Skip to main content
Antwoord

Experia Box V10 ondersteunt Mesh na update, één SuperWifi punt genoeg?

• September 1, 2025
  • 22 reacties
  • 472 keer bekeken

Ik ben de draad volledig kwijt ! Klopt het dat Experia Box V10 na de laatste update(s) (Ik heb V10.C.25.08.03) Mesh als router ondersteunt en dat je dus maar één SuperWifi punt nodig hebt om wifi bv. op een andere verdieping te versterken?

Beste antwoord door JanD

Beste ​@Marc V. misschien heb je helemaal geen extra wifipunt nodig op een andere verdieping.

Dit kun je testen door je mobiel in de wifi-stand te zetten en daar waar je goede wilt wilt hebben te kijken wat de wifi op je mobiel doet.

Je kunt ook onderstaande wifimanager gebruiken:

https://www.kpn.com/service/internet/wifi-manager

22 reacties

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • September 1, 2025

Ja dat klopt.

JanD
Superuser
  • Superuser
  • Antwoord
  • September 1, 2025

Beste ​@Marc V. misschien heb je helemaal geen extra wifipunt nodig op een andere verdieping.

Dit kun je testen door je mobiel in de wifi-stand te zetten en daar waar je goede wilt wilt hebben te kijken wat de wifi op je mobiel doet.

Je kunt ook onderstaande wifimanager gebruiken:

https://www.kpn.com/service/internet/wifi-manager

Jan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14
  • Moderator
  • September 4, 2025

Goedemorgen ​@Marc V. , bedankt voor jouw bericht en welkom hier op de KPN Community 😀

Leuk dat je ons via deze weg benadert en zie dat er ook al goede reacties op je vraag zijn binnengekomen. Ik kan hier verder weinig aan toevoegen maar hoop natuurlijk wel dat je iets hebt aan deze informatie! En mocht je nog verdere of aanvullende vragen hebben, laat dit dan ook vooral weten!

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • September 4, 2025

Dank je wel Jan van KPN en Jan D,

Uiteraard heb ik de wifimanager eerst gebruikt maar het wifi signaal op een verdieping is onvoldoende. Vandaar mijn vraag. Ik heb vaak wel een probleem met de antwoorden in deze communities: ofwel het gaat tussen super deskundigen die termen gebruiken die ik niet begrijp of wel het wordt allemaal heel simpel voorgesteld. Een tussenweg - daar hoor ik bij - is er niet. Zo lees ik de thread “super wifi 1 met V10, mesh wifi werkt niet”. Deze vragensteller krijgt geen goed antwoord. En ik blijf met de vraag zitten: werkt het nu wel of niet? En de website van KPN geeft ook geen eenduidig antwoord, je komt voortdurend in een loop. En waarom biedt KPN standaard twee super wifi punten aan als je aan één voldoende zou hebben?

Kortom Jan van KPN: kun jij bevestigen dat dat Experia Box V10 na de laatste update(s) (Ik heb V10.C.25.08.03) Mesh als router ondersteunt en dat je dus maar één SuperWifi punt nodig hebt om wifi bv. op een andere verdieping te versterken? Ik weet dat de Experia Box V10 géén Wifi 6 ondersteunt maar dat hoeft van mij ook niet. Ik neem aan dat je dus met een oude Super Wifipunt 1 kunt volstaan. Is dat juist?

Jan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14
  • Moderator
  • September 9, 2025

Alvast graag gedaan ​@Marc V. :)

Wat betreft je vraag; ja, met firmware V10.C.25.08.03 ondersteunt de Experia Box V10 als router mesh met SuperWifi  punten. Eén SuperWifi-punt is voldoende om je wifi uit te breiden. Je hoeft dus niet per se een tweede SuperWifi punt aan te sluiten, hoewel dat wel kan voor nóg beter bereik!

Verder dank voor je feedback, altijd waardevol. Jammer dat jij de ervaring hebt dat er geen tussenweg lijkt te zijn. Weet ook dat je voor directe ondersteuning altijd een belafspraak in kunt plannen met onze Helpdesk, mocht je via deze Community het antwoord op je vraag niet kunnen vinden. 

