Skip to main content
Update

Experia Wifi: Update naar EW.C.25.14.02

Categorie:Experia Wifi
  • December 6, 2025
  • 130 reacties
  • 2410 keer bekeken
Toon eerste bericht

130 reacties

marceltervoert
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+5

@Erik van KPN 
Ik constateer nog wel iets bijzonders.
Ik heb 4 Experia Wifi punten en die heb ik allemaal een eigen naam gegeven in plaats van de standaard EW-1, EW-2, enze.
Nu is het zo dat ik zeer regelmatig deze namen opnieuw moet instellen.
Bij verbinding verlies met 1 van de punten komt deze vaak weer online met een generieke naam.
Ook bij het opnieuw opstarten van het netwerk hebben vaak 2 van de 4 weer een generieke naam.
Dit lijkt totaal willekeurig welke dat zijn.
Zowel mijn modem V10 en de Experia Wifi punten draaien op de laatste firmware.

Herkenbaar, ik heb dat ook. 

marceltervoert
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+5

Hoi ​@Woetter22, dat ze elke keer hun naam vergeten is niet handig inderdaad, dan weet je niet welke waar staat als je in de interface staat. Vergeten ze hun naam altijd nadat ze de verbinding verliezen of opnieuw opstarten, of kan dat ook zomaar gebeuren terwijl ze wel verbinding houden? Het zou misschien kunnen dat zoiets het veroorzaakt, dan kunnen we dat zo compleet mogelijk doorgeven.

Bij mij is het altijd dezelfde ew, die in de woonkamer. Dan geeft hij deze melding zie ik nu. Lijkt erop dat er geen verbinding mee gemaakt kan worden. Moet ik m rebooten en dan het thuisnetwerk herstarten.

Sanne van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20

Dank voor het melden ​@marceltervoert! Ook voor het beantwoorden van de vragen. 😄 Ook super, de screenshot. Dan kunnen we deze informatie doorgeven!

Forum|alt.badge.img+1
  • Slimmerik
  • January 1, 2026

Hoi ​@Woetter22, dat ze elke keer hun naam vergeten is niet handig inderdaad, dan weet je niet welke waar staat als je in de interface staat. Vergeten ze hun naam altijd nadat ze de verbinding verliezen of opnieuw opstarten, of kan dat ook zomaar gebeuren terwijl ze wel verbinding houden? Het zou misschien kunnen dat zoiets het veroorzaakt, dan kunnen we dat zo compleet mogelijk doorgeven.

Als alles verbinding heeft dan vallen de namen niet terug naar standaard.
Maar bij verlies en daarna herstel van de verbinding (ook opnieuw opstarten dus) is de kans 50/50 dat de naam blijft of terug valt naar de standaard.

Forum|alt.badge.img+1
  • Slimmerik
  • January 1, 2026

Bij mij is het altijd dezelfde ew, die in de woonkamer. Dan geeft hij deze melding zie ik nu. Lijkt erop dat er geen verbinding mee gemaakt kan worden. Moet ik m rebooten en dan het thuisnetwerk herstarten.

@marceltervoert dat ze ineens niet meer gekoppeld zijn is voor mij ook heel herkenbaar. Maar dat hoef in mijn geval niet samen te vallen met het teruzetten van de namen.

marceltervoert
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+5

@marceltervoert dat ze ineens niet meer gekoppeld zijn is voor mij ook heel herkenbaar. Maar dat hoef in mijn geval niet samen te vallen met het teruzetten van de namen.

Ik had het al eerder gezien maar toen die koppelmelding niet gezien. Door jou opmerking keek ik weer even en toen kwam ik erachter dat mij ew weer gewijzigd was van naam. Ik heb nog niet duidelijk wat de aanleiding is waarom juist deze ene ew met regelmaat wordt teruggezet, er zijn geen wijzigingen in de bekabeling of deze ew wordt ook niet herstart of verliest stroom.Wel dat ik soms moeite heb om te verbinden in de woonkamer als ik van zolder kom. Dat zou dus een aanleiding kunnen zijn. Maar waarom dan de naam gereset wordt en geen verbindingen meer geaccepteerd worden, is nog een raadsel. 

