Skip to main content
Vraag

Wifi werkt niet meer goed op Superwifi 1 en Box12 sinds de update

• 13 maart 2025
  • 45 reacties
  • 353 keer bekeken

Toon eerste bericht

45 reacties

• Auteur
  • Helper
  • 49 reacties
  • 16 maart 2025

Nogmaals hetzelfde gezien.

misschien ver gezocht, maar zou een hotspot op een telefoon de boel in de war gooien?

als ik naar de tijden van opnieuw koppelen van de SW kijk komt dat aardig overeen met het in een bepaalde ruimte komen met telefoon.

• Auteur
  • Helper
  • 49 reacties
  • 16 maart 2025

Nog even getest met hotspot uit.

Het lijkt erop dat bij een nieuwe WiFi verbinding met de SW1 deze zelf een nieuwe verbinding met het thuisnetwerk gaat maken (eerst rood dan groen knipper) gaat redelijk snel, minder dan 1 minuut.

van mesh lijkt echter geen sprake, als ik weer in de woonkamer kom moet ik opnieuw verbinding maken met iPad.

wordt vervolgd helaas.

Dave van Toer
Helper
Forum|alt.badge.img+3

Ik ben elders ook gaan testen waar men ook 3 KPN Super Wifi v1 hebben en merk inderdaad dat bij een eerste verbinding deze vaak een paar seconden verbindt, dan lijkt deze de nieuwe verbinding af te stoten en te willen verbinden met het modem, ookal staat de mesh aan en ookal staat de Super Wifi v1 actief. En na ongeveer 30 seconde schakelt deze ineens weer terug. Helaas valt deze ook vaker uit. Ik ben er nu al het hele weekend mee bezig wat het “beste” resultaat en het stabielste resultaat biedt. Maar waarbij thuis met de KPN Super Wifi v2 het weer redelijk lijkt te werken, is dit echt een voorbeeld van dat het niet goed blijft werken. 

Dave van Toer
Helper
Forum|alt.badge.img+3

Okay mijn bevindingen tot zoverre, ik ben weer een hele dag bezig geweest 😂 Mogelijk heeft niet alles relatie met elkaar maar toch lijkt het nu goed te gaan. 

Eerst heb ik IPv6 uitgeschakeld, ik merkte dat als de SuperWifi v1 enkel een IPv6 kreeg dat hij online kwam maar lastig wilde verbinden.

Ook zette ik het Wifi 5 profiel aan, hierbij heb ik specifiek uitgezet dat de Experia geen ax uitzend en alles op auto staat. Het zou niet uit moeten maken, maar ik merkte dat gezien Super Wifi v1 het niet ondersteund en dit wel werd uitgezonden deze vaak z’n verbinding verloor.

Hierna heb ik de SuperWifi punten een gereserveerd IP adres gegeven, gezien er standaard een DHCP lease werd gegeven tussen 192.168.2.1 en 200 heb ik hen 201/202/203 gegeven zodat deze niet binnen de range vallen.

Daarna heb ik STP aangezet gezien deze ervoor zorgt dat het netwerk kan worden uitgebreid met switches en dus ook een Super Wifi op een unmanaged switch kan werken (wat hiervoor niet lukte omdat deze als een soort lus ging werken).

Tevens heb ik de IPv6 prefix delegation uitgezet.

Laatste stap, ik heb alle Super Wifi’s ontkoppeld, heel belangrijk! En deze allemaal gereset waarna ik ze stap voor stap weer tor heb gevoegd. Een snelle check of ze allemaal een IPv4 krijgen die gereserveerd waren en kijken of ze allemaal dezelfde wifistandaarden hebben als ‘t modem. Hierna lijkt alles goed te werken binnen dit huis, alles blijft werken, valt niet meer weg of wordt rood etc. Soms heb je wel verbinding met een AP maar zie ik deze niet voorbij komen binnen de topologie, maar dat stoort mij niet in de functionaliteit.

• Auteur
  • Helper
  • 49 reacties
  • 16 maart 2025

Oké, het is nu ruim 4 uur stabiel bij jou.

hier houdt hij het wel een paar uur langer uit.

ik wacht dus nog even voordat ik jouw instellingen ga proberen.

hoor graag van je hoe het blijft.

• Auteur
  • Helper
  • 49 reacties
  • 16 maart 2025

Is je nog opgevallen dat steeds 1 SW opnieuw verbinding maakt of is dat willekeurig?

Dave van Toer
Helper
Forum|alt.badge.img+3
Leen59 schreef:

Is je nog opgevallen dat steeds 1 SW opnieuw verbinding maakt of is dat willekeurig?

Hiervoor was het telkens dat 2 gek deden, dan ging dat weer goed en dan ineens 3 die gek deden en toen weer 1. Dus heel periodiek. Inmiddels is het vooralsnog stabiel gebleven!

• Auteur
  • Helper
  • 49 reacties
  • 16 maart 2025

Oké, hier zonder aanpassingen nu bijna de hele dag stabiel.

rara….

• Auteur
  • Helper
  • 49 reacties
  • 16 maart 2025

heb je dit al eens gezien?

komt hier regelmatig voor

• Auteur
  • Helper
  • 49 reacties
  • 17 maart 2025

Bij draadloos verbonden SuperWifi gaat die onderlinge communicatie ook via wifi. Hiervoor gebruiken de SuperWifi en je modem een apart wifinetwerkje, speciaal voor deze communicatie.

dit is dus waarschijnlijk niet via de instellingen te tweaken. Instellingen zijn alleen voor je eigen netwerk en niet voor het verborgen interne netwerk wat dus ook niet zichtbaar is.

