Skip to main content
Beantwoord

Experia Wifi rood in topologie na laatste updates

• January 4, 2026
  • 5 reacties
  • 63 keer bekeken

@KPN  ​@Jason1988  is hier al een oplossing voor. Ik wordt er helemaal gek van sinds die nieuwe update op de V10.

Alles al meerdere keren gereset, nu als ik inlog op de V10 met versie V10.C.25.08.15 dan zie ik onderstaande weer naar voren komen. Alles Wifi Extenders hebben de laatste software versie. Als ik ze reset of herstart komen ze weer normaal terug en kan ik de naam weer aanpassen.

We betalen allemaal een flinke smak geld voor onze abonnement maar we hebben constant problemen. Voor deze versie heb ik nooit ergens last van gehad.

Heb de wifi op het modem uitgeschakeld en ingeschakeld gehad maar bij beide variaties werkt het niet. Als ik de wifi op het modem aan zet, dan verbinden de helft van mijn apparatuur aan dat wifi punt, terwijl het wifi punt er soms gewoon naast staat.

Mijn laptop staat werkelijk op een meter afstand en verbind met beneden.

Je namelijk aan het meest recht lampjes of er devices geconnect zijn, maar die brand heel vaak niet. Dan kan helemaal niet.

In mijn Home network is het helemaal een chaos, daar mist een Experia wifi en ik weet zeker dat er veel meer devices geconnect zijn, dat had ik anders al lang gehoord van mijn huisgenoten.

Alle extenders hebben software EW.C.25.14.02

@KPN  ben benieuwd wat de oplossing hiervoor gaat zijn.

Admin: afgesplitst en eigen topic voor bericht aangemaakt

Beste antwoord door Arjan van KPN

Hoi ​@ErwindeKreuk. Je zit wel mooi op de laatste firmwareversies voor je KPN apparatuur. Dat zou normaal gesproken de meest stabiele situatie op moeten leveren. Bij jou is dat anders begrijp ik, erg lastig en vervelend. 

Wat normaal in zo'n situatie het advies is, is om een herstart van het thuisnetwerk te doen via de webinterface (Log in op http://192.168.2.254, ga naar Instellingen en daarna Systeem). Daarmee krijgen de Wifi versterkers samen met de Experia Box een herstart en dat herstelt meestal de onderlinge mesh-connectie weer. Als dat niet helpt, dan hebben we nog een zeer uitgebreide resetprocedure die je kunt proberen. Met deze reset wordt je ook even helemaal schoongeveegd van het beheersysteem. Dat beheersysteem wordt normaal gebruikt om weer gegevens terug te zetten na een reset, maar dat kan soms toch wat roet in het eten gooien. 

Zou je dit dan eens willen proberen: 

1. Haal alle ethernetkabels uit je wifipunten.
  2. Reset elke Experia Wifi via het resetknopje. Laat los als alle lampjes zijn gaan branden. 
  3. Wacht af tot elke Experia Wifi klaar is met resetten en het Wifi lampje gaat knipperen. Dat betekent dat ze dan weer helemaal op fabrieksconfiguratie zitten.
  4. Zet alle Experia Wifi uit (met de powerknop of door de stekker uit het stopcontact te halen). Dit is om te voorkomen dat de apparaten toch onbedoeld met elkaar gaan synchroniseren voor we dit willen.
  5. Log in op je modem en ga naar Instellingen > Systeem en druk op de oranje knop achter ‘Reset wifi’   

  Dit zorgt ervoor dat het modem qua wifi instellingen terug gaat naar de fabrieksconfiguratie. En dit zorgt ervoor dat in ons beheersysteem opgeslagen wifigegevens ook teruggaan naar die fabriekswaarden.

6. Reset dan je modem via Instellingen > Systeem en de oranje knop achter 'Reset dit apparaat’. 

     Hierbij reset het modem zichzelf én stuurt een bericht naar ons beheersysteem waarbij de eerdere aanpassing daarin van de wifigegevens naar fabriekswaarden wordt bevestigd. De combinatie van stap 5 en 6 zorgt ervoor dat eventuele issues in dat wifiprofiel in het beheersysteem geëlimineerd zijn.

