Skip to main content
Beantwoord

Tp-link Deco M4R wifi boosters en TV box connectie als wifi niet meer via KPN modem

• September 9, 2025
  • 7 reacties
  • 111 keer bekeken

Ik heb sinds kort KPN glasvezel met KPN box 12.

Ik wil hier graag mijn wifi boosters op aansluiten, TP-link Deco M4R en al gelezen: dan wifi op de KPN modem uitzetten en alleen een wifi-netwerk via de hoofd-Deco gebruiken.

Wat is dan het advies mbt de KPN TV-box: deze op het ‘nieuwe/Deco’ wifi-netwerk aansluiten (kan dat?) of beter via een ethernetkabel met een van de boosters verbinden?

En vraag 2, wat is het advies bij een tweede tv, geen tv-box?

Dank!

Beste antwoord door Denise van KPN

Hi ​@Nicole2R, welkom op de KPN Community! Ik zie dat de community je al heeft geholpen. Om het nog even samen te vatten:

Wat is dan het advies mbt de KPN TV-box: deze op het ‘nieuwe/Deco’ wifi-netwerk aansluiten (kan dat?) of beter via een ethernetkabel met een van de boosters verbinden? Dank!

Geen van beide. De tv ontvangers rechtstreeks op de KPN Box aansluiten. Er mag een switch tussen zitten die igmp snooping ondersteund. Maar zorg dat de Deco's er niet tussen zitten.

​joey92 schreef:

het gaat om een technische belemmering van de DECO sets. deze ondersteunen niet het juiste protocol om de tv ontvanger hier achter goed te kunnen laten functioneren. dit merk je dat het zappen erg traag gaat, duurt soms 10 seconden voordat je weer beeld hebt. of het beeld continue blijft vast hangen.

Waar je ook rekening mee moet houden is dat het beeldkwaliteit van een bekabelde verbinding beter is. Het advies is gewoon om altijd de tv ontvanger te bekabelen. Dat is beter qua stabiliteit maar ook qua snelheid en beeldkwaliteit. 

7 reacties

• September 9, 2025

Wat is dan het advies mbt de KPN TV-box: deze op het ‘nieuwe/Deco’ wifi-netwerk aansluiten (kan dat?) of beter via een ethernetkabel met een van de boosters verbinden? Dank!

Geen van beide. De tv ontvangers rechtstreeks op de KPN Box aansluiten. Er mag een switch tussen zitten die igmp snooping ondersteund. Maar zorg dat de Deco's er niet tussen zitten.

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • September 9, 2025

Dank voor het advies, maar onze tv-ontvanger is nu verbonden via de wifi aangezien de tv te ver van de modem staat.

Is bovenstaande (tv-ontvangen of Deco wifi of via kabel naar booster) echt geen optie of is rechtstreeks aansluiten alleen een betere optie? In het geval van het eerste moeten we dan eerst maar een netwerkkabel door het huis gaan trekken namelijk. Daarom dacht ik even andere mogelijkheden onderzoeken. 

JanD
Superuser
Forum|alt.badge.img+19
  • Superuser
  • September 9, 2025

Beste ​@Nicole2R via het menu op de tv+decoder kun je de kwaliteit van het wifisignaal controleren, is dat goed, kun je het draadloos laten, anders met een LAN-kabel rechtstreeks op de KPN-router aansluiten.

Forum|alt.badge.img+8
  • KPN Monteur
  • September 9, 2025

Dank voor het advies, maar onze tv-ontvanger is nu verbonden via de wifi aangezien de tv te ver van de modem staat.

Is bovenstaande (tv-ontvangen of Deco wifi of via kabel naar booster) echt geen optie of is rechtstreeks aansluiten alleen een betere optie? In het geval van het eerste moeten we dan eerst maar een netwerkkabel door het huis gaan trekken namelijk. Daarom dacht ik even andere mogelijkheden onderzoeken. 

@Nicole2R 

het gaat om een technische belemmering van de DECO sets. deze ondersteunen niet het juiste protocol om de tv ontvanger hier achter goed te kunnen laten functioneren. dit merk je dat het zappen erg traag gaat, duurt soms 10 seconden voordat je weer beeld hebt. of het beeld continue blijft vast hangen.

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • September 9, 2025

@Nicole2R 

Ok, duidelijk, dank. Wifi kwaliteit voor de tv - nu via de KPN model - is “uitstekend”, dus dat willen we niet veranderen.

Dan dus overwegen, als ik het goed begrijp, òf een ethernetkabel naar de TV-ontvanger aanleggen met daarnaast een Deco-wifi netwerk òf KPN wifi-versterkers die wèl de KPN TV-ontvanger ondersteunen.

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • September 9, 2025

Waar je ook rekening mee moet houden is dat het beeldkwaliteit van een bekabelde verbinding beter is. Het advies is gewoon om altijd de tv ontvanger te bekabelen. Dat is beter qua stabiliteit maar ook qua snelheid en beeldkwaliteit. 

Denise van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20
  • Moderator
  • Antwoord
  • September 11, 2025

Hi ​@Nicole2R, welkom op de KPN Community! Ik zie dat de community je al heeft geholpen. Om het nog even samen te vatten:

​joey92 schreef: