Skip to main content
Vraag

Kan ik een SuperWifi punt draadloos gebruiken naast een V10 met bekabelde Experia Wifi?

• July 13, 2026
  • 24 reacties
  • 201 keer bekeken

Mijn situatie:

Ik heb een V10 modem waarvan de software is bijgewerkt zodat de oude experia wifi versterker (de vierkante) die bedraad aangesloten is het wifi signaal van de V10 niet uitschakeld en er dus een soort van MESH netwerk is. Dus zowel op het modem als op de experia branden de groene lampjes van het wifi signaal.

Nu heb ik van een kennis een KPN superwifi 2.0 ontvanger gekregen.
Kan ik deze draadloos aansluiten zodat ik een 3e wifi punt in mijn huis heb. Dus 2 x bedraad en 1 keer draadloos

24 reacties

JanD
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+19
  • Wijsgeer
  • July 13, 2026

Beste ​@FrankyH dat kan inderdaad, sluit de SW#2 eerst bekabeld aan op de modem en wacht tot de LED permanent groen brandt.

Het kan wel tot een half uur duren voordat het zover is.

Daarna kun je de SW#2 draadloos aansluiten binnen het bereik van de router.

Houd als maximum afstand tot de router niet meer dan 5 meter aan.

P.S. je hebt geen 2 bekabelde wifipunten, je hebt een modem, de V10 , je hebt een bekabeld wifipunt, de Experia Wifi en je hebt een draadloos wifipunt, de SW#2

• Auteur
  • Topper
  • July 14, 2026

Beste JanD

Bedankt voor je snelle reactie! Jouw correctie op mijn aansluitschema is helemaal juist, dank hiervoor! 

Voor dat ik de SW#2 aansluit op de V10 moet ik dan de Experia Wifi eraf halen of kan deze gewoon aangesloten blijven?

Is het misschien ook mogelijk om de SW#2 bekabeld aan te sluiten op de 2e netwerkaansluiting op de Experia Wifi. De experia Wifi fungeert zoals ik begrijp immers als de Master in het netwerk

JanD
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+19
  • Wijsgeer
  • July 14, 2026

Beste ​@FrankyH je kunt de SW#2 probleemloos bekabeld aansluiten op de Experia wifipunt, heeft immers 2 lan aansluitingen en via de SW#2 heb je dan ook nog eens betere wifi, dan dat je het draadloos aansluit.

• Auteur
  • Topper
  • July 14, 2026

ik bedoel eigenlijk tijdelijk bekabeld aansluiten op de experia wifi totdat deze vebinding heeft en dan vervolgens loskoppelen en hem draadloos gbruiken

JanD
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+19
  • Wijsgeer
  • July 14, 2026

ik bedoel eigenlijk tijdelijk bekabeld aansluiten op de experia wifi totdat deze vebinding heeft en dan vervolgens loskoppelen en hem draadloos gbruiken

Ja, dat kan ​@FrankyH 

Remco van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+16

Goedemiddag Franky welkom op de KPN Community. Ik zie dat ​@JanD je van uitstekend advies heeft voorzien, dank daarvoor! Als je alles nog eens rustig wil nalezen neem dan ook eens een kijkje op onze kennisbank voor Wifi en Wifi-versterkers. 

Mocht je nog vragen hebben stel die dan gerust, we helpen graag!

• Auteur
  • Topper
  • July 16, 2026

Ben het nu 2 dagen aan het proberen maar ik krijg het niet voor elkaar.

Situatie 1:

Experia wifi bekabeld aangesloten op modem; werkt.

SW#2 bekabeld aangesloten op modem led brand groen, dus okay.

SW#2 losgekoppeld van modem en naar boven verdieping verplaatst led brand rood , dus geen verbinding.

Situatie 2:

Experia wifi bekabeld aangesloten op modem werkt.

SW#2 bekabeld aangesloten op Experia Wifi led brand groen, dus okay.

SW#2 losgekoppeld van Wifi Experia en naar boven verdieping verplaatst led brand rood, dus geen verbinding.

Wat doe ik niet goed?

Heb zelf weinig ervaring met het inrichten van netwerken, dus ik zal wel iets over het hoofd zien. Ik durf er ook niet teveel mee te experimenteren want heb in mijn wifi netwerk verschillende lampen, airco's en een deurbel hangen. Ben bang dat ik door mijn gerommel dit mogelijk allemaal om zeep help en dit alles weer opnieuw moet verbinden. Om dit alles werkend te krijgen heeft mij al veel bloed,zweet en tranen gekost!

Modem staat in de meterkast

Wifi Experia staat in de huiskamer zo'n 6 meter van de de meterkast.

SW#2 was de bedoeling om die op de bovenverdieping te plaatsen.