7. Nadat het modem klaar is met resetten en weer draait, log opnieuw in op het modem. Stel dan je wifi weer in zoals je die wilt hebben qua naam, wachtwoord etc. Zorg er  voor, als je (ook) SuperWifi 1 of Experia Wifi in gebruik hebt, dat je de WPA instelt op WPA2.
  8. Test of je goed kunt verbinden met de wifi van het modem. 
  9. Pak je eerste Experia Wifi en sluit deze met een ethernetkabel rechtstreeks aan op je modem. Zet dan de Experia Wifi weer aan. Wacht tot deze volledig is opgestart.
  10. Controleer in de interface van je modem of je daar de Experia Wifi ook ziet verschijnen met een groen icoon (dit kan in de topologie, of via de netwerknop op de inlogpagina van je modem). Klik het icoon aan en verifieer dat in de pop-up de status synced wordt gegeven.
  11. Je kunt daarna de Experia Wifi eventueel ergens anders neerzetten. Wacht daarna tot het powerlampje groen brandt en het Wifi lampje blauw. 
  12. Herhaal stap 9 tot en met 11 voor elke Experia Wifi die je hebt. 

Laat maar weten of dit helpt. Verder is je feedback wel heel erg waardevol en we nemen dit ook weer mee naar het modemteam. En met deze feedback werken we weer aan fixes en verbeteringen in volgende versies. Het moet dus met elke versie wat beter gaan wat betreft het mesh-netwerk. 

5 reacties

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+13
  • Moderator
  • Antwoord
  • January 6, 2026

Hoi ​@ErwindeKreuk. Je zit wel mooi op de laatste firmwareversies voor je KPN apparatuur. Dat zou normaal gesproken de meest stabiele situatie op moeten leveren. Bij jou is dat anders begrijp ik, erg lastig en vervelend. 

Wat normaal in zo'n situatie het advies is, is om een herstart van het thuisnetwerk te doen via de webinterface (Log in op http://192.168.2.254, ga naar Instellingen en daarna Systeem). Daarmee krijgen de Wifi versterkers samen met de Experia Box een herstart en dat herstelt meestal de onderlinge mesh-connectie weer. Als dat niet helpt, dan hebben we nog een zeer uitgebreide resetprocedure die je kunt proberen. Met deze reset wordt je ook even helemaal schoongeveegd van het beheersysteem. Dat beheersysteem wordt normaal gebruikt om weer gegevens terug te zetten na een reset, maar dat kan soms toch wat roet in het eten gooien. 

Zou je dit dan eens willen proberen: 

1. Haal alle ethernetkabels uit je wifipunten.
  2. Reset elke Experia Wifi via het resetknopje. Laat los als alle lampjes zijn gaan branden. 
  3. Wacht af tot elke Experia Wifi klaar is met resetten en het Wifi lampje gaat knipperen. Dat betekent dat ze dan weer helemaal op fabrieksconfiguratie zitten.
  4. Zet alle Experia Wifi uit (met de powerknop of door de stekker uit het stopcontact te halen). Dit is om te voorkomen dat de apparaten toch onbedoeld met elkaar gaan synchroniseren voor we dit willen.
  5. Log in op je modem en ga naar Instellingen > Systeem en druk op de oranje knop achter ‘Reset wifi’   

  Dit zorgt ervoor dat het modem qua wifi instellingen terug gaat naar de fabrieksconfiguratie. En dit zorgt ervoor dat in ons beheersysteem opgeslagen wifigegevens ook teruggaan naar die fabriekswaarden.

