Skip to main content

Beste forumgebruikers,

 

Ik heb geprobeerd om alle Superwifi punten de volgende instellingen toe te passen.

 

2,4 GHz --> 40 MHz

5 GHz --> 160 MHz

Helaas gaf dit een te onstabiel netwerk op, overigens was het wel snel. Nu las ik dat het te maken kon hebben met veel ruis. Woon netjes in een wijk waar veel wifi signalen zijn, dus kan me dat wel bedenken. 

 

Nu wil ik alles veranderen naar de volgende setting 

2,4 GHz --> 20 MHz

5 GHz --> 80 MHz. 

Ik heb een filmpje bijgeleverd, want bij 1 SW2.0 wil dit niet werken. Ik heb de SW al naar factoryreset gezet en ontkoppeld in het netwerk om daarna opnieuw in het netwerk te hangen. Dit leek effectief, na minuut of 20 stond er keuring 80 MHz, Helaas verdwijnt de 80 MHz naar verloop van tijd ( 10 tot 30 min na opstarten) en plaatst de SW standaard de 160 MHz toe. 

 

Wie kan mij helpen?

Iemand met meer verstand dan de Messenger support, want deze zeiden wij kunnen u hier niet bij helpen. Wellicht biedt de forum een oplossing.

 

Link naar video:

https://youtu.be/z8nBds0tVDw?si=KDacJYitkvoOOHzU

 

U kunt helemaal geen SuperWiFi's instellen. In een ander topic lees ik dat u een KPN Box 14 heeft. De instellingen doet u dan in de KPN Box 14. De SuperWiFi's nemen de instellingen van de KPN Box 14 over. Wat u wilt kan helemaal niet.


U kunt helemaal geen SuperWiFi's instellen. In een ander topic lees ik dat u een KPN Box 14 heeft. De instellingen doet u dan in de KPN Box 14. De SuperWiFi's nemen de instellingen van de KPN Box 14 over. Wat u wilt kan helemaal niet.

Zie KPN box 14 instellingen. 

Overigens, filmpje is gemaakt vanuit de KPN box 14 modem. 

Checkbox aan of uit maakt geen verschil. 

 


Hi @eddypatricia! Gek dat hij dit automatisch weer terugzet. 😕 Ik ga ook even nazoeken waar dit door kan komen. 

In de tussentijd kijk ik @Roy74 even lief aan. Weet nog dat jij enorm uitgebreid aan het testen bent geweest met de instellingen en frequenties van de SuperWifi, dus wellicht heb jij nog tips of ideeën? 


Hi @eddypatricia! Gek dat hij dit automatisch weer terugzet. 😕 Ik ga ook even nazoeken waar dit door kan komen. 

In de tussentijd kijk ik @Roy74 even lief aan. Weet nog dat jij enorm uitgebreid aan het testen bent geweest met de instellingen en frequenties van de SuperWifi, dus wellicht heb jij nog tips of ideeën? 

Evenals dat de SW punten ook heel vaak, maar dan ook echt 5 tot 10 keer per uur blauw knipperen terwijl er niemand in de interface zit, noch instellingen aanpast. 

Zie filmpje voor software versie SW2.0


Ik heb zelf box12 maar begrijp dat bij box14 de superwifi punten ook worden geconfigureerd via de modem. Afgaande op het screenshot is het verklaarbaar dat je instellingen wijzigen na een bepaalde tijd want ik zie dat er gekozen is voor de instelling automatisch op beide banden. Die moet je wijzigen om zelf keuzes te kunnen maken.

Dat betekent dat de apparatuur automatisch de frequenties kiest met de minste interferentie. In een omgeving met veel interferentie lijkt dit gunstig maar de ervaring leert mij dat je beter zelf de controle kunt houden en zelf frequentie en bandbreedte kunt kiezen voor beide banden.

De bandbreedte zou ik verkleinen want dat betekent minder kans op interferentie met de omgeving. Het zendvermogen hoeft bovendien over een kleiner bereik te worden verdeeld. Dit gaat uiteraard ten koste van de draadloze snelheid maar meer dan 100Mbps is over wifi vaak niet nodig. Dit is de keuze stabiliteit versus snelheid. De frequentie vervolgens  kiezen waarop de minste interferentie is. In box12 is er een voorziening om dat inzichtelijk te krijgen. De lage banden hebben geen last van radar interferentie. Deze kiezen als radar verstoring aannemelijk is. Dit is band 36-48. De hele hoge banden vermijden want deze zijn voor de low distance apparatuur (heel laag zendvermogen). Het is een kwestie van proberen want ieder plekje is uniek.

