Skip to main content

Dag,

 

ik woon in een woning op de eerste verdieping en de meterkast met router staan op de begane grond. Ik heb altijd wifi gehad doordat de twee super wifi punten het wifi netwerk aan elkaar door gaven, en zo mijn woning bereikte.

 

Afgelopen week viel mijn internet uit en heb ik met de service lijn van kpn gebeld. Op aanraden van de kpn medewerker heb ik de router en de wifipunten gereset en opnieuw aan elkaar verbonden en vervolgens weer draadloos op de plek gezet waar ze stonden. Hier deden ze het niet.

 

vervolgens is er een monteur gekomen en de reden; waarschijnlijk heeft de router met het resetten een update gehad, waardoor het wifi singnaal wel sterker was maar minder bereik. De monteur vertelde dat de oplossing was om het eerste wifipunt in iedergeval te bedraden. Dit heb ik geprobeerd dmv UTP kabel van verschillende winkels. De super wifi punten verbonden alleen als ze in bereik van de router waren en niet als ze op de plek stonden waar ze altijd hebben gestaan…

 

Iemand een oplossing?

@Joep_  Welk modem en welke superwifi punten heeft u?


Dag, ik heb die zwarte box 12 met de super wifi 2 punten (zwarte ronde disc)


Heeft u nu een kabel naar de eerste verdieping? Is het een cat 5e of cat 6 kabel?

Heeft u glasvezel? 

Maakt alleen u gebruik van de verbinding? Of deelt u de verbinding met de onderburen?


Ik maak alleen gebruik van de wifi, er is glasvezel en ik heb zelf een utp kabel vanaf de router naar de extender aangelegd, dus van begane grond naar eerste verdieping.


Dan zou u de router gewoon op de eerste verdieping kunnen plaatsen. Op de plaats van wat u noemt "extender". Bij KPN kennen ze dat woord niet. 

De kabel steekt u onder rechtstreeks in het glasvezelmodem. Dan houd u een kort kabeltje over, een rode word er nu gebruikt misschien? 

Als dat zo werkt, dan maakt dat alles een stukje makkelijker. Dan kunt u daarna de SuperWiFi's nog een proberen. Maar misschien heeft u ze niet eens meer nodig.


Ik heb op het forum al gekeken, maar om de modum aan het kpn kastje te verbinden heb je een ‘y-kabel’ nodig. Deze is heel kort en om deze te verlengen is ten zeerste afgeraden.


Ik heb op het forum al gekeken, maar om de modum aan het kpn kastje te verbinden heb je een ‘y-kabel’ nodig. Deze is heel kort en om deze te verlengen is ten zeerste afgeraden.

Dat is bij een koper aansluiting. En dan ook nog specifiek bij pairbonding. Maar dat heeft u niet. U heeft glasvezel zegt u.


Ah, dus dan zou ik met een juiste kabel die lang genoeg is mijn router in mijn woning kunnen zetten? Welke kabel heb ik dan nodig? Want een UTP kabel is daarvoor in ieder geval niet de juiste


Ah, dus dan zou ik met een juiste kabel die lang genoeg is mijn router in mijn woning kunnen zetten? Welke kabel heb ik dan nodig? Want een UTP kabel is daarvoor in ieder geval niet de juiste

UTP volstaat prima voor het aansluiten van het modem. Met enige regelmaat meegemaakt dat ik een CAT5e UTP kabel trek om het modem ergens anders aan te sluiten. Je kan ook kiezen voor FTP maar op relatief korte lengtes en in afwezigheid van zware industriële elektrische apparatuur zou UTP moeten volstaan als er maar één kabel getrokken wordt.


Ah, dus dan zou ik met een juiste kabel die lang genoeg is mijn router in mijn woning kunnen zetten? Welke kabel heb ik dan nodig? Want een UTP kabel is daarvoor in ieder geval niet de juiste

Gewoon utp. Die korte kabel die nu gebruikt word is ook gewoon utp. Daar is niets bijzonders aan. Hij is mogelijk alleen rood van kleur.


Ik lees een hoop adviezen. Kun jij hier mee uit de voeten, @Joep_ ?