6. Reset dan je modem via Instellingen > Systeem en de oranje knop achter 'Reset dit apparaat’. 

     Hierbij reset het modem zichzelf én stuurt een bericht naar ons beheersysteem waarbij de eerdere aanpassing daarin van de wifigegevens naar fabriekswaarden wordt bevestigd. De combinatie van stap 5 en 6 zorgt ervoor dat eventuele issues in dat wifiprofiel in het beheersysteem geëlimineerd zijn.

7. Nadat het modem klaar is met resetten en weer draait, log opnieuw in op het modem. Stel dan je wifi weer in zoals je die wilt hebben qua naam, wachtwoord etc. Zorg er  voor, als je (ook) SuperWifi 1 of Experia Wifi in gebruik hebt, dat je de WPA instelt op WPA2.
  8. Test of je goed kunt verbinden met de wifi van het modem. 
  9. Pak je eerste Experia Wifi en sluit deze met een ethernetkabel rechtstreeks aan op je modem. Zet dan de Experia Wifi weer aan. Wacht tot deze volledig is opgestart.
  10. Controleer in de interface van je modem of je daar de Experia Wifi ook ziet verschijnen met een groen icoon (dit kan in de topologie, of via de netwerknop op de inlogpagina van je modem). Klik het icoon aan en verifieer dat in de pop-up de status synced wordt gegeven.
  11. Je kunt daarna de Experia Wifi eventueel ergens anders neerzetten. Wacht daarna tot het powerlampje groen brandt en het Wifi lampje blauw. 
  12. Herhaal stap 9 tot en met 11 voor elke Experia Wifi die je hebt. 

Laat maar weten of dit helpt. Verder is je feedback wel heel erg waardevol en we nemen dit ook weer mee naar het modemteam. En met deze feedback werken we weer aan fixes en verbeteringen in volgende versies. Het moet dus met elke versie wat beter gaan wat betreft het mesh-netwerk. 

• Auteur
  • Topper
  • January 10, 2026

@Arjan van KPN inmiddels alles uitgevoerd is wel even een klusje om ook alle port forwarding zaken weer terug te zetten. Ga het de komende dagen wel zien of het nu beter gaat. Keep you posted

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+13

Ja, dat kan dan wel even een flinke klus zijn. Zelf heb ik die instellingen ook in mijn modem staan en was ik ook niet blij toen ik een keer een hard reset moest uitvoeren 😅 Helaas hebben we nog geen backup functie voor de modeminstellingen. 

Ik ben benieuwd of je nu al wat verbetering merkt of misschien wil je het nog even een paar dagen aankijken. 

• Auteur
  • Topper
  • January 17, 2026

@Arjan van KPN , ze worden niet meer rood. Maar hoor vaak van mijn kinderen dat hun telefoon niet gelijk verbind met de Wifi en dat het vaak lang duurt. Zelfde voor mijn laptop die regelmatig even de verbinding verliest terwijl deze naast een experia wifi staat

Devices die beneden staan, connecten aan de wifi op de 1e etage, terwijl het apparaat 5 meter van de Experia wifi uit staat. ELke etage heeft een Experia wifi en de wifi op het modem staat uit. Nog andere suggesties?

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+13

Jammer dat het verbinden met de versterkers nog niet helemaal goed gaat. Het is al wel winst dat ze in ieder geval niet meer rood worden in de topologie :) Nu nog je netwerk zien te stabiliseren.

Wat je nu wel kunt doe is de Wifi op de Experia Box aanzetten, want die kan nu ook meedoen in het mesh-netwerk. Misschien had je een Experia Wifi heel dicht bij het modem staan, maar dan is het beter om deze wat te verplaatsen. 

Voor de rest is het ben ik bang wachten op nieuwe updates, die de onderlinge connecties tussen de Wifi apparaten moet gaan verbeteren. Als je daar niet op kunt wachten, dan kun je ook altijd een terugbelafspraak maken en dit probleem aankaarten bij de telefonische collega's. Die zullen ook nog wel tips en tricks hebben, maar als dat ook niet helpt, kunnen ze een storingsformulier invullen. Dan komt jouw case bij een speciale afdeling terecht die contact met jou kan opnemen.