Voor de 2.4 band is de keus eenvoudige. Kies daar voor kanaal 1,6 of 11. Dit heeft met de overlap van frequenties te maken. Daar heb je bij de 5 band geen last van.

Ik neem aan dat superwifi draadloos is aangesloten op box14? Dit betekent dat superwifi over de 5Ghz band communiceert met Box12. Alleen als 5Ghz niet beschikbaar is wordt er overgegaan naar de 2.4 band. Als ze verbinding verliezen is het daarom in eerste instantie belangrijk om te focussen op de 5GHz band. Zie hierboven voor de algemene regels. De positie van superwifi ten opzichte van box12 en van elkaar kan ook nog uitmaken vanwege uitdoving van signalen. Realiseer je dat je dus draadloos werkt tussen superwifi en box14 en ook nog eens draadloos tussen superwifi en je devices. Dat is tweemaal verlies. Speel dus ook eens met de positie van superwifi. En als er echt veel interferentie is uit de buurt dan overweeg om superwifi bedraad aan te sluiten op box12.


Ik heb overigens voor de 5Ghz band kanaal 36 gekozen met een breedte van 80Mhz. Aangezien ik een 100Mbps glasvezelverbinding heb is mijn abo de beperkende factor. Met een superwifi en box12, dus twee mesh nodes, heb ik overal in huis en zelfs in de tuin een strakke wifi verbinding met de maximale abo snelheid.

En vooral ook heel stabiel. Ik heb veel smart home speelgoed in huis en die werken met name na aanschaf van superwifi en zorgvuldige configuratie geweldig. Recent heb ik rolluiken en screens gekregen die ik via een app kan bedienen. Ook mijn nieuwe cv en thermostaat bedien ik draadloos. Beide leveranciers viel het op hoe moeiteloos het was om de apparatuur te installeren en te verbinden op mijn netwerk. Ook tv+ werkt boven draadloos geweldig.

Boodschap is daarom om vooral ook te investeren in het optimaliseren van de configuratie. De automatische setting zou ik meteen wijzigen om deze reden.

 

 

 

 


Ik heb overigens voor de 5Ghz band kanaal 36 gekozen met een breedte van 80Mhz. Aangezien ik een 100Mbps glasvezelverbinding heb is mijn abo de beperkende factor. Met een superwifi en box12, dus twee mesh nodes, heb ik overal in huis en zelfs in de tuin een strakke wifi verbinding met de maximale abo snelheid.

En vooral ook heel stabiel. Ik heb veel smart home speelgoed in huis en die werken met name na aanschaf van superwifi en zorgvuldige configuratie geweldig. Recent heb ik rolluiken en screens gekregen die ik via een app kan bedienen. Ook mijn nieuwe cv en thermostaat bedien ik draadloos. Beide leveranciers viel het op hoe moeiteloos het was om de apparatuur te installeren en te verbinden op mijn netwerk. Ook tv+ werkt boven draadloos geweldig.

Boodschap is daarom om vooral ook te investeren in het optimaliseren van de configuratie. De automatische setting zou ik meteen wijzigen om deze reden.

 

 

 

 

Al mijn SW punten zijn bedraad aangesloten. 

Nu ik de SW punt verwisseld heb met een andere SW punt blijft deze op 80 MHz staan als bandbreedte. 

Ik ga nog eens kijken naar de kanalen welke weinig belasting kent. 


Ik heb zelf box12 maar begrijp dat bij box14 de superwifi punten ook worden geconfigureerd via de modem. Afgaande op het screenshot is het verklaarbaar dat je instellingen wijzigen na een bepaalde tijd want ik zie dat er gekozen is voor de instelling automatisch op beide banden. Die moet je wijzigen om zelf keuzes te kunnen maken.

Dat betekent dat de apparatuur automatisch de frequenties kiest met de minste interferentie. In een omgeving met veel interferentie lijkt dit gunstig maar de ervaring leert mij dat je beter zelf de controle kunt houden en zelf frequentie en bandbreedte kunt kiezen voor beide banden.

