Skip to main content

Hallo allemaal,
 

ik heb een vraag over Wifi 6 (we hebben een V10 en 3 (zwarte) SuperWifi punten). Ik las ergens het volgende: 

“ Een groot nadeel van Wifi 6 is echter dat je alleen van de voordelen van Wifi 6 geniet als álle apparaten op het netwerk Wifi 6 ondersteunen. Als er één apparaat verbonden is die dit niet ondersteunt, kan dit de prestaties van het hele netwerk naar beneden halen”.

Kan iemand mij vertellen of bovenstaande bewering klopt? En zo ja, is het dan mogelijk om voor apparaten die geen wifi 6 ondersteunen een extra wifi netwerk op bv 2.4 wifi aan te maken? Dus m.a.w. kunnen de apparaten die wél wifi 6 ondersteunen wel van wifi 6 via de SuperWifi punten gebruik maken?

Mocht dit allemaal mogelijk zijn, hebben de 2 netwerken dan geen ‘last’ van elkaar? 

Alvast hartelijk dank! 

De impact van wifi 5 apparaten op een wifi 6 netwerk is in de meeste thuisnetwerken marginaal, simpelweg omdat er te weinig apparaten op de wifi aangesloten zijn om een grote impact te hebben.

De toewijzing van "airtime" is bij wifi 6 efficiënter en als er een wifi 5 apparaat aangesloten is dan zal die daar dus niet aan mee kunnen doen en neemt dus feitelijk iets meer "airtime" dan de andere apparaten. De beschikbare "airtime" moet uiteindelijk over alle apparaten verdeeld worden.

 

Ik zou me er maar niet druk over maken want met wifi 5 haal je ook snelheden die ruim voldoende zijn.

Wifi 6 heeft met name voordelen in omgevingen waar heel veel apparaten op de wifi aangesloten zijn. In thuisnetwerken zie je dat eigenlijk niet vaak en daar is wifi 6mijns inziens meer een marketing instrument dan een "noodzakelijk" iets. Als ik met wifi 5 ook snelheden boven de 500Mbps haal, waarom zou ik dan wifi 6 nodig hebben?

Mijn TP-Link EAP610's ondersteunen wifi 6 maar ik heb nog geen enkel mobiel apparaat die wifi 6 ondersteunt. Dat maakt me ook niets uit want wifi 5 is snel zat voor mij.


Dank je wel @wjb! Het gaat in dit geval om 2 ‘oude’ mobiele telefoons die geen wifi 6 ondersteunen. 

Doel van de SuperWifi punten was trouwens de wifi te verbeteren en dat is gelukt maar wat ik wel vreemd vindt is dat we nu op wifi 2.4 zitten ipv wifi 5.

Enig idee hoe ik dat op wifi 5 kan krijgen?


Dank je wel @wjb! Het gaat in dit geval om 2 ‘oude’ mobiele telefoons die geen wifi 6 ondersteunen. 

Doel van de SuperWifi punten was trouwens de wifi te verbeteren en dat is gelukt maar wat ik wel vreemd vindt is dat we nu op wifi 2.4 zitten ipv wifi 5.

Enig idee hoe ik dat op wifi 5 kan krijgen?

Als die "oude" mobiele telefoons wifi 5 ondersteunen dan zouden deze vanzelf verbonden moeten gaan worden met wifi 5. Dat kan eventjes duren maar na en paar minuutjes zou dat dan eigenlijk wel gebeurd moeten zijn.


Reageer