Skip to main content

Hallo,

Helaas wordt er de laatste twee dagen een nieuw hoofdstuk aan de wat teleurstellende Superwifi-punten toegevoegd. Laatste dagen valt het wifi-signaal volledig weg, ook van de Experiabox 10A (5.00.53), maar zijn de leds van de Superwifipunten (2x, 1.00.14v2) van groen, naar het oranje verkleurd.

Melding in de app geeft aan dat de connectie te laag is voor 5Ghz en dus nu 2.4 Ghz is en dat daarom de kleur is gewijzigd. Prachtig , maar het dichterbij plaatsen van de Superwifipunten (3 m) geeft geen verbetering. Andere optie zou zijn dat er 'public radar signals' gedetecteerd zouden zijn?!

Daarnaast lijken Apple apparaten (iPhone's en iPad's)  gevoeliger te zijn voor wisselende wifi-signalen dan Apples. Na een reboot van het modem zijn de Superwifi-punten weer teruggesprongen naar de oorspronkelijke kleur. Een en ander geeft bij mij de indruk niet erg stabiel te zijn en vraag ik mij af hoe lang het duurt voor is weer oranje ga zien.

De vraag is dan ook hoe kan het dat Superwifi-punten klaarblijkelijk niet vanzelf weer terugspringen naar 5Ghz, maar is daar een reboot van het modem voor nodig?

 

Of de SuperWiFi's teleurstellend zijn is maar de vraag. Als je verwacht dat je draadloos een stabiel wifi netwerk krijgt dan verwacht je gewoon teveel.  De enige manier om een stabiel en snel netwerk te krijgen is de SuperWiFi's bekabelen. Er zijn zoveel omgevingsfactoren die het signaal kunnen beïnvloeden.  Ik heb 5 wifipunten in huis. Allemaal bekabeld en nooit problemen.  En ik weet dat het veel werk is maar ga aan de slag. Anders blijft het teleurgestelde gevoel.


@Joep1965 druist een beetje in tegen het idee van draadloze wifiversterkers, vind je ook niet? Maar goed, waarschijnlijk heb je gelijk. 1 van beide punten kan ik bedraden, de ander niet. Maar wellicht geeft dat al een verbetering. i.i.g bedankt voor de tip.


En kijk goed naar de opstelling.  De 5ghz band kan max. 8 meter aan zonder muren en/of deuren. Ook daar kan je winst behalen.  Bijvoorbeeld het modem in de meterkast,  het eerste wifipunt bekabeld in de gang, de tweede op de eerste overloop en de derde op de tweede overloop.  Even uitgaande van een redelijk standaard huis. Dan moet het echt wel goed komen. 


Ik begrijp je strekking. Wifipunt op zolder is nu bekabeld. die in de keuken nog niet. We gaan ermee aan de slag! Bedankt Joep!


Sommige mensen draaien al op nieuwere software. Voor de v10a is dat 503. Voor de superwifis wit is dit de 16 versie. Misschien dat dit verbeteringen geeft voor de beschreven problemen.