Skip to main content
Vraag

KPN SuperWifi punten blijven paars branden zodra ik de ethernetkabels eruit haal

  • June 19, 2026
  • 4 reacties
  • 43 keer bekeken

Hoi,

 

Ik zit een beetje vast met mijn superwifi punten. Ze willen maar niet groen branden zonder ethernetkabel. Ze deden het eerst prima, maar het internet was een paar dagen geleden heel traag en viel steeds weg dus ik trok even de modem uit het stopcontact, en na 5 minuten weer erin. Het internet werkt weer, maar hierdoor gingen de superwifi punten rood branden. Ik heb ze gereset, did heeft het niet opgelost. Ik heb ook het stappenplan gevolgd in deze thread:

 

 

De wifi punten gaan na het stappenplan volledig groen branden, maar alleen als ze met een ethernet kabel verbonden blijven met de modem. Zodra ik de ethernet kabel uit één van de superwifi punten haal, zoals in stap 7, gaat dat superwifi punt paars branden en het blijft ook paars.

Kan iemand mij hier a.u.b. mee helpen? Het zijn beide 2.0 superwifi punten, eind januari van de KPN monteur die mijn internet aansloot. Al die tijd hebben ze goed gewerkt en altijd op groen gestaan, maar nadat ik de modem even uit het stopcontact haalde, werken ze niet meer. Mijn wifi signaal is hierdoor een stuk slechter en mijn internet trager.

4 reacties

Joep1965
Superuser
Forum|alt.badge.img+20
  • Superuser
  • June 19, 2026

Wellicht dat een hele reset oplossing is. Zet de SuperWiFi's uit, reset het modem en reset de SuperWiFi's. Als het modem weer opgestart is sluit je de SuperWiFi's weer aan met een kabel. Laat alles een uurtje met rust en ga dan aan de wandel met de SuperWiFi's. Die kunnen eerst nog een tijdje niet groen worden maar na een pakweg een uurtje zou dat wel het geval moeten zijn. Laat je nog even weten of het gelukt is?


  • Auteur
  • Topper
  • June 20, 2026

Wellicht dat een hele reset oplossing is. Zet de SuperWiFi's uit, reset het modem en reset de SuperWiFi's. Als het modem weer opgestart is sluit je de SuperWiFi's weer aan met een kabel. Laat alles een uurtje met rust en ga dan aan de wandel met de SuperWiFi's. Die kunnen eerst nog een tijdje niet groen worden maar na een pakweg een uurtje zou dat wel het geval moeten zijn. Laat je nog even weten of het gelukt is?

Dit heb ik geprobeerd. Ze gaan na een tijdje wachten volledig op groen, maar als ik de ethernet kabel uit de superwifi haal, gaan ze helaas weer op paars. Ook al wacht ik lang, ze blijven paars.


Erwin van KPN
Moderator

Hoi Guido, Dank voor de uitleg. 

Goed om te lezen dat je de resetprocedure al hebt uitgevoerd. Wat daarbij belangrijk is om te weten, is dat een SuperWifi-punt dat een firmware-update moet ontvangen minimaal een uur bekabeld aangesloten moet blijven op het modem. Ik weet dat dit al benoemd is en zo te lezen heb je dit ook gedaan maar ik wil het gewoon even zeker wetem: Kun je aangeven of de SuperWifi-punten na de reset ook daadwerkelijk minstens een uur bekabeld aangesloten zijn gebleven voordat je de netwerkkabel loshaalde?

Daarnaast ben ik benieuwd welke firmwareversies er momenteel op de apparaten staan. Zou je de firmwareversie van het modem en van beide SuperWifi-punten kunnen delen? Dan kunnen we wat gerichter meekijken naar de oorzaak.

We horen het graag!


  • Auteur
  • Topper
  • June 22, 2026

Hoi Erwin,

 

Dankje voor je reactie. Als ik me goed herinner had ik ze een keer zelfs de hele nacht bekabeld (ik ging naar bed), maar ik ga het voor de zekerheid nog een keer doen. Dus na stap 6 een paar uurtjes wachten voordat ik de ethernetkabel wegneem? Ik heb de hele dag internet nodig dus ik zal het vanavond moeten doen voordat ik naar bed ga, dan zijn ze 8 uur aangesloten. Ik update morgen.

Ik heb trouwens een halve oplossing gevonden. In een andere thread zei iemand dat je het knopje aan de voorkant van de superwifi punten indrukt moet houden tot ze oranje knipperen. Dit heb ik gedaan en de superwifi punten hebben elkaar gevonden en zijn beide groen. Het enige probleem is dat dit alleen werkt zolang een superwifi punt bekabeld is.

Dus op het moment heb ik 1 superwifi punt onbekabeld op groen in mijn bureaukamer, en superwifi punt 2 staat nog bekabeld in de meterkast, ook op groen. Zodra ik de ethernetkabel uit superwifi punt 2 trek, verandert het van groen naar paars. Superwifi 1 (op wifi in de bureaukamer) gaat dan meteen van groen naar oranje, en na zo’n 30 seconden naar rood. Ik denk dat het de bedoeling is dat ik de superwifi punten 1 voor 1 op een andere plek kan zetten en dat ze elkaar vinden.

Modem firmware: V12.C.25.08.16

Waar kan ik de firmwareversie van de superwifi punten vinden? Als ik op ‘extenders’ klik krijg ik ‘There are no extenders on your network’.