Skip to main content

Is het normaal dat wanneer 2 wifi punten aanstaan de 1 via 5ghz verbonden is en de ander via 2.4 ghz combinatie met box 12

ik merk als ik dus op het wifi punt met de 2.4 zit het internet een stuk langzamer is 

heb alles vandaag fabrieksreset gedaan maar dit blijft zie foto 

heb de nieuwste firmware die voor een hoop mensen last hebben van verbrekingen ik heb hier geen last van even terzijde dus beide wifi punten zijn draadloos 

 

Blijkbaar staat die tweede "super"WiFi buiten bereik van een acceptabel 5GHz signaal van zowel de V12 als de andere "super"WiFi. Dit is nu één van die dingen waardoor mesh systemen qua performance niet kunnen tippen aan bekabeld aangesloten accesspoints.

Wat is de afstand tussen die "super"WiFi en de V12?

Hoeveel vloeren en muren zitten daar tussen?

En dezelfde vragen voor de twee "super"WiFi's onderling?


Ah kijk dat schept duidelijkheid 

maar om antwoord te geven op je vraag 

Dit is een goed geïsoleerd huis met 3 dubbel glas en vloerverwarming tot aan zolder 1 gezins woning box 12 staat beneden in de woonkamer achterkant van het huis punt staat erboven 1 etage hoger die heeft 5ghz de andere punt staat ook 1 etage hoger maar aan de voorkant van het huis slaapkamer de vloer is beton met vloerverwarming hopelijk schets dit het beeld dat je vroeg maar ik denk dat de vraag al beantwoord is met inderdaad dat de punt met 2.4 ghz net buiten 5ghz bereik is bedankt 


Dit is nu één van die dingen waardoor mesh systemen qua performance niet kunnen tippen aan bekabeld aangesloten accesspoints.

Ik was toevallig gisteren mijn netwerk aan het uitbreiden met een Fritz Repeater 1200. Nu eindelijk feest op elke woonlaag hier. (misschien overkill, fritzbox in MK, Repeater 2400 in de woonkamer, 1200, 2e woonlaag, 3000 3e woonlaag. Alles via Lan uit een muuraansluiting) :yum:  Toevallig de 1200 als test even geconfigureerd als zijnde Wifi-bridge. Je merkt inderdaad direct, dat wanneer je een beetje buiten je 5Ghz bereik zit. Je enkel de 2.4Ghz kunt gebruiken. En dat merk je ook behoorlijk in verlaging van snelheid vond ik. 

Bij aansluiten als zijnde lan-bridge op dezelfde locatie, bam 5Ghz all the way! 


Ter aanvulling ik weet dat bekabeld het beste is maar omdat we vloerverwarming hebben mag ik niet boren in het plafond en omdat de kinderen boven tv en wifi willen zijn de 2 stb elk aangesloten op een wifi punt dit werkt perfect overigens 

wifi snelheid beneden 700 up en down wifi 

Wifi boven als ik verbonden ben met de punt die op 5 ghz zit up en down rond de 270 

Als ik op de 2.4ghz boven zit dan rond de 70 a 80 up en down 


Vloerverwarming is killing voor wifi en al helemaal voor 5GHz wifi. Ook wij hebben vloerverwarming op de begane grond en de 1e verdieping waardoor het bereik van de wifi slecht is. Gelukkig hebben wij vanuit de meterkast netwerkkabels lopen naar de hal en alle slaapkamers op zowel de 1e als 2e verdieping.

 

Overigens zou ik in jouw geval verwachten dat ook die tweede "super"WiFi via 5GHz verbonden zou zijn met ofwel de V12 ofwel de eerste "super"WiFi als dat tot een betere throughput zou leiden. Iets wat eigenlijk wel te verwachten is gezien get snelheidsverschil tussen de twee "super"WiFi's.


Alle 2 de wifipunten staan op dezelfde verdieping en ik op max 10 meter afstand dus raar dat de 1 dan niet op 5ghz wilt maargoed ik heb alles geprobeerd tot aan fabrieksinstellingen toe andere wifi kanalen dan zal ik denk ik het zo moeten laten maar even een idee is het niet zo dat de box 12 nu de master is ze allebei met de master verbinden inplaats van punt naar punt naar master als ik het zo goed omschrijf en dan is mischien voor 1 punt de afstand net te groot voor 5ghz 

voor de 2.4 ghz wifi punt zal het ongeveer 15 meter zijn naar box 12  1 etage lager en 10 meter naar de andere punt op de zelfde verdieping 


maar even een idee is het niet zo dat de box 12 nu de master is ze allebei met de master verbinden inplaats van punt naar punt

 

Nee, zo horen onderling contact te maken als dit tot beter resultaat leidt.

