Skip to main content

Wifi valt weg bij overstap van Experia Box V12b naar SuperWifi 2

• September 3, 2025
  • 18 reacties
  • 326 keer bekeken

TomRoozendaal
Helper
Forum|alt.badge.img+2

Beste allemaal, 

De situatie: Ik loop van beneden, waar mijn V12b staat, naar boven, 1 verdieping, waar een SW2 staat, dan verlies ik de verbinding met mijn SSID (Wifi).  Alles is op laatste firmware versie en SW2’s zijn allemaal bekabeld. Hoe kan dit, ik kom er maar niet achter.

Ik heb nog een extra SW2 staat, maar deze staat niet aan. Deze beneden neerzetten en nog alleen maar de SW2’s gebruiken voor het wifi? 

Hoe zet ik de wifi uit op box V12b zonder dat de SW2 het niet meer doen? 

Als Iemand anders een idee heeft, graag, want ik woon in een nieuwbouw huis en heb geen bereik als ik geen wifi heb (bellen over wifi) 

iPhone 15 pro gebruiker - laatste software versie (dit probleem ook gehad met eerdere versie van iOS) 

18 reacties

Leen59
Wijsgeer
  • September 3, 2025

Zo te lezen werkt mesh niet goed. Probeer als je inlogt op het modem herstart thuisnetwerk.

TomRoozendaal
Helper
Forum|alt.badge.img+2
  • Auteur
  • Helper
  • September 3, 2025

Zo te lezen werkt mesh niet goed. Probeer als je inlogt op het modem herstart thuisnetwerk.

Thuisnetwerk herstart ik eens per week, dus dat is helaas de oplossing niet. Als ik het netwerk niet 1x per week herstart, dan is het helemaal drama.

Leen59
Wijsgeer
  • September 3, 2025

Heb je al eens in het modem gekeken bij WiFi netwerk > spectrum? 

TomRoozendaal
Helper
Forum|alt.badge.img+2
  • Auteur
  • Helper
  • September 4, 2025

Heb je al eens in het modem gekeken bij WiFi netwerk > spectrum? 

Zeker naar gekeken, ik woon in een hofje, niet echt wat vrij. Als u dat bedoeld. 

Forum|alt.badge.img
  • Slimmerik
  • September 4, 2025

Ik heb hetzelfde problem gehad met sw1, dat was erg hinderlijk. 

Mogelijk heb je dit advies al gekregen, bij mij ging het daarna goed.

1. Zet alle SuperWifi punten uit en verwijder eventuele ethernetkabels.
  2. Zet het eerste SuperWifi punt aan en laat 'm helemaal opstarten.
  3. Reset dat eerste SuperWifi punt (resetknopje ingedrukt houden totdat deze meerdere keren rood knippert) en laat 'm helemaal opstarten. Na verloop van tijd zal het lampje paars gaan branden (fabrieksinstelling). Doordat er geen kabelverbinding is, kan dit SuperWifi punt niet communiceren met andere SuperWifi punten en is dus geïsoleerd.
  4. Herhaal stap 2 en 3 met het tweede SuperWifi punt (en daarna voor elke aanvullend SuperWifi punt). Laat ook bij dit SuperWifi punt de ethernetkabel er nog uit. Alle SuperWifi punten hebben nu een paars lampje.
  5. Reset nu het KPN modem (resetknopje ingedrukt houden totdat alles gaat knipperen). Laat deze weer helemaal opstarten (geef het 15 minuten). 
  6. Sluit nu het eerste SuperWifi punt aan op het modem met een ethernetkabel. Het SuperWifi punt zal zich nu installeren en koppelen aan het modem. Geef dit proces de tijd, laat de SuperWifi een half uur aangesloten. Als de installatie is gelukt dan brand het lampje groen. En zal bij het loskoppelen van de ethernetkabel het lampje groen blijven branden (na 1-2 minuten rood branden).
  7. Herhaal stap 6 met de eventuele andere SuperWifi punten.
  8. Nu kun je de SuperWifi punten verplaatsen in huis als voorheen.

TomRoozendaal
Helper
Forum|alt.badge.img+2
  • Auteur
  • Helper
  • September 7, 2025

Ik heb hetzelfde problem gehad met sw1, dat was erg hinderlijk. 

Mogelijk heb je dit advies al gekregen, bij mij ging het daarna goed.

