Skip to main content
Vraag

Booster wifi Gast-netwerk zwakker dan hoofd netwerk

• June 10, 2026
  • 18 reacties
  • 115 keer bekeken

Hallo,

Ik heb de KPN Wifi Booster op ongeveer een halve meter van mijn laptop staan, maar het gastwifi-signaal is zwak. Het wifi-icoon geeft slechts ongeveer half bereik aan.

Met de vorige KPN-router had ik dit probleem niet.

De Wifi Booster is ongewijzigd en betreft hetzelfde fysieke apparaat.

Het hoofdnetwerk functioneert normaal. Daar is het signaal volledig sterk en ervaar ik geen problemen.

Voor het gastwifi-netwerk gebruik ik WPA2-Personal en er is geen bandbreedtelimiet ingesteld.

Het lijkt er daarom op dat de Wifi Booster het gastwifi-signaal niet meer doorgeeft en dat mijn apparaat rechtstreeks verbinding maakt met de hoofdrouter. Is dit een recente wijziging? Zo ja, wat is hiervan de reden?

18 reacties

• June 10, 2026

Beste ​@emmastudie welk wifipunt heb je van KPN, de zwarte vierkante, de witte vierkante, de zwarte ronde of de witte ronde?

Is deze draadloos of bekabeld aangesloten aan de modem/router?

Indien draadloos, wat is de afstand tot de modem/router?

• Auteur
  • Topper
  • June 10, 2026

“Super WiFi 2.0” (ronde booster). Is via UTP aangesloten aan hoofdrouter. Bekabeld verbinding is optimaal inclusief hoofdverbinding, behalve Gast-wifi dus niet. Gezien de wifi signaal dus half is is mijn verwachting dat Gast-wifi überhaupt niet via de booster gaat maar mijn laptop dus rechstreeks met wifi van hoofdrouter (die twee verdieping lager staat) verbindt terwijl hoofdwifi wèl via de Super Wifi 2.0 booster loopt.

• June 10, 2026

Beste ​@emmastudie waarom wil je je eigen laptop via de gastwifi laten lopen?

Gastwifi is toch bedoeld voor gasten en niet voor jezelf.

Via de hoofdwifi heb je als eigenaar het meesteprofijt van je draadloze verbinding.

Staat de gastwifi wel aan binnen het wifi-punt?

Als je laptop een ½ meter van het wifipunt staat, waarom dan niet bekabeld aangesloten aan het wifipunt?

• Auteur
  • Topper
  • June 10, 2026

Ik heb meerdere apparaten die ik bewust op het gastnetwerk wil houden. Niet alle apparaten kunnen van een eigen bekabelde aansluiting worden voorzien, waardoor het gastnetwerk voor mij een belangrijke functie heeft.

Mijn vraag blijft daarom hetzelfde: waarom wordt het gastwifi-signaal niet via de Wifi Booster doorgegeven? Voorheen werkte dit wel met mijn eerdere KPN-opstelling. Ik begrijp daarom niet waarom het gastnetwerk nu alleen een zwak signaal heeft, terwijl het hoofdnetwerk via dezelfde booster uitstekend functioneert.

• June 10, 2026

Beste ​@emmastudie daarom ook eerder mijn vraag, staat de gastwifi wel aan binnen het wifipunt?

Als het niet aan staat is de reden duidelijk van het zwakker signaal vor de gastrwifi.

• Auteur
  • Topper
  • June 10, 2026

Ja, “Gastnetwerk” staat aan.

• June 10, 2026

Beste ​@emmastudie is dat een schermafbeelding van de modem/router of van het wifipunt?

• Auteur
  • Topper
  • June 10, 2026

ja, ik ben ingelogd op webpagina van de router zelf.

• June 10, 2026

ja, ik ben ingelogd op webpagina van de router zelf.