De master (Box12) beheert ze. Dus aanpassingen in bijv ssid worden vanaf de master door gezet naar de Superwifi’s (zonder " " )

Eigenlijk zou je dat moeten kunnen forceren, maar zo werkt het nu eenmaal. Je zou kunnen spelen met de afstand tussen de Superwifi’s als dit mogelijk is.

 

Stel je hebt een Box12 op begaande grond, en een Superwifi op zolder die oranje brand en dus op 2,4ghz draait. Als je dan een 2e Superwifi op 1e verdieping plaatst, zal die op zolder naar 5ghz gaan en groen worden.


@DennisA78 zal het schetsen 

box 12 staat beneden precies 1 etage erboven staat 1 superwifi die is groen en op de 5ghz verbonden 1 kamer ernaast staat de 2 de wifi punt Max 10 meter tussen de 2 punten die is oranje en verbonden op 2.4 ghz alles staat zo dicht mogelijk op elkaar verder schuiven is geen optie helaas 

even globaal box 12 naar wifi 1 etage hoger precies erboven 

afstand tussen de wifi punten is max 10 meter op de zelfde etage 

afstand verste wifi punt tegen over box 12 15 meter deze is dan ook de 2.4 ghz 

 

 


@DennisA78 zal het schetsen 

box 12 staat beneden precies 1 etage erboven staat 1 superwifi die is groen en op de 5ghz verbonden 1 kamer ernaast staat de 2 de wifi punt Max 10 meter tussen de 2 punten die is oranje en verbonden op 2.4 ghz alles staat zo dicht mogelijk op elkaar verder schuiven is geen optie helaas 

even globaal box 12 naar wifi 1 etage hoger precies erboven 

afstand tussen de wifi punten is max 10 meter op de zelfde etage 

afstand verste wifi punt tegen over box 12 15 meter 

 

 

Duidelijk. Je zou ze eens 1 voor 1 kunnen herstarten zodat ze opnieuw gaan zoeken. Niet alles tegelijk maar bijv die verste eens. Rustig laten opstarten en wachten. Evt de ander ook als het niet helpt.

Of beide naar elkaar richten.


Dat heb ik ook geprobeerd geen geluk andere wifi kanalen geprobeerd ook geen geluk 

uiteindelijk vandaag fabrieksinstellingen gedaan alles opnieuw gekoppeld zelfde effect 

kwa afstanden zou het geen probleem moeten zijn mijn ideeën zijn op hahah 

verder ook geen storings elementen zover ik weet geen baby foons etc buren is het probleem ook niet want die ontvang ik niet of heel slecht 

 


Ik heb net de wifi punt die op de 2.4 ghz zit op de zelfde kamer gezet als de het punt die wel goed is en nu werken ze wel allebei op de 5 ghz dus het heeft te maken met de afstand maar is Max 10 meter al te ver dat vind ik wel heel kort als 1 slaapkamer verder de wifi punt al geen goed signaal meer kan oppakken 

maargoed we weten nu in iedegeval dat het aan de afstand ligt 


Ook geen badkamer ertussen oid?


Nee slaapkamer ligt er precies naast houten tussen muur niet eens beton 

naja weetje in iedergeval allemaal bedankt voor het meedenken 

zolang het werkt als is het op 2.4 ghz en de kids kunnen tv kijken en wifi doet het is prima is het goed  5ghz was beter geweest maar het werkt nu eenmaal niet ondanks dat de afstand niet erg groot is 

Maar kan helaas de wifi punten niet dichterbij elkaar brengen omdat de plek waar de tv staat dit niet toelaat en ik wil inverband kinderen ook niet een langere UTp kabel gebruiken naar de stb want kinderen blijven kinderen hahah maar nogmaals iedereen bedankt voor het meedenken 

hieronder foto lijkt me goed al zit die op 2.4ghz 

 


De superwifi op 2.4Ghz heeft een tomeloze voorkeur om te verbinden met de V12 terwijl deze waarschijnlijk in de beschreven opstelling beter kan verbinden met de eerste superwifi die wel op 5Ghz is verbonden.

Ik meen me te herinneren in eerdere forumtopics dat dit in andere situaties ook aan de orde is geweest. Er moet nog gesleuteld worden aan het beslissingsmechanisme van de wifi mesh apparaten. 

Dus moet via een toekomstige update gefixt worden.


Even een update:

Hier zakt me broek van af niks veranderd niks verplaats en nu is de wifi punt die op 2.4 ghz zat nu opeens verbonden met het andere wifi punt en niet rechtstreeks naar de box 12 en nu werkt 5ghz