1. Zet alle SuperWifi punten uit en verwijder eventuele ethernetkabels.
  2. Zet het eerste SuperWifi punt aan en laat 'm helemaal opstarten.
  3. Reset dat eerste SuperWifi punt (resetknopje ingedrukt houden totdat deze meerdere keren rood knippert) en laat 'm helemaal opstarten. Na verloop van tijd zal het lampje paars gaan branden (fabrieksinstelling). Doordat er geen kabelverbinding is, kan dit SuperWifi punt niet communiceren met andere SuperWifi punten en is dus geïsoleerd.
  4. Herhaal stap 2 en 3 met het tweede SuperWifi punt (en daarna voor elke aanvullend SuperWifi punt). Laat ook bij dit SuperWifi punt de ethernetkabel er nog uit. Alle SuperWifi punten hebben nu een paars lampje.
  5. Reset nu het KPN modem (resetknopje ingedrukt houden totdat alles gaat knipperen). Laat deze weer helemaal opstarten (geef het 15 minuten). 
  6. Sluit nu het eerste SuperWifi punt aan op het modem met een ethernetkabel. Het SuperWifi punt zal zich nu installeren en koppelen aan het modem. Geef dit proces de tijd, laat de SuperWifi een half uur aangesloten. Als de installatie is gelukt dan brand het lampje groen. En zal bij het loskoppelen van de ethernetkabel het lampje groen blijven branden (na 1-2 minuten rood branden).
  7. Herhaal stap 6 met de eventuele andere SuperWifi punten.
  8. Nu kun je de SuperWifi punten verplaatsen in huis als voorheen.

@Klopt Dank voor deze info, ik ga dit van de week rustig proberen. 

Remco van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+16
  • Moderator
  • September 8, 2025

Hoi Tom ben je nog een beetje verder gekomen met de tips van ​@Klopt en ​@Leen59? Ik was even nieuwsgierig of het nog allemaal gelukt was.

TomRoozendaal
Helper
Forum|alt.badge.img+2
  • Auteur
  • Helper
  • September 9, 2025

Hoi Tom ben je nog een beetje verder gekomen met de tips van ​@Klopt en ​@Leen59? Ik was even nieuwsgierig of het nog allemaal gelukt was.

Ik moet het nog gaan doen. 

Nog een vraag voordat ik begin. Stap 5 is het resetten van het KPN modem (box12b) Krijg ik mijn instellingen weer terug ge-punched, of begin ik vanaf 0 en moet ik alle SSID gaan aanmaken?  Ik heb een apart SSID (wifi extra) voor de domotica thuis, en dit zijn nou net de apparaten die het minst makkelijk in te stellen zijn. 

Forum|alt.badge.img
  • Slimmerik
  • September 11, 2025

Ik moet het nog gaan doen. 

Nog een vraag voordat ik begin. Stap 5 is het resetten van het KPN modem (box12b) Krijg ik mijn instellingen weer terug ge-punched, of begin ik vanaf 0 en moet ik alle SSID gaan aanmaken?  Ik heb een apart SSID (wifi extra) voor de domotica thuis, en dit zijn nou net de apparaten die het minst makkelijk in te stellen zijn. 

Daar durf ik geen antwoord op te geven. @Remco van KPN  ​@Thomas van KPN 

TomRoozendaal
Helper
Forum|alt.badge.img+2
  • Auteur
  • Helper
  • September 15, 2025

Vandaag de SW2 geüpdate naar V25.05.08.

Ik heb het modem nog geen reset (factory reset) gegeven omdat ik nog niet weet of mijn SSID terug worden gepushed.

Forum|alt.badge.img
  • Slimmerik
  • September 16, 2025

Ik heb het modem nog geen reset (factory reset) gegeven omdat ik nog niet weet of mijn SSID terug worden gepushed.

Jammer dat er nog niet is gereageerd. 

@Remco van KPN ​@Alexandra van KPN ​@Thomas van KPN 

Forum|alt.badge.img
  • Slimmerik
  • September 17, 2025

Een reactie van een KPN medewerker is m.i. nog toch wel wenselijk.🤔

Admin: Samengevoegd met bestaand topic

Remco van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+16
  • Moderator
  • September 17, 2025

Ik was even afwezig en deze is even niet overgenomen excuses daarvoor. Bedankt voor het nogmaals onder de aandacht brengen ​@Klopt. Ik heb het nagevraagd en als het goed is zou de SSID na een reset automatisch moeten worden overgenomen. 

Ik zou de reset dan gewoon uitvoeren. Laat je weten wat de uitkomst is ​@TomRoozendaal ?

• September 17, 2025

Dat zou wel moeten, ik ben er geen voorstander van maar dergelijke informatie slaat KPN op in hun systemen. Ik heb bij geen enkele update of zelf uitgevoerde factory reset iets moeten herstellen op dat gebied.

Terzijde een wegvallende verbinding tijdens verplaatsen via de trap heeft niets met mesh te maken. Dit wordt geregeld door het stukje wat  roaming heet. Hierbij wordt een apparaat overgedragen naar het wifi punt die de beste verbinding geeft. 

