Skip to main content
Antwoord

1 van de 2 superwifi 2 wordt niet als superwifi gezien, connectie alleen bedraad

• October 1, 2025
  • 10 reacties
  • 162 keer bekeken

1 van de 2 superwifi 2 wil niet draadloos connecteren. reset/bedraad aan modem/met de draadloze connect knop etc. niets lukt wordt in wifinetwerk niet als superwifi gezien na de laatste v10a update eind sept. ‘25

Beste antwoord door Sanne van KPN

Je hebt hem ook een halfuur bekabeld aangesloten gelaten ​@Marcdry? Erg gek dat hij maar niet wil updaten. 😕 Dit kun je ook nog proberen: 

SuperWifi 2: Update naar KPN Software SW2.C.25.05.08 | KPN Community
Voor de handigheid: 

In de Box12 ga ik naar de netwerk topologie, klik dan op een SW2 punt, in het scherm wat dan opent klik je nogmaals op het ronde SW2 punt, dan ga je naar het inlogscherm van het SW2 punt. Wachtwoord is gelijk aan die van het modem.

Werkt dat wel? Zo niet, ga dan in de webinterface van de Box 12 naar Instellingen > Systeem en druk achter de Herstart thuisnetwerk op de herstart knop. Hoe gaat het dan? 
Laat ook hier het SuperWifi punt waar het om gaat bekabeld aangesloten. Dan krijgt hij alles zo goed mogelijk mee en ik ben benieuwd of hij dan wel de update binnenhaalt.

10 reacties

Sanne van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20

Hi ​@Marcdry! Goed dat je dit meldt, niet handig als hij geen draadloze verbinding maakt dus ik denk met je mee. 

Heb je al eens een schone installatie van je SuperWifi punten geprobeerd? Voor het gemak:

1. Zet alle SuperWifi punten uit en verwijder eventuele ethernetkabels.
  2. Zet het eerste SuperWifi punt aan en laat 'm helemaal opstarten.
  3. Reset dat eerste SuperWifi punt (resetknopje ingedrukt houden totdat deze meerdere keren rood knippert) en laat 'm helemaal opstarten. Na verloop van tijd zal het lampje paars gaan branden (fabrieksinstelling). Doordat er geen kabelverbinding is, kan dit SuperWifi punt niet communiceren met andere SuperWifi punten en is dus geïsoleerd.
  4. Herhaal stap 2 en 3 met het tweede SuperWifi punt (en daarna voor elke aanvullend SuperWifi punt). Laat ook bij dit SuperWifi punt de ethernetkabel er nog uit. Alle SuperWifi punten hebben nu een paars lampje.
  5. Reset nu het KPN modem (resetknopje ingedrukt houden totdat alles gaat knipperen). Laat deze weer helemaal opstarten (geef het 15 minuten). 
  6. Sluit nu het eerste SuperWifi punt aan op het modem met een ethernetkabel. Het SuperWifi punt zal zich nu installeren en koppelen aan het modem. Geef dit proces de tijd, laat de SuperWifi een half uur aangesloten. Als de installatie is gelukt dan brand het lampje groen. En zal bij het loskoppelen van de ethernetkabel het lampje groen blijven branden (na 1-2 minuten rood branden).
  7. Herhaal stap 6 met de eventuele andere SuperWifi punten.
  8. Nu kun je de SuperWifi punten verplaatsen in huis als voorheen.

Volg die stappen precies op en dan zou je met een schone lei verder kunnen. Ik hoop dan ook dat het SuperWifi punt dan wel draadloos verbinding kan maken.
Laat je weten of het gelukt is? Ik hoor het graag!

• Auteur
  • Topper
  • October 3, 2025

Precies gedaan zoals aangegeven maar 1 superwifi 2 wil niet, heb ruim de tijd gegeven, blijft ook na 30 minuten rood, na reset, etc....zucht, ga m maar omruilen in de winkel...box 12 zou t oplossen maar is niet gelukt... Wordt niet als superwifi gezien bekabeld, dan wel groen, en rood zonder kabel

Leen59
Wijsgeer
  • October 3, 2025

Aan de afbeelding te zien heeft die 2e SW nog oude software. Normaal gesproken zou dit met een factory reset en de koppelprocedure moeten werken. Zoals ik dat deed: SW reset met paperclip oid totdat die 5x rood knippert, dan wachten totdat lampje paars brandt, dan ethernetkabel erin. Als het goed is zie je na een paar seconden blauw knipper en daarna groen. Minimaal een half uur aangesloten laten en in het modem kijken of de nieuwe firmware erop staat. Daarna zou het goed moeten zijn. Zoniet, probeer dan vanuit het modem een herstart thuisnetwerk.

