet met wat je bedoeld met “de Superwifi verplaatst na de reset en installatie niet weer uit willen zetten maar verplaatsen wanneer deze aan is”? Ik zal toch de stekker uit het stopcontact moeten halen om de Superwifi een verdieping hoger of ergens anders in de woonkamer neer te zetten? Zolang is het stroomkabeltje nu ook weer niet.


Excuus, ik heb me verkeerd uitgedrukt. Wat ik ermee bedoel is om de SuperWiFi los van het modem te halen, draadloos dus, en het 1 of 2 meter ernaast te plaatsen. Puur om te kijken of het dan wél blijft werken. 

 Maar zodra ik de kabel eruit haal wordt deze direct weer paars. 

Dit is dus gelijk als je de kabel loshaalt? 


Dat klopt idd. Kabel er in continue groen, kabel eruit gelijk weer continue paars. Bij alle testen heb ik de handleidingen gevolgd. Dus ook na het verplaatsen in de zelfde ruimte, 2 meter verder, start de super wifi op en werd de 1e paar keren proberen rood, maar ondertussen blijven ze paars.


Zou je nog in willen loggen in de webinterface van de SuperWiFi? Kun je daar nog een update voeren? En zo niet, welke versie zie je daar staan?


@Alex van KPN Ik geef het op. Ik kom bekabeld of draadloos niet in de UI van de modem, ook niet na een reset van de modem. Ik heb ook telefonisch contact gezocht met KPN en hun advies was om de Superwifi 2 in te leveren bij een KPN winkel.

De wifi via Ziggo was misschien niet het beste, maar werkte altijd en ik kon normaal draadloos werken. Sinds de overstap naar KPN begin april ben ik alleen nog maar bezig om de wifi in het hele huis op orde te krijgen... ik heb spijt van de overstap, maar zit er nu helaas aan vast.


Nou loop je al jaren te tobben om goed wifi in huis te krijgen begrijp ik. Bij Ziggo wilde het ook al niet lukken toch?! Ga nou voor kwaliteit!! Trek naar iedere verdieping een kabel en sluit daar een superwifi op aan. Fabrikanten maken gebruik van de gemakzucht/luiheid van een mens en maken je wijs dat het allemaal zonder kabels kan. En ja dat kost geld en is een hoop werk maar dat kost het aanleggen van een buitenkraan of extra stopcontact ook. Er worden bakken met geld uitgeven aan appartuur wat wifi nodig heeft maar wat ervoor zorgt dat het allemaal werkt mag niks kosten. Doe het en je zal er nooit spijt van krijgen. 


@Joep1965 Bij ziggo deed de wifi het altijd via een Devolo op elke verdieping, maar dit gaf soms storing (misschien 1 à 2x per jaar). De modem een keer aan en uit en het was opgelost. Verder zat de Superwifi 2 bij de aanbieding, en ik heb hier zeker geen bakken met geld aan uitgegeven. Ik maak simpel gebruik van wat mij is aangeboden en dit is inclusief werkende wifi door het hele huis. Ook vind ik dat een bedrijf zich aan zijn beloftes moet houden die ze in de diverse reclames aan de man brengen, dus KPN moet dit gewoon oplossen op hun eigen kosten. 


Bakken geld aan appartuur wat wifi nog heeft bedoel ik. Zoals telefoons, laptops koffiezetapparaten etc. Er is niet één provider die garantie geeft op wifi en zeker niet dat goed wifi gratis is. Maar goed ik hoop dat je er met een moderater uit komt.


@sduizer, vind je het goed als ik even meekijk? Zou je je KPN profiel willen invullen met alle relevante gegevens en hier een seintje willen geven als je dit hebt gedaan? 
 


Eindelijk tijd en zin gehad om weer met de wifi bezig te gaan. Was het een beetje beu. Ik ben nog naar een KPN winkel geweest, zoals werd aangeraden door de klantenservice. Maar die hadden geen Wifi versterker meer liggen, ze konden ook geen alternatief bieden. Ze zeiden ook nog met misschien wat geluk hadden ze nog wifi versterkers liggen in een andere KPN winkel of anders weer de klantenservice bellen. Wordt je toch gek van. Ik koop het product internet + wifi door het hele huis en als dit niet werkt heb je gewoon pech! Dus @Alex van KPN je bent de enige en laatste hoop om nog iets te doen aan de wifi. Ik heb mijn profiel ingevuld.


Ow, wat een pech. Ik denk mee. Mag ik weten hoe je de SuperWiFi's hebt aangeschaft? Via onze webwinkel online? WiFi manager? Of in een winkel? 


@Alex van KPN werden bij een nieuw zakelijk abonnement meegeleverd.


@Alex van KPN werden bij een nieuw zakelijk abonnement meegeleverd.

Heb je daar ook de factuur, bon of bevestiging van? Ik kan het namelijk niet vinden. Vandaar mijn vraag ook. Op basis daarvan kan ik een omruiling in gang zetten. 


