Skip to main content

Dit was een paar jaar geleden ook al een probleem - er zou aan gewerkt worden - maar dat is volgens mij nog niet gelukt. Gasten op het gastennetwerk via mijn Superwifi punten kunnen de apparatuur op mijn LAN of hoofd wifi benaderen en gebruiken. Het gastennetwerk zou alleen toegang moeten verlenen tot het internet, maar dat is helaas niet zo.

Wordt dit nog een keer opgelost, moet ik zaken anders instellen of moet ik apparatuur van een andere partij gaan aanschaffen?

Als dit klopt zou dit een slechte zaak zijn @IanM .

Welk merk en type modem heb je met welke firmware versie?

Kunt u eens een voorbeeld geven van wat er precies mogelijk is bij u?

Want ja, onder bepaalde omstandigheden met een bepaalde combinatie van apparatuur zijn er bepaalde dingen mogelijk ja. Met de nieuwe KPN firmware zou dat opgelost moeten zijn. 

Hi JanD en Nick,

Dank voor jullie snelle antwoord. 

Ik heb een Box 12 (Sagemcom) - software version SGEJ1000060E, GUI version 5.48.11

Ik heb gasten die via het gastennetwerk bijvoorbeeld mijn speakers kunnen bedienen, speakers die gedeeltelijk met Ethernet en gedeeltelijk via het hoofd wifi netwerk verbonden zijn.

Onder welke omstandigheden zijn er zaken mogelijk?

Ik heb gasten die via het gastennetwerk bijvoorbeeld mijn speakers kunnen bedienen, speakers die gedeeltelijk met Ethernet en gedeeltelijk via het hoofd wifi netwerk verbonden zijn.

Dat hoort niet te kunnen. U weet zeker dat de gasten echt met het gastennetwerk verbonden zijn en niet met het "Extra WiFi" netwerk? 

Weet u zeker dat het bedienen via WiFi gaat en niet stiekem via Bluetooth ofzo?

Welke SuperWiFi's heeft u? De witte of de zwarte? 

Hi Nick,

Ik heb de zwarte SuperWifi’s - het ExtraWifi netwerk kunnen ze niet bij, bluetooth staat uit...

Ok. Weet u welk ip adres de apparaten op het gastennetwerk krijgen? Dat hoort te beginnen met "192.168.3." volgens mij. Klopt dat?

Hi,

Nee - ik heb een IP 192.168.2.xx op mijn iPhone gekregen, connected met het gastennetwerk…

(Als ik met het hoofd netwerk verbinding maak, krijg ik een IP uit dezelfde reeks)

(Beide SW punten zitten op firmware 3.00.31)

Ok. Bij de nieuwe firmware zou het gastenboek 192.168.3.x moeten zijn. Ook op de SuperWiFi's. Dan kunnen gasten echt nergens meer bij.

De nieuwe firmware word bij u vast een keer geïnstalleerd. Dan is het opgelost.

Ik zie dat ik de software heb van 1,5 jaar geleden… daarna zijn er meerdere updates geweest. Kan ik de nieuwste firmware geforceerd er op (laten) zetten?

Ik zie dat ik de software heb van 1,5 jaar geleden… daarna zijn er meerdere updates geweest. Kan ik de nieuwste firmware geforceerd er op (laten) zetten?

Er reageert hier binnenkort een KPN medewerker. Die kan dat vertellen. Tot voor kort kon dat niet en moest je gewoon afwachten. Maar ik zie de laatste dagen hier en daar in sommige topics dat KPN daar volgens mij wat soepeler in geworden is.

Wat betreft de speakers: ik vermoed dat deze voor de aansturing een broadcast protocol gebruiken ofzo. En dat zal wel "onder" de beveiliging van het gastnetwerk door gaan.

Kunt u vanaf het gastnetwerk de webinterface van de KPN Box openen? Dat is dus http://192.168.2.254.

Even gecheckt: Ik kan inderdaad de webinterface van de KPN Box openen vanaf het gastennetwerk...

Ik heb KPN net gesproken - Mijn SW punten zitten op een oude firmware versie, maar mijn Box 12 op de firmware versie van december 2022… Er werd aangegeven dat de firmware regionaal wordt uitgerold en dat het wel even kan duren - volgens mij duurt een uitrol niet zolang, zeker als er zelfs dit jaar nog 2 nieuwe Box 12 firmware versies zijn uitgerold. Mijn conclusie is dat de Box 12 niet goed werkt, daardoor ook de SW punten wellicht niet updaten.

De Box 12 kan blijkbaar niet handmatig een upgrade in firmware krijgen - ik heb gevraagd of ik dan de Box niet kan omruilen? Daar heb ik nog geen antwoord op gekregen; ze bellen vanmiddag terug.

Als de box omgeruild zou worden, dan zou u een box krijgen waar nog steeds de 60E firmware op staat. Want nieuwere firmware heeft KPN nog niet staan op de boxen die ze op voorraad hebben.

