Skip to main content
Vraag

Biedt KPN een Tri-Band mesh-oplossing aan naast KPN SuperWifi?

• September 24, 2026
  • 15 reacties
  • 112 keer bekeken

Beste KPN, 

Ik heb thuis een KPN internetabonnement van 500 Mbps. Mijn woning heeft drie verdiepingen met houten vloeren en ik kan helaas geen internetkabels naar boven doortrekken. 

Momenteel maak ik gebruik van de draadloze KPN SuperWifi-punten, maar ik ervaar enorm veel snelheidsverlies op de bovenste verdieping (zolder). Omdat de SuperWifi-punten (ook de nieuwere zwarte v2-punten) gebruikmaken van Dual-Band technologie, halveert de snelheid bij elke draadloze stap door het delen van de 5GHz-frequentie. 

Ik heb gekeken naar alternatieven zoals een TP-Link Deco Tri-Band systeem, maar mijn sterke voorkeur gaat er absoluut naar uit om bij KPN te blijven. Ik wil mijn wifi-beheer heel graag geïntegreerd houden binnen de MijnKPN-app en niet moeten overstappen op een externe app van een ander merk. 

Aangezien de huidige SuperWifi-punten dit probleem technisch niet kunnen oplossen zonder kabel, vroeg ik mij af: biedt KPN inmiddels (al dan niet achter de schermen) een Tri-Band mesh-oplossing aan met een dedicated backhaul-frequentie die wél volledig binnen de MijnKPN-app werkt? Zo nee, kunnen jullie met mij meedenken over een andere KPN-oplossing voor mijn specifieke situatie waarmee ik de snelheid op zolder toch kan verbeteren? 

Met vriendelijke groet

15 reacties

JanD
Wijsgeer
  • September 24, 2026

Beste ​@NikkeleNelis wat jij wilt, biedt KPN niet aan.

Je kunt wel met de MijnKPN app een wifitest doen per verdieping.

Tevens kun je bij de SW#2 op de hoogste etage kijken wat de bitrate is, zie voorbeeld:

Dit is de sneleid tussen mijn router en de SW#2 in een andere ruimte.

Zeker met houten vloeren/plafonds moet het relatief eenvoudig zijn een bekabelde verbinding aan te (laten) leggen.

Forum|alt.badge.img+5
  • Wijsgeer
  • September 24, 2026

Beste ​@NikkeleNelis wat jij wilt, biedt KPN niet aan.

Je kunt wel met de MijnKPN app een wifitest doen per verdieping.

Tevens kun je bij de SW#2 op de hoogste etage kijken wat de bitrate is, zie voorbeeld:

Dit is de sneleid tussen mijn router en de SW#2 in een andere ruimte.

Zeker met houten vloeren/plafonds moet het relatief eenvoudig zijn een bekabelde verbinding aan te (laten) leggen.

En wat is bij die waarde je Download en Upload waarde en wat is je Latency ( ping) en Jitter?

JanD
Wijsgeer
  • September 24, 2026

Beste ​@ivo46 ping plusminus 4ms en 200 down en 250 up draadloos bij een 200Mbit/s abo.

• September 24, 2026

De SW 2 heeft volgens de specificaties een 1 Gbps poort, dus die hoge cijfers bij de bitrate verbazen mij wel. 

​@NikkeleNelis bekabeld aansluiten van de SW2 op zolder is de beste oplossing. En eerlijk zie ik met houten vloeren geen probleem. Dan is een gat door de vloer boren een mogelijkheid.

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • September 26, 2026

Dank. Maar ik ga geen kabels doorlussen naar boven. Iemand van KPN zelf die wel een oplossing heeft? 

JanD
Wijsgeer
  • September 26, 2026

De SW 2 heeft volgens de specificaties een 1 Gbps poort, dus die hoge cijfers bij de bitrate verbazen mij wel. 