De bandbreedte zou ik verkleinen want dat betekent minder kans op interferentie met de omgeving. Het zendvermogen hoeft bovendien over een kleiner bereik te worden verdeeld. Dit gaat uiteraard ten koste van de draadloze snelheid maar meer dan 100Mbps is over wifi vaak niet nodig. Dit is de keuze stabiliteit versus snelheid. De frequentie vervolgens  kiezen waarop de minste interferentie is. In box12 is er een voorziening om dat inzichtelijk te krijgen. De lage banden hebben geen last van radar interferentie. Deze kiezen als radar verstoring aannemelijk is. Dit is band 36-48. De hele hoge banden vermijden want deze zijn voor de low distance apparatuur (heel laag zendvermogen). Het is een kwestie van proberen want ieder plekje is uniek.

Voor de 2.4 band is de keus eenvoudige. Kies daar voor kanaal 1,6 of 11. Dit heeft met de overlap van frequenties te maken. Daar heb je bij de 5 band geen last van.

Ik neem aan dat superwifi draadloos is aangesloten op box14? Dit betekent dat superwifi over de 5Ghz band communiceert met Box12. Alleen als 5Ghz niet beschikbaar is wordt er overgegaan naar de 2.4 band. Als ze verbinding verliezen is het daarom in eerste instantie belangrijk om te focussen op de 5GHz band. Zie hierboven voor de algemene regels. De positie van superwifi ten opzichte van box12 en van elkaar kan ook nog uitmaken vanwege uitdoving van signalen. Realiseer je dat je dus draadloos werkt tussen superwifi en box14 en ook nog eens draadloos tussen superwifi en je devices. Dat is tweemaal verlies. Speel dus ook eens met de positie van superwifi. En als er echt veel interferentie is uit de buurt dan overweeg om superwifi bedraad aan te sluiten op box12.

Ik heb alle SW punten op volgende kanaal gezet

2,4 GHz --> kanaal 1 (iedereen in de wijk staat op 6) 

5 GHz --> kanaal 44 (om zo buiten bereik van militaire frequentie en weerradars te blijven) 

 

Alles is bedraagt aangesloten. Deze aanpassingen nu doorgevoerd. Zal dit echt de reden zijn dat de SW punten blauw blijven knipperen? 


Weet iemand ook wat de functie is van dit chechbox?

Ik ervaar geen verschil

 


Geen idee, in Box12 (oude firmware) zit deze optie naar mijn weten niet. Ik kan me voorstellen dat die settings alleen van toepassing zijn op draadloze extenders daarmee van toepassing is op de wireless backhaul. 


Ik heb zelf box12 maar begrijp dat bij box14 de superwifi punten ook worden geconfigureerd via de modem. Afgaande op het screenshot is het verklaarbaar dat je instellingen wijzigen na een bepaalde tijd want ik zie dat er gekozen is voor de instelling automatisch op beide banden. Die moet je wijzigen om zelf keuzes te kunnen maken.

Dat betekent dat de apparatuur automatisch de frequenties kiest met de minste interferentie. In een omgeving met veel interferentie lijkt dit gunstig maar de ervaring leert mij dat je beter zelf de controle kunt houden en zelf frequentie en bandbreedte kunt kiezen voor beide banden.

De bandbreedte zou ik verkleinen want dat betekent minder kans op interferentie met de omgeving. Het zendvermogen hoeft bovendien over een kleiner bereik te worden verdeeld. Dit gaat uiteraard ten koste van de draadloze snelheid maar meer dan 100Mbps is over wifi vaak niet nodig. Dit is de keuze stabiliteit versus snelheid. De frequentie vervolgens  kiezen waarop de minste interferentie is. In box12 is er een voorziening om dat inzichtelijk te krijgen. De lage banden hebben geen last van radar interferentie. Deze kiezen als radar verstoring aannemelijk is. Dit is band 36-48. De hele hoge banden vermijden want deze zijn voor de low distance apparatuur (heel laag zendvermogen). Het is een kwestie van proberen want ieder plekje is uniek.

Voor de 2.4 band is de keus eenvoudige. Kies daar voor kanaal 1,6 of 11. Dit heeft met de overlap van frequenties te maken. Daar heb je bij de 5 band geen last van.

