Skip to main content
Beantwoord

KPN er toe bewegen SW2 met oude software om te ruilen

• August 18, 2026
  • 38 reacties
  • 461 keer bekeken

Toon eerste bericht

38 reacties

bnh
Superuser
Forum|alt.badge.img+12
  • Superuser
  • August 26, 2026

Wat acceptabel is, is volledig aan jouw ​@Rowi.

En dat topic begint al heel aanvallend, dat is niet hoe je een probleem aankaart naar mijn inziens. Maar dat is ieder zijn vrijheid.

Daarnaast zijn daar inderdaad dingen fout gegaan, maar dat heeft ​@Jeroen van KPN keurig opgepakt binnen een aanzienlijke tijd.

• Deelnemer
  • August 26, 2026

Het is ook niet relevant of en waarom er is opgezegd. KPN heeft een elektronisch product op de markt gebracht en moet dat volgens de wet voor een redelijke termijn ondersteunen. Die verplichting zit  op het product zelf en houdt geen verband met de eigenaar of de relatie tussen KPN en die eigenaar. Het gaat niet over de interactie met hun eigen infrastructuur maar in belangrijke mate over het up to date houden van bijv. de beveiliging.

Als zij er zelf voor kiezen om een deel van hun eigen producten die in omloop zijn niet meer te updaten dan is het ook aan hun om de producten die als gevolg hiervan niet meer werken te vervangen of repareren. Dat is dus voor een deel om ervoor te zorgen dat gebruikers voor een redelijke termijn van het product gebruik kunnen maken, maar ook om te voorkomen dat er in allerlei netwerken veiligheidsrisico's ontstaan omdat een producent plotseling geen zin meer had om een deel van zijn eigen waar te onderhouden...

bnh
Superuser
Forum|alt.badge.img+12
  • Superuser
  • August 26, 2026

Dat doet er wel toe, ze zijn als toevoeging verkocht.

En zolang je bij KPN klant blijft heb je ondersteuning en updates. Werkt dit niet, wordt hij omgeruild (dit proces moet inderdaad beter intern geregeld worden). Ga je weg bij KPN, kan KPN je simpelweg niet meer helpen want alleen via een KPN modem kunnen ze geupdate worden.

Omdat ze nooit als los product zijn verkocht, vervalt die verplichting tot updates.

Het is namelijk geen opzichzelfstaand werkend product, maar een accessoires voor het modem.

Het werkt wel inderdaad op andere modems, maar zo zijn ze nooit verkocht zover ik weet.

• Deelnemer
  • August 26, 2026

Hmm wellicht heb je gelijk. Dat  je aangeeft dat de superwifi punten ook als stand-alone product gebruikt kunnen worden met andere modems ondermijnt je argumentatie (het is enkele een toevoeging op kpn infrastructuur) volgens mij.  Maar ik zit onvoldoende in de juridische details om dat te beoordelen.

Hoe dan ook, zou het fijn zijn geweest om een dergelijek inhoudelijke reactie vanuit KPN te hebben gekregen. Het uitblijven van een inhoudelijke reactie op mijn verzoek/klacht is  voor mij een belangrijkere reden om over te stappen dan het al dan niet omruilen van een paar wifipunten. 

In mijn geval gaat het om tweedehands aankoop waar ook wat ambiguititeit zit rondom de wettelijke garantie (al gaf de juridisch adviseur van de consumentenbond aan dat ik ook in dit geval ondersteuning mag verwachten). Maar mijn grief zit hem er ook in dat ik die aankoop tweedehands heb gedaan op expliciet advies van… een KPN monteur 😅

Forum|alt.badge.img+2
  • Slimmerik
  • August 26, 2026

Dat is natuurlijk de grootste kolder. Dat je geen abonnee meer bent van kpn ontslaat ze niet van het niet meer onderhouden van de software op door hun verkochte apparaten, ze adverteerden er ooit zelfs mee je kunt ze blijven gebruiken wanneer je naar een andere provider overstapt. Dat ze een software distributie systeem maken dat alleen maar werkt wanneer je sw punten op een experiabox met kpn abonnement zijn aangesloten en daarmee elke mogelijkheid om de software te updaten vervalt is gewoon heel slecht. Abonnee of niet ze zijn ook gewoon hardware leverancier die apparaten verkoopt die zoals ze zelf adverteerden niet alleen bruikbaar is op hun eigen netwerk.

Nu heb ik niet alle hele kleine lettertjes gelezen, misschien waren ze wel zo sluw om daarin te vermelden dat elk recht op updates en ondersteuning vervalt wanneer je je gekochte apparaten blijft gebruiken bij een andere provider of wanneer je ze 2e hands koopt. Maar of ze daar juridisch ook mee wegkomen is waarschijnlijk weer een heel ander verhaal. 

