Skip to main content
Vraag

Mijn wifiextender drukt het hoofd wifinetwerk eruit

• November 17, 2025
  • 14 reacties
  • 93 keer bekeken

Forum|alt.badge.img

We lopen tegen een probleem aan met het netwerk op onze roeivereniging. Er is daar enige tijd geleden een Experia V10 box geïnstalleerd.  Er zijn enkele computers die data ftp'en naar de server waar de website van de vereniging wordt gehost. Deze computers zijn via het hoofd-wifi-accesspoint met het lokale netwerk verbonden. Alle computers die bekabeld dan wel via het hoofd-wifi-accesspoint onderdeel zijn van het netwerk hebben een IP-adres in de range van 192.168.2.1 - 192.168.2.200. Daarnaast is het gast-wifi-accesspoint actief. Apparaten die via dit accesspoint met het netwerk zijn verbonden, hebben een IP-adres in de range van 170.30.0.1 - 170.30.0.200. Tot zover gaat alles goed.

Wat later is er een extender bijgekomen en toen begonnen de problemen. Het ftp'en vanaf de computers die via het hoofd-wifi-accesspoint zijn verbonden, gaat ineens niet meer. Wat blijkt: alle computers die via het hoofd-wifi-accesspoint met het netwerk zijn verbonden, hebben nu een IP-adres in de range van 170.30.0.1 - 170.30.0.200, die van het guest netwerk dus. En dat terwijl de computers waar het om gaat (waarvandaan wordt geftpeet) op de Experia box een vast IP-adres (beginnend met 192.166.2.) toegewezen hebben gekregen. Het lijkt er dus op dat de extender computers die via het hoofd-wifi-accesspoint met het lokale netwerk zijn verbonden, geforceerd naar het gastnetwerk drukt (waar het ftp'en blijkbaar is geblokkeerd). We hebben van alles geproobeerd, maar het lukt niet om de betreffende computers in de IP-range van het hoofdnetwerk te krijgen.

De vraag is nu: wat is hier aan de hand en hoe krijgen we betreffende computers weer in de IP-range van het hoofdnetwerk bij gebruik van een extender?

14 reacties

• November 17, 2025

Log eens in op de Experiabox via http://192.168.2.254 en zet eerst de firewall op Standaard. Dan zou FTP weer moeten werken.

Verder... wat is het merk en type van de "hoofd-wifi-accesspoint". Ik vermoed dat da een router is. Een accespoint kan nooit een gastennetwerk uitzenden wat een totaal ander ip subnet heeft.

En de extender? Merk en type?

Forum|alt.badge.img

Dank voor je reactie, Marlon. We hebben al verschillende settings voor de firewall geprobeerd, maar dat mocht niet baten. Staat momenteel op Standaard.

De terminologie “hoofd-wifi-accesspoint" is misschien wat ongelukkig gekozen. Zoals de meeste routers heeft de Experia een wifi toegang waarmee je op het lokale netwerk terecht komt ( "hoofd-wifi-accesspoint") en een wifi guest toegang waarmee je wel toegang krijgt tot internet maar niet tot het lokale netwerk.

Extender:  KPN SuperWifi

Forum|alt.badge.img+8
  • KPN Monteur
  • November 17, 2025

is het Superwifi punt via een kabel verbonden aan de V10? of via het wifi netwerk?

• November 17, 2025

Ok. Je hebt dus een heel ingewikkeld verhaal geschreven. Maar er is dus een Experiabox v10 en een SuperWiFi. Meer niet. Begrijp ik dat goed? 

Is het een zwarte SuperWiFi of een witte? 

De ip range 170.30.0.1 - 170.30.0.200 voor het gastennetwerk heb je zelf ingesteld? Want standaard is dat niet zo.

Forum|alt.badge.img

Tja, het is inderdaad een wat ingewikkeld verhaal, maar ook een raar probleem. Maar mooi dat je de tijd neemt om je er in te verdiepen, waarvoor dank.