Het uitrollen van firmware bij KPN duurt wel enorm lang. Enorm veel klanten zitten nog op 60E firmware. Dat vinden ze normaal bij KPN. 

Dat is niet best… das niet mijn eerdere ervaring overigens, maar bijna twee jaar doen om 1 versie uit te rollen en ondertussen al weer nieuwe versies uit te rollen… bijzonder.

Mijn aanname was dat mijn SW punten niet updaten door de verouderde firmware van de Box - maar dat is dan misschien niet juist.
Ik hoop wel dat ik op een of andere manier wel de goede firmware van de SW kan krijgen - dit is niet heel erg werkbaar, een open gastennetwerk. Als dat niet lukt zal ik andere hardware moeten gaan aanschaffen.

Wacht even op een reactie van een KPN medewerker. 

KPN heeft nu voor de v12 nog steeds het volgende beleid:

1. Elke v12 uit het magazijn begint over het algemeen nog steeds met de oude software versie. Deze wordt dan een keer in een nachtelijk batch meegenomen. Wanneer dit gebeurt is helaas een soort rad van fortuin.
  2. Als een v12 van de nieuwe generatie software is voorzien dan wordt die aansluiting gemarkeerd als zijnde draaiend op nieuwe software Dit is van belang als de v12 bv vervangen wordt door een ander exemplaar bij problemen. Er komt dan een andere uit het magazijn (met oude software) en door de eerdere markering van deze lijn gaat deze v12 dus direct weer door naar de nieuwe software.
  3. De beschreven markering onder punt 2 wordt ook gebruikt om te bepalen of evt aangesloten SW2 door moeten naar de nieuwe software. Dit kan evt geforceerd worden door dus een SW2 te resetten aangesloten achter een v12 al uitgerust met nieuwe software.

De gevraagde gast netwerk afscherming  is een onderdeel van de nieuwe software. In de oude software zitten 2 categorieen problemen die dus effecten geven zoals eerder beschreven. 

Eerste probleem is dat KPN geen software functie gelijkheid heeft op de v12 en de SW2 vwb de gastfunctie. Afhankelijk van of je verbonden bent via de v12 of sw2 krijg je dus andere effecten.

Tweede probleem is dat de gast functie op de SW2 middels een bridge filtering waardoor sommige communicatieframes zoals broadcast wel langs de afscherming gaan.

In de nieuwe generatie software zit een volledige afscherming. Gasten krijgen zoals eerder vermeld een ip adres uit een separate dhcp pool en het gastenverkeer kan alleen door naar het internet en niet naar overige thuis apparaten. 

Tevens kan dit zowel op wifi als op ethernet gekoppeld worden en er is ook nog de mogelijkheid om dit evt te door te koppelen naar eigen apparatuur door het gebruik van gasten vlan 1977.

Daarnaast is deze functionaliteit nu gelijk op zowel v12 als sw2.

De oplossing voor uw problemen is dus in zijn geheel overgaan naar de nieuwe software versies voor zowel v12 als sw2. Die combinatie is al een tijdje vrijgegeven. Dus een forum moderator zou dit moeten bespoedigen om dit in gang te zetten om de problemen op te lossen.

Update:

Ik kon na een lang gesprek met CS de SW punten laten vervangen bij een KPN winkel. Deze nieuwe SW’s (met firmware 3.00.31) wilden niet samenwerken met mijn Box 12 - daarop is een monteur langs gestuurd. De box 12 is vervangen voor een nieuwe (met firmware SGEJ1000060E) - de setup werkt weer, echter zoals verwacht in ‘oude’ modus: devices op het gastennetwerk via de SW’s krijgen een 192.168.2.x IP adres: ik ben weer terug bij af, weliswaar met nieuwe hardware. Via het gastennetwerk kun je bv gewoon mijn NAS zien zitten. 

Schijnbaar staat het modem nog op ‘inactief’ voor wat betreft de nieuwe software - de monteur geeft aan dat niemand weet wanneer dit naar mij uitgerold wordt.

Ik denk dat ik moet overwegen de (wifi) hardware maar te vervangen voor een ander merk -  geen idee hoe lang ik nog zou moeten wachten op nieuwe firmware.

Hè dat is rot @IanM, weer terug bij af na al die moeite. Ik wil graag even meekijken, vul je je community profiel zo volledig mogelijk in, samen met je postcode, huisnummer en klantnummer? Geef je daarna hier een seintje?

Hè dat is rot @IanM, weer terug bij af na al die moeite. Ik wil graag even meekijken, vul je je community profiel zo volledig mogelijk in, samen met je postcode, huisnummer en klantnummer? Geef je daarna hier een seintje?

Done!

Dank @IanM! Je staat op de lijst voor de update voor jouw KPN Box 12. Wanneer je 'm precies krijgt is nog even afwachten.

Dank je wel voor je hulp @Alexandra van KPN - ik ga even in de wachtstand. :)

Reageer