• Topper
  • January 2, 2026

Na de laatste update is het alles behalve stabiel als je  netwerk met EW's hebt.

Random verbindings problemen van EW met Ev10 en ook veel random verbindings problemen van apparatuur met de EW of Ev10…

Hier hebben we de Experia V10 met 3x een Experia Wifi draaien.

Dit heeft voor de update echt JAREN stabiel en naar tevredenheid gewerkt !!!!

Er is niets qua opstelling veranderd, niets met bekabeling gedaan, er is niets anders als voor de update....alleen een update vanuit KPN geweest en nu allerlei problemen.

Nu zegt men veelal tja verouderde EW's je moet/kunt de nieuwe SW2 aanschaffen.

Maar hallo dat kost nog al niet wat in mijn geval x3.

EW hebben we er 2 gekregen vanuit de wifi manager destijds en heb er 1 bij gekocht.

en nu moet ik als jaren lang trouwe klant met tv, internet en 4 mobiele abonnementen er dus maar even 3 nieuwe SW2 zelf aanschaffen ?

Terwijl het gewoon goed en echt naar tevredenheid heeft gedraaid !!

Klaag niet snel, maar dit is toch wel erg frustrerend..

• January 2, 2026

Het is inderdaad jammer dat wifipunten zonder kosten via de manager is gestopt, dat werdt waarschijnlijk te duur. Ik heb met mijn twee EW in combinatie met de Box12 niet de pech die ik van veel v10 gebruikers lees. 

Wat voor de ongeveer 7 jaar oude EW opgaat geldt uiteraard ook voor de nog oudere v10 (introductie 2015)

Als ik een beetje rondkijk naar wat Wifipunten momenteel kosten begrijp ik de reactie van ArjanD300 volledig. Het blijft een flinke investering. Of je nu een provider onafhankelijk systeem wil aanschaffen of voor het gemak voor de SW2 kiest. 

Ps ​@ArjanD300 mischien is huren een optie dat kan ook voor € 2,49 per maand. Alleen moet dat via de wifimanager. Daardoor haak ik al af want ik moet dan vanalles toestaan.

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33
  • Auteur
  • Moderator
  • January 2, 2026

Dank voor de aanvullende info, ​@Woetter22 en ​@marceltervoert 👍🏻

Na de laatste update is het alles behalve stabiel als je  netwerk met EW's hebt.

Random verbindings problemen van EW met Ev10 en ook veel random verbindings problemen van apparatuur met de EW of Ev10…

Er is niets qua opstelling veranderd, niets met bekabeling gedaan, er is niets anders als voor de update....alleen een update vanuit KPN geweest en nu allerlei problemen.

Wat voor soort problemen ervaar je, ​@ArjanD300? Willen apparaten niet meer of niet goed verbinden? Of heb je dat ze wel verbonden zijn maar er is geen internet? Heb je dit met al je apparaten, of met specifieke? 

Forum|alt.badge.img+1
  • Slimmerik
  • January 2, 2026

Vanochtend wat verbinding problemen en traag internet dus voor de test het gehele netwerk nog eens opnieuw opgestart en deze keer bleef alles zijn naam houden. Het is dus echt totaal willekeurig.

marceltervoert
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+5

Hier ook vanmorgen wederom geen connecties met de ew in de woonkamer volgens de app en de webpagina en toen het hele netwerk een herstart gegeven. Dan zijn er “opeens” 10 apparaten verbonden. De naam bleef wel behouden

bijv als ik in de woonkamer kom dan had mijn mobiel een kwartier nodig om verbinding te maken met de woonkamer, dat was 2 uur nadat ik het netwerk herstart had. De ipad had ook moeite om te verbinden terwijl de zegt dat de ew up en running is en er verbonden apparaten zijn. Er is echter geen log te raadplegen die kan zeggen waarom hij geen connectie wil maken, zegt dat de ssid geen verbinding kan maken, omschakelen naar 5g en weer terug naar wifi wil soms helpen. Het mesh deel lijkt niet mee te willen “ wandelen”. 

