Skip to main content
Vraag

Wat kan ervoor zorgen dat het wifi signaal 's avonds langzamer is dan overdag?

Vanmiddag is er een KPN monteur hier geweest en ik had verteld dat we geen stabiele WIFI hebben. We hebben 3 WIFI versterkers. 1 wordt beneden gebruikt voor de TV in de keuken.

Hij heeft gemeten en ik heb het gezien: 194 Mbps download snelheid In kamer en keuken

Nu in de avond: 34 Mbps in de keuken

Waar zit dat verschil toch in?

Als ik nu in de huiskamer meet, waar de modem hangt, geeft hij toch ook gewoon 190 Mbps. 

11 reacties

Leen59
Wijsgeer
  • 648 reacties
  • 23 juli 2025

Misschien meerdere gebruikers online?

• 13770 reacties
  • 24 juli 2025

Welkom in de wereld van Wi-Fi. Dat is afhankelijk van zoveel omgevingsinvloeden dat je gegarandeerd regelmatig andere, soms zeer uiteenlopende, snelheden zult meten. Ik meet op een vaste plek soms ruim 400 Mb/s (ik heb Superfiber500) en een paar minuten later nog geen 100. Daarom ook heb ik alles zoveel mogelijk bekabeld aangesloten, igg dingen als m'n tv-ontvangers, SuperWiFi's, pc, printer en de centrale hub van m'n homeautomation. Als ik een nieuw apparaat in gebruik neem kijk ik standaard eerst of het ook bekabeld kan en ga ik zeker niet standaard voor Wi-Fi. 

Ik vraag me af wat er in Ziggo's kleine lettertjes staat met betrekking tot "Wi-Fi garantie" waar ze nu zoveel reclame mee maken. 

• Auteur
  • Helper
  • 27 reacties
  • 24 juli 2025

Partner, ikke en de WIFI versterker, weet niet of dat veel is.
Maar ook de andere versterkers gaven maar die 34 Mbps
Die in de kamer gaf nog steeds ca 190 aan

• 5954 reacties
  • 24 juli 2025
Jamopa schreef:

En hoeveel andere netwerken van de buren zitten er bij jou in de lucht?

• 5954 reacties
  • 24 juli 2025
Jamopa schreef:

Hij heeft gemeten en ik heb het gezien: 194 Mbps download snelheid In kamer en keuken

En heb je op dat moment ook gemeten met je eigen laptop of mobiel? 

• Auteur
  • Helper
  • 27 reacties
  • 24 juli 2025
Marlon92 schreef:
Jamopa schreef:

En heb je op dat moment ook gemeten met je eigen laptop of mobiel? 

Nee, dat inderdaad niet 😐

• Auteur
  • Helper
  • 27 reacties
  • 24 juli 2025
Marlon92 schreef:
Jamopa schreef:

En hoeveel andere netwerken van de buren zitten er bij jou in de lucht?

Er zitten appartementen aan de overkant van de straat. Zal straks eens kijken.

JanD
Superuser
  • Superuser
  • 10526 reacties
  • 24 juli 2025

Beste ​@Jamopa welke apparaten staan er bekabeld en draadloos aan/actief op het moment dat jij meet?

Even een stukje theorie:

stel je hebt een 100Mbit/s verbinding en er zijn 4 apparaten actief op het netwerk, dan is er per apparaat dus theoretisch 25Mbits/s beschikbaar.

Maar stel dat 1 apparaat 40Mbit/s verbruikt dan is er voor de overige apparaten theoretisch 100 -/- 40 = 60 : 3 = 20Mbit/s beschikbaar.

• Auteur
  • Helper
  • 27 reacties
  • 25 juli 2025

JanD schreef:

Beste ​@Jamopa welke apparaten staan er bekabeld en draadloos aan/actief op het moment dat jij meet?

Even een stukje theorie:

stel je hebt een 100Mbit/s verbinding en er zijn 4 apparaten actief op het netwerk, dan is er per apparaat dus theoretisch 25Mbits/s beschikbaar.

Maar stel dat 1 apparaat 40Mbit/s verbruikt dan is er voor de overige apparaten theoretisch 100 -/- 40 = 60 : 3 = 20Mbit/s beschikbaar.

Oké dat zal ik eens onderzoeken.

Nr wel raar dat in de woonkamer de snelheid veel hoger is dan de sneldheid “om de hoek” waar de superwifi hangt

JanD
Superuser
  • Superuser
  • 10526 reacties
  • 25 juli 2025

Nr wel raar dat in de woonkamer de snelheid veel hoger is dan de sneldheid “om de hoek” waar de superwifi hangt

Beste ​@Jamopa je weet het nooit met draadloze signalen, die ondervinden onderweg allerlei obstakels die voor verminderde doorvoer, lees snelheid, kunnen zorgen.

Het meest ideaal is de versterkers bekabeld op de bron (modem dus) aan te sluiten, dan ben je minimaal al 1 obstakel kwijt, voor zover je dat al niet gedaan hebt.

Remco van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+15

Goedemorgen ​@Jamopa. Ik zie dat iedereen je goede tips heeft gegeven. Zoals aangegeven blijft Wifi een type radiosignaal wat onderhevig is aan omgevingsfactoren. Ik hoop dat je snel meer duidelijkheid krijgt maar je kan ook altijd even kijkje nemen op onze kennisbank voor Wifi. 

Mocht je verder nog vragen hebben stel ze dan gerust. We denken graag even mee zoals je merkt :-) . 

Reageer