@Alex van KPN bijgevoegd. Misschien kan je hier iets mee?

 


Dit is inderdaad een omruiling in de winkel. Ik ga dit handmatig proberen om het om te ruilen, ik kom hier nog op terug. 


@Alex van KPN iemand van KPN heeft mij op 18 juli gebeld ivm het omruilen van de WIFI 2, maar vond dat deze niet kapot zijn, omdat er nog een lampje bleef branden. Volgens die KPN medewerker zijn ze alleen kapot als er geen lampje meer brand en toch aan staan. Hij wilde ze dan ook niet omruilen en was hier heel stellig in. Ik heb daarop een SMS gehad met een KPN nummer (0800 0201557) dat ik kon bellen en een code die ik dan moet invoeren. Er staat alleen niet bij dat die code maar beperkt actief blijft. Ik wilde vandaag, na 11 dagen, bellen, maar nu is de code niet meer geldig. Ik ben dus weer terug bij af. Als dit de manier is om het probleem op te lossen hoop ik maar dat jij dit misschien opnieuw kan opzetten.

 

Dank je wel.


@sduizer was het nog gelukt? Werken ze samen met het modem? Werken ze beide niet draadloos of werken ze buiten de modem om? Als goed is kunnen ze samen werken met je modem. Dan zou bij een defect 1 het waarschijnlijk niet doen. Tenzij het defect in je modem zou zitten. Heb je alles incl het modem al compleet gereset?

Ik zou alles even helemaal resetten. En daarna 1 van de superwifipunten per keer proberen in te stellen. pas als de eerste werkt dan de tweede pas proberen toe te voegen. Kan soms zijn dat als je 2 punten tegelijk doet voordat de eerste is geupdate met laatste firmware dat mis gaat. 1 laten draaien en updaten tot hij goed werkt. Dan de tweede.

Ik heb zelf geen ervaring met de nieuwere type superwifi. Had 2 jaar terug de eerste versie en dit was ook het probleem.

TP link heeft ook in de appstore wifi toolkit. Je zou hiermee ingelogd op de wifi van je modem op elke plek van je huis kunnen kijken of de wifi wel goed is. Bij mij heb ik in de woonkamer een plek waar wifi heel slecht werkt. Zowel van de tv, modem, tp link mesh, vroeger super wifi, etc. Was altijd een probleem en nu nogsteeds. Kan dus ook net een soort dood punt in je huis zijn wat net alle wifi blokkeert ofzo. Dat kun je hiermee wel redelijk opsporen.

Beste is natuurlijk bedraad aansluiten. nu gebruikt hij via wifi data verkeer van zowel je wifi apparaat als naar het andere mesh apparaat. In theorie is er dus maar de helft van de bandbreedte tussen je mobiele apparaat en je modem mogelijk als je mesh punt draadloos is. Heeft dus naast jouw problemen nog veel meer voordelen om bedraad aan te sluiten. Ook kun je proberen wat er gebeurt als je er maar 1 bedraad aansluit.

En met die paarse lampjes moet je geduld hebben. Ik zou 1 bedraad aansluiten en ze aanzetten en einde van de dag nog even bekijken. Nog niet goed dan de bekabeling op de ander en de ander draadloos. Dan weer uit en aan en kijken wat het doet.

Wat je verder nog zou kunnen doen is de stroom van het hele huis uit doen en weer aan. Kan ook zijn dat er een draadloos apparaat in je huis is wat voor de storing zorgt. Als alle apparaten uit zijn en herstarten wordt dat misschien opgelost.

Probeer het ook eens met alle netwerkkabels uit je modem. Ik heb weleens meegemaakt dat defecte bekabeling of een defecte switch ervoor zorgt dat de modem of wifipunt vast liep.

En als laatste zou je kunnen proberen om hem bij iemand anders met superwifi te laten installeren. Kan zijn dat hij het daar wel doet. Kan dan ook zo zijn dat hij daar wel een update doet en het bij jou thuis weer wel gaat doen.


Hallo @Raoul4one ik heb bijna alles geprobeerd zoals je aangaf (zie voorgaande berichten), behalve het hele huis van stroom halen en het wifi punt bij iemand installeren. De modem staat in de woonkamer en is geen dood wifi punt, want zonder de wifi 2 is er prima wifi vanaf het modem. Ik heb nu kabels getrokken naar de bovenverdieping en de zolder en beide wifi 2 met kabels aangesloten (doorgelust) en dit werkt idd prima. Haal ik de kabel eruit direct weer een rood lampje.

Maar ik blijf erbij dat KPN niet hun beloftes zijn nagekomen en er nooit een goede oplossing is geboden. Bijvoorbeeld door een monteur op hun kosten alles na te laten kijken. Je moet eerst maanden zelf alles gaan uitzoeken om tenslotte nooit verder te worden geholpen. Wat dat betreft baal ik er nog steeds van dat ik ben overgestapt. Ook qua TV al meer irritaties gehad in het afgelopen half jaar, dan in 10 jaar bij Ziggo.


Reageer