Skip to main content

Het gewone wifi-netwerk op Box 14 werkt zoals verwacht. Client devices verbinden snel en hebben toegang tot internet. Het gastnetwerk dat ik ook heb aangezet en een zelfde sterk signaal als het gewone netwerk geeft, verbindt alleen na heel lang nadenken, of helemaal niet en als er al een verbinding tot stand komt, heeft het client device geen internettoegang.

Nu komt het mooie: dit probleem doet zich alleen voor als ik probeer te verbinden via een sw2-punt (waar ik vlak naast zit). Als ik bij de Box 14 ga staan, verbindt het gastnetwerk net zo snel en goed als het gewone wifi-netwerk. Dit terwijl de sw2 is aangesloten op een werkende ethernetkabel.

In de topologie wordt de sw2 wel weergegeven, maar in de lijst met connected devices wordt de sw2 niet getoond als device waaraan clients verbonden zijn (dat zou wel moeten heb ik eerder gezien). Op de dhcp-tab worden bij het gastnetwerk wel weer connected devices getoond (dit zijn devices die automatisch verbinden, zoals een thermostaat). Deze devices zijn verbonden met de sw2, want ze komen in de lijst met connected devices niet voor onder de Box 14.

De sw2 zit achter 2 10Gbps-switches, waar andere apparaten uitstekend op functioneren. Dat doet de sw2 ook, alleen niet voor het gastnetwerk.

Waarom kan ik niet via een sw2 met mijn gastnetwerk verbinden?

Gastnetwerk  op een SW2 gebruikt vlan tagging(nummertje 1977) om het verkeer gescheiden naar de v14 te brengen.  Dit is de manier waardoor de v14 vervolgens ook ip nummers uit de gast pool kan uitdelen. Check eens om te zien of de switch die er tussen zit vlans misschien tegenhoud.

Andere snelle check is even direct via een ethernetkabel aansluiten op de v14.


Wauw, dat was een gouden tip! Ik gebruik Ubiquity UniFi switches in mijn netwerk. Ik heb een vlan bridge in de Unify Controller gemaakt zoals hier beschreven onder tabje Third-Party Gateway en het werkt. Ik hoef niet eens de poorten op mijn switches te taggen, ook al kan het wel om expliciet te zijn, omdat UniFi switches standaard alle vlan's taggen. Thanks!


Krijgen de apparaten verbonden via de gastwifi op de sw2 behalve communicatie dan nu ook een ip adres uit de gast dhcp pool (standaard staat deze op 192.168.3.0) of zorgt die  unify vlan bridge in  er nu voor dat het tussen het gewone thuisnetwerk verkeer terechtkomt en dat er nu 192.168.2.0 adressen bij de gasten terecht komen?

 


Eigenlijk is dit wel een bedenkelijke situatie. Betekent dit nu dat iedereen z'n switchen moet gaan gaan configureren bij gebruik van de SuperWiFi's? Dat kan je toch van de meeste mensen niet verwachten dat ze snappen hoe dat moet?

Of is dit een specifiek Ubiquity UniFi dingetje en gaat het met een Netgear GS105Ev2 op default instellingen wel goed?

Edit: nu ik er nog eens over nadenk... op default instellingen staat vlan tagging op een GS105EV2 gewoon helemaal uit denk ik. Dus dan geeft die gewoon dom alles door.


Krijgen de apparaten verbonden via de gastwifi op de sw2 behalve communicatie dan nu ook een ip adres uit de gast dhcp pool (standaard staat deze op 192.168.3.0) of zorgt die  unify vlan bridge in  er nu voor dat het tussen het gewone thuisnetwerk verkeer terechtkomt en dat er nu 192.168.2.0 adressen bij de gasten terecht komen?

 

De apparaten die via de sw2 en de UniFi vlan bridge met het gastnetwerk verbinden, krijgen ip-adressen uit de gast-dhcp pool, dus in de 192.168.3-range.


Eigenlijk is dit wel een bedenkelijke situatie. Betekent dit nu dat iedereen z'n switchen moet gaan gaan configureren bij gebruik van de SuperWiFi's? Dat kan je toch van de meeste mensen niet verwachten dat ze snappen hoe dat moet?

Of is dit een specifiek Ubiquity UniFi dingetje en gaat het met een Netgear GS105Ev2 op default instellingen wel goed?

Edit: nu ik er nog eens over nadenk... op default instellingen staat vlan tagging op een GS105EV2 gewoon helemaal uit denk ik. Dus dan geeft die gewoon dom alles door.

Daarvoor begrijp ik er echt te weinig van vrees ik. Wat ik er nu van begrijp (zie kopje ‘Applying a VLAN to a Switch Port’ in de link die ik eerder plaatste), ondersteunen de UniFi-switches standaard untagged verkeer op het default vlan. Wanneer tagged verkeer langskomt, wordt daar niets mee gedaan door de switch. Pas wanneer in de UniFi controller een vlan wordt gemaakt waarvan het id gelijk is aan de tag (1977 voor de sw2), geeft de switch het verkeer door. Dus vlan tagging staat dan standaard aan op (managed?) UniFi-switches, kan dat kloppen?


Dit is duidelijk een optionele mogelijkheid van de Unify apparatuur. Je praat hier over switches die veel meer kunnen en de vlan  informatie dus kunnen interpreteren  en er dan wel of niet iets mee gaan doen .Hier moeten dan ook de juiste instellingen worden gemaakt.

Elke andere doodgewone ethernet switch op de markt zal verkeer voorzien van vlan tags normaal gesproken onveranderd doorzetten omdat het niet geinterpreteerd wordt.

En dit is ook het enige wat er voor gastverkeer vanaf een SW2 richting het modem moet gebeuren.

Ook de genoemde switches van netgear hebben wat extra mogelijkheden op dat vlak maar standaard staan deze altijd ingesteld op domweg alles doorduwen.


Helder. Voor de volledigheid dan: ik gebruik Ubiquity USW-Flex-XG switches. Dit is een managed 10Gbps-switch.


Reageer