Skip to main content
Vraag

KPN SuperWifi 2 punten blijven hangen op firmware 3.00.31

  • June 18, 2026
  • 2 reacties
  • 64 keer bekeken

  • Box 12b firmware: V12.C.25.08.16
  • Twee zwarte SuperWifi 2-punten.
  • Beide op firmware 3.00.31.
  • Eén meldt zich als Primary.
  • Punten zijn zichtbaar als gewone apparaten maar niet als SuperWifi-extenders.
  • Factory reset meerdere keren uitgevoerd.
  • Rechtstreeks aangesloten op de Box 12b zonder tussenliggende switches.

Het lijkt erop dat ik dit niet vanuit huis kan oplossen maar dat KPN de firmware update moet pushen naar de twee zwarte SuperWifi 2.0 apparaten. Dus de kans is groot dat dit niet meer lokaal oplosbaar is zonder KPN provisioning reset. 

2 reacties

  • Auteur
  • Nieuwkomer
  • June 20, 2026

Ik heb deze reactie gekregen en alle stappen doorlopen:

-> Oplossing.

  • Zet de apparatuur in deze volgorde uit:

    • SW punt - Modem - Glasvezelkastje/NT(Als de klant op glasvezel zit).

    • Wacht minimaal 2 minuten.

      • Haal bij het modem alle internetkabels uit de gele lanpoorten.

        • Bij de Experiabox v10a laat je de internetkabel in de gele wanpoort.

    • Zet het glasvezelkastje aan en wacht tot glas/connection constant groen branden.

    • Verbind het SuperWifi punt met een internetkabel in een lanpoort op het modem.

    • Zet het modem aan.

    • Wacht totdat ledjes constant groen zijn.

      • Het kan maximaal 6 minuten duren voordat het wifi lampje weer aan gaat.

      • Het wifi lampje kan knipperen als er apparatuur met de wifi van het modem is verbonden.

    • Zet het SuperWifi punt aan.

      • Het SuperWifi punt update nu naar de laatste software versie.

        • Dit kan ongeveer 30 minuten duren.

Tip.

  • Gaat SW punt niet over naar de meest recente softwareversie?

  • Geef dan het betreffende wifi punt bekabeld een reset.

    • Het kan een uur duren voordat de nieuwe softwareversie erop staat.

Mochten deze stappen toch niet helpen, vermoed ik dat hij helaas defect is en je een nieuw wifipunt nodig hebt. Ik adviseer dan even de wifimanager op de MijnKPN app door te lopen (producten > wifi > wifi verbeteren).

Mijn conclusie:

  • “Het SuperWifi 2-punt start wel op, maar blijft op verkeerde LED-statussen en krijgt na bekabelde factory reset geen correcte provisioning/firmware.”

  • “Alle herstart- en resetstappen zijn uitgevoerd, inclusief direct bekabeld aansluiten op de Box 12b.”

  • “Ik vermoed dus een provisioningprobleem aan jullie kant in plaats van een hardwaredefect.”

 


Erwin van KPN
Moderator

Hoi ​@Adamski . Welkom hier.

Bedankt voor je uitgebreide terugkoppeling en fijn dat je alle voorgestelde stappen al hebt doorlopen.

Aan de hand van de firmwareversies die je noemt valt op dat zowel de Box 12b als de SuperWifi 2-punten nog op oudere software draaien. Deze firmware wordt inmiddels niet meer gemigreerd naar de huidige KPN-software. Daardoor kunnen de SuperWifi-punten blijven hangen op een verouderde firmwareversie en worden ze niet meer correct als SuperWifi-extenders herkend.

In dit geval is er daarom geen sprake van een provisioning-reset of firmware-push die wij op afstand kunnen uitvoeren. De beste oplossing is om de hardware om te laten ruilen voor exemplaren die wel op de actuele KPN-software draaien.

Ik adviseer je om hiervoor een terugbelafspraak met ons in te plannen. Een collega kan dan de situatie beoordelen en direct een omruiling voor je in gang zetten.

Je kunt een terugbelafspraak via deze link. Zie onderaan de pagaina