Skip to main content

Hallo allemaal,

Recentelijk heb ik een eige router aangeschaft en wil dit tussen de KPN Box 12 en de super wifi's plaatsen.

De KPN Box 12 zal in de nieuwe situatie alleen als een modem functioneren, hierop wordt alleen de Netgate router op aangesloten.

De KPN SuperWifi's worden op de nieuwe router aangesloten en later nadat de KPN SuperWifi succesvol bekabeld en onbekabeld werken komt later een managed switches tussen de nieuwe router en SuperWifi's.

Voordat ik was begonnen waren alle apparaten van KPN opnieuw gereset en is de firmware overal gelijk versie 1.00.21

Nadat de KPN Box 12 de instalatie was doorlopen heb ik de wifi functionaliet uitgezet en de nieuwe router erachter gehangen en tevens ook toegewezen als een DMZ apparaat.

Vervolgens heb ik de eerste KPN Superwifi aangesloten op de nieuwe router en via de KPN thuis app vanaf mijn mobiele telefoon de installatie doorlopen.

De installatie voor de eerste KPN SuperWifi is nu voltooid,

Als ik aan de 2e KPN SuperWifi begin en de installtie doorloop dan gaat het mis wanneer het apparaat de instellingen heeft overgenomen en vervolgens de thuis app vraagt om de SuperWifi te ontkopellen en deze weer in de nieuwe ruimte aan te zetten.

Wanneer ik de SuperWifi ontkoppel en deze opnieuw opstart blijft er een paars lampje continieu branden De 2 SuperWifi's zijn in de zelfde ruimte pal naast elkaar. Als ze beide met de kabel zijn aangesloten zie je netjes dat de eerste als primair is ingesteld. 

Een onbekabelde KPN SuperWifi krijg ik dus niet aan de praat. Ik heb dit meerdere keren geprobeerd waarbij ik alle superwifi punten vaker een reset heb gegeven en opnieuw de installatie heb doorlopen. Dit heb ik ook in verschillende combinaties geprobeerd, ook met de andere 2 SuperWifi's van KPN.

Ook heb ik de installatie doorlopen met alle 4 de SuperWifi's waarbij de eerste een primair was. een nacht alle 4 aangesloten gelaten eventueel voor de onderlinge sync. als ik vervolgens alle 3 de SuperWifi's ontkoppel en openiuw opstart (de master bekabeld gelaten) dan wilt er geen enkele een verbinding maken met de primair en geven ze allemaal een paars lampje.

Graag advies wat ik nog kan proberen en in welke volgorde.

Met vriendelijke groet,

George 

Hoi  @GeorgeA .  Ik kan deze constructie niet helemaal inschatten. Wat is precies je doel met die eigen router? Doorgaans willen mensen hun box12 vervangen door eigen hardware maar ik begrijp dat jij deze er nu tussen gezet hebt?  Superwifi's werken prima met een box12 maar dit kan door die eigen hardware natuurlijk verstoord worden. 


Hoi @Erwin van KPN,

In de onderstaande netwerk tekening zie je dat ik mijn eigen router (Netgate 2100) achter de KPN box heb geplaatst.

Als ik de KPN SuperWifi's aansluit en de wizard via de app deels doorloop dan werken ze wel bekabeld en zie je dat ze aan elkaar gekoppeld zijn in de Thuis app. ook zie je dat de eerste SuperWifi Punt als premair is ingesteld.

 

Zodra ik AP2,3 of 4 loskoppel dan blijft de verbinding verbroken, dit is ook bij de laatste stap als je de wizard doorloopt waar wordt gevraagd om het appraat los te kopellen en in een andere kamer aan te zetten. 

Dit is waar ik tegen aanloop dat AP3 de verbinding van AP4 niet draadloos overpakt.

Graag advies.


Okay. Vergeet alsjeblieft die thuisapp.

