Skip to main content

Ik heb een KPN Box 12 met 2 Superwifi punten. In maart heb ik de KPN Box al gereset omdat de Superwifi punten geen verbinding meer hadden. Volgens mij brandde het ledje toen paars. Ook met een koppeling naar de KPN Box was het niet mogelijk de instellingen opnieuw te pushen. Na het loskoppelen brandde het ledje gewoon weer paars. Uiteindelijk de KPN Box maar naar fabrieksinstellingen gezet en alles weer opnieuw ingesteld (thank god dat er een memory op bepaalde zaken zat dat scheelde weer in tijd). Maar de Superwifi punten deden het weer. 
Tot vandaag…vandaag branden beide Superwifi punten rood. Koppeling naar KPN Box geeft groen ledje maar zodra de ethernet kabel wordt losgekoppeld springt het Superwifi punt weer op rood. Ik word hier niet goed van. Zijn die Superwifi punten nou zo onstabiel en moet ik om het half jaar mijn KPN Box gaan resetten? Graag hulp!

Hoe lang verbind je de wifi punten met het modem?

En als je ze verbind zet je dan eerst Wifi punt uit of laat je die aan? 

En wat is de afstand onderling? 


Hoe lang verbind je de wifi punten met het modem?

En als je ze verbind zet je dan eerst Wifi punt uit of laat je die aan? 

En wat is de afstand onderling? 


1) Hoelang: meer dan 15 min

2) wifi punt gaat uit want moet van plek in huis naar het modem toe ze staan niet naast elkaar. Dus hierdoor moet ik hem van de stroom halen. Verbinden via utp met modem en dan wifi punt weer aanzetten.

3) De afstand hoe ik ze normaal opgesteld heb staan? 1 Punt staat op dezelfde onderverdieping maar in de entree (modem staat in woonkamer ernaast). Ander punt staat op slaapkamer op de bovenverdieping ivm tvbox. Maar daar zijn ze juist toch voor bedoeld? Op andere verdiepingen je wifi versterken…

 

 

 


Wat is de afstand onderling?

Want voor een snelle stabiele draadloze verbinding word de 5Ghz wifi band gebruikt en die kan geen grote afstanden aan en zeker niet met obstakels vandaar de vraag 


Wat ikzelf heb gedaan is een lange goede Ethernet kabel gekocht zodat wifi punt op zn plaats kan blijven en en blijven draaien nadat Ethernet kabel los is gekoppeld en dat werkt prima bij het koppelen met het modem om de gegevens op te halen. 


Wat is de afstand onderling?

Want voor een snelle stabiele draadloze verbinding word de 5Ghz wifi band gebruikt en die kan geen grote afstanden aan en zeker niet met obstakels vandaar de vraag 

Het probleem is dat alle Superwifi punten rood branden. Koppelen met modem geeft groen ledje maar daarna bij loskoppelen branden ze meteen weer rood. Dus 5Ghz of 2,4Ghz maakt niks uit wanneer het apparaat zelf niet functioneert en geen verbinding maakt. Zelfs niet wanneer het pal naast de KPN Box staat


Probleem zit niet bij de rood brandende superwifis maar bij de v12 box. 

Onderstaand stappenplan volgen zou dit moeten oplossen:

dan het gedeelte uitvoeren:

Een schone installatie van de superwifipunten.


Probleem zit niet bij de rood brandende superwifis maar bij de v12 box. 

Onderstaand stappenplan volgen zou dit moeten oplossen:

dan het gedeelte uitvoeren:

Een schone installatie van de superwifipunten.


Bedankt voor de verwijzing naar het stappenplan. In maart brandde de wifipunten paars en heb ik inderdaad kpn box en wifipunten gereset (fabrieksinstellingen) en alles weer gekoppeld. Toen deed alles het weer. Maar dit kan toch niet de bedoeling zijn dat ik dit om de 4 maanden moet herhalen? Hoe kan het dat beide wifipunten werken vanaf maart en ineens de dag erna alle 2 rood branden? En wat bedoel je met je eerste zin “Probleem zit niet bij de rood brandende superwifis maar bij de v12 box”?


Probleem zit niet bij de rood brandende superwifis maar bij de v12 box. 

Onderstaand stappenplan volgen zou dit moeten oplossen:

dan het gedeelte uitvoeren:

Een schone installatie van de superwifipunten.


Bedankt voor de verwijzing naar het stappenplan. In maart brandde de wifipunten paars en heb ik inderdaad kpn box en wifipunten gereset (fabrieksinstellingen) en alles weer gekoppeld. Toen deed alles het weer. Maar dit kan toch niet de bedoeling zijn dat ik dit om de 4 maanden moet herhalen? Hoe kan het dat beide wifipunten werken vanaf maart en ineens de dag erna alle 2 rood branden? En wat bedoel je met je eerste zin “Probleem zit niet bij de rood brandende superwifis maar bij de v12 box”?

