Skip to main content
Beantwoord

(Witte) KPN SuperWifi punten i.c.m. KPN Box 12b werken niet

  • 24 May 2024
  • 74 reacties
  • 1387 keer bekeken

(Witte) KPN SuperWifi punten i.c.m. KPN Box 12b werken niet

Gisteren geprobeerd mijn 2 witte KPN SuperWifi punten te installeren, maar wat ik ook probeer, de punten willen maar niet werken.

Hieronder stapsgewijs wat ik geprobeerd heb.

Als eerste heb ik uiteraard de stappen van jullie Installatiehulp gevolgd (https://www.kpn.com/service/pakket-installeren/installatiehulp.htm).

Na de Factory Reset (en 10 minuten wachten) brandt het lampje constant groen op het punt:

Zodra ik de netwerkkabel uit het punt haal, gaat het lampje naar rood en blijft rood branden (ook na de aanbevolen 25 minuten wachten):

De Installatiehulp meermaals geprobeerd en het punt bij de laatste stap ook langer (tot enkele uren) aangesloten gehouden met een netwerkkabel aan het modem i.v.m. updates, maar het probleem blijft bestaan.

Andere SuperWifi punt staat overigens helemaal uit (zonder stroom), dus probeer het op een geïsoleerd punt.

Het eerste punt ook direct naast het modem gepositioneerd, maar hij blijft een rood lampje geven.

De stappen uit de hulp ook met het andere punt geprobeerd, maar helaas.

 

Na wat zoeken op jullie forum, heb ik de schone installatie-methode uit de KENNISBANK geprobeerd (https://forum.kpn.com/kennisbank-wifi-en-wifi-versterkers-134/kpn-superwifi-installatie-en-gebruik-530855#Een+schone+installatie+van+SuperWifi+punten).

SuperWifi punt gereset naar fabrieksinstellingen, zodat paarse lampje brandt:

Modem gereset door RESET ingedrukt te houden op het modem (KPN Box 12b).

Via http://mijnmodem.kpn/ zie ik onder Instellingen —> Informatie —> Tijd actief dat het modem daadwerkelijk gereset is.

Ook het Admin password is teruggezet naar degene die achterop het modem staat, dus het modem staat op de fabrieksinstellingen:

Zodra ik het punt aansluit met een netwerkkabel gaat het lampje snel groen knipperen, brandt even groen en gaat een tijdje snel paars knipperen.

Dan knippert hij blauw voor een update, vervolgens brandt hij groen.

Als ik nu de netwerkkabel er weer uithaal, brandt het punt direct weer rood.

Iemand nog tips?

Dat klopt. U heeft de nieuwe KPN software. Daar werken de witte SuperWiFi's niet mee. Niet beide draadloos in ieder geval.

Hoe komt u aan de KPN Box? Hoe lang heeft u die al? En de SuperWiFi's? Die had u al?


Dat zou een hoop verklaren…

Heb je een bron dat deze niet samen kunnen werken?

Kon er zelf niks over vinden op de website van KPN of dit forum en las bij de Installatiehulp dit, dus ging er van uit dat het wel kon:

De KPN SuperWifi punten komen uit een eerder abonnement, toen glasvezel hier net nieuw was, kreeg ik deze bij het abonnement.

Met de punten wil ik het Wifi-signaal naar buiten en boven toe verbeteren.

De KPN Box 12 zat bij mijn huidige abonnement (november 2023).


@BobBrand 

Mesh werkt nog niet met SuperWifi 1 en Experia Wifi

Wat nog niet werkt in de nieuwe software is mesh. Hiervoor moeten namelijk ook de wifiversterkers van KPN deze software hebben, en dat is nog niet zo. 

Als je dan ook gebruik maakt, of wilt gaan maken, van SuperWifi punten, let er dan op dat nu de eerste hiervan nog bekabeld aangesloten moet worden op de KPN Box 12

Ook heb je dan weer twee verschillende wifinetwerken naast elkaar. Met elk hun eigen instellingen. En twee verschillende webinterfaces om die instellingen te beheren.

Heb je jouw oude abo verlengd? Dan staan de SW1 in KPN administratie en jouw modem V12 mag geen nieuwe KPN software krijgen. In dat geval vervangt KPN kostenlos je SW1 voor nieuwe SW2.

Was je intussen naar andere provider overgestapt? Dan staan de SW1 niet meer in KPN administratie, en je moet wachten tot de SW1 ook KPN software zullen krijgen. Tot dan moet de eerste SW1 bekabeld aangesloten worden en de wifi van modem uitgezet (excl. extenders) worden als je toch de mesh functionaliteit wil gebruiken.


In 2022 van KPN (met 2 SuperWifi punten) naar T-Mobile/Odido overgestapt en sinds vorig jaar november weer terug bij KPN.