• Auteur
  • Topper
  • October 4, 2025

Heeft allemaal niets geholpen, na 8 uur, en een modem restart hetzelfde resultaat. 1 superwifi2, de 2e wordt nog steeds gezien aks iets anders

Sanne van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20
  • Moderator
  • Antwoord
  • October 5, 2025

Je hebt hem ook een halfuur bekabeld aangesloten gelaten ​@Marcdry? Erg gek dat hij maar niet wil updaten. 😕 Dit kun je ook nog proberen: 

SuperWifi 2: Update naar KPN Software SW2.C.25.05.08 | KPN Community
Voor de handigheid: 

In de Box12 ga ik naar de netwerk topologie, klik dan op een SW2 punt, in het scherm wat dan opent klik je nogmaals op het ronde SW2 punt, dan ga je naar het inlogscherm van het SW2 punt. Wachtwoord is gelijk aan die van het modem.

Werkt dat wel? Zo niet, ga dan in de webinterface van de Box 12 naar Instellingen > Systeem en druk achter de Herstart thuisnetwerk op de herstart knop. Hoe gaat het dan? 
Laat ook hier het SuperWifi punt waar het om gaat bekabeld aangesloten. Dan krijgt hij alles zo goed mogelijk mee en ik ben benieuwd of hij dan wel de update binnenhaalt.

• Auteur
  • Topper
  • October 5, 2025

Gedaan zoals voorgesteld maar helpt niet. Bekabeld groen, uur laten zitten,daarna ontkabelen, rood, hele nacht aan. Herstarten thuisnetwerk, etc, geen positief resultaat...

Sanne van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20

Super dat je dit allemaal gedaan hebt!
Hmmm, dan ga ik dit in elk geval doorzetten in de signalen naar de ontwikkelaars. Ik heb ook navraag uitstaan over of hier nog andere tips voor zijn, zodra ik daar reactie op heb laat ik het hier weten! 

• Auteur
  • Topper
  • October 6, 2025

Ik kreeg van kpn een mail met een stappenplan om eea te herstellen, maar lijkt n nogal haastig in elkaar gezet verhaal - aan t eind met de regel '… gaat branden in deze volgorde… ‘ - klopt niet hoe t verteld wordt maar denk dat ik t snap - ; hoop dat t werkt, maar is laatste wat ik probeer, echt!

SuperWifi netwerk opnieuw opbouwen

Het kan gebeuren dat er problemen zijn na het het resetten van de Box 12. Problemen met het wifi-netwerk en/of de SuperWifi punten. Het advies is om het netwerk opnieuw op te bouwen.

1. Koppel de bekabelde SuperWifi punten los.
  2. Zorg ervoor dat er geen utp-kabels meer zijn aangesloten op de gele lan-poorten van de Box 12.
  3. Reset de Box 12.
  • De Box 12 reset je door het Reset gaatje in te drukken met een puntig voorwerp.
  1. Reset de SuperWifi punt.
  • Druk hiervoor de reset knop achterop in voor 10 seconden tot het lampje 5 keer rood knippert.
  1. Zet de SuperWifi punt uit wanneer het lampje paars brandt.
    • Het indrukken doe je 30 seconden lang óf totdat alle ledlampjes uit gaan op het modem.
    • De modem reset en herstart.
  2. Sluit de SuperWifi punt bekabeld aan op de Box 12.
  • Het lampje van de SuperWifi punt gaat branden in deze volgorde:
  1. Het SuperWifi punt is nu goed gekoppeld en mag terug op de gewenste plek.
  • De witte SuperWifi punten moet altijd bekabeld aangesloten zijn. 
    • Groen knipperend
    • Kort paars knipperend
    • Groen knipperend
    • Blauw knipperend
    • Groen brandend

Met vriendelijke groet,

Team KPN

• Auteur
  • Topper
  • October 6, 2025

3 verschillende kpn medewerkers aan de lijn gehad, nog niets geholpen , en nu zelfs tijdens gesprek, ‘ heeft u een moment , ik ga even overleggen ..’  heb na 10 minuten maar de verbinding verbroken, kwam niet meer terug uit dat overleg….! En nu kan zelfs terugbel afspraak niet meer, pas vanavond na achten, terwijl ik dus al de hele dag met dit vreselijke gedoe bezig ben … zou een wifi 5 wifi 6 fout zijn vlgs andere kpn adviseur, dus ook niet, nog steeds wil dit ene superwifi 2 punt niet van 3.00.31 af … sta op t punt naar ziggo

Sanne van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20

Aan je inzet ligt het zeker niet ​@Marcdry, jammer dat het nog niet gelukt is. 😕 Ik ben dit nog aan het onderzoeken met een collega, zou je willen inloggen op je SuperWifi (het punt dat problemen geeft) en hier een foto of schermafdruk willen plaatsen van de inlogpagina? 

Poets eventuele privézaken uit deze foto weg voor de zekerheid. Dan kan ik er verder in duiken!