Skip to main content

Hey KPN'ers,

 

Ik heb een KPN Box 12 met de nieuwste firmware, en daarnaast gebruik ik twee wifi-extenders: één op de derde verdieping en één vlak bij het raam dat grenst aan de tuin.

Onze ramen hebben HR+++ SuperMagicAvernger isolatie (of hoe je het ook wilt noemen), waardoor er, zelfs als de extender tegen het raam aan staat, geen wifi in de tuin is zodra de deuren dicht zijn. Dit is geweldig voor de energierekening, maar minder handig voor mijn slimme tuinverlichting die ik dus niet kan bedienen.

Er zijn twee mogelijke oplossingen, één theoretisch en één praktisch:

  1. Een netwerkkabel trekken - Dit zie ik niet zitten, omdat mijn router aan de andere kant van het huis staat.
  2. Powerline adapters - Dit lijkt de meest logische oplossing: een powerline naast mijn router in de technische ruimte en eentje in de schuur.

Nu komt mijn vraag: Zijn er powerline adapters die het wifi-signaal van mijn KPN Box 12 verlengen zonder een nieuw wifi-netwerk aan te maken? Ik heb namelijk niets aan een extra netwerk.

Mocht dit niet mogelijk zijn, dan kan ik altijd standaard powerlines bestellen en daar mijn KPN Super Wifi-punt op aansluiten.

 

Heeft er iemand powerline adapters in gebruik? Welke raden jullie aan/werken goed met de KPN Box 12?

 

Dank voor al jullie hulp <3

Nu komt mijn vraag: Zijn er powerline adapters die het wifi-signaal van mijn KPN Box 12 verlengen zonder een nieuw wifi-netwerk aan te maken? Ik heb namelijk niets aan een extra netwerk.

Nee.

Mocht dit niet mogelijk zijn, dan kan ik altijd standaard powerlines bestellen en daar mijn KPN Super Wifi-punt op aansluiten.

U kunt het proberen. Maar de kans is groot dat het niet werkt. En als het nu wel werkt, dan werkt het later mogelijk niet meer.

Een kabel is echt het beste.


Nu komt mijn vraag: Zijn er powerline adapters die het wifi-signaal van mijn KPN Box 12 verlengen zonder een nieuw wifi-netwerk aan te maken? Ik heb namelijk niets aan een extra netwerk.

Nee.

Mocht dit niet mogelijk zijn, dan kan ik altijd standaard powerlines bestellen en daar mijn KPN Super Wifi-punt op aansluiten.

U kunt het proberen. Maar de kans is groot dat het niet werkt. En als het nu wel werkt, dan werkt het later mogelijk niet meer.

Een kabel is echt het beste.

 

Waarom zou het volgens jou niet werken (nu of later)? Heb je hier argumenten voor?

Een kabel trekken gaat niet gebeuren; van de voordeur naar de tuin is het bijna 30 meter. Overigens is er geen nette manier om de kabel weg te werken zonder te verbouwen.


Nu komt mijn vraag: Zijn er powerline adapters die het wifi-signaal van mijn KPN Box 12 verlengen zonder een nieuw wifi-netwerk aan te maken? Ik heb namelijk niets aan een extra netwer

Hallo @Spiderguard 

KPN levert geen powerline-adapters met wifi.

Devolo wèl, of TP-Link, je zult dan de wifi van de powerlines dezelfde naam en wachtwoord moeten geven als de KPN-router.

Ze kunnen echter niet samenwerken (mesh-functie).

Als je een meerfasen-stroomaansluiting hebt, kan het ook problemen geven.

Maar een vaste LAN-aansluiting blijft de voorkeur houden en blijft technisch mogelijk, waar een wil is is een weg heb ik altijd geleerd.

Succes met je beslissing.

 

 

 

 

 


Superwifi en powerline adapters is echt sterk af te raden. Zoiezo zijn de powerline adapters totaal niet betrouwbaar. Denk aan storingen en wegvallende diensten.

De combinatie superwifi en powerline adapters gaat niet werken omdat ze hetzelfde protocol gebruiken. En 2 apparaten die hetzelfde protocol gebruiken op elkaar aansluiten is niet aan te raden.