​@NikkeleNelis bekabeld aansluiten van de SW2 op zolder is de beste oplossing. En eerlijk zie ik met houten vloeren geen probleem. Dan is een gat door de vloer boren een mogelijkheid.

Beste ​@Rowi. Het gaat ook om de draadloze verbinding tussen router en SW#2, de interne draadloze netwerksnelheid dus.

Op de screenshot staat ook wifi 5.0 Ghz

• September 26, 2026

Beste ​@Rowi. Het gaat ook om de draadloze verbinding tussen router en SW#2, de interne draadloze netwerksnelheid dus.

Dan heb je ook de kanaal breedte op 160 MHz staan. Want het blijft verbazingwekkend hoog voor een draadloos dualband systeem. Ik weet dat de theoretische maximale bandbreedte hoger ligt

​@NikkeleNelis als je geen kabel kan of wil trekken is er geen oplossing binnen de mij bekende producten die kpn beschikbaar heeft.

Forum|alt.badge.img+5
  • Wijsgeer
  • September 26, 2026

Dan heb je ook de kanaal breedte op 160 MHz staan. Want het blijft verbazingwekkend hoog voor een draadloos dualband systeem. Ik weet dat de theoretische maximale bandbreedte hoger ligt

​@NikkeleNelis als je geen kabel kan of wil trekken is er geen oplossing binnen de mij bekende producten die kpn beschikbaar heeft.

Wel apart want JanD verteld  hier dat het op auto moet staan

• September 26, 2026

​@ivo46 met de stand Auto kan het systeem uiteraard voor die 160  MHz kiezen. En met 200 Mb abonnement deels onnodig tenzij dit voor interne verbindingen nodig is. Bij mij is dit standaard 40 MHz.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • September 26, 2026

Dan heb je ook de kanaal breedte op 160 MHz staan.

Dit getal is nep, berekend uit hoogst mogelijk te bereiken waarde, 1 kanaal 160Mhz met 1024QAM 5/6 kan maximaal 1201 Mbits uit de kortste afstand, dus met 3x3 MiMo is 3600 Mbits theoretisch haalbaar. Maar de SW2 heeft alleen 2 antennen voor 2,4Ghz en 2 voor 5,0Ghz

Forum|alt.badge.img+5
  • Wijsgeer
  • September 26, 2026

Dan heb je ook de kanaal breedte op 160 MHz staan.

Dit getal is nep, berekend uit hoogst mogelijk te bereiken waarde, 1 kanaal 160Mhz met 1024QAM 5/6 kan maximaal 1201 Mbits uit de kortste afstand, dus met 3x3 MiMo is 3600 Mbits theoretisch haalbaar. Maar de SW2 kan geen 160Mhz, alleen 80Mhz.

Dat weet je zeker?

Want wifiman laat toch hier wat anders zien

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • September 26, 2026

Dat weet je zeker?

Nee, fout van me, dit is SW1, zie boven voor SW2

Forum|alt.badge.img+5
  • Wijsgeer
  • September 26, 2026

​@ivo46 met de stand Auto kan het systeem uiteraard voor die 160  MHz kiezen. En met 200 Mb abonnement deels onnodig tenzij dit voor interne verbindingen nodig is. Bij mij is dit standaard 40 MHz.

Ik dacht dat die dat juist niet deed op stand auto

• September 26, 2026

Ik dacht dat die dat juist niet deed op stand auto

Waarom niet als er niet teveel andere accespunten in de buurt zijn. De vraag is wel of die link snelheid echt is of een weergave fout.

Maar deze zijdelingse discussie beantwoord de vraag van de topicstarter niet. Het is ook maar de vraag of een tri band systeem de oplossing is.

JanD
Wijsgeer
  • September 26, 2026

Beste ​@Rowi. , ​@ivo46  en ​@TDN 

ik heb bij de wifii.nstellingen alles op AUTO staan, alleen de kanaabreedte bij de 2,4-band op 20Mhz.

En bij de 5.0-band heeft de AUTO stand gekozen voor 160Mhz.