Punten zijn een tijdje in bruikleen bij mijn vader geweest (KPN) en nu hij is overgestapt dacht ik ze even snel te kunnen installeren…..

Bedankt voor de link, hieruit haal ik inderdaad dat mijn Firmwareversie V12.C.23.15.06 op de KPN Box 12b (nog) niet compatibel is met de witte SuperWifi punten.

Ik zie ook dat het topic al een jaar oud is, dus ik vraag me af of er dan uberhaupt nog een firmware-update gaat komen voor mensen die de SuperWifi (1) punten gebruiken in combinatie met een KPN Box 12b.
Hopelijk kan iemand van KPN hier nog even naar kijken, want het zou natuurlijk gewoon werkbaar moeten zijn met hun eigen apparatuur.

 


Het uitrollen van die nieuwe firmware duurt bij KPN gewoon enorm lang. Volgens mij is nu een de Experiabox v10 aan de beurt om de nieuwe firmware te krijgen. Over de witte SuperWiFi's heb ik nog niks gehoord.


Even een (flinke) aanvulling op mijn verhaal:

Dit weekend wat meer tijd gehad en in het gedeelde topic (https://forum.kpn.com/product-updates/kpn-box-12-update-naar-kpn-software-v12-c-23-04-38-584113, thanks @TDN!) gedoken.

Alle reacties hierop en wat aanverwante Product Updates doorgenomen.

Mijn complimenten voor de Product Updates, meerdere topics hiervan helemaal doorgelezen en zal deze ook wat meer gaan volgen. De forum moderators, medewerkers van KPN en gepassioneerde klanten delen hier hun kennis en kunde, waarvoor hulde.

Als je de weg hiernaar toe weet, kun je veel beter op de hoogte blijven van ontwikkelingen bij KPN en hun producten.

Ik steun en begrijp vanuit mijn werkgebied (IT-achtergrond) ook zeker de migratie naar universele KPN-software op jullie producten. Vanuit het oogpunt van beheer en service kan ik deze ontwikkelingen alleen maar toejuichen. Nu de keerzijde hiervan, want deze info is voor “de normale gebruiker”, die gewoon wil dat hun apparatuur werkt, lastiger te vinden.

Een servicemail naar de testgroep/gebruiker of bijvoorbeeld een melding (of aparte tab) in de webinterface dat specifieke zaken niet werken, maar wel aan gewerkt wordt, zou al een hoop frustraties wegnemen bij klanten.

Zelf urenlang hiermee lopen stoeien, voordat ik dit topic aanmaakte, dus daar is wat mij betreft een flinke inhaalslag te maken qua communicatie.

Vanuit het verleden, voornamelijk op dit vlak, ook een haat-liefde relatie met KPN…..hiervoor kunnen jullie mijn oude(re) topics raadplegen, maar het heeft geen zin om dit topic daarmee te vervuilen.

Concreet:

Tijdens mijn vorige abonnement waren de SuperWifi punten voor mijn thuissituatie echt een uitkomst; de mesh-functionaliteit zorgde voor een aanzienlijke verbetering in het Wifi-netwerk alhier.

Vooral de update, waarbij het eerste SuperWifi punt niet meer met een netwerkkabel aan het modem verbonden hoefde te zijn en draadloos gebruikt kon worden, was top! Dit, omdat ik de SuperWifi punten (op die in de meterkast na) niet bedraad aan kan en wil sluiten. Het voordeel van Wifi zit natuurlijk letterlijk in de naam……

Nu is door een firmware update de geadverteerde en werkende mesh-functionaliteit uit de SuperWifi 1 punten “gesloopt” en ondanks dat ik nu weet dat er aan gewerkt wordt; er is geen zicht op welke termijn dit wel weer gaat werken…..wat mij betreft niet verkoopbaar. Mocht ik dit van tevoren hebben geweten, dan had ik deze update dus uiteraard liever niet op mijn KPN Box 12b gehad.

Nu begrijp ik dat dit een vrij specifieke use-case (oud-abonnement, SuperWifi uitgeleend en terug, KPN Box 12b gewoon verbonden geweest zonder SuperWifi punten) is en met zulke situaties mogelijk geen rekening mee gehouden is, maar ik zie toch graag op korte termijn een oplossing. Ik begreep uit diverse topics dat teruggezet worden (downgrade) naar oude(re) firmware (waarop de KPN SuperWifi punten nog werken i.c.m. KPN Box 12b) niet mogelijk is, klopt dit?

