Skip to main content
Beantwoord

Unifi Vlans en SuperWifi punten

  • 23 August 2024
  • 7 reacties
  • 70 keer bekeken

Ik heb een unifi netwerk 
als router een edgerouter 8 pro 

2 unifi aps 

1 60w poe switch 

een controller (extern gehost) 

heb vandaag 2 super wifi puntjes binnen gehad 

Nu is mijn vraag ik heb mijn netwerk met vlans gesplitst 
de switch en aps zitten in een apart managent vlan maar hebben het verkeer voor lan devices en iptv wel in gesteld staan zodat mijn hoofd wifi netwerk naar het lan vlan gaat en de iptv kastjes over het iptv netwerk via wifi en voor bekabeld is er ook een poort in gesteld als iptv vlan.

kan ik die super wifis ook zo inrichten dat ze het hoofd netwerk uit zenden maar wel het verkeer via het lan vlan sturen zodat de devices ips uit juiste range krijgen. 

 

 

Dat kunt en hoeft u niet op de SuperWiFi's in te stellen. Gewoon aansluiten op de switch en in de switch de poort op het juiste vlan instellen. 

Waarom heeft u SuperWiFi's aangeschaft? Want handig is het niet natuurlijk. Ze werken niet samen met uw bestaande Unify apparatuur. 

De webinterface van de SuperWiFi's zal ook gewoon in hetzelfde netwerk komen dan het WiFi netwerk wat ze uitzenden. Daar is niets aan te doen.


heb ze gekregen  en de verbeterde unfi aps die ax standaarden aan kunnen waren me even te duur 🙂 zittn tegen de 200euro perstuk aan moet er 2 vervangen dat werd me een beetje te gortig 

 

ik heb er nu een aangesloten zitten 
zodra ik die op een vlan poort prik waar oo kde unifi puntjes zitten worden alle devices die er mee verbinden ook in dat vlan gedropt. 

simpel gezien 
unifi aps en switches zitten in een eiegen vlan (172.16.2.0/24) 
Main netwerk (wifi+Lan) zitten op vlan10 (172.16.0.0/23) 
de super wifi zit op een poort dit direct op het 172.16.2.0 vlan uitkomt 

Krijgt daar ook netjes een ip 

Me wifi netwerktjes die de superwifi uit zend heten exact het zelfde met zelfde ww als wat de unifi aps uitzenden. 
echter als een device dus conenct naar de superwifi dan krigj device ook al gebruikt het het main wifi netwerk gewoon een ip uit de 172.16.2.0 pool en niet van 172.16.0.0 pool 



En dat wil ik dus niet 

dan gaan ze terug naar kpn 


U moet dus in de switch de poort op het juiste vlan zetten. Dat heeft u toch met de tv ontvangers ook gedaan? En als u een pc of laptop bekabeld aansluit doet u dat toch ook zo?

unifi aps en switches zitten in een eiegen vlan (172.16.2.0/24) 
Main netwerk (wifi+Lan) zitten op vlan10 (172.16.0.0/23) 
de super wifi zit op een poort dit direct op het 172.16.2.0 vlan uitkomt 

De SuperWiFi's zet u dus ook in vlan 10. Dat kan toch? Wat is het probleem daar aan?


ja dat is gedaan 

die hebben een poortje op iptv direct

maar wat ik dus wil is dat sw punt op een vlan poort komt en de devices niet in dat zelfde vlan maar op lan vlan komen 

 


maar wat ik dus wil is dat sw punt op een vlan poort komt …

U bedoelt dus de webinterface hier?

... en de devices niet in dat zelfde vlan maar op lan vlan komen 

Dat kan niet. Bij SuperWiFi's zult u het moeten accepteren dat de webinterface op hetzelfde netwerk terecht komt.

Dat heb ik hier bij mij ook zo. Ik het TP-Link Omada WiFi punten die ook netjes vanuit het management vlan beheert kunnen worden. En waarbij de WiFi netwerken die ze uitzenden op andere vlans uitkomen. Bij de SuperWiFi's kan dit niet.


ik bedoel het hele device in vlan 9 en de wifis die hij uitzend hun verkeer naar juiste vlans dus main wifi netwerk vlan10 iptv vlan11 en iot vlan12 

maar als dat niet kan dan gaan ze lekker terug naar kpn 


Met TP-Link Omada punten kan dit wel. Maar ik denk dat die niet veel in prijs verschillen met Unifi apparatuur. 


Reageer