Wat er nu aan de hand is dat de superwifi's  zelfstandig gaan werken. Die zouden dus onderling ook draadloos moeten werken.   Ik gok dat je met deze constructie rechtstreeks kunt inloggen op de superwifi.  

Het ip adres moet je dan even opzoeken in de interface van je netgear denk ik.

Ik begeef me op glad ijs hier, want dit is niet iets wat we ondersteunen.  (hobbymatig heb ik hier wel de nodig ervaring mee, maar het is niet mijn expertise).

@wjb   jij nog nuttige toevoegingen. 

 

Rest mij nog de vraag wat je bedoeling is met deze constructie. Waarom zit die netgear ertussen? 


 

@wjb   jij nog nuttige toevoegingen. 

Nee, je zou mijns inziens mogen verwachten dat hé eerste "super"WiFi gewoon als master blijft fungeren en dat de andere drie slaves daar netjes mee verbinden.

@Erwin van KPN , Ik heb begrepen dat de mesh wifi backbone van de V12 altijd aan staat, ook als de wifi uit staat en mijn vermoeden is dat deze roet in het eten gooit omdat de draadloos aangesloten "super"WiFi's daardoor toch weer met de V12 willen gaan verbinden.

 

@GeorgeA,

Kan je inloggen op de master "super"WiFi?

Zo ja, zie je daar dan de andere "super"WiFi's als slave.


@Erwin van KPN 

Alle kamers zijn bekabeld met UTP kabel die leiden naar de meterpast en d.m.v. een patchpaneel gekoppeld zijn met een Netgear Switch.

Ik las in een ander artikel op jullie forum dat een gebruiker hetzelfde had, het niet kunnen verbinden van de superwifi's bij gebruik van eigen router. Bij deze gebruiker had het geholpen om een switch tussen te plaatsen. 

Met of zonder switch, ik krijg het zelfde resultaat dat de superwifi's niet onbekabeld met elkaar kunnen verbinden. 

 

@wjb

Als ik het IP adres invul van AP2, 3 of 4 dan word ik automatisch gerouterd naar het ip adres van de superwifi die op master staat. 

 


@wjb

Je gaf aan dat de KPN Box 12 kan storen, zelfs als de Wifi uit staat.

In de onderstaade tekening kan ik vanaf Laptop B, Laptop A pingen maar andersom niet.  

Het kan misschien zo zijn dat de Superwifi's wel de KPN Box 12 kunnen benaderen maar dat de KPN box niet met de Superwifi's kan communniceren.

 

Zijn er bepaalde poorten die de superwifi's gebruiken die ik op firewall niveau uit kan schakelen?


Ik heb niet gezegd dat de V12 zou kunnen storen.

Ik schreef:

@Erwin van KPN , Ik heb begrepen dat de mesh wifi backbone van de V12 altijd aan staat, ook als de wifi uit staat en mijn vermoeden is dat deze roet in het eten gooit omdat de draadloos aangesloten "super"WiFi's daardoor toch weer met de V12 willen gaan verbinden

En als die laptops met een netwerkkabel aangesloten zijn of laptop B via wifi op de master "super"WiFi dan zegt dat ook niets over die mesh wifi backbone die wellicht roet in het eten gooit.


Hi @wjb en @Erwin van KPN,

Het werkt! 

Ik heb alle apparaten nogmaals gereset alleen de eerste superwifi heb ik niet via de thuis app maar via de webbrowser geconfigureerd. Vervolgens heb ik de andere superwifi punten wel via de thuis app toegevoegd. 

5 uur later, AP4 is nu verbonden en zichtbaar in de thuis app.


@Erwin van KPN @wjb 

Bedankt voor jullie hulp heren 👍


Mooi.  En die thuisapp gaat sowieso verdwijnen. De functionaliteit zal worden ingebouwd in MijnKPN app.

In jouw geval is het prima te tweaken via de webinterface van die SW's. Fijn dat je het aan de praat hebt gekregen.