Na wat meer lezen op het forum, zag ik dat dezelfde problemen zijn opgelost door het opsturen van SuperWifi 2 punten, omdat de mesh-functionaliteit hier wel weer mee werkt, zie bijvoorbeeld: https://forum.kpn.com/wifi-versterkers-124/superwifi-doet-niets-meer-sinds-kpn-box-12-update-598477 en https://forum.kpn.com/wifi-versterkers-124/superwifi-doet-niet-meer-na-update-van-box-12-naar-v12-c-23-04-32-599056.


Klopt eerdere gevallen werden opgelost met het toesturen van een (zwarte) superwifi 2 die wel kunnen samenwerken op dit moment. 

 


Klopt eerdere gevallen werden opgelost met het toesturen van een (zwarte) superwifi 2 die wel kunnen samenwerken op dit moment. 

 

Dan heb ik er vertrouwen in dat het vanuit KPN netjes opgelost gaat worden, thanks! 


Klopt eerdere gevallen werden opgelost met het toesturen van een (zwarte) superwifi 2 die wel kunnen samenwerken op dit moment. 

In die gevallen had KPN abusievelijk de KPN Box geupdate. Terwijl dat niet had moeten gebeuren. Een fout van KPN dus. Bij Bob is daar geen sprake van.


Klopt eerdere gevallen werden opgelost met het toesturen van een (zwarte) superwifi 2 die wel kunnen samenwerken op dit moment. 

In die gevallen had KPN abusievelijk de KPN Box geupdate. Terwijl dat niet had moeten gebeuren. Een fout van KPN dus. Bij Bob is daar geen sprake van.

Hier had het mijns inziens ook niet moeten gebeuren, ondanks dat ik enkel de KPN Box 12b (zonder SuperWifi punten) aangesloten had staan; de update ontneemt mij de mogelijkheid om deze eerder afgenomen (en correct werkende) apparatuur op de voor mij gewenste manier aan te sluiten.


@Bob1983  Kloppen de gegevens in je profiel? Laat even weten.  Dan maak ik een ticket aan.

 


@Bob1983  Kloppen de gegevens in je profiel? Laat even weten.  Dan maak ik een ticket aan.

 

Huidige klantnummer toevallig gisteren ingevuld, dus gegevens kloppen inderdaad, dank! 


Hier had het mijns inziens ook niet moeten gebeuren, ondanks dat ik enkel de KPN Box 12b (zonder SuperWifi punten) aangesloten had staan...

In die situatie wordt de box natuurlijk geüpdate. Logisch toch? KPN had niet kunnen weten dat u nog witte SuperWiFi's had.


Begrijp uw punt, maar het is een unieke use-case, wat ik ook in een eerder bericht heb aangegeven. 
Het punt is voor mij niet dat de firmware geüpdate is, dat juich ik juist toe (zie aanvullende bericht), maar dat de SuperWifi punten niet meer (correct en draadloos) werken.

Deze situatie kan bijvoorbeeld ook ontstaan als een klant al dan niet tweedehands SuperWifi 1 punten aanschaft en een (geüpdate) KPN Box 12b heeft staan om maar iets te noemen.


Klopt eerdere gevallen werden opgelost met het toesturen van een (zwarte) superwifi 2 die wel kunnen samenwerken op dit moment. 

In die gevallen had KPN abusievelijk de KPN Box geupdate. Terwijl dat niet had moeten gebeuren. Een fout van KPN dus. Bij Bob is daar geen sprake van.

Hier had het mijns inziens ook niet moeten gebeuren, ondanks dat ik enkel de KPN Box 12b (zonder SuperWifi punten) aangesloten had staan; de update ontneemt mij de mogelijkheid om deze eerder afgenomen (en correct werkende) apparatuur op de voor mij gewenste manier aan te sluiten.

Dat laatste is bij mij ook het geval. Ik heb nu de KPN Box 12, maar had op het moment van de update de witte SuperWiFi 1-punten niet aangesloten. Daardoor zit ik nu met twee niet goed werkende SuperWiFi-punten.

Piet.


Deze situatie kan bijvoorbeeld ook ontstaan als een klant al dan niet tweedehands SuperWifi 1 punten aanschaft en een (geüpdate) KPN Box 12b heeft staan om maar iets te noemen.

Ja. Dat geldt ook voor de Experia WiFi's. Dat doet dan de klant zelf. Daar kan KPN niets aan doen. Als KPN om deze klanten de WiFi punten om zou ruilen voor zwarte SuperWiFi's, dan zou daar ook misbruik van gemaakt kunnen worden. Voor een prikkie 2 Experia WiFi's aanschaffen op marktplaats en vervolgens van KPN 2 nieuwe zwarte SuperWiFi's krijgen. Beste deal zo.


Klopt eerdere gevallen werden opgelost met het toesturen van een (zwarte) superwifi 2 die wel kunnen samenwerken op dit moment. 

In die gevallen had KPN abusievelijk de KPN Box geupdate. Terwijl dat niet had moeten gebeuren. Een fout van KPN dus. Bij Bob is daar geen sprake van.