Forum|alt.badge.img+8
  • KPN Monteur
  • July 16, 2026

@FrankyH 

heb je de SW#2 wel minimaal een half uur bekabeld aangesloten gelaten voordat je deze naar de bovenverdieping hebt verplaatst?

en is de afstand van de V10 naar de SW#2 niet te groot?

• Auteur
  • Topper
  • July 16, 2026

Hallo ​@joey92 

Heb de SW#2 ruim een uur aangesloten gehad op de V10 daarna ontkoppeld en meegenomen naar de huiskamer (afstand 3 meter) en van spanning voorzien. De led van de SW#2 knipperde aanvankelijk groen voor ongeveer 1 minuut en sprong daarna op rood continue brandend.

Maar ik vraag me af…… moet ik niet ook iets doen met de inloggegevens zoals Wireless SSID, Wireless key en het Admin password die op de sticker op de achterzijde van de SW#2 vermeld staan?

in een ander Topic " Kan 1 SuperWifi samen met V10 en Experia Wifi?" lees ik dat een enkel superwifi 2.0 niet werkt en er altijd 2 moeten zijn waarvan er 1 is aangesloten op de V10

JanD
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+19
  • Wijsgeer
  • July 16, 2026

Beste ​@FrankyH , dat de SW#2 eerst rood brandt bij draadloos plaatsen is normaal,  na een poosje brandt deze mooi groen,gewon even geduld hebben. 

Ik heb toevallig vandaag ook mijn SW#2 weer eens aangesloten en reageerde net zo en werkt perfect.

Forum|alt.badge.img+8
  • KPN Monteur
  • July 16, 2026

@FrankyH 

dan kan het nog wel eens een probleem zijn met verouderde software op de SW#2. heeft deze lang niet gewerkt of lang uitgestaan?

als deze met een kabel is aangesloten op de V10, zendt hij dan dezelfde wifi gegevens uit als de V10 of zendt hij zijn eigen wifi gegevens uit die achterop staan?

• Auteur
  • Topper
  • July 16, 2026

Ik zal de SW#2 weer eens aansluiten en hem de hele nacht met rust laten zoals ​@JanD  voorsteld. Morgen vroeg eens kijken

• Auteur
  • Topper
  • July 17, 2026

De SW#2 de hele nacht onder spanning gehouden op 3 meter vanaf de de V10 maar de led brand nog steeds rood😒. Ik denk dat ik het draadloos verhaal maar opgeef en gaten ga boren om een netwerkkabel vanaf het modem naar boven te brengen en daar mijn 2e Experia Wifi, die ik ook nog heb ga gebruiken. De SW#2 gaat dan terug naar de vorige eigenaar. 

Of is er iemand die nog een oplossing aan kan dragen?

Jocola
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+7
  • Slimmerik
  • July 17, 2026

@FrankyH Gaten boren ? Heb je vanuit de meterkast geen loze leiding lopen naar boven ?  Je zou misschien een niet meer in gebruik zijnde vaste telefoon of coax leiding die naar boven leidt hiervoor kunnen gebruiken om er een netwerkkabel door te trekken. 

• Auteur
  • Topper
  • July 17, 2026

@Jocola 

Helaas geen loze leidingen en de leidingen die naar boven lopen zijn te dun om daar een extra kabel doorheen te trekken met stekker, maar bedankt voor het meedenken!

@joey92 en ​@JanD ,hieronder de link naar het die leid naar de threat waarin gesteld wordt dat er altijd minstens 1 superwifi punt bedraad aangesloten moet worden om de 2e draadloos te laten werken:

Forum|alt.badge.img+8
  • KPN Monteur
  • July 17, 2026

@FrankyH 

dat topic is niet meer van toepassing. inmiddels doet de V10 ook gewoon draadloos mee in het Mesh netwerk.

maar de Super wifi kan alleen draadloos verbinden met de V10. niet met de Experia wifi.

• Auteur
  • Topper
  • July 17, 2026

@joey92 

Dank weer voor je reactie!

Ik zit me nu te bedenken….zou het niet zo kunnen zijn dat de Experia Wifi zich gedraagt als de Master in het netwerk en dat daardoor de SW#2 niet wordt opgenomen in het netwerk?

Jocola
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+7
  • Slimmerik
  • July 17, 2026

@Jocola 

Helaas geen loze leidingen en de leidingen die naar boven lopen zijn te dun om daar een extra kabel doorheen te trekken met stekker, maar bedankt voor het meedenken!

Met stekker en al door een leiding trekken gaat bijna nooit lukken, want ik bedoelde uiteraard een netwerk kabel trekken en naderhand de netwerk stekkers er met een daarvoor bedoelde tang er aan knijpen.

Veel succes gewenst 👍

Forum|alt.badge.img+8
  • KPN Monteur
  • July 17, 2026

@joey92 

Dank weer voor je reactie!

Ik zit me nu te bedenken….zou het niet zo kunnen zijn dat de Experia Wifi zich gedraagt als de Master in het netwerk en dat daardoor de SW#2 niet wordt opgenomen in het netwerk?

