Skip to main content

Mijn WiFi bereik in huis is sinds kort heel slecht. Terwijl dat voorheen nooit een probleem was. We hebben glasvezel en een Experia V10 modem en 2 Experia WiFi versterkers. WiFi manager meerdere malen doorlopen maar niks helpt. Snelheid blijft enorm laag tov snelheid die we hebben volgens contract. Ook opnieuw installeren van de versterkers op modem heeft niet gewerkt. Ook al vaker de klantenservice gebeld. Wat kan ik nog doen? Frustreert enorm als je in de slaapkamer of kinderkamers geen WiFi hebt

Hoi @Essie78 en welkom hier op ons forum!

Altijd balen wanneer je problemen ervaart met de wifi dus goed dat je ook via deze weg aan de bel trekt. Waar ik wel meteen even op in wil haken; de snelheid waarvoor je een contract hebt, ga je via de wifi in principe niet halen. Wifi is een draadloos radiosignaal dat zich door de lucht verplaatst dus je gaat altijd snelheid verliezen ten opzichte van een bekabelde verbinding. Als je een contact hebt van bijvoorbeeld 100 Mbit/s, dan betekent dit dat er 100 Mbit/s binnenkomt op het modem. Sluit je daar bijvoorbeeld een laptop met kabel op aan, dan zou je deze snelheid ook gewoon moeten halen. Die vlieger gaat dus niet meer op zodra je via de wifi gaat werken omdat je afhankelijk bent van omgevingsfactoren. Hierbij kun je denken aan de bouw van je woning, isolatie, andere wifi netwerken in je omgeving, muren, plafonds etc. etc. 
Is het zo dat je op dit moment helemaal geen wifi verbinding hebt in de slaap - en kinderkamers of is de snelheid gewoon heel erg laag?


De WiFi verbinding is zo laag dat apps niet laden die je op je telefoon wilt openen. Dit is voorheen nooit een probleem geweest in deze vertrekken


Is de wifi van het modem wel uit?


Zie het lampje inderdaad nog branden op de modem. Hoe zet ik deze dan uit? Want hebben inmiddels meerdere resets en herstel werkzaamheden uitgevoerd met en zonder de kpn helpdesk…Je zou zeggen dat het dan goed moet zijn


Ik heb dezelfde combinatie en de wifi van de v10 moet echt uit. Je kunt 2 dingen doen. Of de experia wifi's helemaal opnieuw installeren dus eerst resetten en één voor één weer aansluiten of inloggen in de v10 en handmatig de wifi uitzetten. 


Ik heb hier dit issue ook sinds kort: eerst geen problemen en erg stabiele en snelle verbindingen(snelheid van abonnement wordt down gehaald en bij upload meestal ruimschoots overschreden, maar sinds pakweg 1 of 2 weken is de wifi gewoon instabiel. Wifi op Experiabox V10 is uit. Al een paar keer opnieuw de Experiabox zelf en ook de Experia wifi’s allemaal uitgezet en  opnieuw een voor een weer aangezet maar het blijft rommelen. Is dit hetzelfde als dit topic of moet ik een nieuw topic beginnen?
Dank alvast. 


Hoi @BartLauwers en welkom hier op ons forum!

Dit sluit goed aan op het bericht van de topicstarter dus wat mij betreft is een nieuw topic niet nodig. Wel tof dat je er om vraagt trouwens 🙂 Je geeft aan dat de wifi sinds 1 of 2 weken instabiel is; geldt dit voor alle apparaten en op alle plekken in huis? En wat voor snelheden haal je nu? Het blijft met wifi altijd lastig om aan te wijzen waar het probleem zich precies bevindt maar ik heb goede hoop dat we dit op kunnen lossen, zeker ook omdat het eerder gewoon goed heeft gewerkt . Om zoveel mogelijk zaken uit te sluiten, zou je ook het glasvezelkastje eens kunnen resetten door deze minimaal 2 minuten stroomloos te maken. Dat heeft niet direct te maken met de wifi maar de verbinding tussen het modem en het glasvezelpunt wordt daarmee gereset en dat kan nooit kwaad. Wat trouwens ook geen kwaad kan, is om de wifi op je apparaten eens opnieuw in te stellen. 