Forum|alt.badge.img+2
  • Slimmerik
  • August 26, 2026

@bnh die dingen zijn dus ooit wel als los product verkocht met de belofte dat je ze ook bij een andere provider kon gebruiken. Dit gold voor de sw1 en 2. Nu hebben ze met de overgang naar hun eigen broddelwerkje de sw1 wel tot een accessoire voor bij het modem gemaakt. Ze hebben daar namelijk de eigen interface om hem zonder xperiabox te gebruiken uit gesloopt. De sw1 is voor zover ik weet alleen maar verkocht nooit verhuurd dus alle klanten die dat ding gekocht hebben zitten nu met een apparaat dat fundamenteel anders functioneert dan toen ze hem gekocht hebben. Iets wat juridisch ook een zeer twijfelachtige besluit is geweest van kpn. Waar de koper van het apparaat misschien na veel moeite voor gecompenseerd wordt, maar daar moet je dan wel zelf achteraan, kpn zal geen slapende honden wakker maken want dat kost ze geld.

• August 26, 2026

Het werkt wel inderdaad op andere modems, maar zo zijn ze nooit verkocht zover ik weet.

Wat de eerste modellen de ExperiaWifi betreft wel degelijk. 

De 'Super' Wifi1, en de 'Super' Wifi2 in eerste instantie ook. Want de wifi van de KPN modemrouter moest zelfs uit. 

Het is juist deze nieuwe software die perfect werkende stand alone apparaten hebben terug gebracht tot provider afhankelijk.

Ik heb mijn EW nog uit het Telfort tijdperk en succesvol op een Ziggo modemrouter gebruikt, ik weet vrij zeker dat dit niet meer gaat lukken. Althans ik zal mijn  apparaten wel kunnen verbinden maar instellen van de EW bijna zeker niet.

Nu is deels begrijpelijk de ondersteuning voor de ExperiaWifi gestopt. Maar ik ga bijna zeker geen provider wifi product gebruiken mochten ze de geest geven. En dat zal mijn advies naar alle klanten blijven. Investeer in een provider onafhankelijk systeem, en ook die worden op een bepaald moment niet meer ondersteund.

bnh
Superuser
Forum|alt.badge.img+12
  • Superuser
  • August 26, 2026

Een hoop verschillende meningen, en dat respecteer ik. Ben benieuwd of er nog een statement van KPN naar aanleiding van deze discussie komt. En juridisch staat het ieder vrij om een procedure te starten, ben benieuwd.

• August 26, 2026

Een hoop verschillende meningen, en dat respecteer ik. Ben benieuwd of er nog een statement van KPN naar aanleiding van deze discussie komt. En juridisch staat het ieder vrij om een procedure te starten, ben benieuwd.

Wat de aanvankelijke bedoeling van de producten betreft zijn dat feiten geen meningen. Ik had bij mijn Telfort periode niet eens een experiabox. Daar werdt een Sitecom router geleverd.

Dat Statement is toch al gemaakt de SW2 met oude firmware kanworden omgeruild. De SW1 in principe ook, de EW kunnen niet eens worden vervangen hooguit met een SW2. 

bnh
Superuser
Forum|alt.badge.img+12
  • Superuser
  • August 26, 2026

Maar dat u persoonlijk iets een feit vindt, wil niet zeggen dat het dan ook echt een vastgesteld feit is ​@Rowi. Dan ga je naar de richting van een onafhankelijke expert of een rechterlijke uitspraak in dit soort situaties/ discussies. Wat wij allemaal vinden zijn in de eerste aanleg aanname en of meningen.

• August 26, 2026

Maar dat u persoonlijk iets een feit vindt, wil niet zeggen dat het dan ook echt een vastgesteld feit is ​@Rowi. Dan ga je naar de richting van een onafhankelijke expert of een rechterlijke uitspraak in dit soort situaties/ discussies. Wat wij allemaal vinden zijn in de eerste aanleg aanname en of meningen.

Ik was al klant met de introductie van de EW en SW1. De  EW's zijn echt als provider onafhankelijk product geïntroduceerd. De SW1 lag al iets genuanceerder.

bnh
Superuser
Forum|alt.badge.img+12
  • Superuser
  • August 26, 2026

EW staat niet ter discussie hier, dus dat doet er niet toe.

• August 26, 2026

EW staat niet ter discussie hier, dus dat doet er niet toe.

Deels correct. Echter voor de context wel degelijk van belang. Ver voor een bepaalde update was elke 1e SW de master voor de mesh functie. Ze hebben altijd hun eigen firmware gehad voor de instellingen, dus per definitie provider onafhankelijk.

Om welke reden dan ook zijn de SW2 van TS nooit gemigreerd naar de nieuwe software met de nodige gevolgen.