@FrankyH 

nee het KPN modem is ten alle tijde de Master in het netwerk.

met de nieuwe KPN firmware kan de Experia wifi ook geen master meer zijn.

JanD
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+19
  • Wijsgeer
  • July 17, 2026

Beste ​@FrankyH begin met een schone lei.

Als jouw modem de nieuwe firmware heeft moet de SW#2 gewoon draadloos aangesloten kunnen worden.

Begin met de SW#2 te resetten tot het lampje paarsachtig brandt.

Sluit de SW#2 bekabeld aan op de modem en wacht tot het lampje permanent groen brandt.

Kan tot een half uur duren.

Haal de SW#2 los van de modem en plaats deze draadloos binnen het bereik van de modem op een gewenste plek.

Zet de SW#2 aan en er gaat van alles knipperen, vooral rood, maar een poosje later, binnen een half uur, permanent groen, dan is de SW#2 klaar voor draadloos gebruik.

Zo heb ik het van de week ook gedaan, en mijn laptop weer bekabeld aangesloten op de SW#2 die draadloos verbinding heeft met mijn modem/router.

Succes.

• Auteur
  • Topper
  • July 17, 2026

Als jouw modem de nieuwe firmware heeft moet de SW#2 gewoon draadloos aangesloten kunnen worden.

Sluit de SW#2 bekabeld aan op de modem en wacht tot het lampje permanent groen brandt.

Haal de SW#2 los van de modem en plaats deze draadloos binnen het bereik van de modem op een gewenste plek.

Zet de SW#2 aan en er gaat van alles knipperen, vooral rood, maar een poosje later, binnen een half uur, permanent groen, dan is de SW#2 klaar voor draadloos gebruik.

Zo heb ik het van de week ook gedaan, en mijn laptop weer bekabeld aangesloten op de SW#2 die draadloos verbinding heeft met mijn modem/router.

Succes.

Hartelijk dank voor jullie ondersteuning!

Ik ben nu niet thuis en dit weekend ook geen tijd.

Maandag zal ik nogmaals proberen en met een schone lei beginnen zoals ​@JanD  voorstelt. Is het dan misschien raadzaam om de Experia Wifi er (tijdelijk) tussenuit te halen en daarna, als de SW#2 hopelijk goed werkt, weer toe te voegen?

JanD
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+19
  • Wijsgeer
  • July 17, 2026

Succes.

Hartelijk dank voor jullie ondersteuning!

Ik ben nu niet thuis en dit weekend ook geen tijd.

Maandag zal ik nogmaals proberen en met een schone lei beginnen zoals ​@JanD  voorstelt. Is het dan misschien raadzaam om de Experia Wifi er (tijdelijk) tussenuit te halen en daarna, als de SW#2 hopelijk goed werkt, weer toe te voegen?

Kan nooit kwaad ​@FrankyH , niet geschoten is altijd mis.

• Auteur
  • Topper
  • July 20, 2026

Zoals ​@JanD  al voorstelde ben ik vandaag met een schone lei begonnen.

Hieronder de stappen die ik nu heb genomen:

1. Reset terug naar fabrieks instellingen van de SW#2  led brand paars
  2. aangesloten met kabel op de V10  led knippert 1minuut groen, daarna knipperend paars 2 minuten, daarna continue groen. 1 uur gewacht en SW#2 van de V10 los gekoppeld en verplaatst naar een positie 4 meter verwijderd van de V10
  3. SW#2 draadloos onder spanning gebracht, led knippert 2 minuten groen, daarna continue paars en blijft paars branden nu al zo'n 2 uur.

Wat opvalt is dat de SW#2 in mijn thuisnetwerk zichtbaar is terwijl hij bedraad is aangesloten zie foto's.

Onbedraad met paarse led zie ik hem (nog) niet.

Thuisnetwerk
SSD-naam
SW#2 zichtbaar in beschikbare wifi verbindingen

Ik denk dat ik nu al wat verder ben gekomen dan vorige week, De led op de SW#2 brand nu paars als ik hem draadloos aanzet. Dit was vorige week nog rood. Heb het vermoden dat ik de SW#2 nu voorlopig even met rust moet laten totdat deze weer groen gaat branden?

JanD
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+19
  • Wijsgeer
  • July 20, 2026

Beste ​@FrankyH , paar betekent dat de SW#2 geen verbinding kan maken met de master.

Gewoon weer een volledige reset doen in de volgorde zoals eerder beschreven.

Bovenstaande screenshots van je PC zeggen me niets.

Belangrijker is wat de modem/router weergeeft.

Als je nu in je router kijkt wat zie je dan staan?

Staat de SW#2 er bij met een bepaalde status, zorg dan dat deze volledig uit je thuisnetwerk verdwenen is en herhaal de installatieprocedure zoals eerder beschreven.

Succes.