Dag @JanZ_ , dank voor je reactie en het welkom 🙂. 
 

Of het op alle apparaten is kan ik niet helemaal nagaan omdat het voor een groot deel smart-home devices betreft. Totaal aantal apparaten (niet allemaal actief) maar wat ik even nu zie op de webpagina van de experia wifi’s (hier heb ik er vier van) zijn een kleine 50. Ook op het opnieuw instellen van de wifi op al die apparaten zit ik daarom niet te wachten en dat zou (m.i.) ook raar zijn: daar is niks gewijzigd, terwijl de firmware van de experia wifi’s wel af en toe geüpdatet wordt. Mijn vermoeden is een beetje dat het daar aan ligt.

Kastje van glasvezel heb ik ook recent nog van de stroom gehaald (misschien geen twee volledige minuten) tegelijk met de experiabox.
Wellicht heeft het nog zin alle experia wifi’s te resetten? Als ik in de logs daarvan kijk zie ik dat mijn telefoon bijvoorbeeld negen (9!) keer in drie minuten met een ander accesspoint verbindt. De telefoon was toen de hele tijd op in de dezelfde ruimte en lag op mijn bureau of had hem in de hand. Tuurlijk kan dat verschil maken in de sterkte van het netwerk dat ie kan ontvangen maar ik mag hopen dat die experia wifi’s hier zelf ook enige slimheid tegenaan gooien om te zorgen dat dit niet om de haverklap gebeurt(of hebben die geen overdracht van clients onderling?).
Tevens zie ik op de webpagina van de experia wifi’s dat er vaak een of twee access points zijn zonder clients, en na een refresh van de pagina zijn er dan weer wel meerdere apparaten verbonden. Heel wisselend. 

Wat ik verder zie is dat de aanduiding van de wifi op telefoon vaak wisselt van sterkte waar dat vroeger altijd volle sterkte was. (Dit kan je wellicht koppelen aan het wisselen van accespoint hierboven?). Dit valt op wanneer je ziet dat snelheid laag is/wordt en filmpjes niet laden, Google Maps traag is in gebruik, zelfs whatsapp berichtjes soms haperen. 
Een boel extra info maar wellicht niet allemaal bruikbaar. Ik hoor graag de tips. Alvast bedankt. 
 

Qua snelheid: ik haal meestal upload richting de 200 mbit en down vaak 300-350. Ook nu gaat dat over het algemeen prima. (Abo is 200/200 glasvezel). 
Qua locatie: Dit red ik meestal overal in huis aardig maar wat verder weg bij een AP of ergens achter natuurlijk steeds minder. 


Het uitzetten van de WiFi op modem heeft 1 dag positief effect gehad en nu net zoals @BartLauwers aangeeft instabiele WiFi.

Bij ons inderdaad ook op meerdere apparaten daar waar het voorheen prima werkte. Stroom van de Glasvezel eraf gehaald wederom opnieuw ingesteld en nog steeds geen verbetering. 
@JanZ_ zijn er nog andere opties of kan er niet eens een monteur naar komen kijken?


@Essie78 ergens is er iets in jouw netwerk wat de wifi verstoord. Wat is er zoal aangesloten op het modem? Heb je dit soort dingen in huis?

 


@Joep1965: In mijn situatie gelukkig niet. 


@Joep1965 Heb ik niet


Dag @JanZ_ , dank voor je reactie en het welkom 🙂. 
 

Of het op alle apparaten is kan ik niet helemaal nagaan omdat het voor een groot deel smart-home devices betreft. Totaal aantal apparaten (niet allemaal actief) maar wat ik even nu zie op de webpagina van de experia wifi’s (hier heb ik er vier van) zijn een kleine 50. Ook op het opnieuw instellen van de wifi op al die apparaten zit ik daarom niet te wachten en dat zou (m.i.) ook raar zijn: daar is niks gewijzigd, terwijl de firmware van de experia wifi’s wel af en toe geüpdatet wordt. Mijn vermoeden is een beetje dat het daar aan ligt.