Bedoel hiermee in het geschetste voorbeeld dat je de indruk krijgt van de rode led dat de SW2 niet functioneert maar dat de oorzaak in het v12 modem ligt die de superwifi 2 niet toelaat omdat deze blijkbaar in een toestand verkeert waarin beiden niet gesynchroniseerd zijn. Op het moment van aansluiten via ethernet gaat deze naar groen maar dat is de indicatie van het opkomen van de ethernetverbinding. Op dit moment zou ook de synchronisatie tussen de apparaten moeten  plaatsvinden. Wat blijkbaar niet gebeurt. Vandaar het stappenplan om hier uit te geraken. Klopt inderdaad dat dit niet elke paar maanden de bedoeling zou moeten zijn maar dit kan alleen verholpen worden middels software updates.


Ik heb inmiddels maar weer de kpn box 12 gereset. Gelukkig onthoudt hij de meeste instellingen. Alleen de portforwarding allemaal weer opnieuw moeten instellen (ivm Synology). Toen de Superwifi punten weer opnieuw verbonden (die had ik in een eerdere stap gereset). En vervolgens doet alles het weer. Ben benieuwd voor hoe lang. Heb geen zin dit om de zoveel maanden te moeten doen. 


Ik heb inmiddels maar weer de kpn box 12 gereset. Gelukkig onthoudt hij de meeste instellingen. Alleen de portforwarding allemaal weer opnieuw moeten instellen (ivm Synology). Toen de Superwifi punten weer opnieuw verbonden (die had ik in een eerdere stap gereset). En vervolgens doet alles het weer. Ben benieuwd voor hoe lang. Heb geen zin dit om de zoveel maanden te moeten doen. 

mogelijk dat de opvolgsoftware dit probleem verhelpt als kpn dit vrijgeeft.


Eindelijk herkenning. Precies dit probleem heb ik ook en ik ben er helemaal misselijk van. Gisteren uren mee bezig geweest met de telefonische helpdesk. Maar hoe je die superwifi punten ook herstelt naar fabrieksinstellingen, uur aan de box hangt middels netwerkkabel, niks helpt. Met een wifi passwoord van rond de +/- 30 tekens, en meerdere netwerken en veel slimme apparaten waarop opnieuw een wifi sleutel invoeren voor veel ongemak zorgt zie ik echt op tegen het modem terug te zetten naar fabrieksinstellingen. Zeker met het oog op dat ik deze al snel vele uren duurdende exercitie over een paar maanden weer moet herhalen.

Samen met de helpdesk medewerker het idee gevat om mijn witte voor zwarte punten te ruilen (andere hardware werkt beter met de Kpn box12 misschien? en witte zitten nog binnen de 2 jaar garantie) en daarvoor vandaag naar een KPN winkel gereden. Helaas voor k*tse k*t. De winkel medewerker vertelde mij: Bel met de helpdesk: die sturen je 3 zwarte en dan kan je de witte in dezelfde doos terug sturen. Maar de telefonische medewerker zegt: Dit kan ik niet, ga maar weer bij de winkel langs. Iets van het kastje naar de muur? Halve dag kwijt en niks opgeschoten. 

Nu lijkt het erop dat @Mister_FromDaPants het modem (KPN Box 12) kan resetten op een manier waarop dat die (een deel van) de instellingen onthoudt van alle gekoppelde aparaten maar WEL de settings weer doorgeeft aan de superwifi punten. Nog steeds verre van ideaal maar ja, als dat werkt zou een tussenoplossing kunnen zijn t.o.v. een fabrieksinstellingen herstel.  @Mister_FromDaPants : Hoe reset je het modem op die vriendelijke manier? Ik zie alleen dat paperclip gat voor die horror (fabrieks) reset. 

@KPN => a.u.b. duurzaam oplossen. Een modem/box12 reset mag niet de oplossing zijn! Die is namelijk super klant onvriendelijk. 


Eindelijk herkenning. Precies dit probleem heb ik ook en ik ben er helemaal misselijk van. Gisteren uren mee bezig geweest met de telefonische helpdesk. Maar hoe je die superwifi punten ook herstelt naar fabrieksinstellingen, uur aan de box hangt middels netwerkkabel, niks helpt. Met een wifi passwoord van rond de +/- 30 tekens, en meerdere netwerken en veel slimme apparaten waarop opnieuw een wifi sleutel invoeren voor veel ongemak zorgt zie ik echt op tegen het modem terug te zetten naar fabrieksinstellingen. Zeker met het oog op dat ik deze al snel vele uren duurdende exercitie over een paar maanden weer moet herhalen.

Samen met de helpdesk medewerker het idee gevat om mijn witte voor zwarte punten te ruilen (andere hardware werkt beter met de Kpn box12 misschien? en witte zitten nog binnen de 2 jaar garantie) en daarvoor vandaag naar een KPN winkel gereden. Helaas voor k*tse k*t. De winkel medewerker vertelde mij: Bel met de helpdesk: die sturen je 3 zwarte en dan kan je de witte in dezelfde doos terug sturen. Maar de telefonische medewerker zegt: Dit kan ik niet, ga maar weer bij de winkel langs. Iets van het kastje naar de muur? Halve dag kwijt en niks opgeschoten. 