• Topper
  • January 3, 2026

Wat voor soort problemen ervaar je, ​@ArjanD300? Willen apparaten niet meer of niet goed verbinden? Of heb je dat ze wel verbonden zijn maar er is geen internet? Heb je dit met al je apparaten, of met specifieke? 

Ik heb ongeveer alles wel gezien of mee gemaakt.

•Van verbonden zijn met wifi maar geen internet.

•Verbonden zijn maar de pagina's laden niet, zet je wifi uit op toestel en op 4/5g laad hij direct.

•verbonden zijn en ineens heel de wifi weg.

•trage snelheden van de wifi.

•EW'S die niet juist of niet willen verbinden met de EV10

•EW'S die verbonden zijn maar geen apparaten willen ermee verbinden.

•Nu lijkt het stabiel, maar regelmatig is alles zo traag dat het weer niet werkt voor iedereen.…

Ik hoor iedereen in huis erover dus gaat om meerdere mobiele en PS apparaten…

Al eens de vraag gesteld is de apparatuur niet verouderd omdat we het al jaren hebben, antwoord was toen nee…

En nu na een update zijn de EW's ineens verouderd en "moet" je ze maar vervangen ??

En nogmaals hebben dit al jaren en was altijd naar tevredenheid...

Sanne van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20

Dank voor het uitgebreide reageren! 

Ze zijn beslist niet verouderd. We hebben recent nog een update voor de Experia Wifi's uitgebracht dus ze horen nog prima mee te draaien in het netwerk. 
Je geeft aan dat het regelmatig erg traag wordt, valt daar een patroon in te ontdekken? Gaat er bijvoorbeeld een bepaald apparaat aan waardoor bij de rest alles inzakt? 
Puur om uit te sluiten dat het hem daar niet in zit. 

Ook ben ik benieuwd wat je zelf al geprobeerd heb, zo vragen we geen dingen dubbel uit. Heb je het netwerk al eens herstart bijvoorbeeld? 
Als je inlogt op de webinterface van de V10 en daar via Instellingen > Systeem > Herstart thuisnetwerk > herstart klikt, dan wordt het hele netwerk opnieuw opgestart. Ik ben benieuwd of ze daarna wel verbinding maken en het stabiel blijft. 

Zo niet, ga dan via dezelfde pagina naar reset wifi > zet terug naar fabrieksinstellingen. Je moet dan wel de wifi opnieuw instellen, maar hopelijk is het daarna wel opgelost. 

Forum|alt.badge.img+1
  • Slimmerik
  • January 3, 2026

•Verbonden zijn maar de pagina's laden niet, zet je wifi uit op toestel en op 4/5g laad hij direct.

•Nu lijkt het stabiel, maar regelmatig is alles zo traag dat het weer niet werkt voor iedereen.…

Al eens de vraag gesteld is de apparatuur niet verouderd omdat we het al jaren hebben, antwoord was toen nee…

En nu na een update zijn de EW's ineens verouderd en "moet" je ze maar vervangen ??

Deze problemen spelen bij ons thuis ook ik had zelf nog niet de link gelegt met de update gezien ik onze dhcp en dns servers heb omgezet naar een andere systeem en het eerst in die hoek heb gezocht maar hetgeen hier genoemd word zijn inderdaad ook problemen die wij herkennen.

Forum|alt.badge.img+1
  • Slimmerik
  • January 3, 2026

Ze zijn beslist niet verouderd. We hebben recent nog een update voor de Experia Wifi's uitgebracht dus ze horen nog prima mee te draaien in het netwerk. 
Je geeft aan dat het regelmatig erg traag wordt, valt daar een patroon in te ontdekken? Gaat er bijvoorbeeld een bepaald apparaat aan waardoor bij de rest alles inzakt? 