Kastje van glasvezel heb ik ook recent nog van de stroom gehaald (misschien geen twee volledige minuten) tegelijk met de experiabox.
Wellicht heeft het nog zin alle experia wifi’s te resetten? Als ik in de logs daarvan kijk zie ik dat mijn telefoon bijvoorbeeld negen (9!) keer in drie minuten met een ander accesspoint verbindt. De telefoon was toen de hele tijd op in de dezelfde ruimte en lag op mijn bureau of had hem in de hand. Tuurlijk kan dat verschil maken in de sterkte van het netwerk dat ie kan ontvangen maar ik mag hopen dat die experia wifi’s hier zelf ook enige slimheid tegenaan gooien om te zorgen dat dit niet om de haverklap gebeurt(of hebben die geen overdracht van clients onderling?).
Tevens zie ik op de webpagina van de experia wifi’s dat er vaak een of twee access points zijn zonder clients, en na een refresh van de pagina zijn er dan weer wel meerdere apparaten verbonden. Heel wisselend. 

Wat ik verder zie is dat de aanduiding van de wifi op telefoon vaak wisselt van sterkte waar dat vroeger altijd volle sterkte was. (Dit kan je wellicht koppelen aan het wisselen van accespoint hierboven?). Dit valt op wanneer je ziet dat snelheid laag is/wordt en filmpjes niet laden, Google Maps traag is in gebruik, zelfs whatsapp berichtjes soms haperen. 
Een boel extra info maar wellicht niet allemaal bruikbaar. Ik hoor graag de tips. Alvast bedankt. 
 

Qua snelheid: ik haal meestal upload richting de 200 mbit en down vaak 300-350. Ook nu gaat dat over het algemeen prima. (Abo is 200/200 glasvezel). 
Qua locatie: Dit red ik meestal overal in huis aardig maar wat verder weg bij een AP of ergens achter natuurlijk steeds minder. 

Goedemorgen @BartLauwers en bedankt voor de duidelijke terugkoppeling, top :)

Gezien het aantal apparaten kan ik me voorstellen dat het opnieuw instellen van de wifi iets is waar je niet direct op zit te wachten! Omdat je aangeeft dat het vooral smart-home devices betreft, wil ik je vragen om dit artikel op onze kennisbank eens te bekijken. Je kunt namelijk een apart 2.4 GHz netwerk aanmaken voor je smart-home devices en wellicht is dat in jouw situatie al de oplossing, ben in ieder geval heel erg benieuwd!


Het uitzetten van de WiFi op modem heeft 1 dag positief effect gehad en nu net zoals @BartLauwers aangeeft instabiele WiFi.

Bij ons inderdaad ook op meerdere apparaten daar waar het voorheen prima werkte. Stroom van de Glasvezel eraf gehaald wederom opnieuw ingesteld en nog steeds geen verbetering. 
@JanZ_ zijn er nog andere opties of kan er niet eens een monteur naar komen kijken?

Goedemorgen @Essie78 en jij ook bedankt voor de terugkoppeling!

Helaas kan ik geen (gratis) monteur aansturen voor wifi problemen. Wel kijk ik graag met je mee omdat ik zoveel mogelijk zaken wil uitsluiten. Zou jij daarom je forumprofiel in willen vullen en kun je een seintje geven zodra je dat hebt gedaan? Ik kan dat meteen je verbinding tot aan het modem ook eens bekijken en kijk graag verder vanuit daar. 


Goedemorgen @JanZ_ zojuist profiel bijgewerkt 


Goedemorgen @JanZ_ zojuist profiel bijgewerkt 

Dankjewel@Essie78 :)

Om zoveel mogelijk zaken uit te sluiten, heb ik je verbinding tot aan de Experia Box eens bekeken. Gelukkig ziet dit stukje er goed uit, de verbinding is stabiel en er komt genoeg snelheid binnen. Wat voor snelheden haal je op dit moment precies? Ik zie namelijk dat je de wifi manager 2 dagen geleden nog hebt doorlopen; heeft deze op het einde ook nog iets van een advies gegeven of iets aangepast?Â