Nu lijkt het erop dat @Mister_FromDaPants het modem (KPN Box 12) kan resetten op een manier waarop dat die (een deel van) de instellingen onthoudt van alle gekoppelde aparaten maar WEL de settings weer doorgeeft aan de superwifi punten. Nog steeds verre van ideaal maar ja, als dat werkt zou een tussenoplossing kunnen zijn t.o.v. een fabrieksinstellingen herstel.  @Mister_FromDaPants : Hoe reset je het modem op die vriendelijke manier? Ik zie alleen dat paperclip gat voor die horror (fabrieks) reset. 

@KPN => a.u.b. duurzaam oplossen. Een modem/box12 reset mag niet de oplossing zijn! Die is namelijk super klant onvriendelijk. 

Hi @Renevr79 !

Ik gebruik de zwarte Superwifi punten. Dus om nu ervan uit te gaan dat deze beter zijn lijkt mij onverstandig ;-)

Maar dan over de manier van resetten: ik gebruik ook gewoon die paperclip en de reset button achterop de KNP Box 12. De eerste keer in maart hield ik ook mijn hart vast toen ik hem op deze manier zou terugzetten naar fabrieksinstellingen. Blijkt toch niet helemaal waar te zijn want SSID, ingestelde IP reeks etc. blijft gewoon actief. Zoals gezegd was het bij mij alleen de port forwarding die ik opnieuw moest doorlopen. Plus ik heb alle slimme apparaten een vast IP gegeven op het apparaat. Ik had dit eerst ingesteld op het modem. Maar met al die ellende en gezeik ben ik daarvan afgestapt (weet niet wat de slimste manier is maar dit vindt ik de prettigste voor mijzelf). Omdat de KPN box de instellingen bewaard vindt hij ook alle apparaten weer gewoon. Ik gebruik in mijn netwerk ook Apple Homekit, Fibaro HC2 met Raspberry pi en alles functioneert weer gewoon. Je moet alleen even geduld hebben met inloggen op de KPN box na de reset. Eerst zegt hij dat je wachtwoord gereset is en niet werkt. Maar als hij volledig is opgestart zie je je vertrouwde wifi netwerk weer en kun je ook weer gewoon inloggen. 
Maar ik begrijp je frustratie. Die heb ik ook nog steeds. Ik wil als klant niet te maken hebben met een situatie waarin ik om de paar maanden dit proces moet herhalen. Ik weet dan nog gelukkig zelf nog een groot deel. Maar stel je voor je bent een leek en je wordt door KPN herhaaldelijk in deze situatie gebracht. Beter fixt KPN dit op korte termijn. 


@Mister_FromDaPants  Veel dank voor alle informatie.

Ik heb zojuist het ongelofelijke gedaan: namelijk de fabrieksreset. En nu zit ik te wachten tot de SSID en alle andere instellingen weer terug komen. Vooralsnog zie ik namelijk het KPN SSID wat default is.

Aha. Daar is mijn SSID van voor de reset. Wat een zegen is dat. Dat valt me toch nog een beetje mee. Ik zie wel dat de namen die ik de devices heb gegeven verloren zijn. Gelukkig heb ik van te voren een schermprintje gemaakt zodat ik weet welke MAC bij welk aparaat hoort. 

Na deze reset herkent hij de superwifi punten weer en de gegevens worden al overgezet.
Straks weer alles in orde. KPN, wel aan het werk a.u.b. Ik heb geen zin dit periodiek te herhalen.  

Ook fijn dat je vertelde dat die zwarte receivers hetzelfde issue hebben. Ik had ze bijna besteld uit pure wanhoop. Dat was dan zeker op een grote teleurstelling uitgelopen die jij me bespaard hebt. 💪🏻👍🏻
 


Uiteraard zou hetgeen hierboven beschreven is natuurlijk niet nodig moeten zijn, echter middels een reeks andere berichten in het forum is inmiddels wel duidelijk dat de v12 vaker een terugkerend probleem heeft in combinatie met superwifis. De huidige software zal eerst vervangen moeten worden om van dit soort problemen af te komen.

Hier loopt een programma voor zoals elders te lezen valt.


Ik heb inmiddels maar weer de kpn box 12 gereset. Gelukkig onthoudt hij de meeste instellingen. Alleen de portforwarding allemaal weer opnieuw moeten instellen (ivm Synology). Toen de Superwifi punten weer opnieuw verbonden (die had ik in een eerdere stap gereset). En vervolgens doet alles het weer. Ben benieuwd voor hoe lang. Heb geen zin dit om de zoveel maanden te moeten doen. 

Klinkt helaas bekend 🙄


@Mister_FromDaPants 
Ik had hetzelde probleem dat de superwifi punten weg vallen. ook de wifi op de modem valt weg.
Heb alles al vervangen (internet kable, modem vervangen & nieuwe superwifi punten, allerlei instellingen veranderd maar niks hielp(
Ik had een KPN box 12B (let op met 😎 deze is vervangen voor een KPN box 12 (zonder toevoeging)
En sinds dien is het probleem verholpen. 
Lijkt erop dat de 12B modem een bepaalde update niet goed kan verwerken. 

Mocht het probleem nog steeds voordoen kan je dit proberen om je modem laten vervangen voor de oudere 12 box.


Reageer