Skip to main content
Beantwoord

SuperWifi punt werkt ineens niet meer

• 27 mei 2025
  • 9 reacties
  • 211 keer bekeken

Bij 1 van mijn 4 KPN wifipunten heb ik ineens een rood lampje, ze staan al een half jaar op dezelfde plek en heb er nooit problemen mee gehad, maar ineens vandaag valt de wifi ongeveer elke 30 minuten uit, het wifipunt is soms rood, soms knippert deze snel groen, soms langzaam, en soms brand er helemaal geen lampje. Als deze het wel doet brand deze oranje of groen. Ik heb het getest om hem naast de modem te zetten en dan blijft deze wel groen. Het wifipunt staat aan de andere kant van de tuin, in de garage (ongeveer 12 meter) met alleen 2 ramen ertussen.

Beste antwoord door Denise van KPN

Hallo ​@Niek Lighaam, welkom op de KPN Community! Goed dat je ons gevonden hebt en jouw vraag hier stelt.

Het klopt wat ​@Leen59 zegt, al is het wel iets genuanceerder dan dat het bereik simpelweg kleiner is gemaakt. Hieronder de volledige uitleg:

Rood lampje op SuperWifi 1 na update

Een rood lampje betekent dat de SuperWifi 1 geen verbinding heeft met je modem, of een ander wifipunt. De oorzaak van het rode lampje kan verschillen. 

Het kan komen omdat de SuperWifi 1 niet goed is overgegaan naar de KPN Software. Het kan ook komen omdat de SuperWifi 1 te ver weg staat van andere wifipunten of je modem. 

SuperWifi 1 brandt rood bij draadloos gebruik in huis

Maar, als je het SuperWifi punt dichterbij het modem of een ander wifipunt zet, dan brandt hij wel groen en werkt.

In dit geval is de afstand dan ook echt het probleem. Het verplaatsen van je SuperWifi is de oplossing.

Stukje uitleg hierover:

SuperWifi punten communiceren met elkaar om te bepalen hoe en waar je apparaten precies mee verbinden. Bij draadloos verbonden SuperWifi gaat die onderlinge communicatie ook via wifi. Hiervoor gebruiken de SuperWifi en je modem een apart wifinetwerkje, speciaal voor deze communicatie. Dat wifinetwerkje noemen we de backhaul.

In de oude firmware werkt die backhaul met zowel 2,4GHz als 5 GHz. Na de update heeft de backhaul géén 2,4GHz meer en kan alleen nog maar 5 GHz gebruiken.

Een 5GHz netwerk heeft een hogere snelheid, maar kan minder lange afstanden overbruggen. Een 2,4GHz netwerk heeft een lagere maximale snelheid, maar kan wel die grotere afstanden aan.

Dit betekent dat, na de update, de SuperWifi 1 punten snel kunnen communiceren, maar wel over minder grote afstanden.

Je kunt ook kijken of je misschien een van je SuperWifi 1 punten bekabeld aan kunt sluiten. Deze kan dan wel verder weg van je modem staan. Het kan ook zijn dat het voor jouw thuissituatie beter is om een aanvullend wifipunt aan te schaffen.

Voor meer informatie en hulp bij een rood lampje op de SuperWifi, zie: KPN SuperWifi: rood lampje of continu groen knipperend lampje.

Bekijk origineel

9 reacties

Leen59
Wijsgeer
  • 573 reacties
  • 27 mei 2025

Met de nieuwe software op de superwifi is 12 meter echt te ver

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • 2 reacties
  • 28 mei 2025

Waardeloos dit, dus omdat kpn ongewild een update heeft geïnstalleerd, heb ik geen wifi meer in mijn kamer.

• Deelnemer
  • 8 reacties
  • 28 mei 2025

Leen59: dat is echt onzin. Het heeft heel lang goed gewerkt, ook bij mij thuis, en dan na een update niet meer. Dit is niet anders dan een probleem met de nieuwe firmware. En heeft niks te maken met de hardware. De software is gewoon niet goed getest, en dat terwijl er maar een paar combinaties van hardware bij KPN mogelijk zijn.... gewoon niet acceptabel. 

