Skip to main content
Vraag

2,4 GHz netwerk via wifipunten werkt niet (stabiel)

• February 14, 2026
  • 4 reacties
  • 34 keer bekeken

We hebben glasvezel en een Box 14. Daarbij hebben we 3 superwifi punten, alle drie bedraad aangesloten. Die zijn door een monteur geïnstalleerd en werken op 5 GHz ook prima. Echter, in het modem is ook een apart 2,4 GHz netwerk ingesteld, onze wasmachine werkt hier mee. 
Echter, deze verbinding is niet stabiel, soms doe het wel, soms niet. En als ik de telefoon verbind met het 2,4 netwerk terwijl ik naast een superwifi punt sta, dan meldt de telefoon ook dat de kwaliteit slecht is.
Inloggen op alle wifi punten leert me dat ze in slave modus staan en dat het 2,4 netwerk uitstaat. Aanzetten gaat ook niet, dat moet via het modem en daar staat het netwerk aan. Het lijkt erop dat het signaal van het 2,4 netwerk niet meegenomen wordt op de superwifi punten (de zwarte overigens) en rechtstreeks van het modem komt. Iemand enig idee hoe je dit kan oplossen? 

4 reacties

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • February 15, 2026

De wasmachine bedraad aansluiten, dan gaat het sowieso werken. 

• Auteur
  • Topper
  • February 16, 2026

Dat was a) niet de vraag en b) dat is geen optie.

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14
  • Moderator
  • February 16, 2026

Hoi ​@FH1979. Als je dan toch witgoed in huis hebt wat smart kan werken, dan wil je daar ook gebruik van maken natuurlijk. Vervelend dat die verbinding niet stabiel blijkt. 

In dit geval zou ik dan aanraden om eens in te loggen op de webinterface van je modem. Dan kun je controleren hoe je netwerk eruit ziet onder Thuisnetwerk. Zie je daar bijvoorbeeld alle SuperWifi versterkers? En je zie ook apparaten daarmee verbonden? Als het bijvoorbeeld een oranje onderbroken lijn is, dan betekent dat het apparaat via 2,4 GHz is verbonden. Als je daar wat onregelmatigheden ziet, dan raad ik je om een herstart van je thuisnetwerk te doen (via de webinterface). Hiervoor ga je naar Instellingen en dan Systeem. 

Laat maar weten wat je bevindingen zijn en of de tip heeft geholpen!

• Auteur
  • Topper
  • February 16, 2026

@Arjan van KPN Als ik inlog op het thuisnetwerk dan zie ik op verschillende momenten verschillende dingen, dat maakt het zo lastig.

Net even de internetkabel uit het SW punt de wasmachine gehaald. Die sprong daarna op rood; signaal voor mij dat hij zijn internet echt uit de kabel haalt (en niet via wifi bij het andere SW punt). Daarna kabel er weer in gedaan, lampje weer naar groen, met telefoon gecheckt, verbinding werkt.  Dit SW punt is nu als rood zichtbaar in het overzicht. 
Het tweede SW punt is altijd zichtbaar, is altijd groen en heeft er bedraad een Nas aan zitten. Werkt top. 
Het derde SW punt is niet zichtbaar, er zitten playstation en een televisiekastje aan gekoppeld, deze staan beide uit op het moment. 
Het tabblad meldt overigens wel drie extenders, dus ook al zie ik die bij de Playstation niet, het modem weet kennelijk dat ie er is. 

Inloggen op het ‘rode’ sw punt levert op dat wifi netwerk 5 GHz aanstaat en 2,4 uit. Aanpassen gaat niet, hij staat wel netjes in slave mode. 

Aanvulling: best bijzonder, ik kijk nog een keer in de lijst met verbonden apparaten. Het SW punt bij de wasmachine is nog steeds rood, heeft ook geen verbonden apparaten maar de wasmachine is kennelijk wel online op 2,4 netwerk. Alleen...dat kan niet via dat SW punt zijn want die is kennelijk niet gekoppeld (want rood).