Skip to main content
Beantwoord

Hoe weet ik welk kanaal in de spectrumanalyse van mij is?

• December 14, 2025
  • 37 reacties
  • 364 keer bekeken

Toon eerste bericht

37 reacties

• Auteur
  • Topper
  • December 29, 2025

Dan zit je mooi op de laatste firmwareversies en valt daarin niets te verbeteren. En je hebt dus inderdaad een pairbonding verbinding. Helemaal prima natuurlijk en mooi dat je nu wel de ‘volle’ 40 Mbit/s haalt (als het tenminste niet wegvalt). 

Ik ben nog wel benieuwd of je verbinding goed heeft gewerkt toen de laatste monteur was vertrokken. Heeft het toen nog een paar dagen goed gewerkt? Als dat het geval is, dan raad ik je aan om nog eens je modem te resetten. Mogelijk dat dat dan nog weer een positief effect heeft. 

Mocht dat niet baten, dan zit er niets anders op om telefonisch contact met ons op te nemen zodra de verbinding wegvalt. Dan kan gelijk een meting gestart worden en gecheckt of er iets met je lijn aan de hand is. Je kunt ons voor storingen 24 uur per dag bereiken. Dat gaat het makkelijkste via een terugbelafspraak die je via onze website kunt maken. Je wordt dan gelijk of op een ander gewenst moment teruggebeld. 

Sorry ​@Arjan van KPN : 24 uur per dag bereikbaar is niet waar. Buiten werkuren kom ik bij deze website geen enkel telefoonnummer tegen. Ik loop vast in een chatbot die niet reageert. Helaas heb ik op maandagavond 29 december vanaf 17:45 vier een harde reset moeten doen van het modem en steeds valt de verbinding weg. Met een ping van over de 200 ms reageert vrijwel niets. De werkelijkheid is echt minder mooi dan je hier zegt. Het avondje Netflixen kunnen mijn huisgenoten weer op hun buik schrijven.

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+13

Met zo'n hoge ping zal het moeilijk zijn te streamen of überhaupt een beetje normaal te internetten. Dat is niet zoals het hoort nee. Is dit wel een speedtest die vanaf een bekabeld aangesloten PC komt? Anders kan het theoretisch gezien nog aan het Wifi signaal liggen. 

Zonet heb ik het nog even getest en als ik op de link klik voor een terugbelafspraak, vervolgens dan rechts onderin klik (onder Contact opnemen) op ‘Maak een belafspraak’, dan kan ik meteen terug gebeld worden. Ook na 18:00 uur. Ik heb de tekst gebruikt ‘ik heb een storing’ en voor niet inloggen met KPN ID. Probeer nog even op deze manier om met iemand telefonisch in contact te komen. Dat moet zeker lukken. 

• Auteur
  • Topper
  • December 31, 2025

De schermafdruk is van een bekabelde PC. Op 30 december was het ‘s avonds weer mis. Ik kreeg van ChatGPT deze analyse:

De V10:

• heeft geen effectieve QoS / SQM
  • kan bufferbloat niet beheersen
  • raakt intern overbelast bij meerdere actieve streams

Ondertussen heb ik een FRITZ!Box 4050 aangeschaft die ik vandaag met oudjaar als router heb verbonden aan de Experia V10. Het IP-adres van de FRITZ!Box 4050 heb ik statisch gemaakt en de DMZ daarvan geactiveerd bij het modem. In de FRITZ!Box kan SQM worden ingesteld. Als bij mijn koperdraadverbinding onder goede omstandigheden 4,5 Mbps aankan, dan begrens ik in de FRITZ!Box 4050 de upload op 4 Mbps. Daarmee verwacht ik dat de ping stabiel blijft rond de 10 ms en niet meer doorschiet voorbij de 200ms. 

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+13

Heeft het aansluiten van de FRITZ!Box geholpen en heb je nu een wat meer stabielere verbinding? En je weet ook dat je de FRITZ!Box direct op de DSL-kabel kunt aansluiten? Dan heb je niet eens meer de Experia Box nodig. 

• Auteur
  • Topper
  • January 17, 2026

Heeft het aansluiten van de FRITZ!Box geholpen en heb je nu een wat meer stabielere verbinding? En je weet ook dat je de FRITZ!Box direct op de DSL-kabel kunt aansluiten? Dan heb je niet eens meer de Experia Box nodig. 

Ja, het heeft geholpen. Sinds het aansluiten van de FRITZ!Box achter de Experia Box v10 heb ik altijd een stabiele verbinding. Er is geen uitval meer geweest.

