Skip to main content
Vraag

Kan ik een TP-link outdoor koppelen aan KPN Box12?

• March 9, 2026
  • 2 reacties
  • 11 keer bekeken

Graag wil ik een TP-link outdoor koppelen aan de KPN Box 12. De KPN Box 12 geeft geen stroom door. Kan dat via een PoE-switch? Welke adviseert u?

2 reacties

JanD
Superuser
  • Superuser
  • March 10, 2026

Misschien ook even bij TP-Link kijken ​@Herma10 ?

Forum|alt.badge.img+3
  • Slimmerik
  • March 10, 2026

Aangezien we hier niet op een site als tweakers zitten, heb je misschien iets meer aan mijn antwoord:

De KPN Box 12 is in de basis een standaard router, en TP-Link outdoor-apparatuur (zoals de Omada EAP-serie of de Deco X50-Outdoor) werkt met nagenoeg elke modem/router via een standaard netwerkkabel.

Hier is waar je op moet letten om dit soepel te laten verlopen:

Hoe sluit je het aan?

De meeste TP-Link outdoor units maken gebruik van PoE (Power over Ethernet). Dit betekent dat de stroom voor het apparaat via de internetkabel gaat, zodat je buiten geen stopcontact nodig hebt.

1. De Kabel: Trek een internetkabel (minimaal Cat5e, maar liefst Cat6) van je KPN Box 12 naar de plek buiten.

2. De PoE-injector: Omdat de KPN Box 12 zelf geen stroom over de poorten stuurt, gebruik je de meegeleverde PoE-injector.

• KPN Box 12 → (LAN-kabel) → PoE-injector (LAN poort)

• PoE-injector (PoE poort) → (LAN-kabel) → TP-Link Outdoor unit

3. Configuratie: Zodra de unit aanstaat, stel je hem in via de TP-Link Deco app of de Tether app (afhankelijk van welk model je hebt).

Belangrijke tips voor de beste ervaring

• WiFi-naam (SSID): Als je een TP-Link Deco outdoor unit gebruikt, maakt deze een naadloos netwerk. Gebruik je een EAP/Omada unit? Geef deze dan dezelfde netwerknaam en hetzelfde wachtwoord als je KPN-modem om het "overstappen" van je telefoon makkelijker te maken, al werkt dit minder vloeiend dan bij een volledig mesh-systeem.

• Waterdichtheid: Let erop dat je de kabel aan de onderkant van de TP-Link unit invoert via de meegeleverde rubberen afdichting. Zo voorkom je dat regenwater langs de kabel het apparaat in loopt.

• Plaatsing: Hang de unit zo hoog mogelijk en met zo min mogelijk muren tussen de unit en je terras of tuin voor het beste bereik.