Skip to main content

Ik heb pas een glasvezel aanluiting gekregen. Deze aansluiting is in de garage (vast aan het huis).

Ik wil het modem in de garage plaatsen.

In de meterkast wil ik een superwifipunt plaatsen.

Op dit superwifipunt wil ik een switch (met IGMP snooping) aan sluiten waar ik o.a. de tv, en andere zaken wil aansluiten. Kan dit met een switch?

Zo ja, waar moet deze switch aan voldoen, behalve dat dez IGMP snooping heeft.

Ik kan het modem niet in de meterkast plaatsen omdat een kabel trekken (van de garage naar de MK) geen optie is.

Wellicht zijn er nog andere oplossing, dan hoor ik dat graag.

Begrijp ik dat je draadloos van je modem naar de meterkast wilt? Dat is echt vervelend, en geeft een flinke reductie in snelheid en bandbreedte. Het zal je wellicht beperken.

 

Om met je eerste vraag te beginnen: Dat kan inderdaad met een Netgear switch met een E erachter GS108E is meestal een prima keus. Er zijn ook TP link en zyxel die ongeveer hetzelfde doen en een soms een paar euro goedkoper zijn.

Zelf zou ik, als er echt  (echt) geen kabel kan komen tussen je modem en de meterkast, er voor kiezen om een goed type powerline te gebruiken naar de switch. Qua betrouwbaarheid zit dat dan een beetje tussen een kabel en een draadloze verbinding in, hoewel je electriciteitsnet niet teveel verstoring moet hebben.

Devolo Magic 2, Fritz 1260E en TP link zijn denk ik de betere merken/types hier. Als je en powerline met meerdere ethernetpoorten hebt is een switch misschien niet eens nodig, hangt van je vertakkingen af.

Vanaf de powerline kun je dan weer verder met wifi, of je dan superwifi neemt of een ander systeem dat moet je dan zelf bekijken.


Ik kan het modem niet in de meterkast plaatsen omdat een kabel trekken (van de garage naar de MK) geen optie is.

Waarom niet? Het zal eigenlijk wel moeten. Wat u hier voorstelt met die SuperWiFi's kan in theorie misschien werken. Maar is vragen om problemen. Heel veel problemen. 


Hallo @Hansup Mijn reply is in weze hetzelfde als @Nick83 maar ik ga hierop dus door. 

Mensen zien op tegen utp kabels aanleggen. Je garage zit vast aan het huis. Als hij 100 meter in de tuin stond zou het wat anders zijn. Het is zelf te doen, een setje gereedschap hiervoor heb je al onder de 20 Euro . https://www.bol.com/nl/nl/p/netwerk-tester-compleet-rj45-rj12-rj11-cat5-cat5e-cat6-utp-lan-kabeltester-met-krimptang-lsa-tang/9300000023199990/?bltgh=kXjsOIUU4RT7gvQHkgZHZA.2_28.29.ProductImage

Maar je kan het ook laten doen, zoek even op Internet naar UTP kabels aanleggen met de naam van je Gemeente er bij. Je zal is zien hoeveel je er te zien krijgt. (Wel even controleren dat het geen snabbelaar is). Voor mij waren de KPN monteurs overigens altijd het beste hierin. Hiervoor kan je even gratis naar KPN bellen 0800-0402


Mensen zien op tegen utp kabels aanleggen. Je garage zit vast aan het huis. Als hij 100 meter in de tuin stond zou het wat anders zijn. 

Dan zou de SuperWiFi sowieso geen optie zijn en zal er zeker wel een kabel moeten komen.


Even voor mij, wie heeft besloten dat dat glasvezelpunt in de garage kwam? Kon het niet anders? Vond iemand dat een logische plaats?

 

Inderdaad de optie draadloos naar Superwifi en dan weer verdelen met switch.. word een risico. Zou kunnen werken, maar ook niet.

Powerline adapters/DVS raden alle KPN monteurs niet voor niets af.

Wat meer moeite en/of investering in een vaste kabel brengt je heel veel meer zekerheid. Plus je modem kan in de meterkast. 


Even voor mij, wie heeft besloten dat dat glasvezelpunt in de garage kwam? Kon het niet anders? Vond iemand dat een logische plaats?

Er was geen mogelijkheid (meer) om in de kruipruimte te komen en aan de woning (ingang) is een uitbouw waarbij de betonvloer op het zand ligt. Daarom is er gekozen voor de garage.

Dank voor jullie reacties.

Uit de reacties maak ik op dat de aansluiting  van een Superwifipunt en een switch in de meterkast geen goede optie is. Btw de tv zou dan ook op die switch aangesloten worden.

 

Opties:

  1. Nu hebben de nieuwe superwifi punten 2 aansluitpunten. Zou rechtstreeks een tv en iets anders wel werken? Dus zonder gebruik van de switch.
  1. Toch een kabel leggen van de garage naar de meterkast. Kabel moet tenminste CAT5E zijn of hoger. Heeft een hogere CAT zin? Worden de kables dikker naarmate je een hogere CAT neemt? Ik wil natuurlijk een zo’n dun mogelijke kabel.

 


De dunste kabels zijn glasfibers SFP+, maar dat maakt je infrastructuur direct veel duurder.  reken op een 500 euro extra.

 

Voor de normale mens is een 100%-koper Cat5e utp kabel van 5mm ongeveer de dunste. De afgeschermde zijn 6mm dik. Cat5e afgeschermd is prima voor 1GB. 

https://www.utp-kabel.nl/cat5e-kabels/danicom-cat5e-op-rol/filter/afgeschermd/

Zwaarder is momenteel nog echt niet nodig.

 


Opties:

  1. Zolang als de Switch voldoet aan de specs voor de TV maakt het niet uit of je hem direct of via een switch aansluit (vroeger met hubs was het maximaal 3 achter elkaar). De afstand speelt bij jou geen rol. 
  2. Al deze kabels hebben bijna exact dezelfde dikte. (De vraag is echter of je kabelgootjes wilt)

 


Voor de normale mens is een 100%-koper Cat5e utp kabel van 5mm ongeveer de dunste. De afgeschermde zijn 6mm dik. Cat5e afgeschermd is prima voor 1GB. 

https://www.utp-kabel.nl/cat5e-kabels/danicom-cat5e-op-rol/filter/afgeschermd/

 

Dank jullie wel voor de reacties.

Ik ga toch maar verder met een vaste lijn van de garage naar de meterkast.

 


Voor de normale mens is een 100%-koper Cat5e utp kabel van 5mm ongeveer de dunste. De afgeschermde zijn 6mm dik. Cat5e afgeschermd is prima voor 1GB. 

https://www.utp-kabel.nl/cat5e-kabels/danicom-cat5e-op-rol/filter/afgeschermd/

 

Dank jullie wel voor de reacties.

Ik ga toch maar verder met een vaste lijn van de garage naar de meterkast.

 

Heel veel theoretische discussies.  Ik zou het voorlopig gewoon proberen. Werk aan een kabel besteden om aan te leggen kan altijd nog.

Die superwifi,s draaien onderling een transparante bridge verbinding. Dus als het modem op de glasvezel zit en je overbrugt dan draadloos naar de superwifi in de meterkast dan zou je daar verder kunnen gaan met een ethernet switch voor meer aansluitingen.

Eea is natuurlijk wel afhankelijk van de wifi signaal niveaus ter plaatse maar theoretisch/praktisch moet het gewoon kunnen werken.