Het blijft natuurlijk uw keuze maar een netwerk kabel trekken is het beste, liefste vanuit de modem. Als dat niet gaat dan vanuit de superwifi die "tegen het raam aanstaat"

Succes met uw netwerk!


Bedankt voor je reactie. 
 

weet je zeker dat ze hetzelfde protocol gebruiken? De een is namelijk bekabeld (powerline) en de ander draadloos. 
 

Ik kan ook een kabel trekken vanuit de superwifi zoals jij suggereert, maar dan moet ik door mijn buiten

uur boren EN nog een superwifi accesspoint  kopen


Het electriciteitsnetwerk is overbelast en daar kunnen ze slecht tegen dus stabiel wordt het nooit. Probeer het en stuur ze binnen het gestelde termijn terug. Mijn buren bijvoorbeeld werken er al jaren probleemloos mee maar bij de anderen lukt het niet. 


@Spiderguard Nee, ze gebruiken niet hetzelfde protocol. Natuurlijk kan je een Wifi AP achter een powerline adapter aansluiten, maar powerlines zijn bijzonders gevoelig voor schommeling op stroomnetwerk, denk aan schakelmoment van zonnepanelen of overgang tussen dag- nachttarieven. Sommige vallen ook uit als de spanning meer dan 250V is, komt steeds vaker voor.

Als je geen kabel wil trekken, kan je een Wifi AP aan de binnenkant van de muur plaatsen en een gaatje boren door de muur en aan de buitenkant een Outdoor Wifi AP plaatsen en beide APs meelkaar via een LAN kabel verbinden. De twee Wifi APs hoeven niet van dezelfde fabrikant zijn, ze hoeven ook niet dezelfde WIFI-naam hebben, als ze maar tot  dezelfde subnet behoren, kan je van overal in je huis toegang krijgen.


Hi @Spiderguard, ik denk ook graag mee. 

Fijn om te zien dat je al op weg bent geholpen. Een kabel trekken is uiteraard altijd de beste en meest stabiele optie. 2 powerline adapters aanschaffen en aan de andere kant een versterker plaatsen kán werken, dit kunnen wij alleen niet garanderen. Dit omdat het signaal via je elektriciteitsnetwerk gaat en dit verschilt nogal per huishouden. Als voorbeeld: ik gebruik een soortgelijk constructie, internet werkt dan wel goed, maar als ik ontvanger aansluit krijg ik storingen in beeld te zien, 

Met andere woorden, je kunt het proberen en kijken of het werk. Je kunt de adapters ook binnen 14 dagen retourneren namelijk. 


Hi @Spiderguard, ik denk ook graag mee. 

Fijn om te zien dat je al op weg bent geholpen. Een kabel trekken is uiteraard altijd de beste en meest stabiele optie. 2 powerline adapters aanschaffen en aan de andere kant een versterker plaatsen kán werken, dit kunnen wij alleen niet garanderen. Dit omdat het signaal via je elektriciteitsnetwerk gaat en dit verschilt nogal per huishouden. Als voorbeeld: ik gebruik een soortgelijk constructie, internet werkt dan wel goed, maar als ik ontvanger aansluit krijg ik storingen in beeld te zien, 

Met andere woorden, je kunt het proberen en kijken of het werk. Je kunt de adapters ook binnen 14 dagen retourneren namelijk. 

Ik probeer het nu met powerlines. Als KPN wifi-versterkers had die geschikt waren voor buitengebruik, had ik misschien wel een kabel via de airco-opening naar buiten kunnen leiden. Aangezien die er niet zijn, moet ik het maar zo oplossen.


Ze zijn inderdaad niet geschikt om buiten op te hangen.

Echter heb ik er toch eentje buiten in de tuin in een waterdichte kunststof behuizing gebouwd met daar 230v en de ethernet kabel vanuit het huis daar naartoe. In dit geval voor camera in de tuin en de wifi in de auto.

Gaat al jaren prima en perfecte dekking buiten. Zeker als er een mogelijkheid bestaat om de ethernetkabel via de airco leidingen invoer naar buiten te friemelen.


Reageer