Skip to main content
Vraag

Hoe stel ik mijn Deco X75 meshnetwerk in en schakel ik de KPN-wifi uit?

• July 20, 2026
  • 9 reacties
  • 75 keer bekeken

Overgestapt van Ziggo. Ik heb een Deco X75 mesh netwerk en bij Ziggo kreeg ik duidelijke instructies over hoe de Ziggo wifi uit te zetten EN welke instellingen op de Deco van belang zijn.

Heb dit helaas niet kunnen vinden hier (paar jaar oude posts die veel verder gaan dan wat bij Ziggo nodig is.

Graag hulp voordat ik iets verkeerd doe!

9 reacties

Joep1965
Superuser
Forum|alt.badge.img+20
  • Superuser
  • July 20, 2026

Eigenlijk heb je heel weinig te maken met het modem. Geef de Deco's een eigen ssid  en het werkt. Uiteraard moet er één deco met aan kabel aangesloten worden aan het modem. Of je de wifi van het modem uit doet is een eigen keuze.

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • July 21, 2026

Bedankt voor je snelle reactie. Bovenstaande had ik al gedaan en mijn Wifi werkt. Echter 2 vragen:

• kan de KPN wifi de rest verstoren (door 2 actieve wifi’s)?
  • ik heb ook 2 KPN tv’s, waarvan 1 via de wifi is verbonden (op mijn eigen wifi). Kan dit voor problemen zorgen (vertraginen, haperingen e.d.) als ik de KPN wifi uitzet? 

Joep1965
Superuser
Forum|alt.badge.img+20
  • Superuser
  • July 21, 2026

Nee die verstoring is er niet. Immers in huis zijn doorgaans heelveel wifisignalen. Denk alleen maar aan die van de buren. Om optimaal van de tv ontvanger te gebruiken is het zover ik weet van belang om die niet via de deco's te laten gaan. Daarvoor kan je dan de wifi van het modem gebruiken. Wellicht dat een mede forumlid hier even op aan kan haken.

Remco van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+16

Hoi ​@Bartman61! Ben je inmiddels al over naar KPN? Het is misschien ook gewoon even een kwestie van testen. Indien mogelijk is bekabeld aansluiten van de ontvanger altijd het beste. Verder is het de vraag of die Deco's bepaalde protocollen ondersteunen om het tv-signaal optimaal te versturen zoals IGMP. 

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • July 24, 2026

Hoi ​@Remco van KPN 

Ja, ik was meteen over op KPN (enigzins te snel). Internet kwam terug toen ik mijn Deco met de KPN modem heb verbonden. Het werkt, maar onzeker of het optimaal is (internet thuis is zeker niet sneller geworden, tv is beetje de vraag hoe stabiel en scherp het is, haperingen af en toe op de tv boven via wifi).

TP Link info: Deco supports IGMP v1, v2, and v3. IGMP snooping is also supported in both Router mode and Access Point mode and is enabled by default.

Hoofd Deco is met kabel direkt verbonden met de KPN Box 12. Staat in Access point modus. 

De TV boven kan vooralsnog alleen via Wifi, nu via eigen Wifi via de 2e Deco (die op 10 meter van de tv staat. De KPN router staat in meterkast, andere verdieping en op zeker 25 meter van deze tv. Vandaar dus de Deco en niet de wifi van KPN. 

Bekabeling is theoretisch mogelijk door KPN monteur (denk ik): bestaande coax eruit en netwerkkabel erin.

Remco van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+16

Hoi ​@Bartman61, 25 meter is inderdaad wel ambitieus, bedankt voor de toelichting. Dan is het inderdaad even kijken hoe dit netwerk zich gedraagt nu.  Ik hoor graag wat je bevindingen zijn in de toekomst.

Doman
Topper
Forum|alt.badge.img+6
  • Topper
  • July 27, 2026

Het werkt, maar onzeker of het optimaal is (internet thuis is zeker niet sneller geworden, tv is beetje de vraag hoe stabiel en scherp het is, haperingen af en toe op de tv boven via wifi).

Hoofd Deco is met kabel direkt verbonden met de KPN Box 12. Staat in Access point modus. 

De TV boven kan vooralsnog alleen via Wifi, nu via eigen Wifi via de 2e Deco (die op 10 meter van de tv staat. De KPN router staat in meterkast, andere verdieping en op zeker 25 meter van deze tv. Vandaar dus de Deco en niet de wifi van KPN. 

Mogelijk kan je de bedrade Deco optimaler/strategischer plaatsen als je Wifi van je KPN Box 12 ook actief laat voor betere WiFi dekking?
En dan dus KPN/DECO dezelfde SSID/beveiliging instellingen geven zodat je clients daartussen kunnen overschakelen/roamen.

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • July 27, 2026

@Doman Bedankt. Ik weet niet zeker of ik het goed begrijp, bedoel je:

• De bedrade Deco staat buiten de meterkast (maar wel vlakbij. Werkt goed met de 2 andere Deco apparaten. Alleen KPN TV hapert (Ziggo werkte wel goed ermee)
  • Ik heb nu bijv KPN-Bart ssid en Deco-Bart ssid, maar geef dan beide dezelfde ssid (en password)? Voor de clients (ipad/iphone, tv, iot apparaten) in huis is dat dan hetzelfde? (ik dacht dat onder een ssid nog een unieke naam/code zat om het uniek te maken)
  • Hoe weet de tv boven dan dat het wifi signaal (van de deco boven) van KPN is en misschien zodoende mider hapert?
  • Komt dit neer op mijn Deco mesh ook gebruiken om KPN Wifi beter te verspreiden door het huis?

Joep1965
Superuser
Forum|alt.badge.img+20
  • Superuser
  • July 27, 2026

In jouw situatie is het belangrijk om twee verschillende ssid's te gebruiken. Daardoor kan de tv ontvanger met het modem connecten. Het kpn modem en de deco's werken niet samen wat mesh betreft!!