Hier had het mijns inziens ook niet moeten gebeuren, ondanks dat ik enkel de KPN Box 12b (zonder SuperWifi punten) aangesloten had staan; de update ontneemt mij de mogelijkheid om deze eerder afgenomen (en correct werkende) apparatuur op de voor mij gewenste manier aan te sluiten.

Dat laatste is bij mij ook het geval. Ik heb nu de KPN Box 12, maar had op het moment van de update de witte SuperWiFi 1-punten niet aangesloten. Daardoor zit ik nu met twee niet goed werkende SuperWiFi-punten.

Piet.

Piet, vervelend om te horen, allicht kan @Erwin van KPN ook voor jou iets betekenen?


Deze situatie kan bijvoorbeeld ook ontstaan als een klant al dan niet tweedehands SuperWifi 1 punten aanschaft en een (geüpdate) KPN Box 12b heeft staan om maar iets te noemen.

Ja. Dat geldt ook voor de Experia WiFi's. Dat doet dan de klant zelf. Daar kan KPN niets aan doen. Als KPN om deze klanten de WiFi punten om zou ruilen voor zwarte SuperWiFi's, dan zou daar ook misbruik van gemaakt kunnen worden. Voor een prikkie 2 Experia WiFi's aanschaffen op marktplaats en vervolgens van KPN 2 nieuwe zwarte SuperWiFi's krijgen. Beste deal zo.

Nick, het probleem van de uitgevoerde update ligt bij (de communicatie vanuit) KPN, niet bij de klant. Deze update sloopt (al dan niet tijdelijk) functionaliteit uit (goed werkende) netwerken, je draait het verhaal nu om.
Nogmaals, een normale gebruiker verdiept zich niet verder in de werking van zijn apparatuur en zal het worst wezen welke firmware er op zijn modem draait, zolang het maar werkt.


Nog even aanvullend: het gaat mij dus totaal niet om de nieuwe zwarte SuperWifi punten, maar om de verloren functionaliteit.
Het liefst had ik alles gewoon de witte SuperWifi punten (draadloos) geïnstalleerd en de boel draaiend gekregen.
Als de mogelijkheid er was, zou ik zelfs teruggaan naar oude(re) firmware….


@Erwin van KPN Zojuist een e-mail en SMS ontvangen dat mijn modem komende nacht een update krijgt. Ik moet mijn modem en de SuperWifi-punten aan laten staan. Momenteel zijn mijn SuperWifi 1-punten niet op het modem aangesloten, vanwege het bekende probleem.

Wordt dit probleem met de update opgelost? En moet ik de SuperWifi 1-punten nu wel aansluiten voor de update, of kan dat eventueel ook op een later tijdstip?

Piet.


@Erwin van KPN Zojuist een e-mail en SMS ontvangen dat mijn modem komende nacht een update krijgt. Ik moet mijn modem en de SuperWifi-punten aan laten staan. Momenteel zijn mijn SuperWifi 1-punten niet op het modem aangesloten, vanwege het bekende probleem.

Wordt dit probleem met de update opgelost? En moet ik de SuperWifi 1-punten nu wel aansluiten voor de update, of kan dat eventueel ook op een later tijdstip?

Piet.

@Erwin van KPN Volgens mij heb ik afgelopen nacht geen update voor het modem ontvangen. Mijn modem is KPN Box 12b, en de firmware-versie is nog steeds V12.C.23.15.06.

De SuperWifi 1-punten waren niet aangesloten op het modem.

Zie ook mijn eerdere postings.

Piet.


Al iets meer te melden, @Erwin van KPN ?

Piet.


@Bob1983  Kloppen de gegevens in je profiel? Laat even weten.  Dan maak ik een ticket aan.

 

Huidige klantnummer toevallig gisteren ingevuld, dus gegevens kloppen inderdaad, dank! 

En wat is hier van terecht gekomen? 


@Bob1983  Kloppen de gegevens in je profiel? Laat even weten.  Dan maak ik een ticket aan.

 

Huidige klantnummer toevallig gisteren ingevuld, dus gegevens kloppen inderdaad, dank! 

En wat is hier van terecht gekomen? 

Geen reactie meer gehad, status ook opgevraagd via een privébericht (een week terug), maar ook hier radiostilte helaas...


Hier zo'n beetje dezelfde situatie:

https://forum.kpn.com/wifi-versterkers-124/enkel-superwifi-1-punt-draadloos-gebruiken-met-box-12-werkt-niet-615813

Verhuist, op nieuwe adres een nieuw abonnement met KPN Box 12 die de nieuwe firmware heeft. En de witte SuperWiFi willen gebruiken van het vorige abonnement/adres.