Jouw opmerking dat de FRITZ!Box direct op de DSL-kabel kan worden aangesloten, maakt de ondersteuning van KPN bij mijn internetverbinding compleet ongeloofwaardig. De helpdesk beweerde in het hele jaar 2025 keer op keer dat de Experia Box v10 het enige passende modem was voor aansluiting op koperdraad. Waarom is door KPN in de afgelopen tijd op eigen initiatief geen FRITZ!Box aan mij aangeboden? Die zit toch in het assortiment van KPN?

JanD
Superuser
  • January 17, 2026

Beste ​@Cave Canem , de Fritzbox zit niet standaard in het assortiment van KPN, die kun je voor €7,50 per maand voor minimaal een half jaar huren en wordt dus niet standaard in bruikleen gegeven.

Forum|alt.badge.img+3
  • Helper
  • January 17, 2026

Ik gebruik WiFi Analyzer en pas Wifi in modem continu aan naar kanaal  het minst gebruikt wordt. Bij mij staat Wifi niet op automatisch en pas steeds aan. Steeds hoge snelheid dan ik dit op automatisch zet en met meerdere buren op zelfde kanaal zit en trage WIFI.

• January 18, 2026

Jouw opmerking dat de FRITZ!Box direct op de DSL-kabel kan worden aangesloten, maakt de ondersteuning van KPN bij mijn internetverbinding compleet ongeloofwaardig. De helpdesk beweerde in het hele jaar 2025 keer op keer dat de Experia Box v10 het enige passende modem was voor aansluiting op koperdraad.

Jij hebt pairbonding lees ik in dit topic. Dat word alleen ondersteund door de v10. Niet door andere modellen modems van KPN.

Bij FritzBox is er maar 1 of 2 modellen die het ondersteunen volgens mij.

Heb je een FritzBox 4050 lees ik? Deze kan niet rechtstreeks op DSL aangesloten worden volgens mij. Want volgens mij heeft die helemaal geen DSL modem ingebouwd.

• Auteur
  • Topper
  • January 18, 2026

Beste ​@Cave Canem , de Fritzbox zit niet standaard in het assortiment van KPN, die kun je voor €7,50 per maand voor minimaal een half jaar huren en wordt dus niet standaard in bruikleen gegeven.

Ik heb een gekocht, en in mijn geval heb ik dan een terugverdientijd van anderhalf jaar.

Vragen:

1. Welk modem wordt door KPN dan wel gebruikt bij glasvezel in plaats van de Fritzbox zonder huur? Het zal bij mij nog wel enkele jaren gaan duren voordat KPN klaar is met het aanleggen van glasvezel in mijn wijk.
  2. Waarom heeft de helpdesk van KPN bij mijn internetverbindingsproblemen mij nooit de mogelijkheid van Fritzbox genoemd, ook al bieden ze die gehuurd aan?

JanD
Superuser
  • January 18, 2026

Beste ​@Cave Canem , de KPN Box 12 wordt standaard in bruikleen gegeven bij een glasvezelabo.

• January 18, 2026

Waarom heeft de helpdesk van KPN bij mijn internetverbindingsproblemen mij nooit de mogelijkheid van Fritzbox genoemd, ook al bieden ze die gehuurd aan?

Omdat je hier extra voor moet betalen. KPN ziet dit niet als oplossing.

Als KPN wel de Fritzbox voorgesteld zou hebben, dan zou jij misschien gezegd hebben: dat is goed, maar dan wil ik hem gratis hebben. Dat gaat niet gebeuren.

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+13

Ik heb een gekocht, en in mijn geval heb ik dan een terugverdientijd van anderhalf jaar.

Vragen:

1. Welk modem wordt door KPN dan wel gebruikt bij glasvezel in plaats van de Fritzbox zonder huur? Het zal bij mij nog wel enkele jaren gaan duren voordat KPN klaar is met het aanleggen van glasvezel in mijn wijk.
  2. Waarom heeft de helpdesk van KPN bij mijn internetverbindingsproblemen mij nooit de mogelijkheid van Fritzbox genoemd, ook al bieden ze die gehuurd aan?

Perfect toch. Met die FRITZ!Box kun je dan nog wel even vooruit en het biedt je een stabiele verbinding zolang je nog op een koperverbinding zit. Op glasvezel is de QoS minder een ding, want de upload is dan toch even hoog als de download. Maar dit is ook kennis die niet veel aanwezig is bij de helpdesk (en ik dacht er eerlijk gezegd ook niet aan dat dit de oorzaak kon zijn). Vandaar dat niet de optie van een FRITZ!Box met je besproken wordt. 

Hopelijk komt er snel glasvezel bij je beschikbaar, zodat je geen work arounds hoeft te verzinnen om je verbinding stabiel te houden. Op glasvezel werken al onze modems die nog niet EOL zijn en nog bij vele klanten staan. Dat zijn de V10, V10a, Box 12 en Box 14.Â