Ik neem aan dat superwifi draadloos is aangesloten op box14? Dit betekent dat superwifi over de 5Ghz band communiceert met Box12. Alleen als 5Ghz niet beschikbaar is wordt er overgegaan naar de 2.4 band. Als ze verbinding verliezen is het daarom in eerste instantie belangrijk om te focussen op de 5GHz band. Zie hierboven voor de algemene regels. De positie van superwifi ten opzichte van box12 en van elkaar kan ook nog uitmaken vanwege uitdoving van signalen. Realiseer je dat je dus draadloos werkt tussen superwifi en box14 en ook nog eens draadloos tussen superwifi en je devices. Dat is tweemaal verlies. Speel dus ook eens met de positie van superwifi. En als er echt veel interferentie is uit de buurt dan overweeg om superwifi bedraad aan te sluiten op box12.

Ik heb alle SW punten op volgende kanaal gezet

2,4 GHz --> kanaal 1 (iedereen in de wijk staat op 6) 

5 GHz --> kanaal 44 (om zo buiten bereik van militaire frequentie en weerradars te blijven) 

 

Alles is bedraagt aangesloten. Deze aanpassingen nu doorgevoerd. Zal dit echt de reden zijn dat de SW punten blauw blijven knipperen? 

Blijven ze nog steeds blauw knipperen? Dat is vreemd als je ze bedraad hebt aangesloten. Een volledige reset al eens gedaan van superwifi? Ik zou overigens voordat je ze weer aansluit op Box14 de modem koud herstarten. Dus van de stroom af voor 5 minuten. Dan rustig laten starten en dan de superwifi’s een voor een aansluiten na een reset van superwifi. Een voor een. Bij Box12 heb ik het ook wel eens gehad dat superwifi niet meer groen werd. Een koude herstart van de modem deed wonderen.


@Roy74, ik heb deze stappen gedaan tezamen met een monteur, zijn er 1.5 uur mee bezig geweest. helaas was dit geen oplossing en toen zei de monteur, volgende update moet het oplossen. Update is geweest, maar lost niks op.

evenals ik kan alleen de Box14 op de bovengenoemde kanalen plaatsen. De SW2.0 blijven op auto staan en willen niet meeveranderen.

Ook toen heb ik alle punten gereset, modem goed ingesteld, uitgezet wachten en aangezet. Modem opgestart is 1 voor 1 SW aanmelden.

Helaas geen oplossing


En je superwifi’s hebben dus de laatste kpn firmware, eveneens je modem? Heb je ze ook al eens draadloos geprobeerd? 
 

Klinkt als een probleem met de nieuwe box14 en superwifi. Minder goed natuurlijk.


En je superwifi’s hebben dus de laatste kpn firmware, eveneens je modem? Heb je ze ook al eens draadloos geprobeerd? 
 

Klinkt als een probleem met de nieuwe box14 en superwifi. Minder goed natuurlijk.

Draadloos ook geprobeerd en geen verschil

Inderdaad beide hebben de nieuwste versie

Oftewel: lang wachten tot KPN het erkend als probleem. want KPN zegt dat dit geen probleem is want ze weten van niks


@Roy74 heb het al in feedback van KPN modem omgeving gemeld


@Roy74 heb het al in feedback van KPN modem omgeving gemeld

Super, dat is de goede plek want dit komt direct bij de ontwikkelaars uit. 🙂 Mochten wij er in de tussentijd nog iets over horen, of als het met een vorige update meegenomen wordt, dan zullen we het hier melden!
Houd hiervoor ook de Product Updates in de gaten. Zodra er een update bekend is lees je het daar terug!

Super bedankt voor de uitgebreide hulp @Roy74! 💚


En je superwifi’s hebben dus de laatste kpn firmware, eveneens je modem? Heb je ze ook al eens draadloos geprobeerd? 
 

Klinkt als een probleem met de nieuwe box14 en superwifi. Minder goed natuurlijk.

Draadloos ook geprobeerd en geen verschil

Inderdaad beide hebben de nieuwste versie

Oftewel: lang wachten tot KPN het erkend als probleem. want KPN zegt dat dit geen probleem is want ze weten van niks

Het is gewoon niet leuk als iets niet werkt zoals je hoopt dat het werkt. Ik kan me voorstellen dat er nog wat aanloopproblemen zijn met de recente box14 in combinatie met superwifi. Er zal echt wel aandacht voor zijn maar soms kost het wat tijd. Hopelijk snel een werkende configuratie voor jou!


Reageer