Heeft de trap naar boven een deur dat geeft al signaal verlies, vooral de dBm waarde is van belang. En de overlap van het bereik van het wifi punt boven en de box12 beneden speelt een rol naast natuurlijk de redelijk kleine antenne in je telefoon.

TomRoozendaal
Helper
Forum|alt.badge.img+2
  • Auteur
  • Helper
  • September 23, 2025

Ik heb de sprong genomen….. en zoals ik al vermoeden, alles weg, alles opnieuw moeten aanmaken. Gelukkig had ik vandaag tijd, want dit is altijd wel een klusje, vooral de apparaten die je op je EXTRA NETWERK wilt hebben. Nieuwe namen gebruikt, dus alles is nu vers. 

Ik ben dus benieuwd of mijn probleem nu verholpen is. 

Keeping you posted. 

TomRoozendaal
Helper
Forum|alt.badge.img+2
  • Auteur
  • Helper
  • September 23, 2025

Dat zou wel moeten, ik ben er geen voorstander van maar dergelijke informatie slaat KPN op in hun systemen. Ik heb bij geen enkele update of zelf uitgevoerde factory reset iets moeten herstellen op dat gebied.

Terzijde een wegvallende verbinding tijdens verplaatsen via de trap heeft niets met mesh te maken. Dit wordt geregeld door het stukje wat  roaming heet. Hierbij wordt een apparaat overgedragen naar het wifi punt die de beste verbinding geeft. 

Heeft de trap naar boven een deur dat geeft al signaal verlies, vooral de dBm waarde is van belang. En de overlap van het bereik van het wifi punt boven en de box12 beneden speelt een rol naast natuurlijk de redelijk kleine antenne in je telefoon.

Klein stukje extra toelichting van mijn kant. 

• Wifi staat uit op de BOX 12
  • Elke verdieping heeft zijn eigen SW2 ( in totaal 3)
  • Alles heeft de laatste software versie. 

Dit gebeurde er vanmorgen en dat was dan ook de trigger om alles te herstellen naar fabrieksinstellingen. 

• ik zit aan de keukentafel en krijg telefoon. Ik neem op met mijn oordoppen, dus de telefoon beweegt niet, die ligt stil op tafel. 
  • Bellen over WiFi staat aan (dit moet, geen bereik)
  • Gesprek gaat normaal en dan opeens uit het niets, robot stemmen. resultaat, moeten ophangen en opnieuw moeten bellen. 
  • Fam en vrienden weten al dat ze moeten bellen via whatsapp, 0 problemen.
  • Ik werk vanuit huis, klanten bellen mij dan ook gewoon via het GSM netwerk, super irritant. 

Dus ik loop niet eens door het huis, de telefoon ligt stil op tafel met een SW2 punt binnen 4 meter. 

Ik bel met een iPhone 15 pro, op zowel iOS18 als iOS26 het zelfde probleem. Ik weet het niet meer. Ik hoop dat deze reset helpt, anders weet ik het echt niet.

Extra:

Ik heb alle opties geprobeerd, SW2 bekabeld, niet bekabeld. Wifi uit op BOX12, wifi aan op BOX12, 1x SW2 met BOX12, 2xSW2 met box 12. 

Ik heb trouwens een BOX12b.

Wie heeft de oplossing? 

Forum|alt.badge.img
  • Slimmerik
  • September 24, 2025

Ik heb de sprong genomen….. en zoals ik al vermoeden, alles weg, alles opnieuw moeten aanmaken. Gelukkig had ik vandaag tijd, want dit is altijd wel een klusje, vooral de apparaten die je op je EXTRA NETWERK wilt hebben. Nieuwe namen gebruikt, dus alles is nu vers. 

Ik ben dus benieuwd of mijn probleem nu verholpen is. 

Keeping you posted. 

Tja, je vermoeden het al. Hopelijk wordt je netwerk stabieler. 

TomRoozendaal
Helper
Forum|alt.badge.img+2
  • Auteur
  • Helper
  • October 14, 2025

Update: 

Tijdje getest, probleem nog steeds niet verholpen. Het is wel minder.  Ik kom er maar niet achter hoe en wanneer zeg maar, ik zie geen verbanden.

De oplossing: Inloggen op BOX12 en netwerk herstarten. Daarna doet alles een tijdje het weer goed. 

@KPN Weet je wat top zou zijn. “scheduled reboots” elke nacht om 4 uur* dat alles UIT & AAN gaat.

*tijd natuurlijk zelf in te stellen / dag of dagen. 

@moderators → deze mag van mij dicht, of iemand moet nog een idee hebben waar mijn probleem zit. 

Thanks