Forum|alt.badge.img
  • Helper
  • September 13, 2025

hallo  ik baal eigenlijk wel nu , ik gebruikte super wifi 2 , toen had ik overal wiffi6  omdat ik de wifi van het modem uit had staan en 1 punt bekabeld aan de modem had , nu plotseling kan het niet meer , als ik bv boven ben heb ik wel wiffi6 , ben ik beneden dan weer 5  ,  ik dacht ik zet de superwiffi punt in de woonkamer neer maar tot mijn verbazing komen alle apparaten op de router terecht dus wifi 5    ook al leg ik de telefoon bv naast de super punt , heel af en toe springt hij er wel heen , voor mij is dit geen verbetering 

• September 13, 2025

hallo  ik baal eigenlijk wel nu , ik gebruikte super wifi 2 , toen had ik overal wiffi6  omdat ik de wifi van het modem uit had staan en 1 punt bekabeld aan de modem had , nu plotseling kan het niet meer , als ik bv boven ben heb ik wel wiffi6 , ben ik beneden dan weer 5  ,  ik dacht ik zet de superwiffi punt in de woonkamer neer maar tot mijn verbazing komen alle apparaten op de router terecht dus wifi 5    ook al leg ik de telefoon bv naast de super punt , heel af en toe springt hij er wel heen , voor mij is dit geen verbetering 

Dat is natuurlijk logisch. Waarom zou jouw mobiel verbinding maken met het WiFi punt in de woonkamer als dat WiFi punt op zijn beurt ook weer via WiFi verbonden is met de Experiabox? Dat is een nutteloze omweg. 

Ook boven zal je niet echt WiFi 6 hebben. Immers de verbinding tussen SuperWiFi en Experiabox is geen WiFi 6. Dat is gewoon WiFi 5.

Forum|alt.badge.img
  • Helper
  • September 13, 2025

Dat is natuurlijk logisch. Waarom zou jouw mobiel verbinding maken met het WiFi punt in de woonkamer als dat WiFi punt op zijn beurt ook weer via WiFi verbonden is met de Experiabox? Dat is een nutteloze omweg. 

Ook boven zal je niet echt WiFi 6 hebben. Immers de verbinding tussen SuperWiFi en Experiabox is geen WiFi 6. Dat is gewoon WiFi 5.

huh daar ben ik het niet mee eens , want je kan namelijk zien aan het wifi icoontje als er een 6 of 5 staat de ene moment staat het op 5 en dan weer 6 dus er is wel degelijk merkbaar 

• September 13, 2025

huh daar ben ik het niet mee eens , want je kan namelijk zien aan het wifi icoontje als er een 6 of 5 staat de ene moment staat het op 5 en dan weer 6 dus er is wel degelijk merkbaar 

Dat jij een 6je ziet wil niet zeggen dat de verbinding sneller is. 

Het eerste stukje vanaf jouw mobiel naar SuperWiFi is dan wel WiFi 6. En dat zorgt er voor dat jij een 6je ziet. Leuk. Maar de verbinding van SuperWiFi naar Experiabox is gewoon WiFi 5. Dat kan nooit WiFi 6 zijn, want da ondersteund de Experiabox v10 niet.

De uiteindelijke snelheid van jouw verbinding is zo snel als ... "de zwakste schakel". WiFi 5 dus.

Als je echt WiFi 6 wilt met bijbehorende snelheid, dan zal je de SuperWiFi's bekabeld aan moeten sluiten. En dan kan WiFi op de Experiabox ook uit.

Forum|alt.badge.img
  • Helper
  • September 13, 2025

Dat jij een 6je ziet wil niet zeggen dat de verbinding sneller is. 

Het eerste stukje vanaf jouw mobiel naar SuperWiFi is dan wel WiFi 6. En dat zorgt er voor dat jij een 6je ziet. Leuk. Maar de verbinding van SuperWiFi naar Experiabox is gewoon WiFi 5. Dat kan nooit WiFi 6 zijn, want da ondersteund de Experiabox v10 niet.

De uiteindelijke snelheid van jouw verbinding is zo snel als ... "de zwakste schakel". WiFi 5 dus.