Dave van Toer
Helper
Forum|alt.badge.img+3
Leen59 schreef:

heb je dit al eens gezien?

komt hier regelmatig voor

Klopt dit zijn de kanalen waarop wordt uitgezonden en een overzicht hiervan, inclusief “storende” signalen die op hetzelfde kanaal zitten zoals van de buren etc. 

Leen59 schreef:

Bij draadloos verbonden SuperWifi gaat die onderlinge communicatie ook via wifi. Hiervoor gebruiken de SuperWifi en je modem een apart wifinetwerkje, speciaal voor deze communicatie.

dit is dus waarschijnlijk niet via de instellingen te tweaken. Instellingen zijn alleen voor je eigen netwerk en niet voor het verborgen interne netwerk wat dus ook niet zichtbaar is.

Dit is mij indd ook bekend, hiervoor werd de KPN Super WiFi v1 gebruik van zo’n signaal op 2.4Ghz en dit hebben ze aangepast naar 5Ghz met een hogere Mhz om meer data te kunnen sturen. Hierdoor wordt de afstand wel een stuk minder ver. Vandaar dat ik ook erg m’n best heb gedaan om alles zo goed mogelijk in te willen stellen, maar helaas worden bij mij deze aanpassingen vergeten als m’n modem herstart 😅

Als het gaat om draadloze verbindingen dan heb ik wel een wat uitgebreidere kennis, zelfs onderdeel van m’n werk, vandaar dat het mij zo verbaasd dat het dan alsnog niet makkelijk stabiel lijkt te maken met deze nieuwe firmware. Al zijn de instellingen wat beperkter geworden dan bij andere apparatuur.

• Auteur
  • Helper
  • 49 reacties
  • 18 maart 2025

Nou, het ging vandaag weer mis. Na herstart van alles weer in de lucht. Het viel mij op dat er willekeurig een extra ipv4 adres toegekend wordt aan de SW1’s (192.168.1.254). Geen idee waar dat vandaan komt, is een standaard adres voor routers ed, maar ik kan er niks mee.

Ik heb de SW’s nu ook een vast ip-adres gegeven wat idd overgenomen wordt. Verder heb ik als test extrawifi en gastwifi aangezet, het was mij eerder opgevallen dat dan signaalsterkte flink toeneemt. Helaas nog niet kunnen checken omdat de spectrumanalizer in de GUI niet zo lekker werkt. Ik heb geen Android device om dat te checken, alleen Apple.

wordt vervolgd.

• Auteur
  • Helper
  • 49 reacties
  • 18 maart 2025

Er zijn nu al zoveel topics over dit probleem, terwijl nog niemand een echte oplossing heeft gevonden. Kan er niet beter 1 topic zijn waarin eventuele vorderingen worden gemeld?

Lijkt me zowel voor klanten als KPN veel overzichtelijker.

Admin: verplaatst naar je eigen topic

• Auteur
  • Helper
  • 49 reacties
  • 18 maart 2025
Leen59 schreef:

Nieuwe constatering:

Als ik met een device (iPad of telefoon) naar kantoor of logeerkamer ga verliezen de SW1’s de oorspronkelijke verbinding met modem of ander SW .

soms komen ze goed terug maar ook weleens niet.

meestal ook niet in de oorspronkelijke topologie.

lijkt op mess ipv mesh.

Dit is nog steeds zo, iPad gaat ook niet automatisch naar ander AP, WiFi van de iPad uit en weer aan en dan gaat de SW weer op rood (ca 30 sec) en komt dan weer op groen. Het lijkt dus dat een nieuwe verbinding met een apparaat erg schrikken is voor de SW 🙃

• Auteur
  • Helper
  • 49 reacties
  • 18 maart 2025

Ik heb nu maar van ellende weer een powerline adapter in kantoor gezet zodat er iig gewerkt kan worden, jammer maar helaas.

ik ga voorlopig maar stoppen met experimenteren en wacht op een duidelijk antwoord van KPN. Ik blijf uiteraard het forum wel volgen. iig bedankt voor jouw feedback.

Dave van Toer
Helper
Forum|alt.badge.img+3

En de instellingen zoals ik eerder aangaf? Mogelijk biedt het ook wat stabiliteit bij jou. Desalniettemin is een betere oplossing wel gewenst uiteraard!

• Auteur
  • Helper
  • 49 reacties
  • 29 maart 2025

Vandaag SW2 geïnstalleerd en dit lijkt alles op te lossen, alle instellingen naar default.

even afwachten of het stabiel blijft.

Dave van Toer
Helper
Forum|alt.badge.img+3
Leen59 schreef:

Vandaag SW2 geïnstalleerd en dit lijkt alles op te lossen, alle instellingen naar default.

even afwachten of het stabiel blijft.

Nou top om te horen! Jammer dat er toch vervanging nodig lijkt te zijn ipv een oplossing voor de SW1, maar misschien is dat voor nu de enige goeie oplossing.

Sanne van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+18
  • Moderator
  • 7556 reacties
  • 30 maart 2025

Fijn dat er toch een oplossing is, al is het inderdaad jammer dat het met de SuperWifi 1 punten niet gelukt is. Bedankt voor het terugkoppelen ​@Leen59!

En jij bedankt voor al je inzet ​@Dave van Toer! Super dat je zo uitgebreid hebt geholpen met tips en instellingen. 😄

• Auteur
  • Helper
  • 49 reacties
  • 30 maart 2025

Wel jammer dat ik hierdoor op kosten gejaagd wordt. Enige coulance van KPN zou wel netjes zijn.

Reageer