Skip to main content

Ik ben bezig met mijn computer bekabeld krijgen, maar ik kan geen kabel mooi trekken vanuit de meterkast (mijn experiabox v12b) naar de computer. Ik heb een 1gb/s abonnement en ik heb een SuperWiFipunt draadloos gekoppeld aan de modem.

 

Ik begrijp heel goed dat draadloos een SuperWiFi punt gebruiken voor snelheidverlies zorgt. Nou ben ik ingelogd in mijn experiabox. Wat een gezeik is dat trouwens. het ip adres 192.168.2.254 redirect naar mijnmodem.kpn waar de inloggegevens niet werken. Die werken wel op https://192,168.2.254. Maar goed, dat is een ander onderwerp. Ieder geval: in de modem zie ik dat het SuperWiFi punt gekoppeld zit op 5ghz netwerk met een snelheid van 918 mbit/s, Dat verschil vind ik nog vrij klein.

Ik heb mijn computer bekabeld aangesloten op dit SuperWiFi punt en even een speedtest gedaan via de windows app van Ookla. Nu zie ik dat de download snelheid rond de 300 mbps ligt en de upload na de laatste check rond de 450 mbps. 


Hoe kan dit verschil zo groot zijn? Als het superWiFi punt op 918 mbps draadloos verbonden zit aan de experiabox en ik sluit daar een kabel op aan, dan moet het snelheidsverlies voor download toch niet bijna 600 mbps zijn? En wat kan de oorzaak zijn van de upload snelheid die een stuk hoger is dan download?

 

De snelheid die in de webinterface wordt genoemd, is de maximaal haalbare snelheid. Daar zou in principe 1 Gbit moeten staan, maar er is altijd wat sprake van overhead enzo, waardoor je in de praktijk iets lager uitkomt. Dat zegt niet direct iets over wat de daadwerkelijke snelheid is op dat moment. De webinterface is daar ook niet real time in. 

De metingen die jij krijgt vanuit de speedtest zijn de daadwerkelijke waarden. Waarbij 300 Mbit op een draadloos aangesloten SuperWifi punt helemaal niet slecht is. Om dat nog te verbeteren kun je kijken of verplaatsen helpt. Je wilt een zo recht mogelijke lijn tussen de Box 12 en het Wifipunt, met zo min mogelijk obstakels ertussen.

 

Alternatief kun je ook een power-over-ethernet (homeplug) set proberen. Hierbij is het wel belangrijk dat het elektriciteitsnetwerk in je huis van goede kwaliteit is. Een setje homeplugs zorgt er dan voor dat het signaal via het stroomnetwerk van je Box 12 naar de SuperWifi gaat. 

Ik gebruik dit zelf thuis ook. Het gaat Box 12 > Homeplug > Stroomnetwerk > Homeplug 2 > Switch > SuperWifi. En daar zit mijn laptop via wifi mee verbonden. Nu heb ik (nog) geen glasvezel, maar als ik op die laptop een speedtest doe haal ik de maximaal haalbare snelheid van mijn aansluiting.


De snelheid die in de webinterface wordt genoemd, is de maximaal haalbare snelheid. Daar zou in principe 1 Gbit moeten staan, maar er is altijd wat sprake van overhead enzo, waardoor je in de praktijk iets lager uitkomt. Dat zegt niet direct iets over wat de daadwerkelijke snelheid is op dat moment. De webinterface is daar ook niet real time in. 

De metingen die jij krijgt vanuit de speedtest zijn de daadwerkelijke waarden. Waarbij 300 Mbit op een draadloos aangesloten SuperWifi punt helemaal niet slecht is. Om dat nog te verbeteren kun je kijken of verplaatsen helpt. Je wilt een zo recht mogelijke lijn tussen de Box 12 en het Wifipunt, met zo min mogelijk obstakels ertussen.

 

Alternatief kun je ook een power-over-ethernet (homeplug) set proberen. Hierbij is het wel belangrijk dat het elektriciteitsnetwerk in je huis van goede kwaliteit is. Een setje homeplugs zorgt er dan voor dat het signaal via het stroomnetwerk van je Box 12 naar de SuperWifi gaat. 

Ik gebruik dit zelf thuis ook. Het gaat Box 12 > Homeplug > Stroomnetwerk > Homeplug 2 > Switch > SuperWifi. En daar zit mijn laptop via wifi mee verbonden. Nu heb ik (nog) geen glasvezel, maar als ik op die laptop een speedtest doe haal ik de maximaal haalbare snelheid van mijn aansluiting.

Kan ik die homeplugs ook gebruiken met zonnepanelen op het dak? En waar kan ik ze bestellen?


Ga er maar niet vanuit dat die dingen voor meer snelheid zorgen dan wat u nu heeft. Als ze überhaupt al werken.

Wilt meer snelheid? Gewoon kabel leggen.


Kan ik die homeplugs ook gebruiken met zonnepanelen op het dak? En waar kan ik ze bestellen?

Met zonnepanelen erbij zou ik ze niet aanraden. We zien wel vaker dat dit voor interferentie op je stroomnetwerk zorgt waardoor het signaal minder kan worden. Dan verwacht ik niet dat het met homeplugs beter wordt dan je huidige situatie.

 

In dat geval zou ik, als je meer snelheid wilt dan je nu hebt, en verplaatsen van het SuperWifi punt niet helpt, toch echt kijken naar een kabel.

 

 

Als ze überhaupt al werken.

Dit is ook wat overdreven. In de juiste omstandigheden, als je ze goed gebruikt, werken homeplugs over het algemeen prima. Ik heb deze, inmiddels al 8 jaar, en er nog nooit een probleem mee gehad. Met dan de kanttekening dat ik in een nieuwbouwwoning woon, met dus een nieuw stroomnetwerk dat goed in elkaar zit. En ook maar 2 homeplugs gebruik. 

Heb je echter een huis van 100 jaar oud met een stroomnetwerk van dezelfde leeftijd, of je hebt 5 van die ingeplugd zitten… Ja, dan gaat het waarschijnlijk niet of niet goed werken.


Reageer