Er is naast de  Experiabox v10 en een SuperWiF nog een SagemCom Fast modem, maar die lijkt het probleem niet te zijn. Het maakt niet uit of we de SuperWifi rechtstreeks aansluiten op de Experia box of op het SagemCom Fast modem.

De SuperWifi is zwart.

We hebben wel iets veranderd aan de IP-range van het gastennetwerk, maar van oorsprong zat die wel in de range 170.30.#.#. Thuis heb ik ook een Experiabox V10 en daar heeft het gastennetwerk een IP-range 170.30.0.1 - 172.30.255.253. Dat zal bij de vereniging ook zo zijn geweest, met hetzelfde probleem. Overigens heb ik thuis de wifi van de Experiabox geheel uitgeschakeld. Thuis is op de Experiabox een Netgear router aangesloten waarvan ik de wifi gebruik. Bij deze router hebben alle apparaten die zijn aangesloten (bekabeld, wifi dan wel gastennetwerk) een IP-adres in de range van 192.168.1.1 -192.168.1.254. Die range van 170.30.#.# van het gastennetwerk van de Experiabox kwam me dan ook vreemd over.

Forum|alt.badge.img+8
  • KPN Monteur
  • November 17, 2025

ik zou persoonlijk dat superwifi punt een reset geven. en dan vervolgens met een LAN kabel op poort 1,2 of 3 van de V10 aansluiten. poort 4 kun je ook instellen als Gasten netwerken. die zou ik dus als het kan even niet gebruiken.

• November 17, 2025

170.30.0.1 - 170.30.0.200 is geen private ip range. Dat kan problemen opleveren.

Het SagemCom Fast modem is van KPN voor Sneller Internet Buitengebied?

Heb je de Experiabox al eens gereset naar fabrieksinstellingen? Het SagemCom Fast modem dan ook resetten. En deze moet rechtstreeks op de Experiabox aangesloten worden. Er mag geen switch meer tussen zitten.

Forum|alt.badge.img

170.30.0.1 - 170.30.0.200 is geen private ip range. Dat kan problemen opleveren.

Toch komt de Experia zelf met deze range, althans met 170.30.0.1 - 172.30.255.253.

Het SagemCom Fast modem is van KPN voor Sneller Internet Buitengebied?

Inderdaad.

Heb je de Experiabox al eens gereset naar fabrieksinstellingen?

Nee, dat niet. Maar ik verwacht niet dat dat het probleem gaat oplossen. Zonder de SuperWifi werkt de Experia goed. Het probleem ontstaat pas als we de SuperWifi aansluiten.

• November 17, 2025

Toch komt de Experia zelf met deze range, althans met 170.30.0.1 - 172.30.255.253.

Dat heb ik nog nooit gezien. Dat is echt hardstikke fout. Reset dat ding maar. Want hier klopt helemaal niets van.

Forum|alt.badge.img

Bijzonder, want zowel de Experia bij de vereniging als die bij mij thuis komen met die range voor het gasten netwerk. Maar goed, we gaan het een dezer dagen proberen.

Forum|alt.badge.img+8
  • KPN Monteur
  • November 17, 2025

dit zijn de standaard instellingen voor het gasten netwerk op de V10.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • November 17, 2025

Waarschijnlijk een typo bij instellen.  172.16.0.0 - 172.31.255.255 is privaat maar niet 170.30.xxxx. BTW ik zie nooit een reden bij particulieren of kleine bedrijven een reden een andere ip adres range te kiezen dan class C. Wie heeft 1 miljoenen of zelfs 16 miljoenen verschillende apparaten behalve heel grote bedrijven?

Forum|alt.badge.img

Ik heb op mijn Experia thuis even een WiFi factory reset uitgevoerd (die mogelijkheid wordt ook geboden). Nu krijg ik een 172.30.#.# range voor het gastennetwerk, nog steeds merkwaardig dus. Ik kan dat natuurlijk wel handmatig veranderen in een 192.168.#.# range, maar kan zo niet inschatten of dat het probleem oplost.

Jeroen van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+22

Ik zou dan eens proberen om die IP range ook aan te passen bij de roeivereniging om te zien of dat soelaas biedt bij het probleem ​@Jan Hoogendoorn