Leen59
Wijsgeer
  • 573 reacties
  • 28 mei 2025
H_V schreef:

Leen59: dat is echt onzin. Het heeft heel lang goed gewerkt, ook bij mij thuis, en dan na een update niet meer. Dit is niet anders dan een probleem met de nieuwe firmware. En heeft niks te maken met de hardware. De software is gewoon niet goed getest, en dat terwijl er maar een paar combinaties van hardware bij KPN mogelijk zijn.... gewoon niet acceptabel. 

In de kennisbank kun je lezen dat het bereik na de update minder is en dat je eventueel de extenders moet verplaatsen voor goed bereik. Ik vertel geen onzin maar gewoon info die op het forum te vinden is.

• Deelnemer
  • 8 reacties
  • 29 mei 2025

Een update die het bereik kleiner maakt, is toch niet acceptabel. Dat is een shortcut. Stel, ik koop een auto met een bereik van 600 km. Maar vandaag besluit de fabrikant dat ik een nieuwe software update nodig heb, maar het bereik is dan nog maar 450 km. Dat is toch vreemd? Groet, H

Denise van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+19
  • Moderator
  • 8607 reacties
  • Antwoord
  • 29 mei 2025

Hallo ​@Niek Lighaam, welkom op de KPN Community! Goed dat je ons gevonden hebt en jouw vraag hier stelt.

Het klopt wat ​@Leen59 zegt, al is het wel iets genuanceerder dan dat het bereik simpelweg kleiner is gemaakt. Hieronder de volledige uitleg:

Rood lampje op SuperWifi 1 na update

Een rood lampje betekent dat de SuperWifi 1 geen verbinding heeft met je modem, of een ander wifipunt. De oorzaak van het rode lampje kan verschillen. 

Het kan komen omdat de SuperWifi 1 niet goed is overgegaan naar de KPN Software. Het kan ook komen omdat de SuperWifi 1 te ver weg staat van andere wifipunten of je modem. 

SuperWifi 1 brandt rood bij draadloos gebruik in huis

Maar, als je het SuperWifi punt dichterbij het modem of een ander wifipunt zet, dan brandt hij wel groen en werkt.

In dit geval is de afstand dan ook echt het probleem. Het verplaatsen van je SuperWifi is de oplossing.

Stukje uitleg hierover:

SuperWifi punten communiceren met elkaar om te bepalen hoe en waar je apparaten precies mee verbinden. Bij draadloos verbonden SuperWifi gaat die onderlinge communicatie ook via wifi. Hiervoor gebruiken de SuperWifi en je modem een apart wifinetwerkje, speciaal voor deze communicatie. Dat wifinetwerkje noemen we de backhaul.

In de oude firmware werkt die backhaul met zowel 2,4GHz als 5 GHz. Na de update heeft de backhaul géén 2,4GHz meer en kan alleen nog maar 5 GHz gebruiken.

Een 5GHz netwerk heeft een hogere snelheid, maar kan minder lange afstanden overbruggen. Een 2,4GHz netwerk heeft een lagere maximale snelheid, maar kan wel die grotere afstanden aan.

Dit betekent dat, na de update, de SuperWifi 1 punten snel kunnen communiceren, maar wel over minder grote afstanden.

Je kunt ook kijken of je misschien een van je SuperWifi 1 punten bekabeld aan kunt sluiten. Deze kan dan wel verder weg van je modem staan. Het kan ook zijn dat het voor jouw thuissituatie beter is om een aanvullend wifipunt aan te schaffen.

Voor meer informatie en hulp bij een rood lampje op de SuperWifi, zie: KPN SuperWifi: rood lampje of continu groen knipperend lampje.

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • 2 reacties
  • 29 mei 2025

Hallo,

dit is helaas niet mogelijk, omdat er een tuin tussenzit en de wifipunten al zo dicht mogelijk bij elkaar staan en er geen internet kabels door de tuin heen liggen. Is er een mogelijkheid om de software terug te zetten? 

Leen59
Wijsgeer
  • 573 reacties
  • 29 mei 2025

Nee, terugzetten is helaas niet mogelijk, daar hebben al meer mensen om gevraagd.

Denise van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+19

Ik snap dat het lastig is met een tuin er tussen. Helaas is het niet mogelijk om de software terug te zetten. Het enige wat ik dan nog kan aanraden, is om te kijken naar andere wifiversterkers.

Reageer