Kijk dan eesn binnen de webpagina van het wifipunt en maak daar eens een schermafbeelding van s.v.p. ​@emmastudie 

• Auteur
  • Topper
  • June 10, 2026

• June 10, 2026

Beste ​@emmastudie alshet wifipunt bekabeld iss aangesloten pop de modem,zou jede wifi op het modem eens uit kunnen zetten, zodat alleen de (gast) wifi van ghet wifipunt het doet, hoeis dan de kwaliteit vban het signaal.

Je zou op die plek ook eenje mobiel in de wifstand verbinding kunnen laten maken met de gastwifi van het wifipunt om te testen en dan een speedtest doen.

• Auteur
  • Topper
  • June 10, 2026

Gast netwerk staat aan zoals te zien in de schermdump die ik heb geplaatst. Beantwoord dit jouw wedervraag? 
Goed, mag ik concluderen dat KPN wifibooster het gastnetwerk niet ondersteunt? Zijn er hier KPN medewerkers die dit kunnen bevestigen? 

• Auteur
  • Topper
  • June 10, 2026

Beste ​@emmastudie alshet wifipunt bekabeld iss aangesloten pop de modem,zou jede wifi op het modem eens uit kunnen zetten, zodat alleen de (gast) wifi van ghet wifipunt het doet, hoeis dan de kwaliteit vban het signaal.

Je zou op die plek ook eenje mobiel in de wifstand verbinding kunnen laten maken met de gastwifi van het wifipunt om te testen en dan een speedtest doen.

Ik vind eerlijk gezegd dat je niet mijn vraag beantwoord.
Ik ben wel vergeten te zeggen dat de Gast-wifi is snel als ik dicht bij de router ben, maar niet naast de wifi booster. 

• June 10, 2026

Beste ​@emmastudie ik heb het ook steeds over het wifipunt wat jij booster noemt en dus niet over de modem/router 

• Auteur
  • Topper
  • June 11, 2026

Ok wifipunt of ‘KPN SuperWifi’ hebben we het over. Ik ben tot conclusie gekomen dat dit apparaat geen gast-wifi doorgeeft. Jammer dat er geen KPN medewerker hier is die dat even bevestigt.

• June 11, 2026

Ok wifipunt of ‘KPN SuperWifi’ hebben we het over. Ik ben tot conclusie gekomen dat dit apparaat geen gast-wifi doorgeeft. Jammer dat er geen KPN medewerker hier is die dat even bevestigt.

Beste ​@emmastudie een moderator van KPN zal hierook zeker reageren.

De gastwifi op het wifipunt moet gewoon kunnen werken, zie hieronder een link voor aanvullende info:

Succes

Sanne van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20

Hi ​@emmastudie, goed dat je hier een topic voor aanmaakt! 

Dit moet inderdaad op het SuperWifi punt werken, dus ik ben benieuwd wat er gebeurt als je de internetpoort op gastwifi instelt en het Superwifi punt bekabeld op die poort aansluit. 
Pakt hij het dan wel goed op? 

Ik hoor het graag!

• Auteur
  • Topper
  • June 15, 2026

Hi ​@emmastudie, goed dat je hier een topic voor aanmaakt! 

Dit moet inderdaad op het SuperWifi punt werken, dus ik ben benieuwd wat er gebeurt als je de internetpoort op gastwifi instelt en het Superwifi punt bekabeld op die poort aansluit. 
Pakt hij het dan wel goed op? 

Ik hoor het graag!

Deze optie bedoelde je? Ik heb om het uit te proberen Guest network op Poort 4 aangezet. Poort 4 kabel loopt vanaf de meterkast naar het SuperWifi punt waar mijn laptop een meter vanaf zit. Wifi signaal blijft net zo zwak. Vervolgens heb ik het SuperWifi punt ook een harde reset gegeven -met tandenstoker 5 seconden indrukken- terwijl de stroom op het apparaat weer aan gaat. Resultaat blijft hetzelfde.