Als je echt WiFi 6 wilt met bijbehorende snelheid, dan zal je de SuperWiFi's bekabeld aan moeten sluiten. En dan kan WiFi op de Experiabox ook uit.

en dat is het nu juist door die update schijnt het niet meer mogelijk te zijn , ik had inderdaad altijd 1 bekabeld en de wifi van de modum uit maar nu lukt het niet meer helaas  en dat komt door de nieuwe software dus hoop ik dat ze het wel aan gaan passen 

Forum|alt.badge.img
  • Helper
  • September 13, 2025

als ik dat doe dan heeft plotseling de 2e supper wifi boven een geel lampje branden , heb hem ook al eens naar benden gehaald maar blijft gewoon geel branden terwijl ze wel goed gekoppeld staan , en dan zit er nog niet eens 2 meter tussen , heb meerdere keren geresset tot hij paars brande en dan bekabeld op modem gehad maar ik krijg het niet voor elkaar , maar zodra de wifi van router weer aan staat is het weer goed , wel heel vreemd , ik weet niet wat ik fout doe  ze hangen minimaal een uur aan de mudem bekabeld vreemd toch  

Forum|alt.badge.img
  • Helper
  • September 13, 2025

ik heb mij laten vertellen door helpdesk van kpn dat het niet meer mogelijk zou zijn 

Forum|alt.badge.img
  • Helper
  • September 21, 2025

Ik heb nu een super wi-fi twee bekabeld aan de modem zitten en een boven en de wi-fi van de modem zelf staat ook aan de bedrade wi-fi schotel zit in de meterkast bij de modem tot nu toe heb ik geen problemen meer en gaat alles nu vlekkeloos als ik van de ene punt naar de andere. Bijvoorbeeld ga en ik heb nu overal wi-fi 6

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • September 21, 2025

ik heb mij laten vertellen door helpdesk van kpn dat het niet meer mogelijk zou zijn 

Dit is trouwens niet waar. De V10 en superwifi punten kunnen gewoon samenwerken als deze up-to-date zijn.

Forum|alt.badge.img
  • Helper
  • September 21, 2025

Dit is trouwens niet waar. De V10 en superwifi punten kunnen gewoon samenwerken als deze up-to-date zijn.

Wat schreef ik nu net dan boven jou bericht lees maar 

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • September 21, 2025

Maar ook draadloos zou het moeten werken. 

Forum|alt.badge.img
  • Helper
  • September 21, 2025

Dat heb ik geprobeerd maarvdanniscdevwiffi punt die boven hangt geel en ook al verplaatsen de punt ga ik blijf geel dat het helemaal niet maar ik heb nu zo zitten en ik vind het wel prima

Forum|alt.badge.img
  • Helper
  • October 1, 2025

Zodaar was ik weer Nu heb ik de laatste goed 2 weken het probleem wat na een week als de modem online is dat de super wi-fi in een keer in paired stand komt te staan zowel de bedraden super wi-fipunt en ook de draadloze superwiffi punt boven Plus en dat alle wi-fi apparaten staan verbonden met de modem maar als ik dan de modem weer ga herstarten dan staat het te linker weer op sygend en dan pakt hij de apparaten weer op Dit heb ik nu twee keer moeten doen met het de tussenpose van een week Dus met andere woorden dat blijft het een week goed draaien en dan moet ik de mode weer opnieuw opstarten wie herkent het

Jan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14
  • Moderator
  • October 2, 2025

Goedemorgen ​@ulbert en bedankt voor jouw bericht :)

Dit herken ik niet meteen en het is natuurlijk ook niet de bedoeling. Heb je de Super wifi punten ook al eens een schone installatie gegeven? Hoe je dat doet, kun je teruglezen in dit artikel op onze Kennisbank. Mocht het probleem ook daarna blijven spelen, kun je hier het beste even eigen topic voor aanmaken!

Forum|alt.badge.img
  • Helper
  • October 2, 2025

Goedemorgen ​@ulbert en bedankt voor jouw bericht :)

Dit herken ik niet meteen en het is natuurlijk ook niet de bedoeling. Heb je de Super wifi punten ook al eens een schone installatie gegeven? Hoe je dat doet, kun je teruglezen in dit artikel op onze Kennisbank. Mocht het probleem ook daarna blijven spelen, kun je hier het beste even eigen topic voor aanmaken!

Ja meerdere malen gedaan.

Jan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14
  • Moderator
  • October 6, 2025

In dat geval toch even het advies om hier een eigen topic voor aan te maken ​@ulbert }!

Forum|alt.badge.img
  • Helper
  • October 8, 2025

In dat geval toch even het advies om hier een eigen topic voor aan te maken ​@ulbert }!

Gedaan inmiddels