Ook ben ik benieuwd wat je zelf al geprobeerd heb, zo vragen we geen dingen dubbel uit. Heb je het netwerk al eens herstart bijvoorbeeld? 
Als je inlogt op de webinterface van de V10 en daar via Instellingen > Systeem > Herstart thuisnetwerk > herstart klikt, dan wordt het hele netwerk opnieuw opgestart. Ik ben benieuwd of ze daarna wel verbinding maken en het stabiel blijft. 

Zo niet, ga dan via dezelfde pagina naar reset wifi > zet terug naar fabrieksinstellingen. Je moet dan wel de wifi opnieuw instellen, maar hopelijk is het daarna wel opgelost. 

Al deze stappen heb ik al wel doorgelopen en dat maakt niets uit. De problemen komen vanzelf weer terug.

marceltervoert
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+5

Idd vergelijkbare problemen hier, voor de update werkte alles eigenlijk gewoon goed, de ew in de woonkamer heeft in al die jaren deze problemen niet gehad. Moet er wel bij zeggen dat ik altijd 2 ew en 2 witte wifi versterkers heb gehad en pas sinds aantal maanden 4 ew heb, maar ook toen niet deze problemen. Ook dat mijn ipad en iphone de verbinding met wifi verliezen en dan weer terug krijgen. 

marceltervoert
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+5

Nee niet een bepaald patroon in te ontdekken helaas. Herstart al meerdere malen uitgevoerd en dan werkt het weer een tijdje en dan “ineens” is het weer zo ver. Ik weet wel dat de stroom van de ew afhalen en dan weer aanzetten het probleem van niet verbinden niet oplost, idem voor de weergave van de topologie. Een herstart “aanvragen” in de webpagina werkt dan wel dat ook de topologie het weer doet. Terwijl je zou verwachten dat een losse herstart van 1 ew hetzelfde zou moeten doen.

Sanne van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20

Dank voor de toelichtingen beiden! Als het steeds weg blijft vallen ondanks alle stappen die jullie al gedaan hebben dan moeten we dit verder onderzoeken. Ik neem dit ook weer mee in de feedback naar de ontwikkelaars. 

Heel fijn dat jullie zo uitgebreid testen en toelichten, helpt ons enorm! 

Forum|alt.badge.img
  • Helper
  • January 5, 2026

Goedemiddag,

Ook ik ervaar problemen sinds de migratie naar KPN software 3 weken geleden.

Mijn thuisnetwerk bestaat uit het V10 modem, 2 experiaWiFi en 2 SuperWifi1 (wit).

Alle 4 de WiFi punten zijn bekabeld verbonden met het V10 modem.

Ik heb nu al 2 keer gehad dat een experiaWiFi niets meer deed. Hierop is een TV+ box bekabeld aangesloten en deze kon geen verbinding meer maken met het modem. Ook waren alle experiaWiFi LED lampjes uit.

De spanning eraf gehaald en na een 30s weer aangesloten.

De experiaWiFi startte weer op, de TV+ box kreeg weer verbinding met het modem en deze experiaWiFi deed weer mee in het thuisnetwerk.

Ook heb ik een keer gehad dat 1 SuperWiFi niet meer meedeed in het thuisnetwerk.

Het rare was dat het superwifi lampje wel groen brandde maar als ik via de webbrowser (192.168.2.254) keek, dan was het symbooltje en de doorgetrokken verbindingslijn met het modem rood. Ook deze SuperWifi1 uitgezet en na een 30s weer aangezet en vervolgens werd het in de webbrowser thuisnetwerkoverzicht alles weer groen. M'n telefoon kon vervolgens weer WiFi verbinding maken met dit wifi punt

Afgelopen week heb ik via de webbrowser een complete thuisnetwerk herstart gedaan en wacht nu af of het stabieler loopt allemaal.

