Skip to main content
Vraag

Na firmware update ExperiaBox V10a valt draadloos SuperWifi 1.0 punt steeds uit

• December 17, 2025
  • 0 reacties
  • 0 keer bekeken

Forum|alt.badge.img

Graag hulp bij het volgende:

Mijn Experiabox V10a heeft 11 november een firmware update gehad en ik (en velen met mij) heb sindsdien problemen met mijn Superwifipunten. 

Dit is de thuissituatie:

In de meterkast naast de voordeur staan mijn modem en op het modem aangesloten is 1 van de twee wifipunten. Dit wifipunt is bekabeld aangesloten en geeft geen problemen.

Boven op en 1e verdieping hangt het tweede wifipunt op de overloop, nog geen zes meter van het modem vandaan, zonder muren er tussen. Normaliter geeft deze altijd een goed signaal. 

Sinds de firmware wordt het wifipunt dat draadloos is verbonden bijna elke dag rood. Nadat ik deze herstart (stekker er uit en er in) wordt hij weer groen en is ‘ie weer een tijdje groen. 

Het weekend na de firmware update (zondag 16 november) heb ik met de KPN helpdesk gebeld. In eerste instantie leek het na een reset van het modem weer te werken, maar dat bleek niet het geval. Een tweede keer had ik een heel competente medewerker aan de lijn en die wist me te vertellen dat er veel meer mensen waren met hetzelfde probleem. Met hem heb ik het modem nog een keer gereset. Het bleek dat de firmware niet 100% goed uitgevoerd was. Ik kon namelijk ook niet meer in de webinterface van het modem. Na een reset naar fabbrieksinstellingen was dat hersteld en kon ik weer inloggen op de webinterface. Daarna hebben we 1 voor 1 de wifipunten gerest en (beide bekabeld) weer aangezet. Deze hebben we zeker 15 minuten laten updaten en daarna werkte het weer, tot ik het wifipunt uit mijn modem haalde en weer boven op de overloop (draadloos) aansloot. Toen werd ‘ie weer rood. 

Wat ook vreemd is, is dat de KPN Thuis app geen experiabox kan vinden. Inloggen op de router is geen probleem.  En ja, de telefoon zit op hetzelfde wifi netwerk.

Na nog een herstart werd het wifipunt uiteindelijk toch groen en heeft de medewerker afgesproken later die week terug te bellen om te checken of alles nog goed bleef. Was dat niet het geval, dan stelde hij voor een nieuw modem op te sturen. 

Door omstandigheden, drukte, etc. had ik vandaag pas weer tijd om te bellen met de helpdesk. Tot nu toe heb ik steeds het wifipunt herstart als tijdelijke workaround. (vandaag zelfs twee keer)

De medewerker vandaag kon mij niet meer verder helpen behalve door te regelen dat ik een nieuw modem kan ophalen bij een KPN winkel.  Hij gaf aan dat het ook aan de wifipunten kon liggen, maar omdat ik geen garantie heb op mijn wifipunten moet ik nieuwe kopen. 

Het feit is dat ik vóór 11 november geen problemen had en nu dus constant. M.i. ligt het aan de firmware update, omdat dat het enige is wat er sindsdien is veranderd. 

Nu mijn vraag, wat kan KPN nog voor mijn doen. Ik heb weinig fiducie in een nieuw modem, zeker als dit ook een V10a is. Er mankeert volgens mij fysiek niks aan het modem. Ook de wifipunten zelf lijken mij niet het probleem. Als ik namelijk beiden wifipunten omwissel, dus die van beneden naar boven en vice versa (en ik heb dit aan de telefoon met de medewerker getest), dan heeft nog steeds het wifipunt dat draadloos is aangesloten een probleem. 

Moet ik nu echt nieuwe Superwifipunten kopen in de hoop dat dit het probleem oplost, of zal een upgrade naar een V12 misschien mijn problemen oplossen? Ik ben niet van plan te betalen voor een fout van KPN. Alles werkte immers prima.

Heel graag hulp hierbij dus.