Met vriendelijke groet,

Theo

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+13

Het is altijd waardevol om feedback te krijgen van klanten hoe de update precies bij hun thuis landt. Elke klant heeft weer zijn eigen opstelling en we hebben niet de mogelijkheden om die allemaal na te bootsen. Dus dank je voor jouw toevoeging ​@Theo v H

En als je de problemen ervaart die jij noemt, dan kun je het beste even een herstart van het thuisnetwerk doen via de webinterface (zoals je op het laatst perfect hebt gedaan). Hopelijk blijft het nu voorlopig stabiel draaien. En weet ook dat we met toekomstige updates blijven werken aan het stabiliseren en optimaliseren van de verbindingen tussen modem en Wifi versterkers. 

Forum|alt.badge.img
  • Helper
  • January 6, 2026

Goedemorgen,

@Arjan van KPN , dank voor je reactie.

Helaas heeft de complete herstart geen oplossing gegeven.

Ook had ik eerder een harde reset van de experiaWiFi gedaan, door enkele seconden het reset knopje op de achterkant in te drukken totdat de LED lampjes begonnen te knipperen.

Gisterenavond bevroor de experiaWiFi weer.

Dit gebeurde nadat ik de tv+ box had aangezet. Deze was opgestart en had beeld en na enkele ogenblikken kreeg ik de melding op de tv dat er geen verbinding met internet mogelijk is en alle LED lampjes op de experiaWiFi waren uit. De experiaWiFi uit en aangezet en toen werkte het weer.

Dit probleem had ik voor de migratie niet.

Kan het zijn dat de experiaWiFi soms “bevriest” als er op de “2e” ethernetpoort vd experiaWiFi een tv+ box is aangesloten?

Is dit door KPN getest?

De andere experiaWiFi die ik heb heeft alleen een ethernet aansluiting met de V10 modem en deze is nog niet bevroren geweest na de KPN software migratie.

Groet,

Theo 

• January 6, 2026

Mischien is het voor een los topic maar mij valt ineens iets vreemds op.

Mijn Box 12 staat bewust op kanaal breedte 40 mhz voor 5 ghz en 20 mhz voor 2,4 ghz

Nu komt het vreemde de twee ExperiaWifi blijven op 80mhz voor 5 ghz en 40 mhz voor 2,4 ghz steken wil ik dit via veranderen via de webgui in de browser op een tablet kan ik opslaan wat ik wil maar er veranderd niets. Ook nemen ze het wifi kanaal voor 5ghz niet over dat is op zichzelf niet erg maar wel vreemd.

Nog vreemder is dat twee wifi anayze apps voor 5 ghz niet die 80 mhz kanaalbreedte laten zien voor 2,4 ghz zie ik wel de hogere breedte 

Alles draait verder naar verwachting maar ik heb er een hekel aan als wifi punten zoveel kanaalbreedte in nemen en nu ben ik het zelf.

Ps waar ik kanaalbreedte schrijf is de term bij de instellingen bandbreedte.

JanD
Superuser
  • January 6, 2026

Beste ​@Rowi. binnen het menu van de modem kun je alsnog de wifi-instellingen van de EW aanpassen en opslaan.

• January 6, 2026

Beste ​@Rowi. binnen het menu van de modem kun je alsnog de wifi-instellingen van de EW aanpassen en opslaan.

Beste Jan lees eens een klein beetje beter wat ik schrijf!!

"wil ik dit veranderen via de webgui in de browser op een tablet kan ik opslaan wat ik wil maar er veranderd niets."

Er wordt simpelweg niets opgeslagen  de instellingen per Experiawifi niet en de instellingen van de Box12 zelf ook niet. De master (Box12)  gedraagt zich blijkbaar niet zoals een master zich hoort te gedragen en de slaves (EW) gedragen zich niet zoals dat zou moeten.

JanD
Superuser
  • January 6, 2026

Beste ​@Rowi. zelf heb ik ook een EW naast de V10, maar niet aangesloten.

Ik wil je helpen door jouw situatie na te bootsen

Hoe heb je de wifi-instellingen op de router staan en hoe op de EW?

Hoe wil je de instellingen op beide apparaten precies, dan probeer ik dat na bootsen .